Κινηματογραφος

Πώς η πανδημία άλλαξε τα δεδομένα στις ταινίες και τις σειρές

Τι θα συμβεί όταν τελειώσουν τα φιλμ που ήταν σε παραγωγή;

Ελένη Χελιώτη
3’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Ποιος είναι ο αντίκτυπος της πανδημίας στην κινηματογραφική και τηλεοπτική βιομηχανία - Οι εκτιμήσεις στελεχών του Χόλιγουντ για το τι θα συμβεί το 2021.

Όπως και πολλές βιομηχανίες σε όλο τον κόσμο, το «εργοστάσιο των ονείρων» του Χόλιγουντ έκλεισε για το μεγαλύτερο μέρος του 2020 – αλλά δεν έχει ακόμα φανεί ο πραγματικός αντίκτυπος. Μετά από μία άνευ προηγουμένου εποχή αφθονίας, μήπως κατευθυνόμαστε προς μία εξίσου ασύγκριτη έλλειψη περιεχομένου;

Επειδή οι νέες τηλεοπτικές εκπομπές θα είναι λιγότερες στις αρχές του 2021, τα στελέχη καναλιών «γεμίζουν» κενά στο πρόγραμμά τους με ντοκιμαντέρ και προγράμματα reality που είναι και φθηνότερα και ευκολότερα όσον αφορά στην παραγωγή βάσει των αυστηρών νέων κανονισμών ασφαλείας λόγω COVID. Το αποτέλεσμα, φυσικά, μπορεί να μην ανταποκρίνεται στο γούστο όλων των θεατών.

Όσον αφορά στις ταινίες, υπάρχει η αίσθηση ότι όποιος μπορεί φέτος να προσφέρει φρέσκο ​​περιεχόμενο θα έχει μεγάλο οικονομικό όφελος, δεδομένης της έλλειψης ανταγωνισμού και της δίψας για νέο περιεχόμενο. Εάν η πανδημία μπορεί να τεθεί υπό έλεγχο μέχρι τις αρχές της άνοιξης, αναμένεται αύξηση της θερινής κινηματογραφικής κινητικότητας καθώς οι ταινίες που έχουν μείνει κυριολεκτικά στο ράφι τόσο καιρό θα φτάσουν επιτέλους στις κινηματογραφικές αίθουσες.

Τι θα συμβεί όμως όταν τελειώσουν οι ταινίες που ήταν σε παραγωγή; Η πανδημία παραμένει μια τέτοια απειλή που, μέχρι σήμερα, μόνο ένα μικρό ποσοστό ταινιών και τηλεοπτικών παραγωγών βρίσκονται σε παραγωγή. «Υπήρχε ένας αρκετά προβλέψιμος ρυθμός των μεγάλων στούντιο που έφτιαχναν κατά μέσο όρο 12 έως 20 ταινίες ετησίως και κάποια ανεξάρτητα project εδώ και εκεί», λέει ο Erik Feig, Διευθύνων Σύμβουλος της Picturestart. Δυστυχώς, αυτό το μοντέλο δεν είναι βιώσιμο σε μια βιομηχανία όπου οι νέοι κανονισμοί ασφάλειας αναπόφευκτα «φουσκώνουν» τον προϋπολογισμό παραγωγής.

Ως πρώην στέλεχος της Summit και της Lionsgate, ο Feig ήταν υπεύθυνος για μεγάλα franchise όπως το «The Hunger Games» και το «Twilight», αλλά τώρα επικεντρώνεται σε πιο μικρά εγχειρήματα όπως το «Unpregnant», μια κωμωδία HBO Max που έκανε πρεμιέρα τον Σεπτέμβριο. Για μικρές και μεγάλες ταινίες που προσπαθούν τώρα να ξεκινήσουν, λέει ότι η πρόκληση είναι η ίδια – πρέπει να ξεκινήσει η παραγωγή τους αν κοστίζει σημαντικά περισσότερο; «Αυτή τη στιγμή, για να φτιάξουμε την ίδια ακριβώς ταινία, θα κοστίσει περίπου 20% περισσότερο απ’ ότι τον Ιανουάριο του 2019».

Το ίδιο ισχύει και για τις τηλεοπτικές εκπομπές. «Οι παραγωγοί τηλεόρασης γνωρίζουν ότι πρέπει να δουλέψουν πιο αποτελεσματικά λόγω αυτού του επιπλέον κόστους», λέει ο Brett Weitz, από την Warnermedia. «Πρέπει να ξοδέψουμε για να κρατήσουμε τους ανθρώπους ασφαλείς, αλλά θα συνεχίσουμε να το κάνουμε αυτό. Αυτή είναι μια επένδυση σε περιεχόμενο για το μέλλον.»

Ακόμα και πριν την πανδημία, το «τείχος» ανάμεσα στην τηλεόραση και τον κινηματογράφο είχε ήδη αρχίσει να διαλύεται, και τώρα η διαφορά τείνει προς το αμελητέο. Σε πολλές περιπτώσεις, μεγάλα στούντιο με ολοκληρωμένες ταινίες επέλεξαν να μην περιμένουν μέχρι να ανοίξουν ξανά κινηματογράφοι, και επέλεξαν αντ’ αυτού να τις προβάλλουν σε υπηρεσίες streaming. H Legendary πούλησε το «Enola Holmes» στο Netflix, το οποίο έκανε το ντεμπούτο του τον Σεπτέμβριο. Η Disney κυκλοφόρησε το «Mulan» στην υπηρεσία της Disney +. Η Warner Bros. αποφάσισε να κυκλοφορήσει το «Wonder Woman 1984» στο HBO Max την ημέρα των Χριστουγέννων. Το «Chicago 7» του Aaron Sorkin, μια ταινία για τις διαμαρτυρίες στην Εθνική Συνέλευση των Δημοκρατικών του 1968, προοριζόταν για τους κινηματογράφους, αλλά κυκλοφόρησε στο Netflix το φθινόπωρο.

Ορισμένες μικρότερες ταινίες έχουν κυκλοφορήσει on demand, επειδή τα στούντιο γνωρίζουν ότι, μόλις ανοίξουν οι κινηματογραφικές αίθουσες θα υπάρξει εισροή μεγάλων ταινιών που θα κυριαρχούν στις οθόνες, όπως το «Top Gun: Maverick», το οποίο η Paramount έχει βάλει στο ράφι μέχρι τον Ιούλιο του 2021. Μετά την μεγάλη αυτή εισροή του 2021, όμως, μπορεί να υπάρξει «ξηρασία». Με τόσες πολλές ταινίες μεσαίου μεγέθους που αρχικά προορίζονταν για τον κινηματογράφο να κάνουν το ντεμπούτο τους μέσω υπηρεσιών streaming και premium video on demand, λιγότερα νέες κυκλοφορίες θα είναι διαθέσιμες όταν ξανανοίξουν οι κινηματογραφικές αίθουσες.

Υπάρχουν όμως και κάποιες θετικές πτυχές σε όλο αυτό. «Ένα από τα φαινόμενα που σημειώθηκαν κατά τη διάρκεια αυτής της πανδημίας είναι ότι οι άνθρωποι έχουν πραγματικά αγκαλιάσει τους υπότιτλους», λέει η Charlie Corwin, co-CEO της SK Global Entertainment. «Οι άνθρωποι παρακολουθούν παραγωγές από όλο τον κόσμο. Προφανώς αυτό σε κάποιο βαθμό το λέω γιατί εξυπηρετεί τον σκοπό της εταιρίας μας. Αλλά αυτή τη φορά έχει επιταχυνθεί η αναπόφευκτη στροφή προς το παγκόσμιο περιεχόμενο επειδή η Αμερική, και το Χόλυγουντ συγκεκριμένα, δεν είναι πλέον το μόνο επίκεντρο της δημιουργικότητας.»

«Και επειδή οι θεατές σε όλο τον κόσμο αναζητούν συνέχεια καινούργιο περιεχόμενο, μπαίνουν πλέον όλο και πιο βαθιά στις "βιβλιοθήκες" ταινιών και σειρών ψάχνοντας να βρουν κάτι που ίσως δεν είχαν δει πριν από μερικά χρόνια. Υπάρχει περισσότερη επιλογή από ποτέ. Και αυτή η στιγμή μας ανάγκασε όλους να ξανασκεφτούμε τον τρόπο με τον οποίο δραστηριοποιούμαστε. Όσοι μπορούν να παρέχουν περιεχόμενο βρίσκονται σε πολύ καλή θέση,» λέει ο Joe Drake, πρόεδρος του Lionsgate Motion Picture Group.

* Με στοιχεία από το Vanity Fair