Φωτογραφια

Η δύναμη της Φωτογραφίας: από τους σταθμούς της Ιστορίας έως τις χαμένες στιγμές

Η Παγκόσμια Ημέρα Φωτογραφίας και το αδιάκοπο ταξίδι της εικόνας

Δώρα Λαβαζού
6’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Οι σταθμοί στην ιστορία της φωτογραφίας, η εξέλιξή της μέσα στα χρόνια και μερικά από τα σημαντικότερα στιγμιότυπα στην ιστορία

© Garry Winogrand

Η φωτογραφία αποτελεί ένα από τα πιο ισχυρά μέσα έκφρασης και τεκμηρίωσης της ανθρώπινης υπόστασης. Από την πρώτη καταγεγραμμένη εικόνα του 19ου αιώνα έως τις σύγχρονες ψηφιακές λήψεις που καθημερινά πλημμυρίζουν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, η φωτογραφία εξακολουθεί να παγώνει τον χρόνο και να αιχμαλωτίζει στιγμές που διαμορφώνουν την ιστορία, την τέχνη και την κοινωνία. Είναι το μέσο εκείνο που μπορεί να συγκινήσει, να αφυπνίσει συνειδήσεις, να εμπνεύσει και πολλές φορές να αλλάξει ριζικά την πορεία των γεγονότων.

Δεν γνωρίζουμε τα ονόματα των προσώπων σε αυτή τη διάσημη φωτογραφία, ούτε το όνομα του φωτογράφου. Η εικόνα αυτών των εργατών που κάνουν ένα παράτολμο διάλειμμα για μεσημεριανό στην κορυφή ενός ουρανοξύστη προκαλεί σίγουρα ίλιγγο στον θεατή, αλλά ταυτόχρονα στρέφει την προσοχή στον εξαιρετικά επικίνδυνο τρόπο ζωής που είχαν οι εργάτες που έχτιζαν το Rockefeller Center. Στο πρώτο μισό του 20ού αιώνα, δεκάδες εργάτες έχασαν τη ζωή τους πέφτοντας από μεγάλα ύψη κατά την κατασκευή ουρανοξυστών

Η Παγκόσμια Ημέρα Φωτογραφίας, που τιμάται κάθε χρόνο στις 19 Αυγούστου, μας καλεί να γιορτάσουμε αυτήν την τέχνη και επιστήμη που έχει αλλάξει τον τρόπο με τον οποίο βλέπουμε και κατανοούμε τον κόσμο γύρω μας. Παράλληλα, μας προτρέπει να αναλογιστούμε όχι μόνο τις εμβληματικές εικόνες που σημάδεψαν την ιστορία, αλλά και τις στιγμές που ποτέ δεν αποτυπώθηκαν … τις «χαμένες φωτογραφίες». Αυτές οι αθέατες λήψεις, που δεν αποτυπώθηκαν στο φιλμ ή δεν αποθηκεύτηκαν σε ψηφιακά αρχεία, κουβαλούν τη δική τους ιστορία, υπενθυμίζοντας μας τα όρια αλλά και τη μοναδική δύναμη της φωτογραφίας ως μέσου.

Όπως είχε πει ο θρυλικός φωτογράφος Άνσελ Άνταμς:

«Μια φωτογραφία δεν είναι απλώς μια αναπαράσταση της πραγματικότητας, αλλά μια μεταμόρφωση του φωτός σε μια ιστορία που αξίζει να ειπωθεί.»

Με αυτό το πνεύμα, το παρόν άρθρο εξερευνά την αλληλεπίδραση ανάμεσα στις εικόνες που αιχμαλώτισαν τον χρόνο και έμειναν χαραγμένες στη συλλογική μνήμη, και στις στιγμές που έμειναν κρυφές, άφαντες και αόρατες. Η φωτογραφία, σε όλες τις μορφές της, συνεχίζει να αποτελεί γέφυρα ανάμεσα στην πραγματικότητα και την αθανασία της μνήμης, μια τέχνη που καθημερινά μας καλεί να κοιτάξουμε πιο προσεκτικά, να θυμηθούμε, να αφουγκραστούμε, να αισθανθούμε και να συν – κινηθούμε.

Οι σταθμοί στην ιστορία της φωτογραφίας

Η εξέλιξη της φωτογραφίας σηματοδοτείται από σημαντικές τεχνολογικές και καλλιτεχνικές στιγμές που άλλαξαν τον τρόπο με τον οποίο βλέπουμε και καταγράφουμε τον κόσμο:

  • 1826: Ο Joseph Nicéphore Niépce τραβά την πρώτη μόνιμη φωτογραφία, «View from the Window at Le Gras», με έκθεση 8 ωρών.
  • 1839: Η ανακάλυψη της δαγκεροτυπίας από τον Louis Daguerre, που καθιστά τη φωτογραφία πιο πρακτική και διαθέσιμη.
  • 1851: Εισαγωγή της τεχνικής του υγρού κολλοδίου από τον Frederick Scott Archer, που βελτιώνει την ποιότητα και την ταχύτητα των λήψεων.
  • 1888: Η πρώτη εμπορική φωτογραφική μηχανή Kodak κυκλοφορεί, φέρνοντας τη φωτογραφία σε ευρύτερο κοινό.
  • 1935: Εμφάνιση της φωτογραφίας ασπρόμαυρης και χρωματικής με τα φιλμ Kodachrome, επιτρέποντας την καταγραφή του κόσμου με χρώμα.
  • 1947: Εισαγωγή της instant φωτογραφίας Polaroid από τον Edwin Land.
  • 1981: Παρουσίαση της πρώτης ψηφιακής φωτογραφικής μηχανής από τη Sony, σηματοδοτώντας την αρχή της ψηφιακής εποχής.

Δέκα ιστορικές φωτογραφίες που άλλαξαν τον κόσμο

Ορισμένες φωτογραφίες όχι μόνο απαθανάτισαν την ιστορία, αλλά επηρέασαν βαθιά την κοινή γνώμη και την πολιτική:

1.Η Πρώτη Φωτογραφία (1826) – Niépce
Η γέννηση της φωτογραφίας, μια στιγμή ορόσημο για την οπτική καταγραφή.

2.Ο Δαγκεροτυπικός Πύργος του Άιφελ (1889)
Σύμβολο τεχνολογικής προόδου και γαλλικής καινοτομίας.

3.Η «Migrant Mother» (1936) – Dorothea Lange
Εικόνα που έφερε στο φως την ανθρώπινη πλευρά της Μεγάλης Ύφεσης στην Αμερική.

4.«Raising the Flag on Iwo» (1945) – Joe Rosenthal
Η άνοδος της αμερικανικής σημαίας στη Σαϊπάν, σύμβολο θάρρους στον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο.

5.Η «Napalm Girl» (1972) – Nick Ut
Η φωτογραφία της γυμνής μικρής κοπέλας που τρέχει μετά από βομβαρδισμό, που προκάλεσε διεθνή αντίδραση κατά του πολέμου.

Ο βρετανός φωτογράφος Tom Stoddart που κάλυψε την πτώση του Τείχους του Βερολίνου © Hulton Archive/Getty Images

6.Η «Πτώση του Τείχους του Βερολίνου» (1989)
Εικόνες ελευθερίας που σηματοδότησαν το τέλος του Ψυχρού Πολέμου.

7.Η «Φωτογραφία του Τσέ Γκεβάρα» (1960) – Alberto Korda
Ένα σύμβολο επανάστασης και αγώνα.

Το «το κορίτσι και το αρπακτικό», είναι μια φωτογραφία του Kevin Carter που εμφανίστηκε για πρώτη φορά στους New York Times στις 26 Μαρτίου 1993. Είναι μια φωτογραφία ενός αδύναμου κοριτσιού που μαστίζεται από λιμό και έχει καταρρεύσει στο προσκήνιο, με έναν γύπα να την κοιτάζει από κοντά. Αναφέρεται ότι το παιδί προσπαθούσε να φτάσει σε ένα κέντρο σίτισης των Ηνωμένων Εθνών, περίπου μισό μίλι μακριά, στο Ayod του Σουδάν (τώρα Νότιο Σουδάν), τον Μάρτιο του 1993. Η φωτογραφία κέρδισε το βραβείο Pulitzer για Φωτογραφία το 1994. Ο φωτογράφος, Carter, αυτοκτόνησε τέσσερις μήνες αφότου κέρδισε το βραβείο. Το 2011, ο πατέρας του παιδιού αποκάλυψε ότι το παιδί ήταν στην πραγματικότητα ένα αγόρι, ο Kong Nyong, και το είχε φροντίσει ο σταθμός επισιτιστικής βοήθειας του ΟΗΕ. Ο Νιόνγκ είχε πεθάνει τέσσερα χρόνια πριν, γ. 2007,  σύμφωνα με την οικογένειά του.

8.Η «Ο Μικρός Φαγάνγκ στο Κουτί της Κόλασης» (1990) – Kevin Carter
Μια φωτογραφία που προκάλεσε έντονες συζητήσεις για τη δημοσιογραφία και την ηθική.

9.Η «Τραγωδία της 11ης Σεπτεμβρίου» (2001)
Εικόνες που αποτύπωσαν την τρομοκρατική επίθεση και την παγκόσμια αλλαγή.

10.Η «Απεργία των Αιγύπτιων Διαδηλωτών» (2011)
Φωτογραφίες που σήμαναν την Αραβική Άνοιξη και τη δύναμη των κοινωνικών κινημάτων.

Η καλλιτεχνική διάσταση της φωτογραφίας: Δέκα εμβληματικές στιγμές

"The Pond—Moonlight" (1904) – Edward Steichen
Μια από τις πρώτες φωτογραφίες που εφάρμοσαν το χρώμα με τρόπο καλλιτεχνικό, συνδυάζοντας το φως και τη σκιά για να δημιουργήσουν μια ονειρική ατμόσφαιρα.

"Le Violon d’Ingres" (1924) – Man Ray
Με τη σουρεαλιστική αυτή εικόνα, ο Man Ray συνδύασε το ανθρώπινο σώμα με την τέχνη, προβάλλοντας μια μοναδική οπτική σύνθεση που αμφισβήτησε τις παραδοσιακές αντιλήψεις.

"Behind the Gare Saint-Lazare" (1932) – Henri Cartier-Bresson
Υπόδειγμα της «αποφαστιστικής στιγμής», όπου η σύνθεση, η δράση και η στιγμή συγχωνεύονται άψογα, αποτυπώνοντας την ουσία της ζωής.

"Migrant Mother" (1936) – Dorothea Lange
Η φωτογραφία αυτή δεν είναι απλώς ντοκουμέντο της Μεγάλης Ύφεσης, αλλά ένα καλλιτεχνικό έργο γεμάτο συναίσθημα και ένταση, που αποτυπώνει την ανθρώπινη αγωνία.

"Self-Portrait with Cropped Hair" (1940) – Frida Kahlo (φωτογραφία Nickolas Muray)
Μια φωτογραφία που συνδυάζει την προσωπική έκφραση με την εικαστική ένταση, φανερώνοντας την ψυχολογική διάσταση της καλλιτέχνιδας.

"Le Baiser de l'Hôtel de Ville" (1950) – Robert Doisneau
Ρομαντικό στιγμιότυπο καθημερινής ζωής, που έγινε σύμβολο της ανθρώπινης τρυφερότητας και της αισθητικής του στιγμιαίου.

"Dovima with Elephants" (1955) – Richard Avedon
Μια φωτογραφία μόδας που ξεπερνά τα όρια του εμπορικού και μετατρέπεται σε καλλιτεχνικό έργο υψηλής αισθητικής.

"Moon and Half Dome" (1960) – Ansel Adams
Αριστούργημα της τοπιογραφίας, όπου η τεχνική αρτιότητα συναντά την εντυπωσιακή παρουσία της φύσης.

"Untitled Film Still #21" (1978) – Cindy Sherman
Μέσα από αυτή τη σειρά , η Sherman αμφισβήτησε τα στερεότυπα της ταυτότητας και του φύλου, δημιουργώντας φωτογραφίες που αποτελούν σημαντικά έργα σύγχρονης τέχνης.

"Untitled (Cowboy)" (1989) – Richard Prince
Μια κριτική ματιά στην αμερικανική κουλτούρα και την αναπαραγωγή εικόνων, που έθεσε νέα ερωτήματα για τη σχέση τέχνης και μαζικών μέσων.

Οι «χαμένες φωτογραφίες»

Παρά το αδιαμφισβήτητο μεγαλείο της φωτογραφίας και την τεχνολογική πρόοδο που έχει πολλαπλασιάσει την καταγραφή της καθημερινότητας, υπάρχουν στιγμές που δεν αποτυπώθηκαν ποτέ, στιγμές που είτε χάθηκαν λόγω ιστορικών συγκρούσεων, προσωπικών τραγωδιών, ή τεχνικών περιορισμών, είτε απλώς δεν υπήρξε ποτέ κάμερα για να τις συλλάβει.

Αυτές οι «χαμένες φωτογραφίες» είναι εικόνες που οφείλουμε να φανταστούμε, να αναζητήσουμε μέσα από τις αφηγήσεις, τα κείμενα και τη συλλογική μνήμη. Για παράδειγμα, η σιωπή της μάνας στον Εμφύλιο Πόλεμο, τα πρόσωπα που δεν φωτογραφήθηκαν ποτέ σε κρίσιμες ιστορικές στιγμές ή οι καθημερινές στιγμές της ζωής που πέρασαν ανεκμετάλλευτες από τον φακό.

Αυτή η απουσία αποτυπώματος εντείνει την αξία κάθε φωτογραφίας που βλέπουμε, καθιστώντας την όχι απλώς μια εικόνα αλλά και ένα μνημείο μνήμης και ανθρώπινης παρουσίας.

Στη σύγχρονη εποχή, η δύναμη της φωτογραφίας παραμένει αδιαμφισβήτητη, όπως αποδεικνύουν οι πρόσφατες βραβεύσεις του βραβείου Πούλιτζερ. Το 2025, ο φωτογράφος Doug Mills της New York Times τιμήθηκε για τη συγκλονιστική καταγραφή της απόπειρας δολοφονίας του πρώην προέδρου Ντόναλντ Τραμπ, ενώ ο Moises Saman του The New Yorker βραβεύθηκε για τη συγκινητική σειρά φωτογραφιών από το στρατιωτικό σωφρονιστικό κατάστημα Sednaya στη Συρία. Αυτές οι δουλειές αποδεικνύουν ότι η φωτογραφία συνεχίζει να είναι ένα ισχυρό μέσο που όχι μόνο αποτυπώνει την πραγματικότητα, αλλά φωτίζει και τις σκοτεινές γωνιές της ανθρώπινης ύπαρξης, προσφέροντας φωνή σε όσους δεν μπορούν να μιλήσουν.

Η «Αφγανή Κοπέλα», Sharbat Gula, φωτογραφημένη από τον Steve McCurry το 1984 σε καταυλισμό προσφύγων στο Πακιστάν, έγινε παγκόσμιο σύμβολο του πολέμου στο Αφγανιστάν και της προσφυγικής κρίσης. Το πορτρέτο της κοπέλας με τα πράσινα μάτια κοσμούσε το εξώφυλλο του National Geographic τον Ιούνιο του 1985

Η φωτογραφία, από την πρώτη της εμφάνιση έως τις σύγχρονες ψηφιακές μορφές, παραμένει ένα μοναδικό μέσο που καταγράφει την ιστορία, εκφράζει την τέχνη και διαμορφώνει την κοινωνική συνείδηση. Μέσα από τις εικόνες που σώθηκαν, αλλά και τις «χαμένες φωτογραφίες» που ποτέ δεν είδαμε, η φωτογραφία μας υπενθυμίζει τα όρια και την ισχύ της - την ικανότητά της να αιχμαλωτίζει στιγμές που μιλούν όχι μόνο για την πραγματικότητα, αλλά και για τις ανθρώπινες μνήμες και τις αφηγήσεις που χτίζουν τον κόσμο μας.

Στην Παγκόσμια Ημέρα Φωτογραφίας, τιμούμε αυτήν την τέχνη που μας επιτρέπει να βλέπουμε τον κόσμο μέσα από ένα διαφορετικό πρίσμα - με μάτια που δεν ξεχνάνε, με φωνές που δεν σιωπούν. Σε έναν συνεχώς μεταβαλλόμενο κόσμο, η φωτογραφία παραμένει σημείο αναφοράς, αλήθειας και έμπνευσης, ένας σύνδεσμος ανάμεσα στο παρελθόν και το μέλλον, που μας καλεί να θυμόμαστε, να σκεφτόμαστε, να δημιουργούμε και να χαιρόμαστε!