Δεν υπάρχει τίποτα πλεονάζον γύρω από το ποια είναι και τι κάνει, κανένα αποσιωπητικό για να συμπληρωθεί με φιοριτούρες. «Είμαι από τη Θεσσαλονίκη. Μου αρέσει να φτιάχνω εικόνες». Αντίθετα, η δική μας πλευρά στέκεται έμπλεη θαυμασμού και απορίας απέναντι στη δουλειά της ξανά και ξανά.
Είδαμε για πρώτη φορά φωτογραφίες της Ξανθούλας Διάδου στο πρόσφατο τεύχος του online περιοδικού Wip, αφιερωμένου στο σεμινάριο που διοργάνωσε η ομάδα Stereosis υπό την εποπτεία του Στράτου Καλαφάτη και του Κοσμά Παυλίδη. Απόκοσμες, αινιγματικές, ενίοτε ακατάληπτες αλλά με αντίκτυπο σαγηνευτικό, οι εικόνες της Ξανθούλας αποτελούν απόπειρα «ανατροπής της πραγματικότητας μέσω του φακού».
Θα στοιχημάτιζε κανείς πως οι φωτογραφίες αυτές προέκυψαν έπειτα από άφθονες, επίμοχθες ώρες καταχωνιάσματος στον σκοτεινό θάλαμο. Όσοι μοιράζονται την εντύπωση, θα εκπλαγούν μαθαίνοντας πως τραβήχτηκαν με συμβατικά μοντέλα της Canon, συγκεκριμένα με ψηφιακές Powershot G12 και EOS 40D.
Επιδίδεται κυρίως στα πορτρέτα, γιατί «κάθε πρόσωπο είναι και μια διαφορετική ιστορία», ενώ ανάμεσα στην ανάγκη να εξιστορήσει, να αιχμαλωτίσει μια σκηνή ή απλά να εκτονώσει την ανάγκη της να εκφραστεί, δηλώνει πως υποκινείται κυρίως από την πρώτη περίπτωση.
Ας μιλήσουμε μαζί της για τεχνική. Πόσο χρόνο αφιερώνει στην προετοιμασία, στο στήσιμο ενός σκηνικού, στο κυνήγι του κατάλληλου φωτός, καθώς και στο post process στο τέλος όλων αυτών; «Συνήθως φωτογραφίζω στον προσωπικό χώρο των εικονιζόμενων, στον οποίο μάλιστα επεμβαίνω ελάχιστα. Το φυσικό φως είναι για εμένα άκρως σημαντικό. Στην επεξεργασία αφιερώνω όσο χρόνο χρειάζεται για να έχουν όλες οι φωτογραφίες την ίδια αισθητική χροιά. Μου αρέσει το μεγάλο κοντράστ στο ασπρόμαυρο και φροντίζω να το επιστρατεύω».
Η ρετρό αίγλη των φωτογραφιών αντικατοπτρίζεται και στις καλλιτεχνικές της προτιμήσεις. Θαυμάζει την Julia Margaret Cameron «γιατί τα πορτρέτα της θα μπορούσαν να είναι Αναγεννησιακοί πίνακες. Έχουν μια θεατρικότητα, είναι δυναμικά και ταυτόχρονα ευάλωτα». Ζητώντας από μέρους της μια πιο σύγχρονη επιρροή, μας κατονομάζει την Francesca Woodman, και εδώ υπομειδιούμε αναλογιζόμενοι ότι η Woodman είναι σπουδαίο κεφάλαιο μεν, αλλά ταυτόχρονα μια πολύ παλιά δημιουργός. Είπαμε όμως, η Ξανθούλα αφιερώνει το δέος της στον φωτογραφικό κλασικισμό.
Όσον αφορά το σήμερα, δεν ασπάζεται με ενθουσιασμό την αμετροεπή διαδικτυακή έκθεση σε καλή και κακή φωτογραφία, ούτε τον εκδημοκρατισμό του μέσου στον υπερθετικό. «Πιστεύω ότι για να δείξει κάποιος μια φωτογραφική δουλειά, θα πρέπει να έχει δουλέψει πρώτα πάρα πολύ πάνω σε αυτή», διατείνεται απορρίπτοντας το παιχνίδι του διαμοιρασμού και των καθημερινών αναρτήσεων στο ίντερνετ.
Ποια δική της εικόνα ξεχωρίζει; «Τις εικόνες του δάσους, με μια κοπέλα να τρέχει, αποτέλεσμα της προσπάθειάς μου να διασκευάσω την “Αλίκη στη χώρα των θαυμάτων”.
Χώρα των θαυμάτων, λέμε εμείς, και παραθέτουμε portfolio για να υποστηρίξουμε τον ισχυρισμό, είναι όλη της η δουλειά.
Η Ξανθούλα Διάδου στο flickr
Επικοινωνία: x.diadou@gmail.com
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
«Η φωτογραφία είναι ένα είδος ποίησης και μπορεί να μας κάνει καλύτερους ανθρώπους»
«Tα πορτραίτα που θα δείτε είναι καθημερινά πορτραίτα γυναικών λεσβιών που εμένα μου φαίνονται εναρμονισμένες με την κοινωνία σήμερα»
Τα 69 πορτραίτα φιλοξενήθηκαν από την Εθνική Βιβλιοθήκη το 2022
Μιλήσαμε με τον φωτογράφο για την τέχνη της φωτογραφίας, τα ασπρόμαυρα και έγχρωμα καρέ και τον ρόλο της τεχνολογίας
Μια έκθεση φωτογραφίας για τα πρόσωπα και όχι τα προσωπεία
Με αφορμή τον εορτασμό της 100ής επετείου του Υπερρεαλισμού
Μιλήσαμε με τη φωτογράφο για την υποβρύχια φωτογραφία αλλά και για τα συνταρακτικά γεγονότα που στάθηκαν αφορμή να ξεκινήσει τη φωτογραφία
Η θεατρική διασκευή του Άσλεϊ Ρόμπινσον ανεβαίνει για πρώτη φορά στην Ελλάδα στο Θέατρο Κνωσός
Ομορφιά και μηνύματα μέσα από εντυπωσιακά κλικ
Φωτογραφικά κλικς από το νέο Xiaomi 14T X Leica
Μια συζήτηση για την καλλιτεχνική φωτογραφία, το βραβείο «Lars Tunbjörk» και την ιατρική
Στο πλαίσιο των εκδηλώσεων για το Έτος Κάφκα, η έκθεση φωτογραφίας καταγράφει την πατρίδα του συγγραφέα πριν την πτώση του Τείχους του Βερολίνου
Συμβαίνει τώρα στην πόλη. Από τον Θανάση Καρατζά και την Athens Voice.
20 χρόνια από τον θάνατο του κορυφαίου φωτογράφου
«Δες τη ζωή, δες τον κόσμο και γίνε αυτόπτης μάρτυρας στα μεγάλα γεγονότα»
Το χιούμορ και η γοητεία της άγριας ζωής σε μερικά κλικ
«Δεν ξέρω ποια γρανάζια κινούνται μέσα μας όταν κοιτάμε φωτογραφίες, ειδικά φωτογραφίες καλλιτεχνών όπως ο Cartier-Bresson, αλλά δεν είναι μόνο η όραση που δουλεύει, ούτε μονάχα η φαντασία»
Καλλιτέχνες και άνθρωποι της πόλης γέμισαν για τρεις μέρες το Cinobo Όπερα
Μιλήσαμε με τον φωτογράφο με αφορμή την έκθεση «RIDE AΘENS» στο ΚΠΣΙΝ
Λίγο πριν μεταμορφώσει με τη viral έκθεσή του το Cinobo Όπερα μιλάει στην Athens Voice
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.