- CITY GUIDE
- PODCAST
-
10°
Art in-progress
Νέοι χώροι, νέοι άνθρωποι, νέες συνήθειες, νέες τάσεις στην τέχνη. Η A.V. κάνει μια βόλτα στις γκαλερί της πόλης
Ανδρέας Μελάς
Γκαλερί ΑΜP
Με ποια κριτήρια επιλέξατε το νέο χώρο της γκαλερί σας;
Ο χώρος προϋπήρχε, δεν τον βρήκα. Ήταν μάλιστα κάτι που έκανε την επιστροφή μου στην Αθήνα πιο εύκολη. Γύρισα πέρσι τον Μάιο και ξεκίνησα αμέσως τα έργα στο κτίριο. Οργάνωσα μετά ένα ανεπίσημο show παράλληλα με την Bienalle με φίλους καλλιτέχνες και έναν αρχιτέκτονα, το οποίο ήταν ενταγμένο στο Remap. Ακριβώς ένα χρόνο αργότερα κάλεσα την Kathy Grayson από τους Deitch Projects, η οποία και επιμελήθηκε το πρώτο επίσημο show της AMP, σε ένα χώρο εντελώς μεταλλαγμένο αλλά μακριά από τελειωμένο. Τα έργα στο κτίριο συνεχίζονται ακόμα!
Ποια ήταν η προηγούμενη εμπειρία σας στην τέχνη;
Σπούδασα Ιστορία της Τέχνης στο Λονδίνο και τη Νέα Υόρκη. Αμέσως μετά εργάστηκα στην γκαλερί του Jeffrey Deitch στη Νέα Υόρκη.
Ποιες ιδιότητες κατά τη γνώμη σας πρέπει να έχει ένας χώρος τέχνης;
Δεν θεωρώ ότι υπάρχει συνταγή για το πώς πρέπει να λειτουργεί ή να είναι ένας χώρος.
Η γκαλερί σας τράβηξε αμέσως την προσοχή του κόσμου και των media. Πού οφείλεται αυτό κατά τη γνώμη σας;
Oποιοσδήποτε νέος χώρος στην Αθήνα είναι φυσικό να τραβήξει την προσοχή. Πιστεύω ότι η Αθήνα έχει ανάγκη από καινούργιες προτάσεις εφόσον οι λίγες καλές γκαλερί δεν είναι αρκετές για να κρατήσουν ενεργό το ενδιαφέρον του κόσμου και καθετί καινούργιο αντιμετωπίζεται με ενδιαφέρον. Συχνά βέβαια εμπλέκεται και η καχυποψία.
Παρατηρείται μια μετακίνηση των γκαλερί προς το Μεταξουργείο. Ποια είναι η γνώμη σας γι’ αυτό;
Μια πόλη είναι σε μόνιμη κατάσταση μεταμόρφωσης. Περιοχές και προορισμοί αλλάζουν συνέχεια. Το Μεταξουργείο είναι μια ανεκμετάλλευτη περιοχή στην καρδιά της Αθήνας και οι γκαλερί είναι φυσικό να μετακομίζουν εκεί· είναι στη φύση των εμπόρων τέχνης να μυρίζονται το καινούργιο και την αλλαγή.
Ποιο κίνημα τέχνης ή καλλιτέχνες σάς ενδιαφέρει να παρουσιάσετε στην γκαλερί σας;
Με ενδιαφέρουν τα προσωπικά και δουλεμένα έργα τέχνης με άποψη και συντονισμένα με το τώρα. Το σύστημα, η αγορά, όπως θέλει ας το θέσει κανείς, κινείται με ταχύτατους ρυθμούς και είναι στην υποχρέωση του καλλιτέχνη σήμερα να προσαρμόζεται ανάλογα.
Πείτε ποια είναι τα επόμενα σχέδια και οι στόχοι σας για την γκαλερί;
Γερό πρόγραμμα, art fairs, χώρος στο εξωτερικό, προγράμματα residencies, εκδόσεις και πολλή δουλειά!
Επίκουρου 26 και Κορύνης 4, 210 3251881
Ρεβέκκα Καμχή
Ιδιοκτήτρια της γκαλερί Ρεβέκκα Καμχή
Με ποια κριτήρια επιλέξατε το νέο χώρο της γκαλερί σας και πώς τον ψάξατε;
Βρήκα το νέο χώρο της γκαλερί από μια αγγελία στην «Καθημερινή» μετά από δύο χρόνια ψάξιμο σε Πετράλωνα, Ψυρρή και Γκάζι. Τελικά αποφάσισα ότι το Μεταξουργείο ήταν η καλύτερη περιοχή γι’ αυτό που ήθελα. Μου αρέσει πολύ ο φοίνικας που έχει στην αυλή, τα κεραμίδια στη σκεπή και έχω συναισθηματικούς λόγους – εντελώς συμπτωματικά το 1929 και το 1943 αντίστοιχα ο πατέρας μου και η μητέρα μου γεννήθηκαν στην οδό Λεωνίδου σε άλλα νούμερα!
Ποιες ιδιότητες κατά τη γνώμη σας πρέπει να έχει ένας χώρος τέχνης;
Ο χώρος είναι πολύ σημαντικός για τα έργα τέχνης. Τα πάντα παίζουν ρόλο. Το πάτωμα, το φως, οι πρίζες, οι πόρτες, οι καρέκλες τα γραφεία, το ταβάνι. Νομίζω ότι ένας χώρος δεν πρέπει να έχει πολλά επιτηδευμένα επιπρόσθετα στοιχεία ή αισθητικές επεμβάσεις – χρειάζεται να είναι απλός και ουδέτερος. Αν πάλι είναι ένα παλιό κτίριο και έχει δικά του στοιχεία, τότε είναι ωραίο να τα κρατήσεις, γιατί δίνει χαρακτήρα στο χώρο. Μια γκαλερί και ένα μουσείο είναι σαν μια εκκλησία όπου τα πάντα είναι σχεδιασμένα για να σε βοηθήσουν να αφοσιωθείς σε αυτό που βλέπεις – στους τοίχους ή μέσα σου.
Είχατε μία από τις πρώτες γκαλερί στην Αθήνα που άνοιξε τόσο κεντρικά. Γιατί είχατε κάνει αυτή την επιλογή τότε;
Άνοιξα την πρώτη γκαλερί μου το 1995 στην οδό Σοφοκλέους – τότε δεν υπήρχε ούτε μία γκαλερί σε εκείνη την περιοχή. Δεν το σκέφτηκα καθόλου, γιατί ο χώρος ήταν μοναδικός και με πολύ έντονο δικό του χαρακτήρα. Και βέβαια με παράθυρο στον Παρθενώνα και ατελείωτα τετραγωνικά σε πολύ καλή τιμή. Μου αρέσει οι γκαλερί να είναι σε περιοχές του κέντρου. Μου φαίνεται παράξενο μια γκαλερί στα νότια ή στα βόρεια προάστια – μοιάζει σαν να απευθύνεται σε ένα ειδικό κοινό και όχι σε όλους.
Γιατί διαλέξατε να μετακομίσετε στο Μεταξουργείο; Υπάρχει κάποιος συγκεκριμένος λόγος που το διαλέξατε;
Το Μεταξουργείο είναι μια περιοχή με πολλές δυνατότητες. Δεν είναι παγιωμένη όπως άλλες, με την καλή και την άσχημη έννοια. Έχει πολλά ανεκμετάλλευτα, άδεια κτίρια που θα μπορούσαν να γίνουν πολύ ωραία διαμερίσματα. Έχει καλή ρυμοτομία, ανοιχτούς δρόμους, μεγάλη πλατεία και δεν είναι μπουκωμένη και ασφυκτική όπως για παράδειγμα το Κολωνάκι, που είναι γεμάτο μικρά δρομάκια, ή το Ψυρρή. Το Μεταξουργείο/Κεραμεικός έχει μια άπλα, μια ωραία αίσθηση. Φυσικά έχει ακόμα πολλά προβλήματα –οίκους ανοχής, άνεργους ξένους– και το κυριότερο είναι αν θα πέσει στα νύχια των μπουζουκτσήδων, των καφενείων, «παραδοσιακών» ή μη, της αρρώστιας των αργόσχολων Ελλήνων της εποχής μας.
Πιστεύετε ότι θα γίνει μια μετατόπιση του κόσμου της τέχνης προς το Μεταξουργείο;
Θα με ενδιέφερε να γίνει μετατόπιση κόσμου με ποιότητα στο Μεταξουργείο. Σίγουρα θα ήταν ωραίο να ανοίξουν πολλές γκαλερί στην περιοχή – τι πιο ωραίο από το να βλέπεις με μια βόλτα πολλές εκθέσεις. Θα μου άρεσε όμως ακόμα περισσότερο να άνοιγαν κάποια βιβλιοπωλεία, ωραίοι φούρνοι (όχι αλυσίδες), κάποια ωραία μικρά εστιατόρια με παράξενα φαγητά, φυτώρια, βιολογικά καταστήματα, χώροι για άσκηση του σώματος και του πνεύματος χωρίς μηχανήματα κ.λπ. Αλλά αν δεν φύγουν από την περιοχή «τα σπίτια» με τις γυναίκες, που προσελκύουν το χειρότερο κόσμο, δεν πρόκειται να βελτιωθεί η περιοχή, όσα ωραία κτίρια και να χτιστούν και όσος κόσμος και αν μετακομίσει εδώ.
Πείτε μας ποια είναι τα σχέδια και οι στόχοι σας για τη νέα σας γκαλερί.
Η καινούργια γκαλερί θα συνεχίσει να λειτουργεί όπως παλιά με τους καλλιτέχνες μας (Ρίτα Άκερμαν, Ναν Γκόλντιν, Σον Λάντερς, Ντιάνα Μαγκάνια, Συλβί Φλερύ) με καινούργιους καλλιτέχνες όπως ο Άγγελος Πλέσσας, η Λίλι Λάντλοου, η Μανταλίνα Ψωμά και άλλες καινούργιες συνεργασίες. Είμαστε ανοιχτά με ωράριο λειτουργίας 12.00-8.00 (www.rebeccacamhi.com). Θα οργανώσουμε και κάποιες ομιλίες και προβολές στην αίθουσα, για τέχνη και άλλα επίκαιρα θέματα.
Ρεβέκκα Καμχή, Λεωνίδου 9, Μεταξουργείο
Φιόνα Μουζακίτη, Δέσποινα Σταύρου
Υπεύθυνες της on-line gallery www.arteshop.gr
Πώς επιλέξατε να ξεκινήσετε μια διαδικτυακή γκαλερί; Ποιοι ήταν οι λόγοι σας;
Δραστηριοποιούμαστε στο χώρο της τέχνης αρκετά χρόνια και είδαμε ότι υπάρχει πολλή και καλή δουλειά που δεν προβάλλεται, καθώς αρκετοί καλλιτέχνες δεν βρίσκουν πάντα χώρο να δείξουν το έργο τους. Πιστεύουμε ότι η δυνατότητα πώλησης των έργων του για έναν καλλιτέχνη είναι σημαντική, διότι δίνει τα απαραίτητα εφόδια για να συνεχίσει τη δουλειά του και να επενδύσει σε αυτήν. Και το διαδίκτυο είναι ένα παγκόσμιο μέσο που ξεφεύγει από τα στενά όρια μιας γκαλερί.
Ποιες οι διαφορές και ποιες οι ομοιότητες μιας διαδικτυακής γκαλερί με μια πραγματική;
Το Arteshop λειτουργεί ως μια πραγματική γκαλερί. Ο επισκέπτης μπορεί να δει ένα μεγάλο αριθμό έργων τέχνης και να διαλέξει όποιο έργο τον ενδιαφέρει. Τα έργα που προβάλλονται είναι πρωτότυπα έργα τέχνης, και με μια απλή διαδικασία μάς ειδοποιεί κι εμείς επικοινωνούμε μαζί του. Δηλαδή υπάρχει μια δυναμική επικοινωνία, δεν είναι απλώς ένα απρόσωπο site. Σε αντίθεση με μια πραγματική γκαλερί, όμως, δεν υπάρχουν περιοδικές εκθέσεις, αλλά μόνιμη έκθεση πολλών καλλιτεχνών. Ο επισκέπτης έχει τη δυνατότητα να δει περίπου 400 έργα και οι τιμές των έργων είναι πιο χαμηλές, καθώς σε αντίθεση με μια πραγματική γκαλερί δεν έχουμε λειτουργικά έξοδα. Μια online γκαλερί χάνει μόνο σε αμεσότητα, καθώς ο επισκέπτης βλέπει το έργο τέχνης στην οθόνη του και όχι στην πραγματικότητα. Χάνει ίσως τη μαγεία που έχει μια επίσκεψη σε μια έκθεση. Στη δική μας περίπτωση, όμως, όποιος ενδιαφέρεται μπορεί να το δει και από κοντά στο χώρο μας. Κατά τα άλλα, πιστεύουμε στη διάδοση της τέχνης μέσω διαδικτύου.
Πιστεύετε ότι όταν αναγράφεται η τιμή κάτω από ένα έργο τέχνης, όπως συμβαίνει στο site σας, μειώνει την «αξία» του σε σύγκριση με μια γκαλερί όπου δεν εμφανίζονται οι τιμές του;
Όχι, πιστεύω το αντίθετο. Η αναγραφή της τιμής σέβεται τον αγοραστή και τον καλλιτέχνη του έργου. Ο αγοραστής ξέρει πόσο κοστίζει το έργο, αποφασίσει αν θέλει να το αγοράσει και αν δεν μπορεί απευθύνεται σε μας για να δει αλλά έργα του καλλιτέχνη σε τιμές πιο προσιτές. Επίσης ο καλλιτέχνης δηλώνει τις τιμές των έργων του, οι οποίες καθορίζονται από διαφόρους παράγοντες (προηγούμενες εκθέσεις, ζήτηση των έργων του κτλ.) και έχει μια θέση στην αγορά της τέχνης.
Το διαδίκτυο μπορεί να αναβαθμίσει ή υποβαθμίζει την τέχνη κατά τη γνώμη σας;
Δεν αναβαθμίζει ούτε υποβαθμίζει την τέχνη, είναι απλώς ένας τρόπος διακίνησης και προβολής της. Θα έλεγα πιο δημοκρατικός, γατί δίνει εύκολη πρόσβαση σε όλους. Η τέχνη υποβαθμίζεται μόνο με τον τρόπο που παρουσιάζεται, δηλαδή σε μια online γκαλερί που χωρίς σκέψη προβάλλει διαφόρων ειδών έργα – ή δίπλα σε αντικείμενα που δεν έχουν σχέση με τέχνη. Η πραγματικότητα είναι ότι στην Ελλάδα υπάρχουν πολύ λίγες online γκαλερί που προσφέρουν αξιόλογα έργα. Με το χρόνο όμως θα αυξηθούν, γιατί οι αγοραστές εξοικειώνονται με αυτό τον καινούργιο τρόπο αγοράς έργων τέχνης. Προς το παρόν έχουμε μεγάλη συμμετοχή καλλιτεχνών και υψηλή επισκεψιμότητα.
Νικολέτα Βλασσιώτου - Παπαδάκη
Ιδιοκτήτρια της Αίθουσας Τέχνης «Καπλανών 5»
Πόσο καιρό λειτουργεί ο χώρος σας;
Ολοκληρώνει τον Δεκέμβριο ένα χρόνο λειτουργίας της. Εγκαινιάστηκε λίγο πριν ολοκληρωθεί το 2007 με μια ομαδική έκθεση γλυπτικής, αφιέρωμα στο μεγάλο νεοέλληνα γλύπτη Γεράσιμο Σκλάβο.
Πώς θελήσατε να ανοίξετε μία γκαλερί;
Εδώ και πολλά χρόνια το σκεφτόμασταν, μιας και παρακολουθούσαμε συστηματικά τα προβλήματα αλλά και την πορεία της εικαστικής δημιουργίας, επιθυμώντας να συμβάλουμε αποτελεσματικά στην προώθηση των καλλιτεχνών και των έργων τους. Ο σύζυγός μου Έκτωρ Παπαδάκης είναι, άλλωστε, εν ενεργεία γλύπτης και έχει παράλληλα μια ζωντανή επικοινωνία με όλους τους παράγοντες της Τέχνης.
Ποιες ευκολίες και δυσκολίες αντιμετωπίσατε;
Ορισμένες δυσκολίες που εξακολουθούν να υφίστανται –και κάνουμε από την πλευρά μας ό,τι είναι δυνατόν για να τις ξεπεράσουμε– εντοπίζονται στο γεγονός πως δεν επιλέξαμε μια γνωστή περιοχή αλλά ένα δυναμικό και κομβικό σημείο της Αθήνας που το επισκέπτονται νέοι άνθρωποι. Μία από τις εμπειρίες που συνειδητοποιήσαμε είναι ο τρόπος με τον οποίο μπορεί κανείς να προσφέρει ποιότητα. Ο σεβασμός προς το κοινό μάς απέδειξε πως όπου παρουσιάζεται κάτι ενδιαφέρον, σε όποιο σημείο και αν βρίσκεται, προσελκύει το κοινό.
Πιστεύετε ότι το Κολωνάκι εξακολουθεί να είναι μια καλή περιοχή για να βρίσκεται ένας χώρος τέχνης;
Το Κολωνάκι ήταν και εξακολουθεί να αποτελεί μία ιστορία για τους χώρους της Τέχνης. Το ζήτημα είναι τι μπορεί κανείς να δημιουργήσει συμπληρωματικά ή εναλλακτικά ως προς αυτήν την ιστορία. Πώς μπορεί κανείς σήμερα να την εμπλουτίσει και όχι να την αμφισβητήσει. Δεν είναι οι περιοχές που κάνουν “trendy” την τέχνη. Είναι η τέχνη που κάνει “trendy” τις περιοχές και όχι μόνον. Η τέχνη είναι πολύ περισσότερο από μόδα ή μάλλον δεν σχετίζεται με μόδες, αν θεωρήσουμε πως είναι μία υπόθεση πνευματικών οριζόντων.
Πώς διαλέξατε αυτό το συγκεκριμένο κτίριο;
Η γκαλερί μας δεν είναι μεγάλη, είναι όμως λειτουργική. Αυτό επιδιώξαμε. Οι επιλογές διαμορφώνουν το χαρακτήρα του κάθε χώρου και το προφίλ του. Επιθυμία μας είναι να κατακτήσουμε νέο κοινό και να μην αφεθούμε σε συμβατικότητες.
Τι είδους καλλιτέχνες σάς ενδιαφέρουν να παρουσιάσετε;
Έργα νέων κυρίως καλλιτεχνών, αλλά και παλαιότερων που αισθάνονται νέοι και είναι καλλιτεχνικά δραστήριοι.
Ποιοι περίοδοι της τέχνης σάς ενδιαφέρουν;
Οι σύγχρονες εκφραστικές διατυπώσεις είναι αλήθεια πως μας ενδιαφέρουν περισσότερο. Δεν θέλουμε να εστιάσουμε την προσοχή μας σε ορισμένα είδη της εικαστικής δημιουργίας. Μέχρι σήμερα παρουσιάζουμε Έλληνες κυρίως καλλιτέχνες, χωρίς αυτό να αποκλείει τίποτε. Ήδη βρισκόμαστε σε επαφή και με αξιοσημείωτες περιπτώσεις Ευρωπαίων δημιουργών.
Γράψτε μου τα μελλοντικά σας σχέδια.
Φιλοδοξούμε να παρουσιάζουμε ό,τι ενδιαφέρον εντοπίζουμε, το οποίο να λειτουργεί και να αναδεικνύεται μέσα από το χώρο μας. Δεν έχουμε ιδεοληψίες ούτε στεγανά. Θέλουμε να προωθήσουμε έργα και καλλιτέχνες που έχουν κάτι ουσιαστικό να μεταδώσουν. Μας ενδιαφέρει κάθε προσπάθεια, ακόμα και πειραματική, αρκεί να είναι σοβαρή και αξιοσημείωτη.
«Καπλανών 5», Καπλανών 5 & Μασσαλίας, Κολωνάκι, 210 3390946
Φωτογραφίες πορτραίτων: Charlie Makkos
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Ένα έργο Τέχνης που απεικόνιζε τη ζωή σε ένα χαρέμι απομακρύνθηκε από έκθεση στο Αραβικό Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης του Κατάρ
180 εκθέματα παρουσιάζονται στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, πολλά από τα οποία φεύγουν για πρώτη φορά από την έδρα τους και ταξιδεύουν στην Αθήνα
Ένα φαινόμενο που η παρουσία του μεταξύ ψηφιακού κόσμου και αληθινών γειτονιών καταργεί τα όρια μεταξύ κατασκευασμένου και υπαρκτού
Εγκαίνια για την έκθεση στις 19 Δεκεμβρίου
Κάθε έργο είναι ένα ταξίδι δημιουργίας, που συνδέει το παρελθόν με το παρόν και ανοίγει παράθυρα σε νέες αντιλήψεις
Τι θα δούμε σε χώρους τέχνης και γκαλερί
Celestial Bodies Guide Us Through Dark Times σημαίνει ελπίδα, καλοσύνη, διαρκής αναζήτηση, κατανόηση και αποδοχή
Ο πίνακας είχε πουληθεί το 1890 σε ιδιώτη και είχε εξαφανιστεί
Μέχρι σήμερα έχουν εντοπιστεί μόλις έξι αυθεντικές φωτογραφίες του γάλλου ποιητή
Δυο εκθέσεις σύγχρονης τέχνης, μια έκθεση φωτογραφίας και ντοκιμαντέρ και ένα μεγάλο αφιέρωμα στη Τζούλια Δημακοπούλου
Μια σπουδαία έκθεση που περιλαμβάνει πάνω από 140 αδημοσίευτα ζωγραφικά έργα του
Μιλήσαμε με το ζευγάρι καλλιτεχνών που εκθέτουν για πρώτη φορά μαζί
Η αναδρομική του έκθεση «Shut your eyes and see» στο Μουσείο Β. & Ε. Γουλανδρή είναι γεμάτη φως, neon και κρυφά ή φανερά μηνύματα
Πρόκειται για ένα από τα ελάχιστα σωζόμενα έργα του που για δεκαετίες ήταν κρυμμένο
Εστιάζει στη σχέση του με τη γαλλική πρωτεύουσα και την περίοδο που συναντήθηκε με τους Τζιακομέτι και Πικάσο
Η έκθεσή της Terra Cognita είναι ένα προσκύνημα σε άγνωστους τόπους
Όλοι οι καταξιωμένοι Έλληνες καλλιτέχνες έχουν εκπροσωπηθεί με έργα τους
Μέσα από τα έργα, καλλιτέχνες και επιστήμονες εμβαθύνουν σε πολλά ζητήματα
Τι θα δούμε σε γκαλερί και σε χώρους τέχνης της Αθήνας;
Είναι το μεγαλύτερο ποσό που έχει δοθεί ποτέ για σουρεαλιστικό πίνακα
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.