- CITY GUIDE
- PODCAST
-
11°
Ο γνωστός γραφίστας ∆ηµήτρης θ. Αρβανίτης µάς συστήνει τον κορυφαίο Έλληνα χαράκτη και ζωγράφο της ελληνικής τυπογραφίας, µε αφορµή την έκθεση «Το σχέδιο του γράµµατος» στο Μουσείο Μπενάκη
Πώς το κάθε γράμμα συμπεριφέρεται με το πριν και το μετά του στο σχηματισμό λέξεων; Πώς τα γράμματα δονούν και δονούνται; Γιατί οι λέξεις είναι γέφυρες; Γιατί η γραφή είναι η εικονογράφηση της γλώσσας και η γλώσσα είναι η πατρίδα;
O Τάκης Κατσουλίδης δεν είναι καινούργιος στην τυπογραφία. Απ’ όσο γνωρίζω, τη φωτιά τού την άναψε ο δάσκαλός του στη χαρακτική, ο περίφημος Γιάννης Κεφαλληνός. O Κατσουλίδης, γεμάτος ταλέντο, αφού ως ζωγράφος και χαράκτης έχει πάρει μέρος και έχει διακριθεί επανειλημμένα στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, γεμάτος εμπειρίες, γνώση και μαστοριά, δεν είναι ένας σχεδιαστής αλφαβήτου που μας προτείνει προϊόντα. Είναι πολιτισμικό αγαθό. Oι σχεδιαστικές του προτάσεις δεν μεταφέρουν την ιστορική γνώση, αντιγράφοντας μονοδιάστατα τους χαρακτήρες και τα σύμβολα. Θα έλεγα ότι λειτουργεί ως «καθηγητής σωματικής αγωγής» που προσπαθεί να πλάσει το σώμα των γραμμάτων και να κάνει το καθένα από αυτά να κινείται, να αναπνέει, να ζει και να δονείται. Όταν δε τα καλεί να συνταχθούν σε «σώμα», φανερώνουν τη μοναδική εκπαίδευση που τους έχει προσφέρει. Έχει μια ιδιαίτερη συμπάθεια στα «παράξενα παιδιά», το ζ, το ξ, το σ, το ς, το φ, το ω, το ψ, δηλαδή στα γράμματα του δικού μας αλφάβητου. Όποιος διάβασε το μοναδικό στην ελληνική βιβλιογραφία βιβλίο του με τίτλο Το σχέδιο του γράμματος, θα έχει καταλάβει γιατί διαθέτει ένα μοναδικό τρόπο να σχεδιάζει χωρίς ψεγάδια τα γράμματα του ελληνικού αλφάβητου. Δεν είναι μόνο οι εξηγήσεις που ο ίδιος δίνει για τις ιδιαιτερότητες των γραμμάτων, αλλά η τεκμηρίωση των ιδεών του εμφανίζεται στην ίδια τη σύνθεση που αποτελούν τα γράμματά του στα κείμενα. Γράμματα δίχως ίχνος διακόσμησης, φλυαρίας ή εξυπνακισμού. Γράμματα που καλούνται να παίξουν το ρόλο τους από τις 6 στιγμές μέχρι το άπειρο. Καμιά διαφορά ανάμεσα στα μεγέθη, έντονη αναγνωρισιμότητα και ίδια δυναμική στην τελική τους χρήση. O Κατσουλίδης ανασχεδίασε και είχε την ευθύνη αρκετών γραμματοσειρών, όπως τα Dido, Bodoni, ΝeoHellenic και Αrtemisia, για την Εταιρεία Ελληνικών Τυπογραφικών Στοιχείων. Το 1986 άρχισε μια μελέτη στα πλαίσια ερευνητικών προγραμμάτων του ΤΕΙ, η οποία διήρκησε μαζί με το σχεδιασμό μέχρι το 1989, και παρουσίασε δύο νέες οικογένειες με τίτλο Απολλώνια και Κατσουλίδης. Tο 1995 σχεδιάζει, με αφορμή το λεύκωμα Γένεσις (εκδ. Ν. Γρηγοράκη), το ομώνυμο αλφάβητο, στηριγμένο στο βυζαντινό ιδίωμα. Αξίζει να σημειώσουμε ότι στις οικογένειες Απολλώνια και Κατσουλίδης συμπεριλαμβάνονται και λατινικοί χαρακτήρες. Η εταιρεία AGFA δείχνει ενδιαφέρον, αγοράζει και μεταφέρει τα αλφάβητα στη φωτοστοιχειοθεσία, αλλά για κακή μας τύχη με την εμφάνιση του Μacintosh η μέθοδος της φωτοσύνθεσης πέρασε στην ιστορία και για αρκετά χρόνια μέχρι σήμερα αποστερηθήκαμε τη χαρά της χρήσης τους. Όμως, αφού ποτέ δεν είναι αργά, ο Κατσουλίδης αρχίζει τη συνεργασία του με την Cannibal Fonts και τα περίφημα αλφάβητα κυκλοφορούν και προκαλούν τους εραστές της «καθαρής» τυπογραφίας να θαυμάσουν τις «καμπύλες» τους. Αλφάβητα με καθαρό οφθαλμό, ιδανικά για κείμενα, κυρίως για βιβλία, αλλά και για εργασίες που απαιτούν την προσοχή μας. Ανεπιφύλακτα τα Απολλώνια και Κατσουλίδης δικαιώνουν το δημιουργό τους και είμαι βέβαιος ότι για πολλά χρόνια θα αποτελούν τη βάση της σύγχρονης ελληνικής τυπογραφίας.
Ο Τάκης Κατσουλίδης αυτές τις μέρες στο Μουσείο Μπενάκη, σε ένα στοπ καρέ της καριέρας του, μας αποκαλύπτει τη δαιδαλώδη περιπέτεια του τυπογραφικού σχεδιασμού μέσα από πρακτικά παραδείγματα πρωτότυπων σχεδίων αλλά και σελίδων καλλιτεχνικών εκδόσεων που έθεσαν τις βάσεις της σύγχρονης ελληνικής τυπογραφίας, διατηρώντας άσβεστη τη φλόγα της ουμανιστικής ανακάλυψης του Γουτεμβέργιου. Αξίζει να μοιραστούμε μαζί του την περιπέτεια της γραφής.
Info
Τ. ΚΑΤΣΟΥΛΙΔΗΣ, «Το σχέδιο του γράμματος - Letterform», Μουσείο Μπενάκη, κτήριο οδού Πειραιώς, από 24/9 έως 24/10.
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Ένα τεράστιο project για τις Κυκλαδίτισες, μια περπλάνηση στο όνειρο, το τέλος του τοπίου και ένα γιορτινό εικαστικό διήμερο
To έργο επανεμφανίστηκε μετά από 120 χρόνια
Η Ρεβέκκα Καμχή γράφει για τη γνωριμία της με τον καλλιτέχνη Κωνσταντίνο Κακανιά και για την αναδρομική του έκθεση στην γκαλερί της
Ένα έργο Τέχνης που απεικόνιζε τη ζωή σε ένα χαρέμι απομακρύνθηκε από έκθεση στο Αραβικό Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης του Κατάρ
180 εκθέματα παρουσιάζονται στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, πολλά από τα οποία φεύγουν για πρώτη φορά από την έδρα τους και ταξιδεύουν στην Αθήνα
Ένα φαινόμενο που η παρουσία του μεταξύ ψηφιακού κόσμου και αληθινών γειτονιών καταργεί τα όρια μεταξύ κατασκευασμένου και υπαρκτού
Εγκαίνια για την έκθεση στις 19 Δεκεμβρίου
Κάθε έργο είναι ένα ταξίδι δημιουργίας, που συνδέει το παρελθόν με το παρόν και ανοίγει παράθυρα σε νέες αντιλήψεις
Τι θα δούμε σε χώρους τέχνης και γκαλερί
Celestial Bodies Guide Us Through Dark Times σημαίνει ελπίδα, καλοσύνη, διαρκής αναζήτηση, κατανόηση και αποδοχή
Ο πίνακας είχε πουληθεί το 1890 σε ιδιώτη και είχε εξαφανιστεί
Μέχρι σήμερα έχουν εντοπιστεί μόλις έξι αυθεντικές φωτογραφίες του γάλλου ποιητή
Δυο εκθέσεις σύγχρονης τέχνης, μια έκθεση φωτογραφίας και ντοκιμαντέρ και ένα μεγάλο αφιέρωμα στη Τζούλια Δημακοπούλου
Μια σπουδαία έκθεση που περιλαμβάνει πάνω από 140 αδημοσίευτα ζωγραφικά έργα του
Μιλήσαμε με το ζευγάρι καλλιτεχνών που εκθέτουν για πρώτη φορά μαζί
Η αναδρομική του έκθεση «Shut your eyes and see» στο Μουσείο Β. & Ε. Γουλανδρή είναι γεμάτη φως, neon και κρυφά ή φανερά μηνύματα
Πρόκειται για ένα από τα ελάχιστα σωζόμενα έργα του που για δεκαετίες ήταν κρυμμένο
Εστιάζει στη σχέση του με τη γαλλική πρωτεύουσα και την περίοδο που συναντήθηκε με τους Τζιακομέτι και Πικάσο
Η έκθεσή της Terra Cognita είναι ένα προσκύνημα σε άγνωστους τόπους
Όλοι οι καταξιωμένοι Έλληνες καλλιτέχνες έχουν εκπροσωπηθεί με έργα τους
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.