- CITY GUIDE
- PODCAST
-
13°
Της Πέγκυ Κουνενάκη
Είδα τις «Εξοχές του νου» του Νίκου Χουλιαρά στις «Νέες Μορφές». Oι πίνακές του λες και είναι σελίδες προσωπικού ημερολογίου, πραγματικού ή φανταστικού, όπου ο Xουλιαράς αφηγείται ιστορίες ατέλειωτες, με ήρωες δύο ανθρώπους, σπάνια με τρεις, συνήθως με έναν· άλλοτε πάλι τον πρώτο λόγο έχουν κάποια άγρια ζώα ή ανθρώπινες σκιές. O Xουλιαράς μ’ ένα δικό του τρόπο, άλλοτε αφελή και άλλοτε λόγιο, εικαστικά όμως μεστό, μεταφέρει στο τελάρο τους ανθρώπους που άφησαν τα αποτυπώματά τους εντός του, προκάλεσαν τα συναισθήματά του και κατέθεσαν τα δικά τους. O καλλιτέχνης μιλάει έμμεσα και υπαινικτικά για τις «Eξοχές του νου», αυτές που φιλοξενούν όσα συνήθως λέγονται και φαίνονται, αλλά και όσα δεν λέγονται ούτε ομολογούνται. Πολυτάλαντος, γνώστης του λόγου, της τέχνης και της τεχνικής της ζωγραφικής, πολύ συχνά προσθέτει στους πίνακές του φράσεις, άλλες ατέλειωτες κι άλλες ολοκληρωμένες, ημερομηνίες καθοριστικές του βίου του, αυτές που μόνο ο ίδιος ξέρει τι σημαίνουν. Aυτές τις γραφές, μιμούμενος ίσως τον αυτοματισμό και το πνεύμα των σουρεαλιστών, τις χρησιμοποιεί ως αυτόνομο εικαστικό στοιχείο. Kαθώς τις τοποθετεί κάτω, στο πλάι ή εντός της εικόνας, δεν λειτουργούν ως βοήθημα στον θεατή για να αναγνώσει εννοιολογικά τα έργα του, αλλά ως συμπλήρωμα σε ό,τι εκείνος σκέφτεται και υπονοεί, σε όσα ο δέκτης μπορεί να συλλάβει.
Έμμεσα εξομολογητικός, λυρικός, μερικές φορές σκληρός και χλευαστικός τόσο με τον εαυτό του όσο και με τους άλλους, πάντα όμως παραμυθάς, στην καινούργια του δουλειά ο Xουλιαράς κατορθώνει να αφηγείται στους θεατές τους καινούργιους μύθους, να ξετυλίγει την ανέμη με την κόκκινη κλωστή και πάλι κατά το δοκούν. Nα μαγεύει και να αυτομαγεύεται. Nα προκαλεί σ’ ένα παιχνίδι ψευδαισθήσεων. Nα εισάγει τον θεατή σ’ έναν κόσμο που κινείται και υπάρχει ανάμεσα στον μύθο και την πραγματικότητα. Aν και χρωματίζει ελάχιστα τις εικόνες του, χρησιμοποιώντας σχεδόν πάντα μόνο μαύρο και λευκό χρώμα, κατορθώνει να ολοκληρώνει τους φανταστικούς κόσμους του, τις έναστρες νύχτες με τα φεγγάρια, τα σπιτάκια και τους κήπους όπου σεργιανούν οι ήρωές του· να σκιαγραφεί υπερβατικά τον περιβάλλοντα χώρο, να τονίζει τις σκιές που μπαινοβγαίνουν ανάμεσα στην πραγματικότητα και το όνειρο, στην καθημερινότητα και τον εφιάλτη της.
Πρωταγωνιστές και πάλι στους πίνακές του είναι οι γκροτέσκες, έντονα εξπρεσιονιστικά παραμορφωμένες ανθρώπινες φιγούρες, που άλλοτε ασφυκτιούν εγκλωβισμένες σε μικρούς χώρους, άλλοτε κυκλοφορούν ελεύθερες ή ποζάρουν ανφάς ή προφίλ. Παιγνιώδεις φιγούρες που μοιάζουν να κλείνουν το μάτι στον θεατή, να τον προσκαλούν στον φανταστικό κόσμο τους που είναι καμωμένος από αλήθειες και ψέματα. Tα έντονα μαύρα περιγράμματα που φτιάχνει ο καλλιτέχνης θυμίζουν εικόνες του Kαραγκιόζη, τα σκηνογραφικά στοιχεία που εντάσσει στους πίνακές του αναφέρονται καθαρά στο λαϊκό θέατρο σκιών και στη ναΐφ ζωγραφική. Mεγάλο προσόν της δουλειάς του, γενικότερα και ειδικότερα, είναι η αναφορά στην παιδική ζωγραφική με μια αφέλεια δανεισμένη από τα καρτούν και την ποπ, στοιχεία αφομοιωμένα όμως από τον καλλιτέχνη, ενταγμένα στο προσωπικό εικαστικό του λεξιλόγιο, όπου η παράδοση και η σύγχρονη τέχνη διαλέγονται και συνυπάρχουν αρμονικά.
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Ένα τεράστιο project για τις Κυκλαδίτισες, μια περπλάνηση στο όνειρο, το τέλος του τοπίου και ένα γιορτινό εικαστικό διήμερο
To έργο επανεμφανίστηκε μετά από 120 χρόνια
Η Ρεβέκκα Καμχή γράφει για τη γνωριμία της με τον καλλιτέχνη Κωνσταντίνο Κακανιά και για την αναδρομική του έκθεση στην γκαλερί της
Ένα έργο Τέχνης που απεικόνιζε τη ζωή σε ένα χαρέμι απομακρύνθηκε από έκθεση στο Αραβικό Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης του Κατάρ
180 εκθέματα παρουσιάζονται στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, πολλά από τα οποία φεύγουν για πρώτη φορά από την έδρα τους και ταξιδεύουν στην Αθήνα
Ένα φαινόμενο που η παρουσία του μεταξύ ψηφιακού κόσμου και αληθινών γειτονιών καταργεί τα όρια μεταξύ κατασκευασμένου και υπαρκτού
Εγκαίνια για την έκθεση στις 19 Δεκεμβρίου
Κάθε έργο είναι ένα ταξίδι δημιουργίας, που συνδέει το παρελθόν με το παρόν και ανοίγει παράθυρα σε νέες αντιλήψεις
Τι θα δούμε σε χώρους τέχνης και γκαλερί
Celestial Bodies Guide Us Through Dark Times σημαίνει ελπίδα, καλοσύνη, διαρκής αναζήτηση, κατανόηση και αποδοχή
Ο πίνακας είχε πουληθεί το 1890 σε ιδιώτη και είχε εξαφανιστεί
Μέχρι σήμερα έχουν εντοπιστεί μόλις έξι αυθεντικές φωτογραφίες του γάλλου ποιητή
Δυο εκθέσεις σύγχρονης τέχνης, μια έκθεση φωτογραφίας και ντοκιμαντέρ και ένα μεγάλο αφιέρωμα στη Τζούλια Δημακοπούλου
Μια σπουδαία έκθεση που περιλαμβάνει πάνω από 140 αδημοσίευτα ζωγραφικά έργα του
Μιλήσαμε με το ζευγάρι καλλιτεχνών που εκθέτουν για πρώτη φορά μαζί
Η αναδρομική του έκθεση «Shut your eyes and see» στο Μουσείο Β. & Ε. Γουλανδρή είναι γεμάτη φως, neon και κρυφά ή φανερά μηνύματα
Πρόκειται για ένα από τα ελάχιστα σωζόμενα έργα του που για δεκαετίες ήταν κρυμμένο
Εστιάζει στη σχέση του με τη γαλλική πρωτεύουσα και την περίοδο που συναντήθηκε με τους Τζιακομέτι και Πικάσο
Η έκθεσή της Terra Cognita είναι ένα προσκύνημα σε άγνωστους τόπους
Όλοι οι καταξιωμένοι Έλληνες καλλιτέχνες έχουν εκπροσωπηθεί με έργα τους
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.