- CITY GUIDE
- PODCAST
-
12°
ΤΣΙΛΕΡ: Ένας Γερμανός χτίζει την Ελλάδα
Το εικαστικό και αθηναιολογικό γεγονός της χρονιάς είναι η έκθεση έργων του αρχιτέκτονα Ερνέστου Τσίλερ, που εγκαινιάζεται στις 22/3 στην Εθνική Πινακοθήκη.
Το εικαστικό και αθηναιολογικό γεγονός της χρονιάς είναι η έκθεση έργων του αρχιτέκτονα Ερνέστου Τσίλερ, που εγκαινιάζεται στις 22/3 στην Εθνική Πινακοθήκη.
Ο Τσίλερ γεννήθηκε Σάξονας και Γερμανός (το 1837), αλλά αποφάσισε να γίνει Αθηναίος και Έλληνας (πέθανε εδώ το 1923). Ήταν γόνος οικογένειας πρακτικών αρχιτεκτόνων, συνεργάτης και μαθητής του μεγάλου Θεόφιλου Χάνσεν, ενώ υπήρξε επίσης ζωγράφος, αρχαιοδίφης και αρχαιολόγος. Μελέτησε τις καμπύλες και το φωτισμό του Παρθενώνα, ανέσκαψε το Παναθηναϊκό Στάδιο, επιστάτησε στο χτίσιμο κτιρίων σχεδιασμένων από άλλους (Ακαδημία, Βιβλιοθήκη), εντόπισε αρχαία υδραγωγεία (που, μετά από καθαρισμό, ξαναλειτούργησαν!), αντέγραψε ποικίλα αρχαιοελληνικά, ρωμαϊκά και αναγεννησιακά μοτίβα, σχεδίασε έπιπλα, φουρούσια, πλακάκια, μπαλούστρα και ακροκέραμα, ζωγράφισε πίνακες, έσκαψε στον αρχαίο Ραμνούντα, παρήγαγε διακοσμητικά οικοδομικά υλικά, δίδαξε στο Πολυτεχνείο· κυρίως, όμως, εκπόνησε αρχιτεκτονικά σχέδια: σπίτια, θέατρα, ανάκτορα, ηρώα, εκκλησίες, δικαστήρια, μέχρι και την αναμόρφωση του Λυκαβηττού.
Η έκθεση περιλαμβάνει 500 σχέδια (υδατογραφίες κυρίως), μακέτες, φωτογραφίες, έγγραφα κ.λπ. του χαλκέντερου δημιουργού, από το πρωιμότερο (η εκκλησία του χωριού του, κοντά στη Δρέσδη, 1865) μέχρι το υστερότερο (ηρώο της Μυτιλήνης, 1920). Απ’ αυτά άλλα υλοποιήθηκαν αυτούσια, άλλα έμειναν κουτσουρεμένα και πολλά ανεκτέλεστα. Μερικά από τα σημαντικά κτίσματα που βλέπουμε σήμερα στο λεκανοπέδιο φέρουν τη σφραγίδα του: Νομισματικό Μουσείο, Γερμανικό Αρχαιολογικό Ινστιτούτο, Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, Πρεσβεία της Ιταλίας, Προεδρικό Μέγαρο, Βιβλιοθήκη, Μέγαρο Μελά, παλιά Πρεσβεία της Αυστρίας, Άγιος Νικόλαος του Θων, Εθνικό Θέατρο, βασιλικό παλάτι στο Τατόι, Χημείο, κτίριο γραφείων όπου και το σινεμά «Ιντεάλ», δικαστήρια της πρώην σχολής Ευελπίδων, Άγιος Λουκάς Πατησίων, παλιά Ταινιοθήκη, έπαυλη στο κτήμα Συγγρού κ.λπ. Αρκετά έχουν, δυστυχώς, κατεδαφιστεί (Δημοτικό Θέατρο, πολυκατοικία Πεσμαζόγλου, σπίτια στα Κόκκινα Χωράφια της Κηφισιάς και της συνοικίας Τσίλερ στην Καστέλα κ.λπ.) και άλλα έχουν αλλοιωθεί με επεμβάσεις (π.χ. Αγία Τριάδα στην Πειραιώς). Ο μεγάλος σεισμός του ’53 γκρέμισε το θέατρο της Ζακύνθου, σώζονται όμως τ’ «αδέρφια» του στην Πάτρα και στην Ερμούπολη, όπως και εκκλησίες στο Βέλο Κορινθίας και στο Μαρκόπουλο και πλείστα άλλα, ταπεινότερα έργα του. Το όνομά του είναι συνώνυμο του νεοκλασικισμού, παρόλο που ο ίδιος χρησιμοποίησε (και εν πολλοίς ανέμειξε) πολλά αρχιτεκτονικά στιλ, ενώ δημιούργησε κι ένα δικό του: το «ελληνοελβετικό».
Ο Τσίλερ πέρασε τα τελευταία χρόνια της ζωής του φτωχός, δεν ήταν καλός στα επιχειρηματικά. Έχασε το σπίτι του (Μαυρομιχάλη και σχεδόν Ακαδημίας, αργότερα οικία Λομβάρδου, σήμερα ανακαινίζεται) και το εξοχικό του στην Κηφισιά – δικά του έργα φυσικά. Ήταν όμως καλός πατέρας: τρία κορίτσια, δύο αγόρια και σχεδόν 600 κτίριά του (μακράν ο παραγωγικότερος αρχιτέκτονας όλων των εποχών) γεννήθηκαν στην Ελλάδα.
Η κ. Μαριλένα Κασιμάτη, δρ. Ιστορίας της Τέχνης και επιμελήτρια της Πινακοθήκης, εργάστηκε τρία χρόνια για να ετοιμάσει αυτή την έκθεση, που είναι μόλις η τρίτη τσιλεριανή (οι άλλες δύο: 1939, 1973) και φυσικά μακράν η πληρέστερη. Η Πινακοθήκη διέθετε ήδη το κύριο αρχείο Τσίλερ, το οποίο η επιμελήτρια αξιοποίησε δεόντως. Επιπλέον ερεύνησε, εντόπισε, ξεσκόνισε (κυριολεκτικά) και συνέλεξε περαιτέρω υλικό από δημόσιες και ιδιωτικές συλλογές. Ακόμα, δαπάνησε πολύ χρόνο για να ταυτίσει σχέδια με έργα και μελέτησε τις ανέκδοτες «Αναμνήσεις» του Τσίλερ (ως γερμανομαθής). Τέλος, εμπνεύστηκε, ανέθεσε σε κορυφαίους ειδικούς και οργάνωσε τόσο το στήσιμο της έκθεσης, όσο και τη συγγραφή - σύνθεση του μνημειώδους «Οδηγού» της, που πολύ απέχει από οποιονδήποτε συνήθη κατάλογο εκθεμάτων. Βγαίνοντας από την Πινακοθήκη, μαγεμένοι, ξανοιχτείτε: Η μείζων έκθεση Τσίλερ είναι πάντοτε στους δρόμους και εκθέματα είναι τα κτίσματά του.
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Ένα τεράστιο project για τις Κυκλαδίτισες, μια περπλάνηση στο όνειρο, το τέλος του τοπίου και ένα γιορτινό εικαστικό διήμερο
To έργο επανεμφανίστηκε μετά από 120 χρόνια
Η Ρεβέκκα Καμχή γράφει για τη γνωριμία της με τον καλλιτέχνη Κωνσταντίνο Κακανιά και για την αναδρομική του έκθεση στην γκαλερί της
Ένα έργο Τέχνης που απεικόνιζε τη ζωή σε ένα χαρέμι απομακρύνθηκε από έκθεση στο Αραβικό Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης του Κατάρ
180 εκθέματα παρουσιάζονται στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, πολλά από τα οποία φεύγουν για πρώτη φορά από την έδρα τους και ταξιδεύουν στην Αθήνα
Ένα φαινόμενο που η παρουσία του μεταξύ ψηφιακού κόσμου και αληθινών γειτονιών καταργεί τα όρια μεταξύ κατασκευασμένου και υπαρκτού
Εγκαίνια για την έκθεση στις 19 Δεκεμβρίου
Κάθε έργο είναι ένα ταξίδι δημιουργίας, που συνδέει το παρελθόν με το παρόν και ανοίγει παράθυρα σε νέες αντιλήψεις
Τι θα δούμε σε χώρους τέχνης και γκαλερί
Celestial Bodies Guide Us Through Dark Times σημαίνει ελπίδα, καλοσύνη, διαρκής αναζήτηση, κατανόηση και αποδοχή
Ο πίνακας είχε πουληθεί το 1890 σε ιδιώτη και είχε εξαφανιστεί
Μέχρι σήμερα έχουν εντοπιστεί μόλις έξι αυθεντικές φωτογραφίες του γάλλου ποιητή
Δυο εκθέσεις σύγχρονης τέχνης, μια έκθεση φωτογραφίας και ντοκιμαντέρ και ένα μεγάλο αφιέρωμα στη Τζούλια Δημακοπούλου
Μια σπουδαία έκθεση που περιλαμβάνει πάνω από 140 αδημοσίευτα ζωγραφικά έργα του
Μιλήσαμε με το ζευγάρι καλλιτεχνών που εκθέτουν για πρώτη φορά μαζί
Η αναδρομική του έκθεση «Shut your eyes and see» στο Μουσείο Β. & Ε. Γουλανδρή είναι γεμάτη φως, neon και κρυφά ή φανερά μηνύματα
Πρόκειται για ένα από τα ελάχιστα σωζόμενα έργα του που για δεκαετίες ήταν κρυμμένο
Εστιάζει στη σχέση του με τη γαλλική πρωτεύουσα και την περίοδο που συναντήθηκε με τους Τζιακομέτι και Πικάσο
Η έκθεσή της Terra Cognita είναι ένα προσκύνημα σε άγνωστους τόπους
Όλοι οι καταξιωμένοι Έλληνες καλλιτέχνες έχουν εκπροσωπηθεί με έργα τους
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.