Νέες εικόνες από το βυθισμένο πλοίο του Έλγιν στα Κύθηρα που μετέφερε τα Γλυπτά του Παρθενώνα
Σημαντικές ανακαλύψεις


Το πλοίο «Μέντωρ», ιδιοκτησίας του λόρδου Έλγιν, αποκαλύπτεται περαιτέρω. Σύμφωνα με ανακοίνωση του ΥΠΠΟΑ, «στο διάστημα από 7-23 Σεπτεμβρίου 2018, συνεχίσθηκε από την Εφορία Εναλίων Αρχαιοτήτων και τη διεύθυνση του αρχαιολόγου δρ. Δημήτρη Κουρκουμέλη, η υποβρύχια ανασκαφική έρευνα στο ιστορικό ναυάγιο Μέντωρ».
«Το μπρίκι Μέντωρ, ιδιοκτησίας του λόρδου Έλγιν, βυθίσθηκε λόγω κακοκαιρίας στον όρμο του Αγίου Νικολάου στα Ν.Α. Κύθηρα το 1802 ενώ μετέφερε μέρος των αρχαιοτήτων που είχαν αφαιρεθεί από την ομάδα του λόρδου Έλγιν από τον Παρθενώνα, την Ακρόπολη και άλλα αρχαία μνημεία των Αθηνών», συνεχίζει η ανακοίνωση του ΥΠΠΟΑ.

«Η φετινή έρευνα επικεντρώθηκε στο χώρο της πρύμνης, ώστε να διαπιστωθεί κατά πόσο υπάρχουν ακόμα στοιχεία του πλοίου. Από την ανασκαφική τομή 2Χ2 μέτρα που ερευνήθηκε δεν εντοπίσθηκαν στοιχεία της πρύμνης του πλοίου, αλλά λίγα ευρήματα, κυρίως αντικείμενα που προφανώς ανήκαν στους επιβάτες, όπως γυάλινα φιαλίδια, κομβία ενδυμάτων, αλλά και μία χάλκινη λαβή ξύλινου συρταριού επίπλου, μολύβδινα βόλια, αλλά και τμήματα σχοινιών από τον εξαρτισμό του πλοίου και άλλα μικροαντικείμενα», σημειώνεται στην ανακοίνωση. «Ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα», συνεχίζει το ΥΠΠΟΑ, «ήταν μία δεύτερη ανασκαφική τομή που διανοίχθηκε κατά μήκος της τρόπιδας (καρένας) του πλοίου. Η τομή αυτή και η εκ νέου διερεύνηση του καλά σωζόμενου σκαριού του πλοίου, έδωσαν σημαντικά και ενδιαφέροντα στοιχεία για τον τρόπο κατασκευής του πλοίου».
Στην έρευνα συμμετείχε και η δρ. αρχαιολογίας Marine Jaouen της DRASSM (Département des Recherches Archéologiques Subaquatiques et Sous-Marines) του υπουργείου Πολιτισμού της Γαλλίας, η οποία ειδικεύεται στην ναυπηγική και ναυπήγηση των πλοίων αυτής της περιόδου. «Η συμμετοχή της βοήθησε στο να γίνει κατανοητός ο τρόπος κατασκευής ενός πλοίου, το οποίο από τα αρχειακά στοιχεία που υπάρχουν φέρεται να έχει κατασκευαστεί στην Αμερική», συμπληρώνει η ανακοίνωση.

«Έτσι διαπιστώθηκε και μετρήθηκε ο ρυθμός τοποθέτησης των νομέων (στραβόξυλα) του πλοίου, ο τρόπος σύνδεσής τους στην τρόπιδα ή την ψευδοτρόπιδα, οι μεταξύ τους συνδέσεις, οι αποστάσεις μεταξύ και ο τρόπος σύνδεσης των νομέων με τις προεκτάσεις τους. Ιδιαίτερα ενδιαφέρον φαίνεται ότι ήταν ο τρόπος προστασίας της τρόπιδας. Αν και, καθόσον γνωρίζουμε, τόσο από τις αναφορές όσο και ανασκαφικά, τα ύφαλα του πλοίου ήταν καλυμμένα με φύλλα χαλκού, φαίνεται ότι υπήρχε και κάλυψη της τρόπιδας με φύλλα μόλυβδου, ένα μέρος των οποίων αποκαλύφθηκε κατά τη φετινή έρευνα. Εντούτοις αρκετά ερωτήματα ως προς το κατασκευαστικό μέρος του πλοίου, εξακολουθούν να υφίστανται και χρήζουν περαιτέρω έρευνας και συγκρίσεων για να απαντηθούν στις μελλοντικές ανασκαφικές περιόδους», καταλήγει το ΥΠΠΟΑ.

Στη έρευνα συμμετείχαν επίσης οι δρ. Θεοτόκης Θεοδούλου, Χρύσα Φουσέκη, Ειρήνη Μάλλιου, 'Αρης Μιχαήλ, Σπύρος Μουρέας από την Εφορεία Εναλίων Αρχαιοτήτων, Κωνσταντίνα Αρμενιάκου από το Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο και οι Δρ. Αλέξανδρος Τούρτας, Δρ. Ελπίδα Καραδήμου, Δημήτρης Δημητρίου, Έλια Νικητοπούλου, Παναγιώτης Αθανασόπουλος, Μανώλης Τζεφρόνης, Μανουήλ Κουρκουμέλης. Όπως αναφέρθηκε παραπάνω, στην έρευνα συμμετείχε ένα διάστημα και η αρχαιολόγος της DRASSM Δρ. Marine Jaouen.
Η φετινή έρευνα πέραν από το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού (Εφορεία Εναλίων Αρχαιοτήτων και Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο), υποστηρίχτηκε και από τον Πίτερ Μανέας (Peter Maneas), τον Στάθη Τριφύλλη και την ΑΜΚΕ Αλς.

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Λίγο πριν το live του στην Αθήνα, ο ράπερ συζητάει με τον Δημήτρη Αθανασιάδη για το νέο του άλμπουμ
Ένα από τα πρώτα εφαρμοσμένα πολεοδομικά σχέδια στην Τοσκάνη και η ιστορία της πόλης σύμβολο του ουμανισμού της Αναγέννησης
Ο Θέμης Χατζηγιαννόπουλος γράφει για το σύγχρονο ελληνικό δομημένο περιβάλλον που συνεχίζει να επιβιώνει και να αναπαράγεται με έναν τρόπο ακραία μη βιώσιμο
Λύσεις που υποστηρίζουν κάθε αρχιτεκτονική προσέγγιση, με πράσινη φιλοσοφία
Πρόκειται να σταλεί σε μεγάλους οργανισμούς και τον ΟΗΕ - Το βασικό μήνυμα
«Το αφιερώνω στη μαμά μου» είπε ο Μπίλι Τζο Άρμστρονγκ
Ο Ομότιμος Καθηγητής του ΕΜΠ μιλάει για την Αθήνα και τα πολυσυζητημένα πρότζεκτ των τελευταίων χρόνων, τη σύγχρονη αρχιτεκτονική στα νησιά, την τοπικότητα και την παγκόσμια αρχιτεκτονική
Χαρούμενη, ενθουσιώδης, τελειομανής και... ψυχαναγκαστική σε μερικά ζητήματα, όπως λέει, είναι έτοιμη να ανέβει στη σκηνή της Eurovision
Ο χιλιανός συγγραφέας συζητά με την καλλιτεχνική διευθύντρια του ιδρύματος, Αφροδίτη Παναγιωτάκου
Η ταινία θα προβάλλεται για μία εβδομάδα σε επιλεγμένους κινηματογράφους στη Νέα Υόρκη και το Λος Άντζελες
Ο Θοδωρής Χαριτίδης γράφει για τις κλιματικές προκλήσεις και πώς τα κτίρια πρέπει να πρασινίσουν
Όταν η παράδοση συναντά τη σύγχρονη λειτουργικότητα και αρχιτεκτονική αισθητική
Η Ελένη Τσιγαρίδα, ιδρύτρια του αρχιτεκτονικού γραφείου Etsi Architects με έδρα την Καρδαμύλη, μιλάει στην Athens Voice
Ο Γιώργος Κανάκης, ιδρυτής του UMBRÀL, εξηγεί πώς η φύση καθοδηγεί κάθε έργο και ποιος είναι τελικά ο ρόλος του αρχιτέκτονα
Οι Proplusma architects μάς ξεναγούν στο δημιουργικό τους σύμπαν, με άξονες την αισθητική, τη λειτουργικότητα και τη βιωσιμότητα
Συζητήσαμε με τη Λουίζα και τη Στέλλα για τη διαδρομή τους, το όραμα πίσω από τους Polisgram και την αρχιτεκτονική που συνομιλεί με τον τόπο
Αρχιτεκτονική που δεν ακολουθεί τάσεις, αλλά χτίζει εμπειρίες
Ο αρχιτέκτονας Πάνος Ευστρατίου εξηγεί πώς συνδυάζει τη διεθνή εμπειρία με την τοπική κουλτούρα
Η αρχιτεκτονική της εμπειρίας
Όταν η παράδοση συναντά τη σύγχρονη λειτουργικότητα και αρχιτεκτονική αισθητική
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.