TV + Series

Το φιλί που έσπασε ακόμη ένα ταμπού στην ελληνική τηλεόραση

Από το «Will & Grace» στην Αγγελική και τη Νάγια

A.V. Team
4’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
UPD

Λεσβιακό φιλί στη «Γη της Ελιάς»: Η Αγγελική και η Νάγια φιλήθηκαν με πάθος και η σκηνή αναζωπύρωσε τη συζήτηση για τη συμπερίληψη στην ελληνική τηλεόραση.

Στην περιπετειώδη διαδρομή της ελληνικής τηλεόρασης προς την αποδοχή, τη συμπερίληψη και την ισότητα χωρίς αστερίσκους, ένα νέο κεφάλαιο γράφτηκε τις τελευταίες ημέρες, μέσα από τη σειρά «Γη της Ελιάς» και τη σκηνή του λεσβιακού φιλιού ανάμεσα στην «Αλκμήνη» και την «Αντωνία».

Στο επεισόδιο της σειράς του Mega που προβλήθηκε στις 20/1, το τηλεοπτικό κοινό παρακολούθησε σε prime time τον έρωτα ανάμεσα σε δύο γυναίκες να εκδηλώνεται μέσα από ένα φιλί, και όπως ήταν αναμενόμενο, η σκηνή σχολιάστηκε ευρέως στα social media, με θετικές όσο και αρνητικές αντιδράσεις.

Το κοινό επικρότησε τις δύο ηθοποιούς, Αγγελική Κιντώνη και Νάγια Τ. Καρακώστα, αλλά και τον σκηνοθέτη της σειράς, Ανδρέα Γεωργίου, για την τόλμη τους να περνούν προοδευτικά μηνύματα στη συχνά συντηρητική σύγχρονη ελληνική κοινωνία.

Όσο για τα social media, «Αν ένα απλό φιλί το θεωρείς κάτι ανήθικο το λάθος είσαι εσύ», «Υπέροχο το φιλί της Αλκμήνης… Μπράβο στο mega», «Επιτέλους… κάθε τέτοια σκηνή που προβάλλεται στην ελληνική τηλεόραση είναι ένα βήμα», «Η αγάπη είναι για όλους. Και το φιλί είναι απλά μία στιγμή αγάπης. Αν στην αγάπη βλέπετε κάτι αρνητικό είστε απλά λάθος», ήταν ορισμένα από τα μηνύματα που διακινήθηκαν στο διαδίκτυο, μαρτυρώντας τον θετικό αντίκτυπο της ερωτικής σκηνής μεταξύ των γυναικείων χαρακτήρων της σειράς του Mega.

«Γη της Ελιάς», «Maestro» και η συμπεριληπτική τηλεόραση 19 χρόνια μετά το «Κλείσε τα Μάτια»

Πριν το λεσβιακό φιλί στη Γη της Ελιάς, είχε προηγηθεί μια ακόμη σκηνή που ανέτρεψε τα τηλεοπτικά στερεότυπα, εκείνη ανάμεσα στον Σπύρο και τον Αντώνη του Maestro.

Στο πέμπτο επεισόδιο της σειράς του Χριστόφορου Παπακαλιάτη που σημείωσε μεγάλη επιτυχία, το ενδιαφέρον των θεατών μονοπώλησε το φιλί που αντάλλαξαν ο Ορέστης Χαλκιάς και ο Γιώργος Μπένος, με το Twitter να υποκλίνεται στους συντελεστές της.

Στη σκηνή εκείνη, Σπύρος και Αντώνης, παρά τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν από τον στενό τους οικογενειακό κύκλο, φαίνεται να ζουν έναν έντονο έρωτα. Οι δύο άνδρες συναντήθηκαν για να κάνουν εξάσκηση στην σκοποβολή και στο σημείο έδωσαν το πρώτο τους φιλί.

Επρόκειτο για το πρώτο γκέι φιλί σε σειρά του Χριστόφορου Παπακαλιάτη μετά από 19 χρόνια, καθώς και τότε ο σκηνοθέτης είχε παρουσιάσει το πρώτο φιλί μεταξύ ανδρών σε ελληνική σειρά, στο «Κλείσε τα μάτια».

Με τα δεδομένα να αλλάζουν τη φετινή σεζόν στο τηλεοπτικό τοπίο, τα επόμενα βήματα θα έχουν οπωσδήποτε μεγάλο ενδιαφέρον σε ό,τι αφορά την παρουσίαση queer σκηνών στα εγχώρια σίριαλ, αλλά και στο είδος των αντιδράσεων που θα προκαλέσουν. Τα πιο πρόσφατα δείγματα δείχνουν ότι η στιγμή είναι ώριμη.

LGBTQ εκπροσώπηση στην τηλεόραση: Το διεθνές παράδειγμα

Για δεκαετίες, οι λεσβίες, οι ομοφυλόφιλοι, οι αμφιφυλόφιλοι, οι τρανς και οι queer σπάνια έβλεπαν εκδηλώσεις πάθους στους δέκτες.

Τα διεθνή δίκτυα άνοιξαν τις πύλες τους σε LGBTQ εμπειρίες το 1998 μέσα από το «Will & Grace», με το πρωτοποριακό sitcom του NBC να συμβάλλει σημαντικά στην αλλαγή των κυρίαρχων αντιλήψεων.  

Ζεντάγια και Χάντερ Σάφερ στο βραβευμένο με Emmy «Euphoria» © HBO

Όταν το «The L Word» έκανε την εμφάνισή του το 2004, με queer γυναίκες στο επίκεντρο της θεματικής του, δεν υπήρχε τίποτα άλλο σαν αυτό. Αν και οι χαρακτήρες του αποτύπωναν μια κυρίως λευκή, προνομιούχα σαπουνόπερα του Χόλιγουντ, πλούσια σε ειδύλλια και ίντριγκες, η σειρά έγινε τηλεοπτικός προορισμός για μια μεγάλη ομάδα queer γυναικών και ανθρώπων που δεν συμμορφώνονται με τους προκαθορισμούς του φύλου.

Ενώ στο Modern Family, την πιο δημοφιλή τηλεοπτική σειρά των ΗΠΑ επί χρόνια, εκατομμύρια Αμερικανοί είδαν δύο άνδρες να μεγαλώνουν μια χαρούμενη και υγιή κόρη.

To «Gentleman Jack» αφηγείται την ιστορία μιας λεσβίας Αγγλίδας γαιοκτήμονα που προσπαθεί να βρει τον τρόπο να συζήσει με μια γυναίκα την περίοδο του 1832 © BBC One / HBO

Στις ημέρες μας, η LGBTQ αντιπροσώπευση στην τηλεόραση έχει πλέον καταστεί νόρμα, με καινούργιες σειρές σαν το «Our Flag Means Death» του ΗΒΟ να στηρίζουν την πλοκή τους στο ερώτημα: Τι θα γινόταν εάν ο διασημότερος πειρατής στην ιστορία ήταν γκέι;, το «Heartstopper» του Netflix να εξερευνά με τρυφερότητα τη σεξουαλικότητα και τον συναισθηματικό κόσμο δύο εφήβων, το «First Kill» να δίνει νέα διάσταση στον σταθερό κινηματογραφικό μύθο του λεσβιακού βαμπίρ και το «Gentleman Jack» να αποδίδει με σπουδαία αποτελέσματα μια queer σχέση τοποθετημένη στο 1832, στο ιστορικό δράμα του BBC One, που βασίστηκε σε πραγματικά γεγονότα.

«Είμαστε οι μόνοι άνθρωποι σε όλο τον κόσμο που θέλουν να είμαστε μαζί», διακηρύσσει η Αν Λίστερ, η «πρώτη μοντέρνα λεσβία», στη σύντροφό της στο «Gentleman Jack».

Η τηλεόραση του 2023 θέλει περισσότερα LGBTQ ζευγάρια στην οθόνη. Όπως δειλά - δειλά αποδεικνύει και η περίπτωση της Ελλάδας.