NASA: Το Perseverance κατέγραψε τον ήχο ενός «διαβόλου σκόνης» στον Άρη (βίντεο)

Η ηχογράφηση επιτρέπει στους επιστήμονες να γνωρίσουν τα μυστικά του κόκκινου πλανήτη

Το ρόβερ Perseverance της NASA
© EPA/ NASA

Το ρόβερ Perseverance της NASA κατέγραψε για πρώτη φορά τον ήχο που κάνει ο «διάβολος σκόνης» του Άρη

Το ρόβερ της αποστολής Perseverance της NASA στον Άρη κατέγραψε για πρώτη φορά τον ήχο ενός μικρής κλίμακας ανεμοστρόβιλου στον κόκκινο πλανήτη. Το φαινόμενο αυτό είναι γνωστό ως διάβολος σκόνης (dust devil).

Οι διάβολοι σκόνης είναι σύνηθες φαινόμενο στον πλανήτη Άρη. Σύμφωνα με την NASA ο ανεμοστρόβιλος που κατέγραψε το ρόβερ είχε ύψος 118 μέτρων και διάμετρο 25 μέτρων. Οι διάβολοι σκόνης θεωρούνται από τους ειδικούς σημαντικό μέρος του κύκλου σκόνης του Άρη, του μηχανισμού που μεταφέρει, ανυψώνει και γενικά κινεί την σκόνη του πλανήτη.

Mars rover captures first ever sound of dust devil

«Ακούμε τον άνεμο του διαβόλου σκόνης τη στιγμή που φτάνει, και μετά τίποτα, επειδή βρισκόμαστε στο μάτι της δίνης», εξήγησε στο AFP η Ναόμι Μέρντοκ, επικεφαλής συγγραφέας της μελέτης και ερευνήτρια στο γαλλικό ινστιτούτο διαστημικών ερευνών ISAE-SUPAERO, όπου σχεδιάστηκε το μικρόφωνο της SuperCam.

Le microphone de la SuperCam du rover Perseverance enregistre un tourbillon de poussière martien !

Λίγους μήνες πριν η NASA παρουσίασε τα σημαντικότερα ευρήματα της μέχρι τώρα έρευνας του Perseverance στον Άρη. Κάποια από τα ευρήματα περιλαμβάνουν δείγματα οργανικής ύλης, υποδεικνύοντας ότι ο κρατήρας Jezero, στον οποίο πιθανότατα υπήρχε λίμνη, ίσως αποτέλεσε κατοικήσιμο περιβάλλον πριν από 3,5 δισεκατομμύρια χρόνια.

«Οι βράχοι που ερευνούμε στο δέλτα έχουν την υψηλότερη συγκέντρωση οργανικής ύλης που έχουμε βρει στην αποστολή», είχε δηλώσει ο Ken Farley, επιστήμονας της αποστολής του Perseverance. Η αποστολή του Perseverance ξεκίνησε πριν από 18 μήνες στον Άρη και περιλαμβάνει την αναζήτηση σημείων αρχαίας μικροβιακής ζωής. Οι επιστήμονες συλλέγουν δείγματα πετρωμάτων. Τα ευρήματα φτάνουν στη Γη από μία σειρά αποστολών που ονομάζεται Mars Sample Return.

Perseverance: Ο κρατήρας και τα ευρήματα για ζωή στον Άρη

Ο κρατήρας Jezero εκτείνεται σε 28 μίλια (45 χιλιόμετρα) και έχει κεντρίσει το μεγάλο ενδιαφέρον των επιστημόνων της NASA. Το χαρακτηριστικό σε σχήμα βεντάλιας, που κάποτε υπήρχε εκεί όπου ένας ποταμός συνέκλινε με μια λίμνη, διατηρεί στρώματα της ιστορίας του Άρη σε ιζηματογενή πετρώματα, τα οποία σχηματίστηκαν όταν τα σωματίδια συγχωνεύτηκαν σε αυτό το πρώην γεμάτο νερό περιβάλλον.

Το rover ερεύνησε τον κρατήρα και βρήκε στοιχεία πυριγενούς ή ηφαιστειακού βράχου. Κατά τη δεύτερη εκστρατεία για τη μελέτη του δέλτα τους τελευταίους πέντε μήνες, το Perseverance βρήκε πλούσια στρώματα ιζηματογενούς πετρώματος που προσθέτουν περισσότερα στην ιστορία του αρχαίου κλίματος και του περιβάλλοντος του Άρη.

«Το δέλτα, με τα ποικίλα ιζηματογενή πετρώματα του, έρχεται σε όμορφη αντίθεση με τα πυριγενή πετρώματα - που σχηματίζονται από κρυστάλλωση μάγματος - που ανακαλύφθηκαν στον πάτο του κρατήρα», είπε ένας εκ των επιστημόνων στην παρουσίαση των ευρημάτων. «Αυτή η αντιπαράθεση μας παρέχει μια πλούσια κατανόηση της γεωλογικής ιστορίας μετά τον σχηματισμό του κρατήρα και μια ποικιλία δειγμάτων. Για παράδειγμα, βρήκαμε έναν ψαμμίτη που φέρει κόκκους και θραύσματα βράχου που δημιουργήθηκαν μακριά από τον κρατήρα Jezero».