Τεχνολογια - Επιστημη

Ποιο είναι το BeReal, το νέο Facebook για τη Gen Z

Πώς έχει καταφέρει να γίνει η αγαπημένη εφαρμογή των νέων

62224-137655.jpg
Newsroom
3’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
bereal

Τα νέα social media κάνουν την εμφάνισή τους στο internet και η Gen Z φαίνεται ότι έλκεται περισσότερο από αυτά.

"Instagram, σε παρακαλώ σταμάτα να προσπαθείς να γίνεις TikTok". Οι χρήστες της εφαρμογής, μεταξύ των οποίων η Kim Kardashian και η Kylie Jenner, μοιράστηκαν αυτή την έκκληση τον περασμένο μήνα, όταν το Instagram δοκίμασε αλλαγές που πλημμύρισαν τις ροές των χρηστών με βίντεο μικρής διάρκειας που ονομάζονται "reels" και περιεχόμενο που ανέβασαν άγνωστοι. Αντιδρούσαν στην προσπάθεια του Instagram να αποσπάσει τα μάτια της Gen Z από το TikTok μιμούμενοι κάποια από τα χαρακτηριστικά που χαρακτηρίζουν την εφαρμογή.

Οι πρώτες πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης, όπως το MySpace και το Facebook, βασίστηκαν στην περίεργη έννοια των "φίλων", αντικατοπτρίζοντας στα κοινωνικά δίκτυα την πραγματική ζωή στο διαδίκτυο. Όμως, η ανελέητη δυναμική της οικονομίας της προσοχής σημαίνει ότι οι πλατφόρμες που είναι πιο δημοφιλείς στους νέους σήμερα, το Instagram και το TikTok, λειτουργούν διπλά ως παγκόσμιες αρένες για την έναρξη καριέρας ως influencer. Το περιεχόμενο - και όχι η διασύνδεση - είναι ο βασιλιάς, και η βελτιστοποιημένη με αλγορίθμους virality είναι η μετρική που καθορίζει τι θα δείτε.

Είναι αυτές οι σχεδιαστικές επιλογές των εφαρμογών που σημαίνουν ότι όλος ο κόσμος μπορεί να παρακολουθήσει την εξέλιξη μιας εξαιρετικά δημοφιλούς τάσης μακιγιάζ ή να συμμετάσχει σε μια εκστρατεία κατά ενός 20χρονου σχεδιαστή επίπλων από το Μπρούκλιν, ο οποίος έκανε ghosting σε κάποια κορίτσια στο Tinder. "Το TikTok είναι σαν την τηλεόραση της γενιάς μου", λέει η Deborah Mackenzie, 23 ετών, από το Aberdeen. Αυτή και οι φίλοι της δεν ποστάρουν πολλά οι ίδιοι- είναι περισσότερο για να περιηγούνται στο περιεχόμενο άλλων ανθρώπων για να περνάει η ώρα.

Καθώς η κλίμακα του Instagram και του TikTok γίνεται όλο και πιο απρόσωπη (και, για να είμαστε δίκαιοι, το τελευταίο πάντα επέμενε ότι είναι μια εφαρμογή ψυχαγωγίας και όχι κοινωνικά μέσα), μια νέα γενιά εταιρειών κοινωνικών μέσων, όπως η BeReal, η Locket Widget, η Yubo και η Poparazzi, εντόπισαν μια ευκαιρία να δώσουν προτεραιότητα στην οικειότητα έναντι της δυσφήμισης.

"Αυτό που βλέπουμε τώρα είναι ότι το γούστο της γενιάς Z μετατοπίζεται προς βαθύτερες, πιο εξατομικευμένες εμπειρίες", λέει ο Matt Moss, ο ιδρυτής της Locket, μιας εφαρμογής που είναι όσο πιο απλή γίνεται: επιτρέπει σε στενούς φίλους και συγγενείς να μοιράζονται φωτογραφίες που εμφανίζονται στην αρχική οθόνη του άλλου ατόμου. Ο Moss δημιούργησε αρχικά την εφαρμογή για να κρατήσει επαφή με την εξ αποστάσεως φίλη του όταν τελείωσε το πανεπιστήμιο.

Μια άλλη εφαρμογή που γίνεται εξαιρετικά διάσημη είναι το BeReal, που ξεκίνησε το 2019 από τους Γάλλους επιχειρηματίες Alexis Barreyat και Kévin Perreau. Η εφαρμογή προτρέπει τους χρήστες να βγάζουν μια ταυτόχρονη φωτογραφία με την μπροστινή και την πίσω κάμερα κάθε μέρα σε μια συγκεκριμένη ώρα, μέσα σε ένα παράθυρο δύο λεπτών. Οι χρήστες μπορούν να τη βγάλουν και αργότερα, αλλά δεν μπορούν να δουν το περιεχόμενο των φίλων τους μέχρι να δημοσιεύσουν οι ίδιοι. Αυτό υποτίθεται ότι διασφαλίζει ότι οι χρήστες θα τραβήξουν μια φωτογραφία από ό,τι κάνουν εκείνη τη στιγμή - όσο άχαρη κι αν είναι - σε συνδυασμό με μια selfie - όσο ατημέλητη κι αν είναι - για να προωθήσουν έναν τρόπο πιο αυθεντικής σχέσης με τους φίλους τους στο διαδίκτυο.

Αυτή τη στιγμή η BeReal είναι η Νο 1 εφαρμογή κοινωνικής δικτύωσης στο Apple App Store στις ΗΠΑ και αναπτύσσεται ραγδαία. Η συντριπτική πλειονότητα των 28 εκατ. λήψεων συνέβη φέτος, σύμφωνα με το Business of Apps.

Με το TikTok και το Instagram να επεκτείνονται και τα δύο πέρα από την αρχική αποστολή των κοινωνικών μέσων, η Kristin Merrilees, μια 20χρονη Νεοϋορκέζα, λέει ότι το BeReal συλλαμβάνει αυτή την ανεκπλήρωτη ανάγκη για σύνδεση με φίλους καθ' όλη τη διάρκεια της ημέρας. "Μου αρέσει να βλέπω τι κάνουν οι φίλοι μου, ειδικά κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού όπου πολλοί από εμάς είμαστε πιο διασκορπισμένοι επειδή δεν είμαστε στο ίδιο μέρος ή στο σχολείο", λέει.

Η BeReal δεν ωθεί τους χρήστες να γίνουν influencers

Εκτός από τη διευκόλυνση των ουσιαστικών συνδέσεων με τους φίλους, το νέο κύμα των πλατφορμών κοινωνικής δικτύωσης ισχυρίζεται ότι λύνει ένα άλλο πρόβλημα: την αυξανόμενη πίεση για απόδοση, αύξηση του αριθμού των οπαδών και δημιουργία επιρροής στο TikTok και το Instagram.

Η Olivia Bamford, 23 ετών, από το Derbyshire, λέει ότι σταμάτησε να χρησιμοποιεί το Instagram επειδή ένιωθε ότι το περιεχόμενο των άλλων θα ήταν πάντα καλύτερο από το δικό της. Η Merrilees και η Mackenzie λένε ότι εξακολουθούν να χρησιμοποιούν το Instagram για να μοιράζονται περιεχόμενο με φίλους, αλλά ο κύριος σκοπός του είναι να προβάλλουν μεγάλα γεγονότα ή για φωτογραφικές αποθήκες που στρογγυλοποιούν τα σημαντικότερα στιγμιότυπα του μήνα.

Το Instagram δικαιολόγησε τις πρόσφατες αλλαγές του λέγοντας ότι θέλει να βοηθήσει τους δημιουργούς του να προσεγγίσουν ένα ευρύτερο κοινό. Αντίθετα, η BeReal λέει ότι δεν θα βοηθήσει τους ανθρώπους να γίνουν influencers. "Δεν είναι ακριβώς μια πλατφόρμα όπου μπορείτε να αναπτύξετε ένα κοινό, αλλά αυτό είναι κατά κάποιο τρόπο το νόημα", λέει ο Merrilees. Το Locket φτάνει στο σημείο να περιορίζει τον αριθμό των ανθρώπων που μπορείτε να προσθέσετε.

Οι περισσότερες από τις εφαρμογές που αναφέρθηκαν λένε ότι έχουν εξαιρεθεί εντελώς από την οικονομία της προσοχής, λέγοντας ότι θα αποφύγουν τις διαφημίσεις για εναλλακτικά επιχειρηματικά μοντέλα. Αυτό δεν εμπόδισε τους μεγάλους χρηματοδότες να επενδύσουν. Η Locket μόλις συγκέντρωσε ένα γύρο χρηματοδότησης ύψους 12,5 εκατ. δολαρίων με επικεφαλής τον Sam Altman της OpenAI- η BeReal φέρεται να βρίσκεται σε καλό δρόμο για να κλείσει ένα γύρο χρηματοδότησης που θα τετραπλασιάσει την αποτίμησή της σε πάνω από 600 εκατ. δολάρια.

Αυτή τη στιγμή, οι περισσότερες δεν στοχεύουν καν να αντικαταστήσουν το Instagram και το TikTok. "Αγαπάμε το Instagram και το TikTok [αλλά] δεν αποτελούν πραγματικά ανταγωνισμό στον χώρο μας", λέει ο συνιδρυτής του Poparazzi Alex Ma.

Αυτό αντικατοπτρίζει έναν μεγαλύτερο κατακερματισμό στην αγορά εφαρμογών για τα κοινωνικά μέσα, όπου οι χρήστες επισκέπτονται διαφορετικές εφαρμογές για διαφορετικές εμπειρίες. "Το Instagram ήταν κάποτε η εφαρμογή για τα πάντα", λέει ο Merrilees, αλλά αυτό έχει αλλάξει τώρα.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ