Τεχνολογια - Επιστημη

Το 16% των Ελλήνων δεν έχει κάνει χρήση του διαδικτύου κατά τους τελευταίους 3 μήνες

Τα στοιχεία του ΚΑΝΕΠ - ΓΣΕΕ

Newsroom
2’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Ένα σημαντικό ποσοστό των Ελλήνων εμφανίζεται να μην κάνει χρήση του διαδικτύου. Τα στοιχεία έρευνας.

Αυξημένο έλλειμμα ψηφιακών δεξιοτήτων καταγράφεται στην Ελλάδα κάτι που αποτυπώνεται και στη χρήση του διαδικτύου.

Με βάση τα στοιχειά για το 2020, το 16% του ενήλικου πληθυσμού́ ηλικίας 25-64 ετών δεν έχει κάνει χρήση του διαδικτύου κατά τους τελευταίους τρεις μήνες, ποσοστό́ διπλάσιο του ευρωπαϊκού́ μέσου όρου (8%), και το τρίτο μεγαλύτερο στην Ευρωπαϊκή Ένωση, μετά τη Βουλγαρία και τη Ρουμανία. Αυτό προκύπτει από το νέο «Κείμενο Παρέμβασης» του Κέντρου Ανάπτυξης Εκπαιδευτικής Πολιτικής της ΓΣΕΕ (ΚΑΝΕΠ-ΓΣΕΕ) με τίτλο «Ενήλικες και προγράμματα διά βίου εκπαίδευσης στην περίοδο της πανδημίας: η πρόκληση των ψηφιακών δεξιοτήτων».

Πιο συγκεκριμένα αυξημένα ποσοστά μη χρήσης του διαδικτύου το 2020 είχαν οι γυναίκες (18%) σε σύγκριση με τους άνδρες (15%), οι μη οικονομικά ενεργοί (33%) αλλά και οι άνεργοι (20%) σε σύγκριση με τους απασχολουμένους (10%), τα άτομα με χαμηλό επίπεδο εκπαίδευσης (40%) αλλά και με μεσαίο (13%) σε σύγκριση με εκείνα με υψηλό (3%), καθώς και οι μεγαλύτερες ηλικιακές ομάδες 55-64 (36%) και 45-54 ετών (17%) σε σύγκριση με τις νεότερες 25-34 (3%) και 35-44 ετών (6%).

Ο κυριότερος λόγος μη πρόσβασης στο διαδίκτυο είναι η έλλειψη κατάλληλων δεξιοτήτων, με το 67% των νοικοκυριών να δηλώνει πως δεν έχει πρόσβαση στο διαδίκτυο από την κατοικία του λόγω έλλειψης δεξιοτήτων, και όχι τόσο γιατί δεν έχει ανάγκη για πρόσβαση ή γιατί το κόστος της σύνδεσης ή του εξοπλισμού είναι υψηλό.

«Η αξιολόγηση του επιπέδου των ψηφιακών δεξιοτήτων είναι αδιαμφισβήτητα σημαντική, τόσο για την ψηφιακή σύγκλιση της χώρας με τα υπόλοιπα κράτη - μέλη της Ε.Ε. μέσα από τον ψηφιακό μετασχηματισμό, αλλά και ατομικά, για την ανάπτυξη και αναβάθμιση του εργατικού δυναμικού προκειμένου να μπορέσει να ανταπεξέλθει στις νέες ψηφιακές απαιτήσεις σε όλους τους τομείς, καθότι και εδώ αναδεικνύονται παράγοντες που συμβάλλουν στον αποκλεισμό ορισμένων πληθυσμιακών ομάδων και στη διαμόρφωση σημαντικών κοινωνικοοικονομικών ανισοτήτων», αναφέρει το κείμενο, που υπογράφεται από τον Χρήστο Γούλα (γενικός διευθυντής ΚΑΝΕΠ και ΙΝΕ ΓΣΕΕ), τον Νίκο Φωτόπουλο (αναπληρωτής καθηγητής στο Τμήμα Κοινωνικής και Εκπαιδευτικής Πολιτικής Παν. Πελοποννήσου, επιστημονικός διευθυντής ΚΑΝΕΠ ΓΣΕΕ), και την Πωλίνα Φατούρου (κοινωνική ερευνήτρια, επιστημονική συνεργάτις ΚΑΝΕΠ-ΓΣΕΕ).

Σύμφωνα με τον δείκτη ψηφιακών δεξιοτήτων της Eurostat (DSI), το 2019 ο μισός περίπου ενήλικος πληθυσμός της χώρας (το 52% των ατόμων ηλικίας 25-64 ετών) κατείχε τουλάχιστον βασικές ψηφιακές δεξιότητες. Το ποσοστό αυτό υπολείπεται κατά 9 ποσοστιαίες μονάδες του ευρωπαϊκού μέσου όρου (61%), ενώ οι χώρες στην πρώτη πεντάδα της κατάταξης καταγράφουν ποσοστά άνω του 74% (Φινλανδία, Ολλανδία, Σουηδία, Βρετανία και Γερμανία).

Την ίδια στιγμή, το επίπεδο των ψηφιακών δεξιοτήτων για το 18% του ενήλικου πληθυσμού της χώρας δεν μπορεί να αξιολογηθεί, αφού δηλώνει πως δεν έκανε χρήση του internet κατά τους τελευταίους 3 μήνες.

Συμμετοχή σε προγράμματα δια βίου μάθησης

Τα ποσοστά συμμετοχής των ενηλίκων σε προγράμματα εκπαίδευσης και κατάρτισης στη χώρα μας, παραμένουν σε χαμηλά επίπεδα καθ’ όλη τη διάρκεια της δεκαετίας 2010-2020, παρότι στα πλαίσια της ευρωπαϊκής ατζέντας από το 2010 έχει τεθεί συγκεκριμένος μετρήσιμος στόχος για τη δια βίου μάθηση, προκειμένου να αυξήσουν τα κράτη-μέλη τα ποσοστά τους ώστε το 2020 ο ευρωπαϊκός μέσος όρος να είναι τουλάχιστον 15%. Στην Ελλάδα, με βάση τον επίσημο δείκτη παρακολούθησης το ποσοστό συμμετοχής των ενηλίκων σε προγράμματα εκπαίδευσης και κατάρτισης κυμαίνεται περίπου στο 4% την δεκαετία 2010-20, τιμή που απέχει κατά πολύ από τον τιθέμενο στόχο αλλά και από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο, ο οποίος το 2020 έχει διαμορφωθεί στο 9,2%.

Ακολουθήστε την Athens Voice στο Google News κι ενημερωθείτε πρώτοι για όλες τις ειδήσεις