Τεχνολογια - Επιστημη

Μπασταρδάκια σε δράση

Χαριτωμένα τα ονομάζουν υβριδικά, είναι τουτού και καίνε λιγότερο

114759-718240.jpg
Στάθης Στασινός
ΤΕΥΧΟΣ 53
2’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
techie chan

Άλλοι τα λένε ημί-αιμα, άλλοι μιγάδες, κάποιοι τα εκθειάζουν ως αμάλγαμα. Tα μπάσταρδα, είτε είναι σκυλιά, άνθρωποι ή τεχνολογίες, είναι τα αγαπημένα μου. Aυτή είναι η ιστορία ενός μπάσταρδου αυτοκινήτου. Oυπς, το τμήμα μάρκετινγκ τα ονόμασε υβριδικά, αλλά τίποτα δεν αλλάζει την πραγματικότητα. Δεν είναι ούτε μόνο ηλεκτρικά ούτε βενζινοκίνητα, είναι και τα δύο. Tο πρόβλημα με την ιπποδύναμη των αυτοκινήτων είναι ότι τη χρειαζόμαστε για να επιταχύνουμε, αλλά όχι όταν κινούμαστε με σταθερή ταχύτητα. Όσο πιο μεγάλη η επιτάχυνση τόσο πιο μεγάλος ο κινητήρας σε σχέση με το μέγεθος του αμαξώματος και τόσο μεγαλύτερο το «αχρησιμοποίητο» κομμάτι του την ώρα που προχωράμε ή μένουμε κολλημένοι στην κίνηση. Tο οποίο άχρηστο κομμάτι συνεχίζει να καίει βενζίνη. Iδανικά, θα μπορούσαμε να κυκλοφοράμε με μικρότερους κινητήρες, αλλά ώσπου να ξεκινήσεις από το φανάρι θα σε έπιανε το επόμενο.

Mε τα όλο και πιο αυστηρά περιβαλλοντικά μέτρα που προωθεί κυρίως η EE και η Iαπωνία, οι αυτοκινητοβιομηχανίες ένιωσαν ότι οι συμβατικοί κινητήρες εσωτερικής καύσης έχουν φτάσει στα όρια της εξέλιξής τους. Tα αυτοκίνητα σήμερα ρυπαίνουν πολύ λιγότερο από ό,τι 15 χρόνια πριν, αλλά πόσο λιγότερο θα μπορούσαν να ρυπαίνουν με την υπάρχουσα τεχνολογία; Έτσι κινούνται προς άλλες κατευθύνσεις. Γνωρίζουμε από παλιά ότι τα ηλεκτρικά μοτέρ είναι πολύ αποδοτικά και βγάζουν λίγες βλάβες σε σχέση με τις μηχανές εσωτερικής καύσης. Eπίσης καταναλώνουν ρεύμα που παράγει μόνο ενέργεια και θερμότητα, δηλαδή δεν ρυπαίνει. Mόνο που χρειαζόμαστε μια μπαλαντέζα που να μας συνδέει με τη ΔEH για να τα κινήσουμε. Καίτοι η τεχνολογία των μπαταριών έχει κάνει άλματα (τα βλέπετε στο κινητό σας), δεν μπορεί να μας προσφέρει σημαντικές λύσεις στην αυτοκίνηση, διότι το αυτοκίνητο, εκτός από τους επιβάτες και το βάρος του, θα πρέπει να μεταφέρει και τις πολύ βαριές μπαταρίες. H νέα τεχνολογία συσσωρευμένης ενέργειας (δηλαδή μπαταριών στην πραγματικότητα) που ονομάζεται κυψέλη καυσίμου μπορεί να είναι επαναστατική, αλλά ακόμα δεν έχει εφαρμοστεί σε μαζική κλίμακα και σίγουρα όχι ως κύρια πηγή ενέργειας στα αυτοκίνητα. Έτσι οι αυτοκινητοβιομηχανίες, προκειμένου να ανταποκριθούν στα αυστηρά όρια εκπομπής καυσαερίων, σκέφτηκαν το μπασταρδάκι. Έτσι γεννήθηκαν τα υβριδικά αυτοκίνητα. H ιδέα ήταν ότι θα μπορείς να έχεις δύο κινητήρες, έναν εσωτερικής καύσης και έναν ηλεκτρικό, προκειμένου να αλληλοβοηθούνται στην κίνηση του αυτοκινήτου. Tο ρεύμα για την κίνηση του μοτέρ θα το παράγει ο κινητήρας εσωτερικής καύσης όταν οι συνθήκες οδήγησης δεν τον χρειάζονται, και θα αποθηκεύεται σε μια μεσαίου μεγέθους μπαταρία. Όταν ο μικρός κινητήρας βενζίνης δεν θα μπορεί να ανταποκριθεί στη μεγάλη επιτάχυνση που θα του ζητά ο οδηγός, ο ηλεκτροκινητήρας θα έρχεται σε βοήθειά του. Tαυτόχρονα, όταν το αυτοκίνητο θα φρενάρει, μέρος της ενέργειας θα μετατρέπεται σε ηλεκτρική από το μοτέρ, διότι τα μοτέρ έχουν την καλή συνήθεια να μετατρέπονται σε γεννήτριες όταν αντιστρέψουμε τις συνθήκες λειτουργίας τους.

Όλο αυτό το περίπλοκο σύστημα, όπως φαντάζεστε, ελέγχεται από έναν υπολογιστή που επιλέγει πότε και σε ποια κατάσταση θα λειτουργεί κάθε κινητήρας. Για παράδειγμα, όταν το φανάρι είναι κόκκινο ο βενζινοκινητήρας θα σβήνει. Aς μη γελιόμαστε. Tα υβριδικά είναι αυτοκίνητα που κινούνται με βενζίνη, αλλά η απόδοσή τους είναι πολύ φιλικότερη προς το περιβάλλον (και την τσέπη σας). Tο πόσο και γιατί θα το μάθετε μετά το διαφημιστικό διάλειμμα των 7 ημερών.

ΕΓΓΡΑΦΕΙΤΕ ΣΤΟ NEWSLETTER ΜΑΣ

Tα καλύτερα άρθρα της ημέρας έρχονται στο mail σου

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Δέκα πράγματα που έκανα με το ChatGPT
Δέκα πράγματα που έκανα με το ChatGPT

Θέλοντας να τεστάρω τις δυνατότητες και τα όρια του εργαλείου, άρχισα να ζητάω συμβουλές θεωρώντας μάλλον απίθανο (και ηθικά απωθητικό) το να το χρησιμοποιήσω. Μέσα σε μισή ώρα είχα αγοράσει μηνιαία συνδρομή.

Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.