Τεχνολογια - Επιστημη

Ταξί χωρίς οδηγό, το νέο φιλόδοξο σχέδιο του Έλον Μασκ

Πλήρως αυτόνομα και ασφαλή θα τεθούν σε κυκλοφορία έως τα τέλη του 2020

62224-137655.jpg
Newsroom
2’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
Έλον Μασκ
Έλον Μασκ/©EPA-EFE/MORGAN SETTE

Στόλο από... ρομπο-ταξί χωρίς οδηγό και πεντάλ σχεδιάζει να κυκλοφορήσει η Tesla στις ΗΠΑ έως το τέλος του 2020.

Ο Ελον Μασκ δήλωσε ότι ρομπο-ταξί χωρίς άνθρωπο οδηγό θα αρχίσουν να κυκλοφορούν σε ορισμένες αμερικανικές πόλεις, έως το τέλος του 2020. Όπως είπε ο διευθύνων σύμβουλος της Tesla, η εταιρεία είναι σχεδόν έτοιμη να παράγει οχήματα που θα είναι πλήρως αυτόνομα και ασφαλή για οποιονδήποτε δρόμο. Ορισμένοι αναλυτές, πάντως, εμφανίζονται σκεπτικοί, επισημαίνοντας ότι ενδεχομένως να πάρει πολύ περισσότερο χρόνο για να γίνει πραγματικότητα αυτή η εξαγγελία.

«Πιθανώς σε δύο χρόνια από σήμερα θα έχουμε φτιάξει ένα αυτοκίνητο χωρίς καθόλου τιμόνι ή πεντάλ» προέβλεψε ο Μασκ, ο οποίος, μεταξύ άλλων, έχει υποσχεθεί ότι η άλλη εταιρεία του, η Space X, θα στείλει τους πρώτους ανθρώπους στον Άρη το 2024 -πολύ δύσκολο σύμφωνα με αναλυτές.

Η αισιοδοξία Μασκ στηρίζεται σε έναν νέο μικροεπεξεργαστή ειδικά για αυτόνομα οχήματα, που κατασκευάστηκε από τη Samsung στο Τέξας των ΗΠΑ. Αυτό το νέο «τσιπάκι» (θεωρεί ο ίδιος) θα είναι το στρατηγικό πλεονέκτημα της εταιρείας έναντι των ανταγωνιστών της. Κατά τη διάρκεια της τοποθέτησής του, ο CEO της Tesla επέκρινε τους ανταγωνιστές για την «εμμονή» τους στη χρήση συστήματος αισθητήρων λέιζερ Lidar. «Όποιος χρησιμοποιεί το Lidar, είναι καταδικασμένος», ανέφερε και προέβλεψε ότι τελικά και οι ανταγωνιστές του θα το εγκαταλείψουν. Η Tesla χρησιμοποιεί μόνο κάμερες και αισθητήρες ραντάρ στα οχήματα της.

Έλον Μασκ
Έλον Μασκ/©EPA/JUSTIN LANE

Ο Μασκ προσπάθησε να περάσει και το μήνυμα ότι τα αυτόνομα αυτοκίνητα της Tesla δεν είναι για τους λίγους αλλά για τις μάζες.

«Στο μέλλον οι άνθρωποι θα θέλουν να θέσουν εκτός νόμου όσους οδηγούν το δικό τους αυτοκίνητο, επειδή δεν θα είναι το ίδιο ασφαλές σε σύγκριση με τα αυτόνομα οχήματα» εκτίμησε.

Ωστόσο, οι περισσότεροι αναλυτές -και επενδυτές- θεωρούν ότι θα χρειαστούν αρκετά χρόνια μέχρι τα αυτοκίνητα να μπορούν να κινούνται μόνα τους με απόλυτη ασφάλεια και σε οποιεσδήποτε συνθήκες.

Κρατούν... μικρό καλάθι

Ακούγοντας τα περί... ρομπο-ταξί, αρκετοί θυμήθηκαν ότι ο Μασκ είχε προβλέψει πως τα αυτοκίνητα της Tesla θα ήταν πλήρως αυτόνομα και χωρίς παρουσία οδηγού έως το 2018, κάτι που δεν συνέβη τελικά.

Είχε, επίσης, προβλέψει ότι το 2018 η εταιρεία θα κατασκεύαζε 500.000 αυτοκίνητα, ωστόσο έφτιαξε περίπου τα μισά. Ειδικότερα, το καλοκαίρι του 2018 είχε υποσχεθεί πως η Tesla θα κατασκεύαζε φέτος 10.000 σεντάν Model 3 την εβδομάδα, ωστόσο αυτήν την εβδομάδα δεν βγήκαν από τη γραμμή παραγωγής ούτε τα μισά.

Auto Shanghai 2019: Επισκέπτες μέσα σε αυτοκίνητο της Tesla
Auto Shanghai 2019: Επισκέπτες μέσα σε αυτοκίνητο της Tesla/©EPA/WU HONG

Η παρουσίαση στην έδρα της Tesla στο Πάλο Άλτο της Καλιφόρνιας έγινε δύο ημέρες πριν από την αναμενόμενη ανακοίνωση των ζημιών που εμφάνισε η εταιρεία στο πρώτο τρίμηνο του 2019, κυρίως λόγω των μειωμένων πωλήσεων κατά 31% έναντι του τελευταίου τριμήνου του 2018, παρόλο που ξεκίνησαν οι πωλήσεις του σεντάν Model 3 σε Ευρώπη και Κίνα.

Χρειάζεται χρόνος

Παράγοντες της αγοράς, πάντως, εκτιμούν ότι η τεχνολογία των αυτόνομων αυτοκινήτων θα πάρει περισσότερο του αναμενόμενου για να ωριμάσει πλήρως. «Υπερεκτιμήσαμε την άφιξη των αυτόνομων οχημάτων» δήλωσε προ ημερών ο διευθύνων σύμβουλος της Ford Τζιμ Χάκερ προ ημερών. Κάπως έτσι μάλλον σκέπτονται και οι επενδυτές, γι' αυτό και οι μετοχές της Tesla κινήθηκαν πτωτικά στο χρηματιστήριο.

Οπως μετέδωσε το ΑΠΕ-ΜΠΕ, δεν βοήθησε και η είδηση ότι προ ημερών ένα Tesla που ήταν παρκαρισμένο σε γκαράζ στη Σαγκάη έπιασε μόνο του φωτιά. Είχε προηγηθεί ένα άλλο παρκαρισμένο Tesla που είχε τυλιχτεί στις φλόγες σε συνεργείο στο Πίτσμπουργκ των ΗΠΑ. Σύμφωνα με αναλυτές, οι μπαταρίες λιθίου-ιόντων των ηλεκτροκίνητων οχημάτων είναι δυνατό να υπερθερμανθούν υπερβολικά ή να πάθουν βλάβη και να εκραγούν.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ