Η προστασία του περιβάλλοντος στο DNA της APIVITA
O περιβαλλοντολόγος και Brand Strategist της εταιρείας Θάνος Κουτσιανάς, μας μίλησε για την πράσινη φιλοσοφία που φτάνει μέχρι την τελευταία λεπτομέρεια
Tο πιο πιθανό είναι να έχεις συνδέσει την APIVITA με κάτι φυσικό, αγνό και φιλικό για το σώμα. Ήξερες όμως ότι APIVITA σημαίνει επίσης φιλικό για το περιβάλλον; Από τις πρώτες ελληνικές εταιρείες με πράσινη φιλοσοφία και συγκεκριμένη στρατηγική υπέρ της προστασίας του περιβάλλοντος, δεν σταματά να ψάχνεται, θέτοντας συνεχώς νέους περιβαλλοντικούς στόχους. «Είμαστε μία ανθρωποκεντρική εταιρεία και ο άνθρωπος δεν μπορεί να διαχωριστεί από το περιβάλλον στο οποίο ζει καθημερινά. Έτσι δεν είναι;» αναρωτιέται ο Θάνος Κουτσιανάς, το νέο αίμα της εταιρείας, γιος της Νίκης και του Νίκου Κουτσιανά, των φαρμακοποιών που το 1979 ίδρυσαν την APIVITA.
Η APIVITA είναι συνδεδεμένη στο μυαλό όλων μας με τα εξαιρετικά κι αγνά καλλυντικά της. Όμως υπάρχει και η «οικολογική» πλευρά. Μπορείτε να μας πείτε τι μελέτες γίνονται στην εταιρεία σχετικά με τη λειτουργία της και την προστασία του περιβάλλοντος;
Από την πρώτη μέρα της ίδρυσής της μέχρι σήμερα, η APIVITA ενέταξε στην επιχειρηματική της στρατηγική την αειφόρο ανάπτυξη. Για αυτό το λόγο έθεσε ξεκάθαρα και περιβαλλοντικούς στόχους που ξεκινάνε από την προσπάθεια επάλειψης των επιπτώσεων στο περιβάλλον από την λειτουργία της εταιρείας και φτάνουν μέχρι την εκπαίδευση των ανθρώπων της, των πελατών της και των συνεργατών της. Είμαστε μία ανθρωποκεντρική εταιρεία και ο άνθρωπος δεν μπορεί να διαχωριστεί από το περιβάλλον στο οποίο ζει καθημερινά. Έτσι δεν είναι;
Στο πλαίσιο αυτό, προετοιμάζουμε ένα GRI report –με άλλα λόγια μία έκθεση αειφορίας– ώστε να έχουμε υπ’ όψιν μας το «αποτύπωμά» μας σε σχέση με τις διάφορες δραστηριότητές μας. Η έκθεση αυτή μας επιτρέπει να ελέγχουμε συστηματικά τη λειτουργία μας σε όλα τα επίπεδα. Μελετώντας τα στοιχεία αυτά σχεδιάζουμε τις δράσεις μας και την πολιτική μας.
Ποιες πρωτοβουλίες λαμβάνονται για την πρόληψη της ρύπανσης;
Η προστασία του περιβάλλοντος –η συντήρηση, η ανάδειξή του, η βαθιά ουσιαστική αγάπη για αυτό– είναι στο DNA της APIVITA. Θα μπορούσα να σας μιλάω για αυτό το θέμα με τις ώρες, για όλα εκείνα που ήδη κάνουμε, αλλά και όσα σχεδιάζουμε για το μέλλον.
Οπωσδήποτε, το κυρίαρχο κομμάτι έχει να κάνει με τον σχεδιασμό των προϊόντων. Χρησιμοποιούμε φυτικά συστατικά, σε όλες τις φόρμουλες των προϊόντων μας. Δεν χρησιμοποιούμε ποτέ πετροχημικά, σιλικόνες που επιβαρύνουν το περιβάλλον ή άλλου είδους μη-βιώσιμα συστατικά.
Υπάρχουν και άλλες «πράσινες» ενέργειες που αφορούν την κατασκευή συσκευασιών και υλικών προώθησης;
Τα χαρτιά που χρησιμοποιούνται στα υλικά συσκευασίας έχουν την πιστοποίηση του παγκόσμιου οργανισμού FSC (foreststewardshipcouncil – αειφορική δασική διαχείριση). Η πιστοποίηση αυτή εξασφαλίζει ότι οι πρώτες ύλες (ξυλεία) προέρχεται από δασικές εκτάσεις η διαχείριση των οποίων γίνεται με αειφόρους μεθόδους
Τα μελάνια που χρησιμοποιούμε είναι φιλικά προς το περιβάλλον. Αυτό σημαίνει ελάχιστη δυνατή χρήση χημικών (οργανικών) διαλυτών και εξασφάλιση ασφαλούς διαχείρισης των αποβλήτων εκτύπωσης. Όλα τα υλικά συσκευασίας (αλουμίνιο, χαρτί, πλαστικό PET) είναι ανακυκλώσιμα, άρα μπορούν να εναποτεθούν σε κάδους ανακύκλωσης (μπλε κάδοι) είτε μπορούν να δοθούν σε σημεία ανταποδοτικής ανακύκλωσης. Έχουμε ήδη μειώσει σχεδόν κατά 30% το βάρος των χάρτινων συσκευασιών μας, και στοχεύουμε σε ακόμα καλύτερες περιβαλλοντικές επιδόσεις.
Ταυτόχρονα, επενδύουμε στην έρευνα για νέα πράσινα συστατικά – με ένα δυνατό τμήμα Καινοτομίας. Προσπαθούμε όχι μόνο να αναδείξουμε τα ελληνικά βότανα, αλλά και να αναπτύξουμε φόρμουλες και μεθόδους εκχυλίσεων που δεν επιβαρύνουν σε τίποτα το περιβάλλον – σε πολλές περιπτώσεις μάλιστα λειτουργούν και θετικά. Τέτοιο παράδειγμα αποτελεί η βραβευμένη μέθοδος εκχύλισης της ελληνικής πρόπολης.
Σήμερα, προσπαθούμε να περάσουμε στο επόμενο βήμα, που είναι η ενεργός συμμετοχή στη διατήρηση και ανάπτυξη των φυσικών πόρων μέσα από δράσεις. Τέτοιο παράδειγμα είναι ο Ιπποκράτειος Βοτανικός Κήπος στην Κω. Η δημιουργία του κήπου περιλαμβάνει το φύτεμα των περίπου διακοσίων πενήντα καταγεγραμμένων φυτών που χρησιμοποιούσε ο Ιπποκράτης στη θεραπευτική του. Ταυτόχρονα, η δημιουργία της ΜΚΟ «Ιπποκράτης 2. 500 χρόνια» εξασφαλίζει τη βιωσιμότητα του κήπου και προάγει την έρευνα, τη μελέτη και την προβολή του έργου του Ιπποκράτη.
Οι εγκαταστάσεις της APIVITA είναι βιοκλιματικές…
Θα έλεγα πολύ απλά ότι είναι η απόδειξη ότι κάνουμε τη φιλοσοφία μας πράξη. Αποτελεί μία μεγάλη επένδυση για την εταιρεία, αλλά θα έλεγα και για την Ελλάδα! Περιληπτικά να σας πω πως ότι διαθέτει συστήματα για τη διαχείριση των φυσικών πόρων, για την εξοικονόμηση ενέργειας, αλλά και σύστημα επεξεργασίας στερεών και υγρών αποβλήτων, φυτεμένες ταράτσες - μπαλκόνια αλλά και ένα πιστοποιημένο βοτανικό κήπο με 200 διαφορετικά είδη αρωματικών και φαρμακευτικών ελληνικών φυτών και δέντρων.
Για αυτό το λόγο το συγκεκριμένο εργοστάσιο έχει αποτελέσει πόλο έλξης πολλών ανθρώπων που ασχολούνται με την αειφορία και τα βιοκλιματικά κτίρια. Τα τελευταία 3 χρόνια που βρισκόμαστε εδώ, την «κυψέλη μας» έχουν επισκεφθεί προσωπικότητες από τον ελληνικό και διεθνή πολιτικό, πολιτιστικό και επιχειρηματικό χώρο. Νιώθω πολύ υπερήφανος για αυτό το επίτευγμά μας.
Από πού εμπνέεστε για το σχεδιασμό της αειφόρους φιλοσοφίας σας;
Από το ξεκίνημά της η APIVITA έχει τρεις εμπνεύσεις: την ελληνική φύση, την κοινωνία των μελισσών και την ολιστκή φιλοσοφία του Ιπποκράτη. Οι εμπνεύσεις αυτές οδήγησαν στη δημιουργία μιας εταιρείας που έχει στο κέντρο της τον άνθρωπο, τη φύση, τον ελληνικό πολιτισμό, την επιστήμη και φυσικά την αειφόρο ανάπτυξη. Ο σχεδιασμός μας, λοιπόν, πάντοτε ξεκινάει από αυτό το σημείο. Από τις εμπνεύσεις μας και τελικά την αγάπη μας για την ελληνική φύση. Αυτή θέλουμε να αναδείξουμε σε όλο τον κόσμο, αυτή παράλληλα θέλουμε και να προστατέψουμε. Και νομίζω πως έχουμε πετύχει σε μεγάλο βαθμό γιατί σήμερα η APIVITA προτείνει και υποστηρίζει έναν εναλλακτικό τρόπο σκέψης και ζωής, με ιδιαίτερες οικολογικές ευαισθησίες όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά και σε πελάτες μας σε ολόκληρο τον κόσμο. Και αυτό είναι που την κάνει μοναδική!
Έχετε και ο ίδιος σπουδές στην αειφόρο ανάπτυξη. Συμμετέχετε ενεργά στο σχεδιασμό της πράσινης πολιτικής της εταιρείας σας; Πώς ενημερώνεστε για νέες τεχνικές και εξελίξεις στο συγκεκριμένο τομέα;
Η οικολογική ευαισθησία υπάρχει σε όλα τα τμήματα και διαχέεται σε όλα τα επίπεδα της εταιρείας. Προσωπικά, από τη θέση μου στο τμήμα Brand Strategy, συμμετέχω ενεργά στο σχεδιασμό και προσπαθώ να φέρνω την εταιρεία σε επαφή με ό,τι καινούργιο υπάρχει στον τομέα της περιβαλλοντικής ευαισθητοποίησης.
Σίγουρα ένα από τα πιο σημαντικά κομμάτια σε μια εταιρεία είναι η συνεχής εκπαίδευση και ευαισθητοποίηση των ανθρώπων της – από εκείνους ξεκινάνε όλα. Προσωπικός μου στόχος είναι οι δικοί μας άνθρωποι να είναι οι καλύτεροι πρεσβευτές όχι μόνο για της εταιρείας, αλλά και αυτού του διαφορετικού τρόπου ζωής! Τώρα, πώς κρατιέται κανείς updated σε αυτά τα θέματα; Είμαι αρκετά παραδοσιακός: Έχω επιλέξει συνδρομές σε ειδικό τύπο όπως το resurgence - ecologist, ethicalconsumer και συχνά από το δικό σας Εcovoice και άλλα έντυπα, βιβλία και φυσικά φίλους και συνεργάτες. Παράλληλα παρακολουθώ συχνά συνέδρια και σεμινάρια, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.
Έχετε παράδοση ως εταιρεία στην περιβαλλοντική προστασία. Γιατί δίνετε τόσο μεγάλη βαρύτητα στην προστασία του περιβάλλοντος;
Ένας αγαπημένος μου συγγραφέας και φιλόσοφος επαναλαμβάνει διαρκώς ότι η Οικολογία είναι «η γνώση του οίκου», ενώ η οικονομία ή «διαχείρισή του». Πώς να διαχειριστείς κάτι εάν δεν το γνωρίζεις; Για την APIVITA, από την ίδρυσή της εδώ και 37 χρόνια μέχρι σήμερα, η πίστη ότι δεn μπορεί να υπάρξει ανάπτυξη που να είναι βιώσιμη εάν δεν βρίσκεται σε σχέση αρμονίας με τη Φύση, δεν έχει αλλάξει ποτέ.
Νέα σχέδια και στόχοι για βελτίωση της δράσης σας στο μέλλον;
Στην APIVITA δίνουμε βάση σε αυτό που έξω ονομάζεται eco-literacy, οικολογικός αλφαβητισμός. Προσπαθούμε να παράγουμε σε δράσεις που σχετίζονται με αυτά τα θέματα, είτε μόνοι μας είτε σε συνεργασία με εκπαιδευτικούς φορείς όπως το Ινστιτούτο Γεωπονικών Ερευνών και ΜΚΟ. Στο εξωτερικό, στόχος μας στο μέλλον είναι να συνδεθούμε ενεργά με οργανώσεις όπως για παράδειγμα οι Friends Of the Earth – που έχουν αιχμή της καμπάνιας τους την προστασία των πληθυσμών των μελισσών που εξαφανίζονται. Τη χρονιά αυτή είδαμε παγκόσμιες έρευνες που δείχνουν πως πάνω από 15% είδη φυτών παγκοσμίως τελούν υπό εξαφάνιση. Αυτό βέβαια θα έχει άμεσα συνέπειες στους τρόπους διατροφής, φαρμακευτικής περίθαλψης κ.ο.κ. Το ζήτημα δεν είναι βέβαια τα είδη που εξαφανίζονται από τις έρευνες ή τη βιβλιογραφία. Είναι πως τα είδη αυτά εξαφανίζονται από τη μνήμη και τη συνείδησή μας. Χάνουμε, με άλλα λόγια, ένα μεγάλο κομμάτι του πολιτισμού μας. Σε αυτή τη κατεύθυνση αναστροφής αυτής της καταστροφής θα κινηθούμε. Παράλληλα, υπάρχουν συγκεκριμένοι στόχοι, μετρήσιμοι, που θα προσπαθήσουμε να πετύχουμε μέχρι το 2020 και αφορούν τη μείωση του περιβαλλοντικού μας αποτυπώματος, τη διάδοση και ανάδειξη των ελληνικών βοτάνων μέσω των πιστοποιημένων βοτανικών κήπων, τηn εκπαίδευση της κοινωνίας, την εδραίωση «πράσινων» εκδηλώσεων στο κατάστημά μας The APIVITA Experience Store στη Σόλωνος.
Βρίσκετε στήριξη στο έργο σας από κρατικούς φορείς;
Είμαστε μια εταιρεία που παράγει φυσικά προϊόντα και καλλυντικά υψηλής καινοτομίας. Η συνεργασία μας με τους κρατικούς φορείς, όποτε χρειάστηκε, άφησε θετικό πρόσημο. Το βιοκλιματικό εργοστάσιο και ο βιολογικός καθαρισμός υλοποιήθηκαν με χρηματοδότηση ΕΣΠΑ μέσω του Υπουργείου Ανάπτυξης. Σαν εταιρεία, έχουμε συνεργαστεί με κρατικούς φορείς, όπως το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης ή το Υπουργείο Εξωτερικών, και έχουμε υλοποιήσει –και συνεχίζουμε να υλοποιούμε– προγράμματα, κυρίως στον τομέα της Έρευνας.
Πιστεύω πως τομείς όπως η προώθηση και η ενίσχυση εναλλακτικών καλλιεργειών, διαφορετικών μοντέλων ανάπτυξης του τουρισμού και η εκπαίδευση και επιμόρφωση σε αυτά τα θέματα, πρέπει να αποτελέσουν στρατηγική προτεραιότητα της χώρας. Με θλίβει που δεν υπάρχουν σχολές και παραρτήματα σχολών στο πανεπιστήμιο που να ασχολούνται αποκλειστικά με αυτά τα θέματα, ενώ την ίδια στιγμή οι σπουδές αυτές βρίσκονται σε πλήρη άνθιση σε εκβιομηχανισμένες χώρες που υπολείπονται μακράν του φυσικού πλούτου της περιοχής μας.
Θα ήθελα στο μέλλον να δω την Ελλάδα να πρωταγωνιστεί στην πράσινη επιχειρηματικότητα. Είναι κάτι που μπορούμε να το πετύχουμε ως χώρα και η συνδρομή όλων των φορέων, κρατικών και ιδιωτικών, θα κρίνει αν σαν κοινωνία θα έχουμε ένα μέλλον βιώσιμο με αειφόρο ανάπτυξη.
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Τα τεχνικά προβλήματα όσον αφορά τη σύνδεση και παραμονή στα εν λόγω μέσα κοινωνικής δικτύωσης, παρατηρούνται μάλιστα και στην Ελλάδα.
Το design και οι επιδόσεις του μέλλοντος στο σήμερα
Από τη θεραπεία αυτοάνοσων νοσημάτων με Τ-κύτταρα μέχρι δείγματα χώματος από τη Σελήνη
Οι επιστήμονες το 1998 αποκάλυψαν ότι αυτή η διαστολή επιταχύνεται, με την υποτιθέμενη αιτία να είναι η σκοτεινή ενέργεια
Τα αποτελέσματα που ανακοινώθηκαν τη Δευτέρα προήλθαν από ένα νέο τσιπ που ονομάζεται Willow
Πάνω από 15 εκατομμύρια διαδικτυακές απειλές το 2024 - Ανάγκη για ενισχυμένα μέτρα προστασίας
Τα ευρήματα μεγάλης έρευνας
Είναι τόσο μεγάλο κομμάτι της ζωής μας πια, που όταν δεν υπάρχει σύνδεση, κάτι μας πιάνει…
Όψεις της πόλης, αναμνήσεις, πράγματα που συνέβησαν παλιά, και πράγματα που συμβαίνουν σήμερα γύρω μας
Θα αργήσει η επιστροφή των ΗΠΑ στη Σελήνη
Η υπηρεσία λειτουργεί επί του παρόντος σε μερικές τοποθεσίες στις ΗΠΑ, στο Τέξας και την Αριζόνα
«Τα παιδιά χάνουν τον προσανατολισμό τους, ασχολούνται μόνο με likes»
Διαφορετική εικόνα από εκείνη που επικράτησε στις αγιογραφίες
Πόσο θα επηρεαστεί το οικοσύστημα και το κλίμα της Γης
Σε όλο τον κόσμο γίνονται προσπάθειες για την ανάπτυξη ανθεκτικών καλλιεργειών
Μερικά από τα πιο εμβληματικά και αγαπημένα παιχνίδια πρωταγωνιστούν στο επετειακό clip
Μια επένδυση που ξεπερνά τα 10 δισεκατομμύρια δολάρια
Χρειάζεται μόλις 15 λεπτά για να εκτελέσει έναν πλήρη κύκλο ανθρώπινης πλύσης
«Εξαιρετικά ανεπαρκής ο έλεγχος - Επιλέγει να μην τον εφαρμόσει»
Η τεχνολογία είναι πολύ σημαντικό θέμα για να το αφήσουμε απλώς στους τεχνολόγους
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.