Ταξιδια

Η Κως του καθηγητή χειρουργικής Γιώργου Πέρου

Το νησί χθες και σήμερα

ΤΕΥΧΟΣ 577
1’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Κως: Ο καθηγητής χειρουργικής Γιώργος Πέρος γράφει για το αγαπημένο του νησί στην Athens Voice

Πρόσφατα είδα στην τηλεόραση μια ταινία γυρισμένη στην Κω το 1961, με την Τζένη Καρέζη και τον Θανάση Βέγγο να τρέχουν με τα ποδήλατα στους ήσυχους τότε δρόμους της πόλης. Κάθε φορά που βλέπω αυτή την ταινία θυμούμαι την Κω των παιδικών και νεανικών μου χρόνων, τον προσφιλή προορισμό των ελλήνων τουριστών που ταξίδευαν με το πλοίο της γραμμής και έφθαναν στο λιμάνι με τις λάντζες τη «Σεβαστιάνα» και την «Πούλια» και απολάμβαναν τις βόλτες με τα ποδήλατα τα οποία νοίκιαζαν με την εβδομάδα. Όσοι δεν ήξεραν, μάθαιναν από τους ειδικούς εκπαιδευτές ποδηλάτων, για να μπορούν να απολαύσουν και αυτοί τις διακοπές με το σχεδόν αποκλειστικό μέσο μετακίνησης, το ποδήλατο. Τότε δεν είχαμε κινητά, ούτε αυτοκίνητα, είχαμε όμως την άμεση επικοινωνία: οι άνθρωποι γειτόνευαν στις αυλές τους, ακόμη και στα πεζοδρόμια. Η βασική απασχόληση ήταν η αγροτική. Η Κως είναι προικισμένο, από τη φύση, νησί, ώστε να είναι αυτάρκης ακόμα και να εξάγει προϊόντα. Τότε εκτός από την κτηνοτροφία παρήγαγε πολύ μεγάλες ποσότητες βιομηχανικής ντομάτας που γινόταν πολτός στα τοπικά εργοστάσια. Οι άνθρωποι, παρά τη φτώχεια, είχαν πολύ λιγότερο άγχος. Η σημερινή Κως με την τεράστια ανάπτυξη, τα 5άστερα ξενοδοχεία και τον υπερδιπλάσιο τουλάχιστον πληθυσμό, που προέκυψε από την ανάγκη πολύ περισσότερων εργατικών χεριών όλων των ειδικοτήτων, δεν διαφέρει σε νοοτροπία από τους ανθρώπους των άλλων μεγαλουπόλεων. Η ταχύτατη αλλαγή του βιοτικού επιπέδου και ο μεγάλος αριθμός των νέων κατοίκων επηρέασα, όπως και στον υπόλοιπο κόσμο, τις σχέσεις των ανθρώπων. Η Κως, εκτός από τη φυσική της ομορφιά και τις παραλίες τη,ς έχει μακραίωνη ιστορία και βαριά κληρονομιά, με σημαντικότερο μνημείο το Ασκληπιείο του Ιπποκράτη, γεγονός που της προσέδωσε ένα επιπλέον όνομα (νησί του Ιπποκράτη). Δυστυχώς η ανάπτυξη στο νησί υπήρξε υπερβολικά μονομερής και όπως αποδεικνύεται σήμερα εύθραυστη. Εύχομαι το φαινόμενο να είναι παροδικό αλλά κυρίως διδακτικό. Προσωπικά, συνιστώ να δείτε την ταινία. Ο τίτλος της είναι «Ποια είναι η Μαργαρίτα».

Γιώργος Πέρος είναι ομότιμος καθηγητής Χειρουργικής Πανεπιστημίου Αθηνών.