Η Περιβαλλοντική Διάσταση των Εξοπλισμών
«Είναι αδιανόητο να προωθούνται νέα εξοπλιστικά προγράμματα ως προτεραιότητα της νέας κυβέρνησης»
Από την αρχή της κρίσης πολλές ήταν οι φωνές που έκαναν λόγω για περιορισμό των εξοπλιστικών δαπανών αντί για μειώσεις μισθών και συντάξεων. Και ήταν ότι πιο λογικό μπορούσε να ειπωθεί, αφού η Ελλάδα για το χρονικό διάστημα από το 1974-2010 ξόδεψε για αμυντικές δαπάνες και εξοπλισμούς 250 δις ευρώ, όταν το δημόσιο χρέος της χώρας πριν την ένταξη στο μηχανισμό στήριξης το 2010 ήταν 310 δις ευρώ. Σύμφωνα με τα δεδομένα του ΝΑΤΟ αν η Ελλάδα ακολουθούσε το μέσο όρο των Ευρωπαϊκών χωρών ως ποσοστό των αμυντικών δαπανών επί του ΑΕΠ της για την περίοδο 1974-2010, τότε θα είχε εξοικονομήσει 108 δις ευρώ. Για να έχουμε ένα μέτρο σύγκρισης το καταστροφικό για τα ασφαλιστικά ταμεία και τις ελληνικές τράπεζες PSI ανέρχεται στα 106 δις ευρώ.
Ακόμη και στην κορύφωση της κρίσης και ενώ γίνονταν οι διαπραγματεύσεις για το πρώτο πακέτο στήριξης και το μνημόνιο που το συνόδευε, η Ελλάδα αγόρασε από τους ευρωπαίους δανειστές μας στρατιωτικό εξοπλισμό μεγαλύτερο του ενός δισεκατομμυρίου ευρώ. Πέρυσι παρουσία του τότε Υπουργού Εθνικής άμυνας Δημήτρη Αβραμόπουλου, υπογράφηκε στο Υπουργείο Εθνικής Άμυνας Σύμφωνο Συνεργασίας μεταξύ των Ελληνικών Αμυντικών Συστημάτων και της Lockheed Martin Corp κάτι που είχε προκαλέσει την έντονη αντίδραση του ΣΥΡΙΖΑ. Σήμερα Κυβέρνηση πλέον ο ΣΥΡΙΖΑ έρχεται να υλοποιήσει το σχέδιο που είχε διαμορφώσει πέρυσι η συγκυβέρνηση ΠΑΣΟΚ-ΝΔ και εξυπηρετεί ένα καθαρά ένα εμπορικό πρόγραμμα της εταιρείας Lockheed Martin. Επιπλέον αποτελεί πρόκληση η Κυβέρνηση να θέτει το θέμα της ανθρωπιστικής κρίσης και να αποφασίζει να διαθέσει 200.000.000 ευρώ για την αντιμετώπιση της και 500.000.000 δολάρια για την επισκευή 5 αεροσκαφών.
Ωστόσο πέρα από τα ιδιοτελή συμφέροντα και την εξυπηρέτηση των διαφόρων λόμπυ που υπάρχουν πίσω από τα εξοπλιστικά προγράμματα και είναι γνωστά πλέον σε όλους, υπάρχει και η περιβαλλοντική διάσταση του θέματος που φαίνεται να μας διαφεύγει. Όπως μας εξήγησε ο πρώην ευρωβουλευτής των ΠΡΑΣΙΝΩΝ, Νίκος Χρυσόγελος «η εκτέλεση μέρους των εργασιών επιδιόρθωσης και αντικατάστασης τμημάτων των αεροσκαφών στην ΕΑΒ αντιπροσωπεύει έναν επιπλέον σοβαρό κίνδυνο για το περιβάλλον, αφού η διαδικασία αυτή μπορεί να επιβαρύνει ακόμη περισσότερο με το τοξικό εξασθενές χρώμιο και άλλα τοξικά την ευρύτερη περιοχή του Ασωπού και των Οινοφύτων, τα υπόγεια νερά, το έδαφος και το υπέδαφος» αναφέρει ο κ. Χρυσόγελος.
Η ΕΑΒ ήταν μία από τις 15 εταιρείες που ευθύνονταν για την μόλυνση του Ασωπού και απ’ ότι φαίνεται ακόμη δεν διαθέτει αποτελεσματικό σύστημα διαχείρισης των επικίνδυνων και τοξικών αποβλήτων που θα προκύψουν από τη διαδικασία επισκευής των αεροσκαφών P-3B Orion. Αξίζει να σημειωθεί ότι και η Lockheed έχει κατηγορηθεί για μια από τις πιο σοβαρές περιπτώσεις ρύπανσης στις ΗΠΑ. Το υπέδαφος και τα υπόγεια νερά της κοιλάδας east San Fernando μολύνθηκαν από εξασθενές χρώμιο και άλλα τοξικά απόβλητα από τη λειτουργία της μονάδας κατασκευής πολεμικών αεροσκαφών της εταιρείας μέχρι το 1980 όπου και έκλεισε. Για πάνω από 20 χρόνια η υπόθεση έχει απασχολήσει τα αμερικάνικα δικαστήρια ενώ η εταιρεία έχει δαπανήσει 265 εκατομμύρια δολάρια από το ’80 που έκλεισε μέχρι σήμερα και θα δαπανήσει άλλα 100 εκατομμύρια τις επόμενες δυο δεκαετίες για καθαρισμό του υπεδάφους. Επίσης πρέπει να καταβάλει 60 εκατομμύρια δολάρια στους κατοίκους της περιοχής παρά το γεγονός ότι δεν έχει παραδεχτεί ποτέ ότι ευθύνεται για τη ρύπανση.
«Σε μια εποχή που η οικονομία στραγγαλίζεται και η κοινωνία διαλύεται, είναι αδιανόητο να προωθούνται νέα εξοπλιστικά προγράμματα ως προτεραιότητα της νέας κυβέρνησης. Η κυβέρνηση θα μπορούσε, αντιθέτως, να θέσει θέμα διασφάλισης των συνόρων μας, ως κοινών ευρωπαϊκών συνόρων, με βάση τη Συνθήκη Λειτουργίας της ΕΕ, ώστε να μειώσει κι άλλο τα εξοπλιστικά προγράμματα, τουλάχιστον όσο διαρκεί η κρίση» θα πει στην A.V ο Νίκος Χρυσόγελος.
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Οι διακυμάνσεις της παραγωγής ενέργειας από τον ήλιο και τον άνεμο δημιουργούν μεγάλες προκλήσεις στη διαχείριση του ενεργειακού μας συστήματος, με την αποθήκευση και το υδρογόνο να είναι οι κύριες απαντήσεις
Ποια είδη δεν πρέπει να φυτεύονται σε πόλεις
Και το πρώτο που θα σπάσει το φράγμα του 1,5° Κελσίου
Τι δείχνουν τα σενάρια του Network for Greening the Financial System – Δίκτυο για ένα Πράσινο Χρηματοπιστωτικό Σύστημα (NGFS)
H Γουίσντομ εντοπίστηκε για πρώτη φορά το 1956 - Ήταν με έναν νέο σύντροφο φέτος
Οι προκλήσεις, τα κενά και οι προοπτικές για τις θάλασσές μας που δοκιμάζονται
Πώς ερμηνεύεται το φαινόμενο που έχει να εμφανιστεί από τη δεκαετία του 1980
Αντικείμενα που χρησιμοποιούμε όλοι και καταστρέφουν το περιβάλλον
Υποθαλάσσιες έρευνες σε βάθος 5.000 μέτρων αποκάλυψαν ένα τεράστιο κοίτασμα μαγγανίου που περιέχει και αρκετό κοβάλτιο για να καλύψει τις ανάγκες της Ιαπωνίας για περίπου 75 χρόνια
«Ποιος είναι υπεύθυνος;» - Η τοπική κοινότητα προσπαθεί να ανακαλύψει τον ένοχο
Η εξάρτηση από τα μικρά, «φορητά» μπουκάλια και το περιβαλλοντικό κόστος
Στη σημαντικότερη παραλία ωοτοκίας του είδους σε όλη τη Μεσόγειο
«Δεν είμαι τρελαμένος οικολόγος ούτε ακτιβιστής, επιθυμώ να υπάρχει ισορροπία στη φύση και να διατηρηθεί κάθε είδος ζωής» έλεγε
Τεράστιος ο περιβαλλοντικός αντίκτυπος - Πώς καταστρέφονται ολόκληρες κοινότητες
Συνέντευξη με τον Δρ. Κώστα Ανδριοσόπουλο με θέμα τις Ενεργειακές Κοινότητες και τη χρηματοδότηση μέσω crowdfunding.
Με οδηγό την τεχνητή νοημοσύνη, το μέλλον προβλέπεται πιο βιώσιμο
Χρειαζόμαστε το αττικόψαρο (Pelasgus-marathonicus), όπως μας χρειάζεται και αυτό. Η απώλεια της φύσης μοιραία θα οδηγήσει στη δική μας φτώχεια και δυστυχία
Στο Βόρειο Αιγαίο καταγράφηκαν έντονοι και μεγάλης διάρκειας θαλάσσιοι καύσωνες
Βρισκόμαστε σε μια νέα εποχή κατά την οποία η Κλιματική Κρίση θα αμφισβητηθεί δεόντως
θα παρθεί κάποια ουσιαστική απόφαση για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής και των επιπτώσεών της;
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.