Περιβαλλον

Μέσα στη μαυρίλα χρειαζόμαστε ελπίδα

Ο ρόλος πλέον της ενημέρωσης δεν είναι να μένουμε στην αρνητική είδηση

41535-93522.jpg
Βασιλική Γραμματικογιάννη
2’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
308059-232177.jpg

Ο Κόσμος μας, η Αξιοπρέπεια μας, το Μέλλον μας. Αυτός ήταν ο τίτλος του 2015, έτους που είχε αφιερωθεί από την Ευρωπαϊκή Ένωση στην Ανάπτυξη. Ήταν μια ιδιαίτερη χρονιά που η Ευρώπη επιδίωξε να δείξει εξωστρέφεια, να έχει ρόλο σε ότι συμβαίνει στο κόσμο και να εμπνεύσει του ευρωπαίους πολίτες ώστε να εμπλακούν και να συμμετέχουν στην προσπάθεια για την εξάλειψη της παγκόσμιας φτώχειας και την αειφόρο ανάπτυξη. Δυστυχώς όμως στην Ελλάδα δεν ακούστηκε και πολύ, αφού την επικαιρότητα απασχολεί η κρίση. Συνέβη όμως αυτό μόνο στην Ελλάδα λόγω της κρίσης ή γενικότερα οι «κακές ειδήσεις» είναι αυτές που πουλάνε περισσότερο με αποτέλεσμα ότι θετικό συμβαίνει να μην απασχολεί τον τύπο; Αυτό προσπάθησε να διερευνήσει η Επιτροπή Οικονομικών και Κοινωνικών Υποθέσεων (ΕΟΚΕ) της ΕΕ, με το σεμινάριο «Communicating European Development Policy» που διοργάνωσε στο Λουξεμβούργο και συμμετείχαν δημοσιογράφοι από τις μεγαλύτερες εφημερίδες της Ευρώπης καθώς και εκπρόσωποι της Κοινωνίας των Πολιτών.

«Η ανισσοροπία μεταξύ πλούσιων και φτωχών είναι η παλιότερη και η πιο θανατηφόρα ασθένεια σε όλες τις δημοκρατίες». Με αυτή τη ρήση του Πλούταρχου ο Έλληνας Πρόεδρος της ΕΟΚΕ κ. Γιώργος Ντάσης άνοιξε τις εργασίες του σεμιναρίου θέλοντας να τονίσει την σημασία χαρακτηρισμού του 2015 ως Ευρωπαϊκού Έτους Ανάπτυξης. «Πολιτικά και ηθικά είναι μη αποδεκτό παιδιά, γυναίκες και άντρες να μην έχουν πρόσβαση στην τροφή, στην εργασία και στη μόρφωση στις αναπτυσσόμενες χώρες. Η δημοκρατία πρέπει να έχει τη δυνατότητα να καλύψει αυτές τις διαφορές» συνέχισε ο Πρόεδρος της ΕΟΚΕ Γιώργος Ντάσης, θέλοντας να καταστήσει σαφές ότι στον κόσμο μας απειλείται η δημοκρατία αν δεν μπορέσουμε να αντιμετωπίσουμε τα μεγάλα σύγχρονα προβλήματα

Παγκόσμια προβλήματα όπως η ακραία φτώχεια, η κλιματική αλλαγή και το προσφυγικό δεν μπορούν να αντιμετωπιστούν από κάθε κράτος ξεχωριστά. Χρειάζεται ο καθορισμός μιας ευρύτερης πολιτικής, όπως η ατζέντα που υιοθέτησε φέτος ο ΟΗΕ γνωστή ως Sustainable Development Goals αλλά και οι πολιτικές που καθόρισαν το 2015 ως Ευρωπαϊκό Έτος Ανάπτυξης. Φιλόδοξες πολιτικές που επιδιώκουν ένα βιώσιμο πλανήτη και μια υγιή κοινωνία όπου κανένα παιδί δεν θα πεινάει και όλοι οι άνθρωποι θα έχουν ίσες ευκαιρίες.«Η αναπτυξιακή πολιτική θα πρέπει να θεωρείται επένδυση. Μια επένδυση στο μέλλον των ανεπτυγμένων και των αναπτυσσόμενων χωρών, μέσω της μείωσης της φτώχειας, της εξασφάλισης βιώσιμης οικονομίας με σεβασμό στο περιβάλλον και στα ανθρώπινα δικαιώματα» θα πει ο Goncalo Lobo Xavier, Αντιπρόεδρος της ΕΟΚΕ.

Ωστόσο για να επιτευχθούν οι πολιτικές αυτές χρειάζεται η εμπλοκή της κοινωνίας. Οι πολιτικές που δεν έχουν τη στήριξη της κοινωνίας είναι καταδικασμένες σε αποτυχία. Εδώ έρχεται η επικοινωνία ως εργαλείο εξασφάλισης της επιτυχίας των βιώσιμων αναπτυξιακών πολιτικών. Η συνεργασία μεταξύ των κρατών, του ιδιωτικού τομέα, της Κοινωνίας των Πολιτών αλλά και του κάθε πολίτη ξεχωριστά είναι το κλειδί της επιτυχίας. Ο ενημερωμένος πολίτης είναι και ο ευαισθητοποιημένος πολίτης. Ο πολίτης που καταλαβαίνει ότι σε μια παγκοσμιοποιημένη κοινωνία αυτό που συμβαίνει στη μια άκρη του κόσμου έχει συνέπειες και στην άλλη άκρη του κόσμου και κατ’ επέκταση στη ζωή του. Η κρίση της Συρίας είναι το καλύτερο παράδειγμα για το ότι οι ζωές μας δεν είναι απομονωμένες από ότι συμβαίνει στις άλλες χώρες.

Δυστυχώς όμως το πρόβλημα είναι ότι στην Ευρώπη προστίθενται συνέχεια κρίσεις. Στην οικονομική κρίση προστέθηκε και η προσφυγική και τώρα έρχεται η κρίση της τρομοκρατίας. Τα ΜΜΕ έχουν μάθει να αντιμετωπίζουν θα θέματα με ότι έχουν συνηθίσει να νομίζουν ότι ενδιαφέρει το κοινό. Αυτό πλέον αλλάζει. Σήμερα όλοι ενδιαφέρονται για τις αποφάσεις που θα πάρουν οι ηγέτες στη διάσκεψη του ΟΗΕ για το κλίμα στο Παρίσι. Πριν από λίγα χρόνια κανείς δεν ενδιαφέρονταν για τέτοια ζητήματα γιατί απλά δεν υπήρχε ενημέρωση για τις συνέπειες της κλιματικής αλλαγής. 

Ο ρόλος πλέον της ενημέρωσης δεν είναι να μένουμε στην αρνητική είδηση γιατί νομίζουμε ότι αυτή πουλάει. Μέσα σε αυτή τη μαυρίλα χρειαζόμαστε ελπίδα, χρειαζόμαστε καλά νέα που θα μας εμπνεύσουν να σκεφτούμε με διαφορετικό τρόπο. Τότε θα μπορέσουμε να καταλάβουμε ότι αν δράσουμε μπορούμε να πετύχουμε πράγματα. Οι ενημερωμένοι πολίτες είναι οι υπεύθυνοι πολίτες που αναζητούν και υπεύθυνους πολιτικούς. Οι συνειδήσεις αλλάζουν με τη σωστή πληροφόρηση και όχι με την πλύση εγκεφάλου.

Το video με την καμπάνια της WWF που ακολουθεί είναι χαρακτηριστικό παράδειγμα θετικής επικοινωνίας και αλλαγής τρόπου σκέψης.

ΕΓΓΡΑΦΕΙΤΕ ΣΤΟ NEWSLETTER ΜΑΣ

Tα καλύτερα άρθρα της ημέρας έρχονται στο mail σου

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.