Life in Athens

Ήταν Friday, ήταν και black;

Ο θεσμός α λα γκρέκα ήρθε για να μείνει

Ευτέρπη Μουζακίτη
4’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Black Friday: Ρεπορτάζ από την Ερμού με αφορμή τις προσφορές και τις εκπτώσεις των καταστημάτων

Η ώρα είναι λίγο μετά τις 2 το μεσημέρι και κατευθύνομαι προς την Ερμού. Η σημερινή μέρα για τα καταστήματα έχει ιδιαίτερη σημασία: είναι η Black Friday, ένας θεσμός που στη χώρα μας εισήχθη ουσιαστικά το 2015 και από το 2016 όλο και περισσότερα καταστήματα άρχισαν να το εφαρμόζουν. Στις Ηνωμένες Πολιτείες, από όπου και ξεκίνησε, είναι η μέρα που ακολουθεί την Ημέρα των Ευχαριστιών και σηματοδοτεί την έναρξη της περιόδου των χριστουγεννιάτικων αγορών. Η μέρα και η χαρά του καταναλωτή, με τις εκπτώσεις σε ηλεκτρονικές συσκευές να «χτυπούν» ακόμα και το 80%.

Οι προσφορές της Black Friday ωστόσο στη χώρα μας δεν αφορούν μόνο την τελευταία Παρασκευή του Νοεμβρίου. Τα φυσικά και τα ηλεκτρονικά καταστήματα ξεκινούν τις εκπτώσεις τουλάχιστον δύο εβδομάδες πριν, με την εικόνα που επικρατούσε ανήμερα της Black Friday στον μεγάλο εμπορικό δρόμο του κέντρου της πρωτεύουσας να παρουσιάζει μεν αυξημένη κίνηση αλλά χωρίς να παρατηρείται η «φρενίτιδα» της ημέρας, ούτε να δημιουργούνται απίστευτες ουρές.

© Ευτέρπη Μουζακίτη / Athens Voice

Αυτό που συναντήσαμε στον δρόμο οφείλεται, σύμφωνα με τους καταναλωτές, σε δύο παράγοντες: από τη μία είχαν όλο τον χρόνο να κάνουν τις αγορές τους και τις προηγούμενες ημέρες, αφού οι προσφορές «τρέχουν» από τις πρώτες εβδομάδες του Νοεμβρίου, και από την άλλη αρκετοί παραπονιούνται πως σε πολλά από τα είδη που βρίσκονται σε προσφορά, η αρχική τιμή δεν συνάδει με αυτήν που αναγραφόταν πριν την προσφορά.

Παρ’ όλα αυτά η εβδομάδα της Black Friday δίνει πνοή και κίνηση στην αγορά. Μεγάλες αλυσίδες καταστημάτων, μικρές οικογενειακές επιχειρήσεις, ακόμα και καφετέριες έχουν προσφορές λόγω της ημέρας. Επτά στις 10 επιχειρήσεις έχουν εκπτώσεις μεταξύ 20% και 40%, και οι άλλες 3 έχουν εκπτώσεις πάνω από 40%, σύμφωνα με το Επαγγελματικό Επιμελητήριο Αθηνών.

© Ευτέρπη Μουζακίτη / Athens Voice

Σε ό,τι αφορά τη ματιά των καταναλωτών σχετικά με τις εκπτώσεις, οι απόψεις διίστανται. Αρκετοί είναι αυτοί που επισκέπτονται στοχευμένα τα καταστήματα, έχοντας κάνει μια έρευνα αγοράς τις προηγούμενες ημέρες και προβαίνουν στην απόκτηση προϊόντων που ήθελαν ή είχαν ανάγκη. «Ήθελα να ανανεώσω το κινητό μου και προτίμησα τη σημερινή ημέρα λόγω καλής έκπτωσης που βρήκα στο μοντέλο που ήθελα» λέει ο 34χρονος Κωνσταντίνος, ιδιωτικός υπάλληλος, που αξιοποίησε το διάλειμμά του από το γραφείο για να πάει σε γνωστή αλυσίδα ηλεκτρονικών συσκευών και να αγοράσει το νέο του κινητό. Από την άλλη, η 26χρονη Στέλλα που περνούσε από την Ερμού λόγω εξωτερικής δουλειάς, λέει πως «δεν προτιμώ την Black Friday για να κάνω κάποια αγορά. Στην Αμερική έχει εντελώς διαφορετικό χαρακτήρα η ημέρα και εδώ έχει χάσει το νόημά της, την έχουμε πάρει και την έχουμε “ξεχειλώσει”». Υπάρχουν και αρκετοί καταναλωτές που με σύμμαχο τον καλό καιρό, βγήκαν βόλτα για να κοιτάξουν τις βιτρίνες. «Περισσότερο ήθελα να κάνω μια έρευνα αγοράς για τις χριστουγεννιάτικες αγορές. Δυστυχώς λόγω της ακρίβειας τα μη απαραίτητα ψώνια δεν μπορούν να γίνουν, οπότε κοιτάω από τώρα τι μπορώ να αγοράσω για τα εγγόνια μου τα Χριστούγεννα» λέει μια συνταξιούχος έξω από κατάστημα με παιχνίδια και είδη δώρων.

© Ευτέρπη Μουζακίτη / Athens Voice

Εν κατακλείδι, μπορεί ναι μεν ο θεσμός της Black Friday στην Ελλάδα να έχει τελείως διαφορετική εφαρμογή από τον αυθεντικό, ωστόσο φαίνεται πως έχει έρθει για να μείνει, προσαρμόζεται στις επιταγές της εποχής και δεν παύει να προσελκύει μεγάλη μερίδα του αγοραστικού κοινού.

© Ευτέρπη Μουζακίτη / Athens Voice
© Ευτέρπη Μουζακίτη / Athens Voice
© Ευτέρπη Μουζακίτη / Athens Voice