Life in Athens

Gera: Το νέο αίμα της αστικής κουλτούρας

«Κύρια πηγή έμπνευσής μου είναι οι άνθρωποι. Κάποιες φόρες, κοντινοί μου άνθρωποι, και άλλες, τελείως άγνωστοι»

1238923_217290008467464_250417658_n.jpg
Billy Gee
ΤΕΥΧΟΣ 767
6’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
Gera: Το νέο αίμα της αστικής κουλτούρας

Συνέντευξη: O graffiti artist Gera μιλάει στην Athens Voicε με αφορμή το τελευταίο του project "ETERNALLUV" σε συνεργασία με τη Luv N Roll, στου Ψυρρή.

Το νέο αίμα της αστικής κουλτούρας, Gera, έχει αρχίσει να διαγράφει το μονοπάτι του δημιουργώντας εικαστικές προτάσεις ποικίλων μεγεθών σε Ελλάδα και Ευρώπη -απόδειξη της εργατικότητας και της κινητικότητάς του, στοιχεία που εμένα προσωπικά με συναρπάζουν. Μίλησα μαζί του λίγο μετά την τελευταία του τοιχογραφία με τίτλο "ETERNALLUV", στο LUVNROLL HOUSE στου Ψυρρή, θέλοντας να γνωρίσω αυτόν τον καλλιτέχνη που παρά το νεαρό της ηλικίας του χαράζει μεθοδικά την καλλιτεχνική του πορεία.

Ποιος είναι ο Gera; Μίλησέ μας λίγο για σένα. Πού μεγάλωσες και πώς μπήκε το graffiti στη ζωή σου;
Μεγάλωσα στο Νέο Ηράκλειο Αττικής, σε μια γειτονιά κοντά στις γραμμές του ΗΣΑΠ και σε Wall of Fame, με αρκετό graffiti γύρω μου. Έτσι, είχα την ευκαιρία να βλέπω συνεχώς νέα κομμάτια και να ανακαλύπτω καινούργιους writers. Κάτι που σίγουρα έπαιξε σημαντικό ρόλο έτσι ώστε νa λάβω τα πρώτα μου ερεθίσματα και να ξεκινήσω κι εγώ! Γύρω στο 2009, κάνω τα πρώτα μου κομμάτια, ξεκινώντας με letters, κι έπειτα συνέχισα με characters.

Ποια ήταν η κινητήρια δύναμη που σε έκανε να αγαπήσεις την τέχνη του δρόμου;
Η ανάγκη για έκφραση, η επικοινωνία με τον κόσμο γύρω μου και οι παρεμβάσεις στο δημόσιο χώρο. Από μικρή ηλικία ήθελα να αφήνω το στίγμα μου όπου κι αν πήγαινα! Μεγαλώνοντας, ξεκίνησα να βλέπω πιο δημιουργικά αυτή τη διαδικασία και να την εμπλουτίζω με νέα στοιχεία, και αυτό προσπαθώ να κάνω ακόμα και σήμερα.

"No Justice No Peace", γκράφιτι του Gera στην Θεσσαλονίκη, 2020
"No Justice No Peace", γκράφιτι του Gera στην Θεσσαλονίκη, 2020

Υπήρξαν καλλιτέχνες που σε βοήθησαν (έμμεσα-άμεσα) να ανακαλύψεις και να ακολουθήσεις τον δικό σου δρόμο σε αυτόν τον χώρο;
Σίγουρα υπήρξαν καλλιτέχνες που με βοήθησαν και έμμεσα και άμεσα, όπως και οι δάσκαλοι στα εργαστήρια ζωγραφικής και στη Σχολή Καλών Τεχνών, άλλα, εν τέλει, πιστεύω πως όλα είναι προσωπική δουλειά, ψάξιμο και επιμονή.

Γιατί επέλεξες τη φιλτραρισμένη αναπαράσταση στο έργο σου; Τι προσπαθείς να δείξεις ή να πεις στο κοινό με αυτήν την τεχνοτροπία ;
Με τη συγκεκριμένη τεχνοτροπία ξεκίνησα να ασχολούμαι περίπου πριν 3 χρόνια. Η πρώτη ιδέα μου ήρθε όταν ήρθα σε επαφή με τη χαρακτική και, ποιο συγκεκριμένα, όταν είδα πως δουλεύει το χρώμα στη μέθοδο εκτύπωσης. Αρχικά, την επέλεξα γιατί ένιωσα ότι υπάρχει ένας άλλος τρόπος να απεικονίζω τη πραγματικότητα και, κατά κύριο λόγο, αυτό είναι που θέλω να δείξω και στον θεατή. Χρησιμοποιώντας ως μέσο την παραμόρφωση και τη μετακίνηση των χρωματικών layer (RGB), προσπαθώ να δημιουργήσω μια ατμόσφαιρα και μια πολυπλοκότητα στη σύνθεση, όπου τα παραστατικά στοιχεία δεν είναι οι μοναδικές αξίες της εικόνας, αλλά συνυπάρχουν με τις φόρμες και με νέα χρωματικά πεδία.

Η σχέση σου με την τεχνολογία παίζει καθοριστικό ρόλο στη δουλειά σου; Πόσο καλό – κακό κάνει η τεχνολογία σε καλλιτέχνες;
Κάθε νέο μέσο και η εξέλιξη της τεχνολογίας πιστεύω πως μόνο καλό μπορούν να κάνουν, γιατί δίνουν νέες δυνατότητες και βοηθούν στην εξέλιξη των έργων, αλλά και στην παραγωγικότητα. Από εκεί και πέρα, πιστεύω πως παίζει καθοριστικό ρόλο η χρήση και η χρονική στιγμή που επιλέγει κάποιος/α να τα χρησιμοποιήσει. Η ζωγραφική και το σχέδιο στο χέρι δεν θα χαθούν και, γενικά, είμαι υπέρ του να ξεκινάει κάποιος έτσι, αλλά αν, στην πορεία, η τεχνολογία τον βοηθά να έχει το ίδιο αποτέλεσμα πολύ πιο γρήγορα και με περισσότερες δυνατότητες, δεν βρίσκω τον λόγο να μην το κάνει. Όπως έχει πει και ο W.Kandinsky «όλα τα μέσα είναι ιερά, όταν είναι εσωτερικά αναγκαία».

Transformation, έργο του Gera
Transformation, έργο του Gera

Είναι σημαντικό σήμερα για έναν νέο τοιχογράφο να κάνει σπουδές στην ΑΣΚΤ; Η γνώση που αποκομίζει τον βοηθά στην εξέλιξη του έργου του;
Πιστεύω πως ναι, είναι σημαντικό, αλλά όχι και αναγκαίο. Θεωρώ πως το πιο σημαντικό είναι να εμπλουτίζεις τις τοιχογραφίες ή ό,τι άλλο δημιουργείς με νέα στοιχεία, τα οποία αντλείς από κάποια άλλη μορφή τέχνης ή άλλες τεχνικές, όπως η χαρακτική, η γλυπτική, το comic και οτιδήποτε άλλο προσελκύει έναν καλλιτέχνη. Προσωπικά, θεωρώ πως με βοήθησε αρκετά η ενασχόλησή μου με τη ζωγραφική, τη χαρακτική και το σχέδιο, και πιστεύω πως μπορούν να φανούν αυτά τα στοιχεία στις τοιχογραφίες μου.

Η ζωγραφική σήμερα είναι ένα μέσον καλλιτεχνικής έκφρασης, το οποίο προσελκύει τους νέους που φοιτούν στην ΑΣΚΤ; Ή μήπως η τεχνολογία κερδίζει έδαφος; Πώς συνδυάζεται η τεχνολογία με τη ζωγραφική;
Η ζωγραφική κάποιους τους προσελκύει, άλλους μπορεί και να τους απωθεί, γιατί τους περιορίζει, γι’ αυτό είναι σημαντικά και τα νέα μέσα. Η τεχνολογία κερδίζει έδαφος και δεν το βλέπω σαν κάτι αρνητικό αυτό. Όπως ανάφερα και παραπάνω, αν κάποιον τον βοηθάει για να εκφραστεί, δεν βρίσκω το λόγο να μην το κάνει. Άλλωστε, μπορούν να λειτουργήσουν και συνδυαστικά, π.χ. η επεξεργασία της εικόνας ψηφιακά, η οποία μετά θα ζωγραφιστεί σε έναν τοίχο ή ένα τελάρο. Όπως και το ανάποδο, δηλαδή αφού ζωγραφίσεις, έπειτα να συνεχίσεις ψηφιακά με video, mapping, animation κ.ά.

Ποια η γνώμη σου για το καλλιτεχνικό δυναμικό της χώρας μας σε σχέση με το εξωτερικό;
Πιστεύω πως παρόλο που είμαστε μια μικρή χώρα, με αρκετές δυσκολίες, καλλιτεχνικά, η Ελλάδα πατάει γερά στην Ευρώπη, αλλά και στην παγκόσμια σκηνή! Υπάρχουν αρκετοί καλλιτέχνες αντάξιοι αυτών του εξωτερικού, με ποιότητα, ποικιλομορφία στο στυλ και χρόνια εμπειρίας στον χώρο.

"Emotional explosion", έργο του Gera στο Παρίσι, 2020
"Emotional explosion", έργο του Gera στο Παρίσι, 2020

Πώς νιώθεις για τους καλλιτέχνες που χρησιμοποιούν τον όρο "street artist" για τον εαυτό τους, χωρίς να έχουν εμπειρία του δρόμου; Θεωρείς ότι η συγκεκριμένη «ταμπέλα» είναι μια μόδα που ανοίγει δρόμους;
Τα τελευταία χρόνια έχει προσελκύσει πολύ κόσμο η street art, αρκετές gallery δείχνουν ενδιαφέρον και υπάρχει μια μεγάλη κινητικότητα. Κάτι που, σε γενικές γραμμές, είναι καλό γιατί αναγνωρίζεται από ολοένα και περισσότερους ανθρώπους και φορείς ως μορφή τέχνης και παίρνει άλλες διαστάσεις. Τώρα, αν κάποιος το βλέπει αυτό και θέλει απλά να το εκμεταλλευτεί, χωρίς να τον ενδιαφέρει αυτή η κουλτούρα, πιστεύω πως θα φανεί στην πορεία.

Τι πιστεύεις ότι λείπει από τη χώρα μας, όσον αφορά τον χώρο της street art, το οποίο θα δυναμώσει περισσότερο την κοινότητα;
Πιστεύω ότι αυτό που λείπει είναι περισσότερες διοργανώσεις, φεστιβάλ και, γενικότερα, ευκαιρίες. Δυστυχώς, το ελληνικό κράτος, αλλά και η κοινωνία, ως έναν βαθμό, δεν στηρίζουν τους καλλιτέχνες, ούτε τέτοια δρώμενα υπάρχουν, όπως έχω δει να γίνεται σε άλλες χώρες της Ευρώπης.

Ποιοι είναι οι αγαπημένοι σου ζωγράφοι; Θεωρείς ότι αντλείς έμπνευση από κάποιους από αυτούς;
Κάποιοι από τους αγαπημένους μου ζωγράφους που με έχουν επηρεάσει είναι οι Valerio Adami, Peter Zimerman, Aryz, ElMac, Felipe Pantone και πολλοί άλλοι!

"Self distancing", έργο του Gera
"Self distancing", έργο του Gera

Τι σε επηρεάζει όσον αφορά τα θέματα που επιλέγεις να ζωγραφίσεις;
Κύρια πηγή έμπνευσής μου είναι οι άνθρωποι. Κάποιες φόρες, κοντινοί μου άνθρωποι, και άλλες, τελείως άγνωστοι. Ζωγραφίζω ανθρώπους, θέλοντας να απεικονίσω εκφράσεις και συναισθήματα, αλλά και το πώς αλληλεπιδρούν οι άνθρωποι μεταξύ τους. Πέρα από αυτό, παρακολουθώ διαρκώς τι γίνεται στον κόσμο και, σίγουρα, δεν με αφήνει ανεπηρέαστο ό,τι συμβαίνει γύρω μου, με αποτέλεσμα να δημιουργώ και έργα, σχολιάζοντας κοινωνικοπολιτικά φαινόμενα και παρεμβάσεις ανθρώπων που εκφράζονται μέσω αυτών.

Πόσο μεγάλη είναι η ευθύνη ενός τοιχογράφου σχετικά με τις θεματικές που επιλέγει να δημιουργήσει στο αστικό τοπίο; Οφείλει να λαμβάνει υπ’ όψη τους ανθρώπους που θα συμβιώνουν με το έργο του;
Από τη μια πλευρά, ναι, οφείλει να τους λαμβάνει υπ’ όψη του, αλλά από την άλλη, δεν μπορεί να περιορίζεται η φαντασία και η δημιουργία του εξαιτίας αυτού. Ούτως ή άλλως, για τις περισσότερες παρεμβάσεις στον δημόσιο χώρο, οι άνθρωποι δεν έχουν κανένα λόγο. Υποστηρίζω, λοιπόν, ότι ο τοιχογράφος θα κάνει το έργο του, και, αν δεν αρέσει στον κόσμο, θα απαξιωθεί ή θα σβηστεί. Αλλά ακόμα και αυτό έχει ενδιαφέρον, γιατί θέτει νέα ζητήματα και γεννά αντιφάσεις, όπως είχε γίνει και με την παρέμβαση στο Πολυτεχνείο.

"Interaction", γκράφιτι του Gera στο Βόλο, 2020
"Interaction", γκράφιτι του Gera στο Βόλο, 2020

Υπάρχουν άλλα ενδιαφέροντα στη ζωή σου εκτός από τη ζωγραφική;
Φυσικά! Μου αρέσει πολύ να ταξιδεύω και να ανακαλύπτω νέους προορισμούς και πολιτισμούς, να δοκιμάζω νέες γεύσεις και να μαγειρεύω! Έπειτα ακούω πολλή μουσική, πηγαίνω σε συναυλίες, στον κινηματογράφο και το θέατρο.

Κλείνοντας, θα ήθελες να προσθέσεις κάτι που δεν θίγεται στις παραπάνω ερωτήσεις;
Θα ήθελα να αναφέρω το τελευταίο μου project, σε συνεργασία με τη Luv N Roll, που έχει τίτλο ‘ETERNALLUV’. Πρόκειται για έναν τοίχο 170 τ.μ., στην περιοχή του Ψυρρή, στον καινούργιο χώρο του Luv N Roll House!

www.gera1.net

Εξώφυλλο εφημερίδας Athens Voice - Γκράφιτι Gera

O Gera γεννήθηκε στην Αθήνα και ξεκίνησε την ενασχόλησή του με το graffiti το 2009. Είναι φοιτητής στη Σχολή Καλών Τεχνών και απόφοιτος με πτυχίο Γραφιστικής και Εφαρμοσμένων Τεχνών. Έχει λάβει μέρος σε αρκετές ομαδικές εκθέσεις, όπως “Fathers and sons of Banksy” στη Kultur Spaeti Gallery στο Βερολίνο. “CENT par CENT” στη Young Artists Montmarte Gallery στο Παρίσι, και πραγματοποίησε την πρώτη ατομική του έκθεση “Visual Interpretation” στη Question Mark Gallery στο Μιλάνο. Επίσης έχει λάβει μέρος σε πολλά φεστιβάλ, όπως Meeting Of Styles, Step In The Arena, Urban Giants, SAF και Artwalk. Tο τελευταίο του project, σε συνεργασία με τη Luv N Roll, έχει τίτλο «ETERNALLUV» είναι ένας  τοίχος 170 τ.μ., στην περιοχή του Ψυρρή, στον καινούργιο χώρο του Luv N Roll House. Το έργο του φιλοξενήθηκε στο εξώφυλλο του τεύχους 767 της Athens Voice.

 

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ