Health & Fitness

Καρκίνος του μαστού: 2.000 γυναίκες διαγνώστηκαν έγκαιρα με το πρόγραμμα «Φώφη Γεννηματά»

O υπουργός Υγείας μίλησε για το ΕΣΥ και τον θεσμό του Προσωπικού Γιατρού

Newsroom
8’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Ο υπουργός Υγείας Θάνος Πλεύρης παρουσίασε τα στοιχεία για τον θεσμό του Προσωπικού Γιατρού και το πρόγραμμα πρόληψης του καρκίνου του μαστού, «Φώφη Γεννηματά».

Συνέντευξη στην ΕΡΤ και την εκπομπή «Συνδέσεις» παραχώρησε ο Θάνος Πλεύρης. Ο υπουργός Υγείας μίλησε διεξοδικά για τα θέματα του ΕΣΥ, τον θεσμό του Προσωπικού Γιατρού, τους ανεμβολίαστους υγειονομικούς, ενώ έδωσε απάντηση και για το ζήτημα του χημικού ευνουχισμού, στον οποίο αναφέρθηκε ο Μάκης Βορίδης.

Ο Θάνος Πλεύρης τόνισε για τον Προσωπικό Γιατρό ότι ήδη υπάρχουν 4,5 εκατ. πολίτες και 3.400 γιατροί εγγεγραμμένοι στο σύστημα, ενώ έχουν ήδη υλοποιηθεί 1,1 εκατ. ραντεβού.

Ιδιαίτερη μνεία έκανε παράλληλα στο πρόγραμμα «Φώφη Γεννηματά», χάρη στο οποίο περίπου 2.000 γυναίκες επωφελήθηκαν, μέσα από την έγκαιρη διάγνωση του καρκίνου του μαστού.

Τα βασικά σημεία συνέντευξης του Υπουργού Υγείας Θάνου Πλεύρη στην ΕΡΤ και στην εκπομπή «Συνδέσεις»

Νομοσχέδιο για το ΕΣΥ 
«Αυτή τη στιγμή έρχεται ένα νομοσχέδιο το οποίο έχει επεξεργαστεί και η Αναπληρώτρια Υπουργός η Μίνα η Γκάγκα που προέρχεται από το ΕΣΥ. Αυτό το νομοσχέδιο πρώτα απ’ όλα, βελτιώνει την εκπαίδευση των γιατρών η οποία υπάρχει. 

Ερχόμαστε και δίνουμε τη δυνατότητα και παραπάνω χρήματα μέσα στα ΤΕΠ, στα επείγοντα περιστατικά που εργάζονται. Όλα αυτά συνδυάζονται με 700 εκατομμύρια που έχουν διασφαλιστεί από το Ταμείο Ανάκαμψης και ερχόμαστε σε δύο κρίσιμες διατάξεις, διότι αυτές είναι που θέτουν και να τις πούμε πάρα πολύ απλά. 

Η μία διάταξη έχει να κάνει ότι όπου βγαίνουν άγονες οι προκηρύξεις, θα μπορούνε αυτές οι προκηρύξεις να είναι μερικής απασχόλησης. 

Φέρνω ένα παράδειγμα να το καταλάβουν οι τηλεθεατές μας. Στην Κω λόγου χάρη, απουσιάζει παθολόγος και έχουμε 8 παθολόγους ιδιώτες οι οποίοι δεν θέλουν να ενταχθούν στο Εθνικό Σύστημα Υγείας και κανείς δεν μπορεί να τους υποχρεώσει. 

Βγαίνουν προκηρύξεις και οι προκηρύξεις βγαίνουν άγονες. Δίνουμε τη δυνατότητα αντί να βγάζεις προκήρυξη πλήρους και αποκλειστικής απασχόλησης όταν είναι άγονη η προκήρυξη, να δίνεις τη δυνατότητα μερικής απασχόλησης.     

Άρα, οι ιδιώτες γιατροί να μπουν μέσα. Τους πληρώνει το δημόσιο. Εργάζονται και παράλληλα έχουν τον ιδιωτικό τους χαρακτήρα και το δεύτερο το οποίο κάνει, που είναι το πλαίσιο της ισορροπίας των γιατρών του ΕΣΥ,  αυτή τη στιγμή και είναι μια πραγματικότητα, υπάρχει μία απουσία ιατρικού προσωπικού συνολικά στην Ευρώπη. Όλες οι χώρες έχουν το σύστημα το οποίο λέμε, πλην της Κύπρου. Όλες οι χώρες δίνουν αυτή τη δυνατότητα. 

Στους γιατρούς του ΕΣΥ και τους Πανεπιστημιακούς γιατρούς, εφόσον συμμετέχουν σε όλες τις εφημερίες, εφόσον συμμετέχουν σε όλο το πρόγραμμα, το ολοήμερο πρόγραμμα, δηλαδή κάνουν και απογευματινά χειρουργεία και απογευματινές εφημερίες, τους δίνουμε τη δυνατότητα με σύμφωνη γνώμη της ΥΠΕ για μία ή δύο φορές την εβδομάδα να μπορούν να έχουν και ιδιωτικό έργο εκτός του ΕΣΥ, ώστε να μην έχουμε το φαινόμενο μαζικών παραιτήσεων για να φεύγουν είτε στο εξωτερικό είτε στον ιδιωτικό τομέα. 

Δεν επηρεάζεται καθόλου η λειτουργία του ΕΣΥ. Αντί να μπαίνει κάποιος με μπλοκάκι για έναν μήνα που τον χρειαζόμαστε λόγου χάρη, ξέρει κάποιος ότι θα εργάζεται δυο - τρεις μέρες στο ΕΣΥ και πληρώνεται αναλόγως. 

Αντιστοίχως οι γιατροί του ΕΣΥ αφού εξαντλήσουν όλες τις υποχρεώσεις τους στο ΕΣΥ και δεν αφήσουν τίποτα πίσω και τα χειρουργεία, -θα υπάρχει αριθμός που θα πρέπει να κάνουν και την εφημερία τα πάντα- , ήπια για μία ή δύο μέρες να μπορούν να έχουν και μία συνεργασία με ιδιωτικό φορέα. 

Δηλαδή κοινώς ανοίγουμε το ΕΣΥ τόσο για τους ιδιώτες γιατρούς που είναι έξω και θέλουν να μπουν χωρίς να απολέσουν το χαρακτήρα να έχουν και ιδιωτικό έργο, αλλά και στους γιατρούς του ΕΣΥ ήπια, πάρα πολύ ήπια, να μπορούν να αναπτύσσουν κι ένα ιδιωτικό έργο, κάνοντας πράξη αυτό το οποίο λέμε ότι κανείς δεν περισσεύει κι όλες οι δυνάμεις που υπάρχουν στον δημόσιο και στον ιδιωτικό τομέα αξιοποιούνται. 

Είναι πολύ σημαντικό ότι για πρώτη φορά δίνουμε ένα επιπλέον επίδομα το οποίο είναι για τους γιατρούς που θα βρίσκονται στα επείγοντα. 

Το νομοσχέδιο δίνει μία στόχευση στα επείγοντα, ώστε να μπορούν τα επείγοντα να χειρίζονται άμεσα τα περιστατικά που έχουν, γιατί δυστυχώς παρουσιάζεται πάρα πολλές φορές και αυτό είναι ένα συνολικό πρόβλημα, εάν υπάρχει καθυστέρηση στα επείγοντα μπορεί να έρθει κάποιος πολυτραυματίας. 

Άρα δίνουμε τρομακτικά κίνητρα στους γιατρούς οι οποίοι θέλουν να παραμείνουν στα επείγοντα. Δίνουμε τη δυνατότητα να μπει κάποιος που προέρχεται από τον ιδιωτικό τομέα με μερική απασχόληση και θα περιθάλπει τον άρρωστο χωρίς να πληρώνει τίποτα ο πολίτης. Αυτό. με συγχωρείτε, δεν μπορώ να καταλάβω πως το φαντάζεται κάποιος ως ιδιωτικοποίηση. 

Καθημερινά παραιτούνται αναισθησιολόγοι και θέλουν να πάνε ή στο εξωτερικό ή στον ιδιωτικό τομέα. Σε αυτούς λοιπόν τους αναισθησιολόγους, γιατί από αυτές τις ειδικότητες θα ξεκινήσει το μέτρο, τους λέμε σας δίνει τη δυνατότητα το Εθνικό Σύστημα Υγείας να παραμείνετε μέσα στο ΕΣΥ, άρα να έχει πλήρη στελέχωση με γυναίκες και άντρες που υπηρετούν στο εθνικό σύστημα υγείας και για να μη φύγετε.

Αλλά από την άλλη πλευρά να μην βλέπετε συναδέλφους σας είτε στο εξωτερικό είτε στον ιδιωτικό τομέα να έχουν πολύ περισσότερες απολαβές, σας δίνουμε και με έναν ήπιο χαρακτήρα, να μπορείτε κι εσείς να έχετε ιδιωτικό έργο. 

Δε θίγεται καθόλου ο δημόσιος χαρακτήρας, αντιθέτως τι είναι ο δημόσιος χαρακτήρας του ΕΣΥ και τι είναι το ΕΣΥ το οποίο θέλουμε; Είναι η σχέση πλήρους και αποκλειστικής απασχόλησης ή είναι το γεγονός ότι μπορεί να πηγαίνει ο ασθενής να μπαίνει στο νοσοκομείο και να παίρνει δωρεάν τελείως δημόσια παροχή; 

Εάν φεύγουν γιατροί από το δημόσιο σύστημα, δεν λειτουργούν οι κλινικές ομαλά και μη λειτουργώντας οι κλινικές ομαλά υποχρεούται ο πολίτης να πάει στον ιδιωτικό τομέα και αυτό προσπαθούμε να αποτρέψουμε». 

Προσωπικός γιατρός
«Έχουμε 4,5 εκατομμύρια πολίτες εγγεγραμμένους στο σύστημα. 3.400 γιατρούς και έχουν υλοποιηθεί 1.100.000 ραντεβού. Άρα, ο θεσμός προχωράει. Που είναι το θέμα; Γιατί δεν είναι ωραίο να ωραιοποιούμε καταστάσεις. Γιατί αυτός ο θεσμός στη βασική του λειτουργία έχει ότι κάποια στιγμή πρέπει να καλύψει όλο  τον πληθυσμό και ο πολίτης να βρίσκει με άνεση γιατρό και να μην ταλαιπωρείται όπως είμαι βέβαιος θα σας έχουν έρθει και μηνύματα που ταλαιπωρούνται, ειδικά στην Αττική πολίτες, γιατί η κάλυψη της Αττικής είναι στο 50%. 

Τι κάνουμε τώρα; Πάμε στην επόμενη φάση. Μπαίνουν οι ειδικότητες και παράλληλα θα μπούνε και άλλοι γιατροί. Έχουμε έναν προγραμματισμό μέχρι τέλη Νοεμβρίου. 

Έχουμε πει ότι ο θεσμός λειτουργεί πιλοτικά μέχρι 31/12, μέχρι τέλη Νοεμβρίου υπολογίζουμε ότι θα έχουμε τουλάχιστον, χρειάζονται άλλοι 1.000 γιατροί για να έχουμε πλήρη κάλυψη του πληθυσμού. 

Πιστεύουμε ότι οι μισοί από αυτούς θα υπάρξουν. Άρα, ήπια όπως λέμε θα λειτουργήσει ο θεσμός. Το βασικό πλεονέκτημα αυτού του θεσμού και θέλω να το καταλάβουν οι πολίτες, είναι ότι δεν απευθύνεται σε ασθενείς. Απευθύνεται στον κάθε πολίτη ώστε να έχει έναν γιατρό δωρεάν που του πληρώνει το κράτος από τη μικρή ηλικία, να κάνει τις προληπτικές εξετάσεις, να κάνει ότι χρειάζεται προκειμένου να παραμένει υγιής. 

Γιατί το μοντέλο σε όλα τα συστήματα υγείας είναι να προσπαθούμε να κρατήσουμε τον πολίτη υγιή. Να σας δώσω μία είδηση για να το καταλάβετε:

Έχετε ακούσει για το πρόγραμμα Φώφη Γεννηματά που έχουμε του ελέγχου του καρκίνου του μαστού. Ήδη από τις εξετάσεις οι οποίες έχουν γίνει έχουμε τα πρώτα στοιχεία, θα δώσουμε τα ακριβή στοιχεία την επόμενη εβδομάδα, περίπου 2 χιλιάδες γυναίκες έχουν διαγνωστεί σε τόσο πρώιμο στάδιο που δε θα χρειαστεί να κάνουν είτε μαστεκτομή, είτε άλλης φύσεως θεραπείας. 

Δηλαδή γυρνώντας στην πρόληψη και δίνοντας λεφτά στην πρόληψη αυτές όλες οι γυναίκες άμα δεν έκαναν οι ίδιες μία πρωτοβουλία, τώρα πήγε η πολιτεία και τους βρήκε, τους είπε να κάνουν τη μαστογραφία. Αν οι ίδιες δεν είχαν την επιμέλεια να την κάνουν, κάποιες από αυτές μπορεί να πήγαιναν να την κάνουν, κάποιες άλλες να μην την κάνανε και θα βρίσκαμε καρκίνους σε ένα επόμενο στάδιο με ότι αυτό θα σήμαινε για την υγεία των ιδίων των γυναικών. 

Άρα ο προσωπικός γιατρός με τις προληπτικές εξετάσεις καλύπτει αυτό, μέχρι το τέλος του χρόνου θα έχουμε, μην ανησυχούν οι πολίτες, το έχουμε πει, δεν πρόκειται να εφαρμοστεί το μέτρο της αυξημένης συμμετοχής που είναι ως κύρωση για όποιον δεν εγγράφεται, μέχρι το σημείο που θα υπάρχουν τόσοι γιατροί στο σύστημα που ο άλλος δεν θα εγγράφεται αποκλειστικά και μόνο.

Κίνητρα έχουμε δώσει, είναι η προτεραιοποίηση των ραντεβού σε όσους είναι σε προσωπικό γιατρό, η χαμηλότερη συμμετοχή και για τους γιατρούς αντίστοιχα πέρα από τα χρήματα που δίνονται που δεν είναι καθόλου ευκαταφρόνητα, φτάνουν μέχρι και τα 70 χιλιάδες ευρώ το χρόνο κάποιος που θα κάνει πλήρη λειτουργία του θεσμού, θα υπάρξουν και μέσα από ΕΣΠΑ και Ταμείο Ανάκαμψης οικονομικά κίνητρα στο κομμάτι που έχει κάνει με τη διασύνδεση του φακέλου, προκειμένου να υπάρξει μεγαλύτερη προσέλευση γιατρών, γιατί θέλουμε ο πολίτης να έχει πραγματικά την ελευθερία επιλογής γιατρού. 

Τώρα εξετάζουμε τη δυνατότητα, επειδή το σημαντικό ρόλο που έχει να παίξει ο προσωπικός γιατρός είναι η διασύνδεση με τον ψηφιακό φάκελο του ασθενούς, οπότε πια θα έχουμε έναν φάκελο για να το καταλάβουν οι πολίτες, που όπου και να πηγαίνει με τη συναίνεσή του ο πολίτης δε θα χρειάζεται να δίνει ιστορικό. 

Θα πηγαίνει αύριο στον Ευαγγελισμό, θα μπαίνει ο Ευαγγελισμός και θα βλέπει ότι εξετάσεις έχει κάνει, ώστε να προλαμβάνουμε καταστάσεις όταν θα χρειάζεται ένας έλεγχος και δε θα επαναλαμβάνονται αχρείαστα εξετάσεις που έχουμε τα αποτελέσματά τους. Αυτό θέλει ένα κομμάτι διασύνδεσης, το οποίο θα το στηρίξουμε εξ ολοκλήρου οικονομικά η πολιτεία». 

Για τους ανεμβολίαστους υγειονομικούς
«Έχουμε πει ότι θα αξιολογήσουμε τα στοιχεία του Οκτωβρίου. Αυτό μας λέει το Συμβούλιο της Επικρατείας. Το ΣτΕ μας έχει πει ότι δεν μπορούμε να πάμε στο σκέλος της απόλυσης, πηγαίνουμε στο σκέλος της επαναξιολόγησης το μέτρου βάσει των δεδομένων της πανδημίας. 

Πανδημία αυτή τη στιγμή έχουμε. Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας χαρακτηρίζει ακόμα τον Covid πανδημία. Άρα το έρεισμα που μπήκανε στην αναστολή υπάρχει. Θα αξιολογούνται όμως όπως μας είπε το ΣτΕ τα επιδημιολογικά στοιχεία. 

Έχουμε πει ότι θα εξετάσουμε του Οκτωβρίου και θα πάρουμε τις αποφάσεις, αλλά δεν έχει παρθεί καμία απόφαση αυτή τη στιγμή που μιλάμε για επιστροφή. 

Αυτή τη στιγμή που μιλάμε το μέτρο είναι μέχρι 31/12. Αν τα επιδημιολογικά στοιχεία το επιτρέψουν θα επιστρέψουν, εάν δεν το επιτρέψουμε, μέχρι 31/12 θα παραμείνουν και θα επαναξιολογηθεί τότε το μέτρο. Άρα τα στοιχεία του Οκτωβρίου είναι κρίσιμα». 

Χημικός ευνουχισμός 
«Επειδή ακριβώς  ο Μάκης ο Βορίδης είναι και έγκριτος συνάδελφος νομικός και στο ποινικό δίκαιο, δεν μπορεί να υπάρξει ποινή χημικού ευνουχισμού. Πως μπορεί να υπάρξει; Σε αυτό αναφέρεται ο Μάκης ο Βορίδης, ότι στη υφ΄ όρον απόλυση, δηλαδή να του πουν έχεις δεχτεί μία ποινή είκοσι χρόνια, αν θες να βγεις νωρίτερα οικειοθελώς δώσε τη συναίνεση για κάτι τέτοιο. 

Η δική μου θέση η προσωπική ξεκάθαρα είναι: Υπάρχουν εγκλήματα για τα οποία δεν πρέπει να υπάρχει υφ΄ όρον απόλυση. Είναι μία ξεκάθαρη θέση την οποία έχω υποστηρίξει διαχρονικά, η υφ΄ όρον απόλυση που είναι η δεύτερη ευκαιρία, δηλαδή κάποιος τιμωρείται ισόβια κι έχει μία δεύτερη ευκαιρία, έχει όρους και προϋποθέσεις. 

Πιστεύω ότι υπάρχουν εγκλήματα που δεν θα έπρεπε να υπάρχει αυτή η δεύτερη ευκαιρία. Ο βιασμός παιδιών προφανέστατα είναι από τα αδικήματα που εγώ δεν πιστεύω ότι θα σωφρονιστεί ποτέ ένας τέτοιος άνθρωπος, ευθέως σας λέω δε με ενδιαφέρει να σωφρονιστεί, είναι ένα έγκλημα τόσο ειδεχθές που είναι αδιάφορο για την κοινωνία ο σωφρονισμός του. 

Σημαντικό είναι η προστασία της κοινωνίας από αυτούς τους ανθρώπους έχει κατά την εκτίμησή μου ένα και μοναδικό χαρακτηριστικό: Η ποινή η οποία επιβάλλεται δεν έχει υφ΄ όρον απόλυση, άρα εκτελείται στο σύνολό της. Αν είναι είκοσι χρόνια είκοσι, αν είναι δεκαπέντε είναι δεκαπέντε, αν είναι ισόβια είναι ισόβια. Για λίγα αδικήματα.. 

Προσέξτε τι γίνεται, αυτή τη στιγμή η Ελλάδα όπως κι όλες οι χώρες έχουν το σύστημα της υφ΄ όρον απόλυσης. 

Τι είναι η υφ΄ όρον απόλυση;  Ότι κρίνω κάποια στιγμή αυτόν που έχει διαπράξει ένα έγκλημα αν μπορεί να βγει στην κοινωνία. Η Ελλάδα το έχει στα 18 χρόνια τα ισόβια. 

Που είναι το πρόβλημα κατά την εκτίμησή μου; Ότι μπορείς να πεις ότι για κάποια αδικήματα δε θέλω αυτή την επανεκτίμηση. 

Το ισόβια σε κάποια αδικήματα δεν πρέπει να έχει υφ΄ όρον ή να το πω διαφορετικά, η υφ΄ όρον απόλυση θα πρέπει να έχει τόσο τρομακτικό έλεγχο και χαρακτηριστικά που να δίνεται με το σταγονόμετρο. 

Γιατί ξέρετε πότε η πολιτεία αισθάνεται αμήχανα; Κι αυτό που έγινε στον Άγιο Παντελεήμονα, ένας άνθρωπος που είχε καταδικαστεί επειδή ασέλγησε σε ανήλικο, κάνοντας χρήση της υφ΄ όρον απόλυσης βγήκε και είχε επόμενη πράξη. 

Άρα επειδή αυτοί οι άνθρωποι ξέρουμε και όποιος με ακούει τώρα πέρα από τους ψυχολόγους και συνάδελφος που κάνει ποινικό ξέρει ότι ο βιαστής, ο βιαστής παιδιών δεν είναι κάτι που μπήκε φυλακή βγήκε και ξαφνικά είναι ομαλά να ενταχθεί στην κοινωνία. Αυτός παραμένει επικίνδυνος για τα παιδιά μας. 

Άρα στη ζυγαριά να μείνει μέσα και να εκτίσει όλη του την ποινή και να μην του δοθεί δεύτερη ευκαιρία, που είναι ένα σκληρό μέτρο ή να κινδυνεύσουν άλλα παιδιά, με συγχωρείτε η ζυγαριά εκεί γέρνει ξεκάθαρα ότι πρέπει να προστατευθούν τα παιδιά. 

Υπάρχουν εγκλήματα που η υφ΄ όρον απόλυση ή πρέπει να δίνεται με το σταγονόμετρο ή και καθόλου».