Αυτοκινηση

Restomods: Από κλασσικό Opel Manta GS σε ηλεκτρικό GSe ElektroMOD

Η 50χρονη Manta έγινε «ηλεκτρικό παιδί» της εποχής μας

Θωμάς K. Ευθυμίου
4’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Manta GSe ElektroMOD: Η ομάδα εξέλιξης της Opel διατήρησε την αρχική γοητεία του αυτοκινήτου, αλλά το εξόπλισε με ξεχωριστές καινοτομίες.

Η ιδέα, το εγχείρημα

Όλα ξεκίνησαν από συζητήσεις και πειράγματα μεταξύ συναδέλφων εργαζομένων στην Opel. Το ζητούμενο ήταν να μετατρέψουν ένα παλιό παραδοσιακό Manta GS Coupe σε ηλεκτροκίνητο και κάπως έτσι αποφάσισαν να βάλουν εμπρός για την πρόκληση. Όλο αυτό οδήγησε σε ένα αυτοκίνητο με retro χαρακτηριστικά στην σχεδίασή του, αλλά σε ένα νεοκλασικό όχημα μηδενικών ρύπων. Το κερασάκι στην τούρτα; Πίσω κίνηση σε συνδυασμό με μηχανικό κιβώτιο Opel.

Το project
Στην αρχή υπήρχε το αυτοκίνητο. Για την ακρίβεια ένα πορτοκαλί-κόκκινο Opel Manta με μαύρη οροφή από βινύλιο της συλλογής Opel Classic. Τυπικός εκπρόσωπος της πολύχρωμης, ξέφρενης δεκαετίας του ’70! Ένα style icon. Αυθεντικό, γενικά σε καλή κατάσταση, αλλά λίγο φθαρμένο. Χωρίς «αναπαλαίωση», θύμιζε περισσότερο πλατφόρμα εξαρτημάτων. Την ίδια στιγμή, η ηλεκτρική επέλαση της Opel είναι σε πλήρη εξέλιξη με νέα μοντέλα όπως το Opel Mokka-e. Έτσι, το ένα έφερε το άλλο.

Η πρόκληση
Η νέα αυτοκινητιστική τάση της εποχής είναι τα «restomods», κλασικά οχήματα με σύγχρονα συστήματα κίνησης. Οπότε και οι εργαζόμενοι στην Opel συζητώντας μεταξύ τους σκέφτηκαν φωναχτά: Γιατί να μη δώσουμε στη Manta μία νέα πνοή ζωής μετατρέποντάς την σε ηλεκτρική; Με άφθονη ροπή στον πίσω άξονα για γρήγορες, αθόρυβες επιταχύνσεις.

Όταν γεννήθηκε η ιδέα την αγκάλιασαν αμέσως ενθουσιώδεις σχεδιαστές, δημιουργοί 3D μοντέλων, μηχανολόγοι, τεχνικοί, μηχανικοί, ειδικοί προϊόντων και μάρκας. Μία ομάδα φίλων της Opel που είναι απλά ερωτευμένοι με τα αυτοκίνητα.

Η ιδέα γρήγορα έλαβε σάρκα και οστά. Η 50χρονη Manta έγινε «ηλεκτρικό παιδί» της εποχής μας, χωρίς ρύπους αλλά και έντονα συναισθηματικό όπως αρμόζει σε έναν αληθινό θρύλο.

Η Opel Manta GSe ElektroMOD γεννήθηκε αρχικά μόνο στο μυαλό των δημιουργών του, αποτίοντας ωστόσο φόρο τιμής στη Manta του παρελθόντος ενώ την ίδια στιγμή εκφράζει τη θέση της μάρκας για το παρόν.

Ο τόσος ενθουσιασμός ενέπνευσε αμέσως τους «Car Guys» στην ηγεσία της Opel. Δόθηκε άμεσα το πράσινο φως από τους υψηλά ιστάμενους γι’ αυτό το ασυνήθιστο, όσο και τολμηρό project και η ιδέα ενός ElektroMOD έγινε πραγματικότητα μέσα σε μερικούς μήνες.

Επανάληψη τολμηρότητας

Κάτι παρόμοιο είχε συμβεί στο παρελθόν στην Opel, όταν μία ενθουσιώδης ομάδα που πλαισίωνε το σχεδιαστή Erhard Schnell σχεδίασε ένα εντυπωσιακό σπορ coupé με δική της πρωτοβουλία. Αυτό το project ξεκίνησε το 1963, έδωσε στον κόσμο του αυτοκινήτου το πρωτότυπο Experimental GT σχεδόν δύο χρόνια αργότερα και τέλος το Opel GT από το 1968 μέχρι το 1973.

Στην περίπτωση του Manta GSe ElektroMOD, η ομάδα εξέλιξης έχει μεν διατηρήσει την αρχική γοητεία του αυτοκινήτου, αλλά το έχει εξοπλίσει και με ξεχωριστές καινοτομίες. Το εκφραστικό Pixel-Vizor με την τελευταία τεχνολογία LED, το πλήρως ψηφιακό ταμπλό και, ασφαλώς, την αμιγή ηλεκτροκίνηση.

Από το θρυλικό μοντέλο του παρελθόντος στο ενδιαφέρον ElektroMOD

Το ταξίδι για την υλοποίηση του «dream car» ξεκίνησε στα άδυτα της Opel Classic, στο τμήμα μη-αναπαλαιωμένων οχημάτων. Εκεί ξεχώριζε μία Manta A πορτοκαλί χρώματος με μαύρη οροφή από βινύλιο και αυτόματο κιβώτιο. Η Opel Classic είχε παραλάβει το αυτοκίνητο το 1988 με το αμάξωμα σε καλή κατάσταση – σχεδόν χωρίς ίχνη σκουριάς – από την πρώτη ιδιοκτήτρια, μία κυρία από το Wiesbaden. Αυτή είχε αγοράσει το Manta καινούργιο το 1974 και το χρησιμοποιούσε επί 14 χρόνια.

Το αυτοκίνητο απέκτησε το νέο του κίτρινο νέον χρώμα στο Opel Service Workshop έχοντας προηγουμένως εξηλεκτριστεί και περάσει το τεστ TÜV.

Λόγω απουσίας προσκέφαλων, τα καθίσματα του πρώτου Manta A δεν έχουν θέση σε ένα σύγχρονο αυτοκίνητο. Έτσι το Manta GSe ElektroMOD απέκτησε νέα καθίσματα Recaro, παρόμοια με αυτά του σπορ Opel Adam S. Ωστόσο, δεν ήταν μία απλή αντικατάσταση και, όπως πολλά από τα νέα εξαρτήματα, έπρεπε να προσαρμοστούν στο Opel Concept Workshop για να ταιριάξουν στη Manta.

Η πρώτη ιδιοκτήτρια του Manta A είχε επιλέξει ένα αυτόματο κιβώτιο, το οποίο εξακολουθούσε να είναι σε καλή κατάσταση. Ωστόσο, ήταν κάτι σπάνιο για ένα Manta της δεκαετίας του 1970 και η ομάδα ήθελε το κλασικό τετρατάχυτο μηχανικό κιβώτιο, που είχε τοποθετηθεί σε εκατομμύρια αυτοκίνητα της εποχής εκείνης.

Γι’ αυτό και σχεδίασαν έναν προσαρμογέα που επέτρεπε στο κιβώτιο της Opel να συνδυαστεί με ένα μεγαλύτερο συμπλέκτη. Μετά χρειάστηκαν ένα μακρύτερο άξονα κίνησης, που βρήκαν στην αποθήκη ανταλλακτικών της Opel Classic. Το σύστημα φρένων προσαρμόστηκε στις αυξημένες επιδόσεις του οχήματος. Μεγαλύτερα φρένα τοποθετήθηκαν στον εμπρός άξονα, ενώ στον πίσω άξονα το ταμπούρα αντικαταστάθηκαν με δισκόφρενα.

Και ενώ η μπροστινή ανάρτηση είναι σκληρή, πίσω είναι πιο μαλακή, ώστε η Manta να έχει πάντα άφθονα αποθέματα ελκτικής πρόσφυσης.

Η ισχύς του σύγχρονου ηλεκτροκινητήρα 108 kW (147 ίππων) μεταφέρεται στο δρόμο μέσω κλασικής πίσω κίνησης. Η μπαταρία ιόντων λιθίου 31 kWh τοποθετήθηκε όσο το δυνατόν πιο μακριά στο χώρο αποσκευών, για καλή ελκτική πρόσφυση και χαμηλό κέντρο βάρους. Παρόλα αυτά, η Manta GSe προσφέρει ακόμα και σήμερα αρκετό χώρο για μία διήμερη εκδρομή τεσσάρων ατόμων στην επαρχία.

Μετά τη μετατροπή σε ElektroMOD, η Manta ζυγίζει περίπου 1.137 κιλά, ήτοι, +175 κιλά πλέον του αρχικού μοντέλου, αλλά παραμένει πολύ ελαφρύτερη από πολλά σύγχρονα αυτοκίνητα με συμβατικό κινητήρα εσωτερικής καύσης.

Με ένα νορμάλ στυλ οδήγησης, η GSe μπορεί να πετύχει αυτονομία 200 χλμ και ακόμα μεγαλύτερη όταν οδηγείται με ελαφρύ γκάζι. Και ασφαλώς, η e-Manta μπορεί να ανακτήσει ενέργεια όπως και κάθε ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Εν προκειμένω, για να ενεργοποιήσει την ανάκτηση ενέργειας, το μόνο που πρέπει να κάνει ο οδηγός είναι να πατήσει ένα διακόπτη στο ντουλαπάκι.

Ηλεκτρικό με χειροκίνητο κιβώτιο!

Η εμπειρία πίσω από το τιμόνι του Manta GSe ElektroMOD είναι ενδιαφέρουσα και μάλιστα δίνει τέτοιες δυνατότητες που δεν συναντάς στα σύγχρονα αμιγώς ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα. Όχι μόνον από αισθητικής απόψεως, με την παράδοση να συναντά το σύγχρονο στυλ αλλά και σε επίπεδο οδήγησης. Γυρίζοντας το κλειδί ανάφλεξης και το μοτέρ ξεκινά ασφαλώς αθόρυβα. Στη συνέχεια, ο οδηγός μπορεί να επιλέξει τέταρτη σχέση και απλά να ξεκινήσει χωρίς ο ροπάτος ηλεκτροκινητήρας και με την σχέση αυτή το αυτοκίνητο να λειτουργεί με το «καθεστώς’ αυτόματου κιβωτίου. Από την άλλη, ο οδηγός μπορεί να αλλάζει με το χέρι τις 3 πρώτες σχέσεις του τετρατάχυτου κιβωτίου της Opel, όπως είχε σχεδιαστεί και αρχικά! Το Manta GSe επιταχύνει γρήγορα ενώ η μέγιστη ταχύτητα περιορίζεται ηλεκτρονικά στα 150 km/h.

Στην πραγματικότητα…

Η Stellantis, ο όμιλος που ανήκει η Opel αποφάσισε προσφάτως ότι ένα από τα επόμενα αμιγώς ηλεκτροκίνητα μοντέλα της θα είναι η Manta, σε σχέδιο βασισμένο σε αυτό που βλέπετε εδώ, αλλά σε σύγχρονη μορφή συστημάτων κατασκευής και εξοπλισμού!