Ελλαδα

Πανεπιστήμια: Ποιος είναι ο Έλληνας φοιτητής - Το «προφίλ» του

Μόνο το 50% παίρνει πτυχίο

62224-137655.jpg
Newsroom
3’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
Στα 500 κορυφαία πανεπιστήμια του κόσμου το Καποδιστριακό
ΕΚΠΑ © EUROKINISSI/ΤΑΤΙΑΝΑ ΜΠΟΛΑΡΗ

Η ετήσια έκθεση της Εθνικής Αρχής Ανώτατης Εκπαίδευσης κατέγραψε άκρως ενδιαφέροντα στοιχεία για το «προφίλ» του Έλληνα φοιτητή.

Στην πρόεδρο της Δημοκρατίας, Κατερίνα Σακελλαροπούλου, παραδόθηκε χθες η φετινή έκθεση της Εθνικής Αρχής Ανώτατης Εκπαίδευσης, η οποία καταγράφει τόσο τη θέση των ελληνικών ΑΕΙ στον ευρωπαϊκό και παγκόσμιο «χάρτη» αλλά και το προφίλ του Έλληνα φοιτητή.

Συγκεκριμένα, η έκθεση αναφέρει πως η Ελλάδα κατέχει έναν από τους μεγαλύτερους φοιτητικούς πληθυσμούς μεταξύ των χωρών της Ευρώπης και του ΟΟΣΑ αλλά υπολείπεται στον αριθμό αποφοίτων, με 50% λιγότερο από τους ετήσιους εισακτέους. Σε αριθμούς, αυτό μεταφράζεται σε 80.000 νέους φοιτητές ετησίως, αλλά μόνο 44.000 απόφοιτοι από τα ελληνικά πανεπιστήμια.

Στην έκθεση γίνεται σύγκριση με την κατάσταση σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες, με την Ελλάδα να εμφανίζει ελλιπή πιστοποίηση στα προγράμματα σπουδών της. Στην πλειονότητά τους, οι φοιτητές στην Ελλάδα επιλέγουν να ακολουθήσουν τις επιστήμες της μηχανικής, των κατασκευών και της δόμησης (20,97%), ενώ στη δεύτερη θέση, ακολουθούν οι επιστήμες της διοίκησης επιχειρήσεων και οι νομικές σπουδές (20,66%).

Ως τρίτη επιλογή των Ελλήνων φοιτητών «έρχονται» οι τέχνες και οι ανθρωπιστικές επιστήμες (13,25%) ενώ στην Ευρώπη οι τομείς αυτοί αποτελούν τέταρτη επιλογή και ακολουθούν: 

  • Κοινωνικές επιστήμες, δημοσιογραφία και πληροφόρηση (12,69%)
  • Οι φυσικές επιστήμες, τα μαθηματικά και η στατιστική (9,52%)
  • Οι επιστήμες υγείας και κοινωνικής πρόνοιας (7,86%), η εκπαίδευση (4,67%)
  • Οι γεωπονικές επιστήμες, η ιχθυοκαλλιέργεια και η κτηνιατρική (4,05%)
  • Οι επιστήμες πληροφορικής και επικοινωνιακών συστημάτων (3,42%) και 
  • Οι υπηρεσίες (2,79%)

Τεράστια τα προβλήματα λόγω κορωνοϊού

Στην έκθεση, ακόμα, αναφέρονται τα τεράστια προβλήματα που ανέκυψαν λόγω του ξεσπάσματος της πανδημίας του κορωνοϊού, που προκάλεσε τόσο κοινωνικές όσο και οικονομικές επιπτώσεις και στα ελληνικά πανεπιστήμια μεταξύ άλλων.

«Περίπου 1,5 δισεκατομμύρια μαθητές και φοιτητές δεν μπορούσαν ή και δεν μπορούν ακόμη να έχουν φυσική παρουσία στα εκπαιδευτικά ιδρύματα των χωρών τους (λόγω των περιοριστικών μέτρων)», τονίζει η έκθεση αρχικά και προσθέτει:

«Στις περισσότερες χώρες (περιλαμβανομένης και της Ελλάδας) τα εκπαιδευτικά ιδρύματα όλων των βαθμίδων, αξιοποιώντας την τεχνολογία, προχώρησαν σε προσαρμογή του τρόπου εκπαίδευσης (π.χ. σύγχρονη/ασύγχρονη τηλεκπαίδευση) και της συνολικής λειτουργίας τους (π.χ. αναθεώρηση στρατηγικής, ευέλικτες μορφές εργασίας), λαμβάνοντας μέριμνα για την όσο το δυνατό καλύτερη διατήρηση του επιπέδου ποιότητας (π.χ. ταχύρρυθμα μαθήματα προς το διδακτικό προσωπικό για την ηλεκτρονική μάθηση και τη χρήση ψηφιακού διδακτικού υλικού, εναλλακτικές μέθοδοι αξιολόγησης, ηλεκτρονική πύλη με πληροφόρηση για διαθέσιμα εργαλεία, παροχή ψυχολογικής υποστήριξης). Ακόμη, σε παγκόσμιο επίπεδο πραγματοποιήθηκαν 10,3 εκατομμύρια εγγραφές στην πλατφόρμα ηλεκτρονικής εκπαίδευσης Coursera, αριθμός αυξημένος κατά 644% σε σχέση με το 2019, κάτι που ενδεχομένως οφείλεται και στην προσφορά αρκετών μαθημάτων χωρίς κόστος λόγω του κορωνοϊού».

Τα δεδομένα που παρουσιάζει η έκθεση, αποκαλύπτουν πως πανεπιστήμια σε 175 χώρες του πλανήτη ανέστειλαν τη λειτουργία τους λόγω κορωνοϊού, γεγονός που επηρέασε άμεσα πάνω από 220 εκατομμύρια φοιτητές, διδακτικό και διοικητικό προσωπικό. Τεράστιες απώλειες εσόδων καταγράφηκαν από τα δίδακτρα, τα συνέδρια, τις έρευνες και τη στέγαση των φοιτητών ενώ υπολογίζεται ότι μόνο για τα βρετανικά πανεπιστήμια, το κόστος του κορωνοϊού ανέρχεται σε 2,6 δισεκατομμύρια λίρες (1,5 δισ. από ξένους φοιτητές, 612 εκατ. από τους εγχώριους φοιτητές και 350 εκατ. από τους φοιτητές της ΕΕ) και απώλεια 30.000 θέσεων εργασίας.

Ο ρόλος της τεχνολογίας την εποχή του κορωνοϊού

Μείζονος σημασίας ρόλο στην αντιμετώπιση των προβλημάτων που έχουν προκληθεί στα πανεπιστήμια λόγω κορωνοϊού, παίζει η τεχνολογία. Ειδικότερα, η τεχνολογία χρησιμοποιήθηκε στο έπακρο για την ανάρτηση των παρουσιάσεων από κάθε διάλεξη σε μια πλατφόρμα τηλεκπαίδευσης και στη μετάδοση ενός μαθήματος μέσω Zoom, Teams, Webex. Ακόμα, αναμένεται να ενισχύσει την προσπάθεια «ανασύστασης» των πανεπιστημίων σε ζητήματα όπως ο επανασχεδιασμός των μαθησιακών αντικειμένων και η προσαρμογή τους στο ψηφιακό περιβάλλον, η διαθεσιμότητα εναλλακτικών/πολλαπλών διαδρομών μάθησης, ο εμπλουτισμός του διδακτικού υλικού με πολυμεσικό περιεχόμενο και διαδραστικές εφαρμογές που προάγουν τη συνεργασία και την ενεργό συμμετοχή των φοιτητών.

Ανοδική η πορεία του επιπέδου ανώτατης εκπαίδευσης

Τα δεδομένα που δίνουν στη δημοσιότητα τόσο ο ΟΟΣΑ όσο και η Eurostat αποδεικνύουν την ανοδική τάση του επιπέδου ανώτατης εκπαίδευσης διεθνώς τόσο στις ηλικίες 25-34 όσο και στις ηλικίες 25-64. Μάλιστα, οι 25-34 ετών αναφέρεται πως διαθέτουν κατά μέσο όρο υψηλότερο επίπεδο εκπαίδευσης απ’ ό,τι τα μεγαλύτερης ηλικίας άτομα ενώ ως προς το φύλο, οι γυναίκες απόφοιτοι τριτοβάθμιας εκπαίδευσης υπερτερούν αριθμητικά έναντι των ανδρών.

Τι συμβαίνει στην Ελλάδα

Στη χώρα μας, το ποσοστό των κατόχων πτυχίου τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στις ηλικίες 25-34 βρίσκεται κοντά στον μέσο όρο των χωρών του ΟΟΣΑ: 42% έναντι 45% στον ΟΟΣΑ. Όσον αφορά τις γυναίκες, αυτές με πτυχίο τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στην Ελλάδα υπερτερούν αριθμητικά των ανδρών κατά 15%. Ωστόσο, η αμοιβή των γυναικών με πτυχίο ανώτατης εκπαίδευσης ανέρχεται μόλις στο 78% των αποδοχών των ανδρών.

Αξίζει να σημειωθεί, βέβαια, πως η απασχόληση των πτυχιούχων στην Ελλάδα βρίσκεται σε σημαντικά χαμηλότερο επίπεδο από αυτό των χωρών της Ευρώπης και του ΟΟΣΑ.

Τέλος, η Ελλάδα βρίσκεται στις τελευταίες θέσεις των χωρών του ΟΟΣΑ τόσο στην απασχόληση των πτυχιούχων τριτοβάθμιας εκπαίδευσης ηλικίας 25-64 (76%) όσο και των νέων αποφοίτων ηλικίας 25- 34 (73%) (επίπεδα 5-8) απέχοντας 12 ποσοστιαίες μονάδες από τον μέσο όρο των χωρών του ΟΟΣΑ. 

Ακολουθήστε την Athens Voice στο Google News κι ενημερωθείτε πρώτοι για όλες τις ειδήσεις 

ΚΟΡΩΝΟΪΟΣ: Live updates - Τι πρέπει να ξέρουμε για τον κορωνοϊό- Συνεχής ενημέρωση εδώ 

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ