Η μετατόπιση των «ουδέτερων» ΜΜΕ στα αριστερά
Η περίπτωση του BBC, η ακραία πόλωση των ΜΜΕ και η δημοσιογραφική αντικειμενικότητα στα σκουπίδια
Η μεροληψία των ΜΜΕ, η βαθιά πολιτική πόλωση και η διάβρωση της δημοσιογραφικής ουδετερότητας.
Παρατηρώντας τη μετατόπιση όλων των μέσων μαζικής ενημέρωσης είτε προς «πιο» δεξιά είτε προς «πιο» αριστερά, αναρωτιέται κανείς αν η περίοδος των άκρων την οποία διερχόμαστε πρέπει να αποδοθεί, εν μέρει τουλάχιστον, στα ΜΜΕ ή αν οι ιδεολογικές μετατοπίσεις στα ΜΜΕ είναι απόρροια της ήδη καθεστηκυίας πολιτικής. Το πρόσφατο «σκάνδαλο» στο BBC –γύρω από ένα επεισόδιο της εκπομπής Panorama που έκοψε από ομιλία του Ντόναλντ Τραμπ, της 6ης Ιανουαρίου 2021, τη φράση «peacefully and patriotically», δίνοντας παραπλανητική εντύπωση για υποκίνηση βίας– ήταν μόνο μια λεπτομέρεια: η στροφή των παραδοσιακών ΜΜΕ προς τα αριστερά δεν είναι καινούργια. Ως αποτέλεσμα της μεροληψίας του BBC, την Κυριακή 9 Νοεμβρίου 2025 παραιτήθηκαν ο γενικός διευθυντής του καναλιού, Tim Davie, και η επικεφαλής ειδήσεων, Deborah Turness. Όσο για τον Ντόναλντ Τραμπ, βρήκε ευκαιρία να επιτεθεί στο BBC, επαναλαμβάνοντας την εξίσωση της κεντροαριστερής και αριστερής δημοσιογραφίας με τα fake news.
Σίγουρα, τα τελευταία χρόνια, πολλά από τα κάποτε αξιόπιστα, «συμβατικά» ΜΜΕ υιοθέτησαν το λεξιλόγιο της πολιτικής ορθότητας. Το πάλαι ποτέ ουδέτερο BBC έχει ευθυγραμμιστεί με τα αριστερά διακυβεύματα υιοθετώντας το αριστερό λεξιλόγιο μαζί με ζητήματα όπως η κλιματική αλλαγή, η διατομεακότητα, η ταυτότητα φύλου και φυλής. Στη διάρκεια του Brexit, φάνηκε να στηρίζει το Remain: παρά τις αγαθές προθέσεις, αυτή η αληθινή ή αντιληπτή στάση είχε το αντίθετο αποτέλεσμα διότι πολλοί ακροατές και θεατές το εγκατέλειψαν ως μεροληπτικό και προτίμησαν την ενημέρωση μέσω των ηλεκτρονικών δικτύων
Πράγματι, το BBC, στις εκπομπές με πολιτικές συζητήσεις, όπως για παράδειγμα στο Question Time (ένα πρόγραμμα που προβάλλεται από το 1979), καλεί δυσανάλογο αριθμό αριστερών ομιλητών, ενώ συχνά επικρίνει τους συντηρητικούς πολιτικούς ευνοώντας το Εργατικό Κόμμα. Είναι σαφές ότι η η πλειονότητα των δημοσιογράφων του κλίνει προς τα αριστερά, με αποτέλεσμα μεροληπτικά ρεπορτάζ: παρ' όλ’ αυτά, πρόσφατη έκθεση του πανεπιστημίου του Κάρντιφ, που ανέλυσε εννέα χρόνια εκπομπών, διαπίστωσε υπερχρήση δεξιών σχολιαστών εκτός κομματικού quota, ενώ τα κόμματα στην κύρια γραμμή ήταν «περίπου ισορροπημένα». Όπως και να ’χει, μία από τις αιτίες της ανόδου του ραδιοτηλεοπτικού δικτύου GB News και άλλων δεξιών πλατφορμών είναι η αυξημένη ζήτηση σοβαρών κεντροδεξιών, φιλελευθέρων και συντηρητικών διαύλων οι οποίοι θεωρούνται σπάνιοι.
Τα τελευταία χρόνια, οι NYT έχουν μετακινηθεί τόσο προς τα αριστερά, ώστε πολλοί δημοσιογράφοι είτε απολύθηκαν είτε αποχώρησαν
Αριστερότερα έχουν μετακινηθεί πολλά δίκτυα και εφημερίδες που θεωρούνταν ήδη «αριστερά», αλλά διατηρούσαν επίφαση αντικειμενικότητας. Ο βρετανικός Guardian στηρίζει άνευ όρων όλα τα κοινωνικά κινήματα, τον ακτιβισμό για το κλίμα και την πολιτική των ταυτοτήτων, καυτηριάζοντας σε όλο και υψηλότερους τόνους ό,τι έκαναν και ό,τι δεν έκαναν οι συντηρητικές κυβερνήσεις στη Βρετανία και στον κόσμο. Οι επικριτές της βρετανικής εφημερίδας ισχυρίζονται ότι έχει γίνει κόμβος της αριστερής, ακτιβιστικής δημοσιογραφίας. Παρόμοια σχόλια δέχονται οι New York Times, ιστορικά ένα κεντροαριστερό έντυπο, που παλιότερα εμφάνιζε κάποια πολυφωνία – αν και, ομολογουμένως, κατά τη διάρκεια του Ψυχρού Πολέμου απέφευγε την έντονη κριτική στον «υπαρκτό σοσιαλισμό». Τα τελευταία χρόνια, οι NYT έχουν μετακινηθεί τόσο προς τα αριστερά –μεταξύ άλλων εξαιτίας της μετακίνησης των Ρεπουμπλικανών προς τη χριστιανική ακροδεξιά–, ώστε πολλοί δημοσιογράφοι είτε απολύθηκαν είτε αποχώρησαν. Σήμερα οι ΝΥΤ εστιάζουν στη φυλετική δικαιοσύνη, στα ζητήματα φύλου και στον αντικαπιταλισμό, απομονώνοντας τους σκεπτικιστές συντάκτες ή όσους θεωρούνται μετριοπαθείς: αν και το 2020 η αποχώρηση του James Bennett, η οποία σηματοδότησε αυτή τη μετατόπιση, είχε αποκτήσει ευρεία δημοσιότητα, ο κατάλογος των σιωπηρά δυσαρεστημένων συντακτών παραμένει μακρύς. (Ανάμεσα σε όσους έφυγαν κατηγορώντας τους ΝΥΤ για φερέφωνο των woke, είναι η Bari Weiss και ο Donald G. McNeil Jr.)
Oμοίως, η Washington Post εγκατέλειψε την παραδοσιακή liberal ουδετερότητα δίνοντας έμφαση στις πολιτικές ταυτότητας και στον συστημικό ρατσισμό με ακτιβιστικά ρεπορτάζ και επιθέσεις κατά του Ντόναλντ Τραμπ και των οπαδών του, τους οποίους φαίνεται να περιφρονεί. Ακόμα και το «κεντρώο» CNN διατηρεί έντονη αντιτραμπική και αντιρεπουμπλικανική στάση, με πρωταγωνιστές τον Don Lemon, ο οποίος απολύθηκε τον Απρίλιο του 2023, και τον Brian Stelter, που παρουσίαζε την εκπομπή Reliable Sources, η οποία κόπηκε τον Αύγουστο του 2022. Τα δίκτυα NPR και MSNBC –όπου ξεχωρίζουν η Rachel Maddow και η Joy Reid– εξελίχθηκαν με τον ίδιο τρόπο, φτάνοντας, κατά την άποψη των κεντρώων, σε ακραίες θέσεις και ξαποστέλνοντας ένα μέρος του κοινού στο Fox News, το οποίο, με τη σειρά του, έχει κινηθεί προς τον κιτρινισμό, τον χριστιανικό φονταμενταλισμό και τη συνωμοσιολογία. Γενικά, οι συντηρητικοί, που νιώθουν ότι υποεκπροσωπούνται στο τοπίο των αμερικανικών ΜΜΕ, τα κατηγορούν για αριστερή προπαγάνδα και για αλίευση θεατών και ακροατών από τους Millennials και τους Ζ, τους οποίους προσπαθούν να αποσπάσουν από τα woke ψηφιακά μέσα.
Σήμερα το ΗuffPost καταγγέλλει τον Ντόναλντ Τραμπ για ρατσισμό, σεξισμό και δημαγωγία, ενώ καλύπτει όλες τις προοδευτικές κοινωνικές πολιτικές, αποφεύγοντας οποιαδήποτε γνώμη εκτός αυτού του πλαισίου
Φαίνεται ότι πολλοί νέοι δημοσιογράφοι που εισέρχονται στον κλάδο τοποθετούνται στη ριζοσπαστική αριστερά επηρεάζοντας τις επιλογές της αρχισυνταξίας. Παραλλήλως, η επιρροή των μέσων κοινωνικής δικτύωσης έχει ωθήσει πολλά τηλεοπτικά κανάλια, ραδιοφωνικούς σταθμούς, ιστοτόπους και εφημερίδες σε αφηγήσεις που βασίζονται στον αριστερό ακτιβισμό· και σε ψέματα φυσικά – για καλό σκοπό. To HuffPost, αν και πάντοτε έκλινε προς τα αριστερά, έχει μετακινηθεί ακόμα αριστερότερα ως αντίβαρο στο Fox News και στο Drudge Report, το οποίο απέκτησε ευρύ κοινό από την εποχή του ψευτοσκανδάλου Monica Lewinsky. Σήμερα το ΗuffPost, ως ιστότοπος φιλικός στη LGBTQ+ και woke κουλτούρα, καταγγέλλει τον Ντόναλντ Τραμπ για ρατσισμό, σεξισμό και δημαγωγία (το θέμα δεν είναι αν έχει δίκιο ή άδικο), ενώ καλύπτει όλες τις προοδευτικές κοινωνικές πολιτικές, αποφεύγοντας οποιαδήποτε γνώμη εκτός αυτού του πλαισίου. Η μονολιθικότητά του οφείλεται και ευνοείται περαιτέρω από την τακτική προσέλκυσης αναγνωστών μέσω συναισθηματικά φορτισμένου περιεχομένου. Ο συναισθηματισμός συνενώνει τα άκρα.
Οι δεξιόστροφοι επικριτές της Le Monde ισχυρίζονται ότι η εφημερίδα ασκεί επιθετικό έλεγχο στους συντηρητικούς πολιτικούς και κολακεύει τους αριστερούς
Στη Γαλλία η εφημερίδα Le Monde που κινούνταν στον κεντροαριστερό, σοσιαλδημοκρατικό χώρο, έχει μετατοπιστεί σαφώς στα αριστερά, αν και παραμένει φιλοευρωπαϊκή – μια ιδιότητα που δεν έχει, λόγου χάρη, το Mediapart ως πιο ριζοσπαστικό, άρα εναντίον της «Ευρώπης των μονοπωλίων». Οι δεξιόστροφοι επικριτές της Le Monde ισχυρίζονται ότι η εφημερίδα ασκεί επιθετικό έλεγχο στους συντηρητικούς πολιτικούς (π.χ. Νικολά Σαρκοζί, Ερίκ Ζεμούρ, Μαρίν Λεπέν) και κολακεύει τους αριστερούς, αν και στην πραγματικότητα ορισμένοι συντάκτες της εφημερίδας έχουν ασκήσει κριτική τον Ζαν-Λυκ Μελανσόν. Από το 2010, η Le Monde ελέγχεται από την τριάδα Niel–Pigasse–Bergé (αν και ο Bergé απεβίωσε το 2017· τον αντικατέστησε ο Křetínský και το 2023-24 ο Xavier Niel αγόρασε το μερίδιο του Křetínský), δηλαδή στον αστερισμό του Σοσιαλιστικού Κόμματος αντιπροσωπεύοντας ακριβώς ό,τι καταγγέλλουν οι δεξιοί λαϊκιστές: την προοδευτική, εύπορη ελίτ η οποία αγωνίζεται για τον σοσιαλισμό. Στη Γερμανία η Süddeutsche Zeitung και το Der Spiegel δέχονται κριτική για την ηθικολογική τους στάση στα κοινωνικά ζητήματα, για την υπεράσπιση των ανοιχτών συνόρων και για την απόρριψη των δεξιών ψηφοφόρων, κάτι που επιδεινώνει την πόλωση και τροφοδοτεί εντέλει την ακροδεξιά. Όπως συμβαίνει παντού –στην Ισπανία με την El País, στην Αυστραλία με την ABC News (Australian Broadcasting Corporation) και με τη Sydney Morning Herald– ο Kulturkampf, ο εμφύλιος πόλεμος λέξεων και χειρονομιών, οξύνεται τόσο στον ευρύ δημόσιο χώρο όσο και στο εσωτερικό των δημοσιογραφικών ιδρυμάτων: μετριοπαθείς και συντηρητικοί συγκρούονται με τους «προοδευτικούς» –συχνά, αλλά όχι πάντοτε, νεότερους σε ηλικία– με τους δεύτερους να νικούν κατά κράτος.
Η ψευδολογία και η ανάδειξη γνωμών εις βάρος των hard facts είναι βεβαίως συστατικά της προπαγάνδας. Όπως συμβαίνει και στα ελληνικά έντυπα της αριστεράς, η αλήθεια δεν έχει αντικειμενική αξία· το εξηγούν ο Λένιν στο «Τι να κάνουμε» και ο Μάο στο φυλλάδιο «Περί σωστής διαχείρισης των αντιθέσεων στο εσωτερικό του λαού» – αυτές είναι η μακρινές πηγές έμπνευσης της μαχόμενης αριστερής δημοσιογραφίας. Όσο για τις πηγές ειδήσεων, όταν δεν παρέχουν αξιόπιστες πληροφορίες, υπάρχει πάντοτε η ιδεολογία, το μίσος για τους ιδεολογικούς αντιπάλους και η ελευθερία έκφρασης που προσφέρει το αριστερό κατεστημένο: τα δικά μας τα παιδιά επαινούνται για όσα κάνουν ή δεν κάνουν· τα άλλα, της «απέναντι όχθης» συκοφαντούνται για χαμηλές επιδόσεις και ηθική ελλειμματικότητα.
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Η αγαπημένη σειρά ξανά στις οθόνες 20 χρόνια μετά το πρώτο επεισόδιο
Ποιο μοντέλο είχε τη χειρότερη φωτογραφία
Ισχυρίζεται ότι χρησιμοποιήθηκε παράνομα κλεμμένο υλικό - Τι απαντά ο 50 Cent
Το παρασκήνιο της υπόθεσης που οδήγησε τον ράπερ στη φυλακή, στο ντοκιμαντέρ «Sean Combs: The Reckoning»
Ο ηθοποιός μίλησε για τη συμμετοχή του στη σειρά «Της Ελλάδος τα παιδιά»
Το πρόβλημα που προσπαθούν να λύσουν οι τεχνικοί
Δημοσιεύματα υποστηρίζουν ότι βρίσκεται σε προχωρημένες επαφές για τη δημιουργία σειράς ή ντοκιμαντέρ
«Δεν θα επιτρέψω να με θέσει σε κίνδυνο στην πιο σημαντική στιγμή της ζωής μου»
Μαζική διάδοση παραπληροφόρησης από το δίκτυο Pravda - Αυξανόμενη επιρροή σε μηχανές αναζήτησης
Η ηθοποιός που πάνω της στηρίχθηκε ένας ολόκληρος τηλεοπτικός σταθμός μιλάει για το όργιο φημών με πρωταγωνίστρια την ίδια
Όσα είπε η δημοσιογράφος για το περιστατικό ανάμεσα στον Απόστολο Γκλέτσο και τη Σοφία Μουτίδου
Τα ανοιχτά μικρόφωνα τη λάθος στιγμή στην εκπομπή «Όπου Υπάρχει Ελλάδα»
Οι εξελίξεις, πέρα από εξαιρετικά απογοητευτικές για την ακεραιότητα της mainstream δημοσιογραφίας, θα πρέπει να είναι και πηγή προβληματισμού
Ο παρουσιαστής ξέσπασε εναντίον της ηθοποιού
Οι πέντε πρωταγωνιστές και η «Αμαλία» στα παρασκήνια 20 χρόνια μετά
Το άγνωστο περιστατικό για το οποίο ο τραγουδιστής έχει μετανιώσει
Τι είπε ο ηθοποιός για την επιτυχία της σειράς
«Αν θες να με πας στα δικαστήρια, ο δρόμος ανοιχτός» - Η αντίδραση του παρουσιαστή
Η περίπτωση του BBC, η ακραία πόλωση των ΜΜΕ και η δημοσιογραφική αντικειμενικότητα στα σκουπίδια
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.