Πολιτικη & Οικονομια

Βουλή: Ολοκληρώθηκε η πρώτη επεξεργασία του νομοσχεδίου για την ίση αμοιβή ανδρών και γυναικών

Κεραμέως: «Το μισθολογικό χάσμα έχει μειωθεί σημαντικά, αλλά δεν έχει εξαλειφθεί»

Newsroom
4’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Το νομοσχέδιο διασφαλίζει ότι οι μισθολογικές διαφορές θα στηρίζονται σε αντικειμενικά κριτήρια και όχι σε στερεότυπα ή προκαταλήψεις

Ολοκληρώθηκε στην επιτροπή Κοινωνικών Υποθέσεων της Βουλής, η πρώτη επεξεργασία του νομοσχεδίου για την ίση αμοιβή μεταξύ ανδρών και γυναικών για όμοια εργασία, κατά την εφαρμογή σχετικής κοινοτικής Οδηγίας, καθώς και για την ένταξη των υγειονομικών στα βαρέα και ανθυγιεινά επαγγέλματα.

Η υπουργός Εργασίας, Νίκη Κεραμέως, δήλωσε έτοιμη να εξετάσει βελτιωτικές προτάσεις από πλευράς αντιπολίτευσης, ενώ οι εισηγητές των κομμάτων της αντιπολίτευσης, εξέφρασαν επιφυλάξεις ως προς τους πραγματικούς στόχους και την αποτελεσματικότητα του σχεδίου νόμου.

Στην ομιλία της, η υπουργός Εργασίας έκανε λόγο για ένα νομοσχέδιο με ιδιαίτερη κοινωνική, εργασιακή και αναπτυξιακή σημασία, με στόχο την δικαιοσύνη, την αξιοκρατία, τη διαφάνεια και τον σεβασμό προς τον εργαζόμενο. Παράλληλα αναγνώρισε ότι «το μισθολογικό χάσμα έχει μειωθεί σημαντικά, αλλά δεν έχει εξαλειφθεί», σημειώνοντας ότι οι νέες ρυθμίσεις έρχονται να δώσουν απαντήσεις σε αυτό το ζήτημα και να γίνει πράξη η αρχή 'η αμοιβή σου να καθορίζεται από τη δουλειά σου και την αξία σου, και όχι από το φύλο σου'».

«Το νομοσχέδιο διασφαλίζει ότι οι μισθολογικές διαφορές θα στηρίζονται σε αντικειμενικά κριτήρια και όχι σε στερεότυπα ή προκαταλήψεις. Το μήνυμα είναι απλό: Η αμοιβή κάθε εργαζομένου πρέπει να καθορίζεται από τη δουλειά του, την προσφορά του και την αξία του. Όχι από το φύλο του. Αυτή είναι η ουσία της μεταρρύθμισης. Και αυτή είναι η ουσία μιας πραγματικά δίκαιης αγοράς εργασίας», ανέφερε η κα Κεραμέως.

Ιδιαίτερη έμφαση έδωσε στην ρύθμιση που προβλέπει την ένταξη στα βαρέα και ανθυγιεινά επαγγέλματα, νοσηλευτών, βοηθών νοσηλευτών, οδηγών και βοηθών ασθενοφόρων - διασωστών, που υπηρετούνε στο ΕΣΥ και στο ΕΚΑΒ κάνοντας λόγο για ιστορική αποκατάσταση μίας στρέβλωσης που ισχύει για πάνω από 30 χρόνια».

Τι υποστήριξαν οι εισηγητές των κομμάτων

Η γενική εισηγήτρια του ΠΑΣΟΚ, Κατερίνα Καζάνη, υποστήριξε ότι «η πρωτοβουλία της κυβέρνησης να ενσωματώσει τώρα την κοινοτική Οδηγία, μετά από τρία χρόνια καθυστέρησης, καθώς η προθεσμία λήγει τον Ιούνιο του 2026, δείχνει για ακόμα μία φορά ότι η εφαρμογή πολιτικών ισότητας των φύλων δεν αποτελεί προτεραιότητά της. Το ζητούμενο δεν είναι απλώς να εκπληρώνουμε μια ευρωπαϊκή υποχρέωση, αλλά να αξιοποιούμε τέτοιες ευκαιρίες για να προχωρούμε μπροστά με ουσιαστική προστασία των εργαζομένων», είπε και πρόσθεσε: «Η αρχή της ίσης αμοιβής δεν είναι μια νέα κατάκτηση. Είναι μια θεμελιώδης αρχή, κατοχυρωμένη εδώ και δεκαετίες».

Επιφυλάξεις για την επίτευξη των στόχων του νομοσχεδίου, εξέφρασε ο ειδικός αγορητής του ΣΥΡΙΖΑ, Γιώργος Γαβρήλος. «Έρχεστε τώρα να πανηγυρίζετε, γιατί κάτω από την πίεση της Ευρωπαϊκής Ένωσης φέρνετε ένα σχέδιο νόμου για την προστασία των γυναικών. Όμως, το πρόβλημα της ανεργίας για τις γυναίκες παραμένει και είναι μεγάλο. Είναι στο 13%, άρα εδώ χρειάζεται μια ολιστική προσέγγιση και δημόσια πολιτική, πολυεπίπεδη, προκειμένου να το αντιμετωπίσουμε», τόνισε.

Κατά του νομοσχεδίου, «που καταργεί και άλλα εργασιακά δικαιώματα και βαθαίνει ακόμα περισσότερο την εκμετάλλευση των εργαζομένων», δήλωσε ο ειδικός αγορητής του ΚΚΕ, Χρήστος Κατσώτης. «Δεν μας εκπλήσσει το υπουργείο της εργοδοσίας. Κάθε φορά που φέρνει νομοσχέδια, φορτώνει στην εργατική τάξη περισσότερα βάρη, ενισχύει τις βάρβαρες συνθήκες εργασίας, την εντατικοποίηση, τα ωράρια-λάστιχο, τη βαθιά εκμετάλλευση», ανέφερε ο κ. Κατσώτης. Όπως είπε, «είναι μεγάλη υποκρισία όσοι υπερασπίζονται αυτό το σύστημα, να ισχυρίζονται ότι θέλουν ίση αμοιβή για ίση εργασία ή «για εργασία ίσης αξίας», γιατί θεμελιώνεται πάνω στην ανισότιμη και εκμεταλλευτική σχέση του κεφαλαίου και της εργατικής τάξης».

Από την πλευρά της, η ειδική αγορήτρια της ΝΙΚΗΣ, Ασπασία Κουρουπάκη, μίλησε για «νομοσχέδιο χωρίς συγκροτημένη και συνεκτική λογική, με αόριστες έννοιες και ασαφείς εγγυήσεις ελέγχου, που διευρύνει τα περιθώρια αδιαφάνειας και τα εργοδοτικά δικαιώματα σε βάρος των εργαζομένων».

Η ειδική αγορήτρια της Πλεύσης Ελευθέριας, Γεωργία Κεφαλά, εξέφρασε έντονες επιφυλάξεις για την αποτελεσματικότητα του νομοσχεδίου, σημειώνοντας ότι για το μισθολογικό χάσμα μεταξύ γυναικών και ανδρών που υπάρχει, γίνεται μια προσπάθεια εξομοίωσης των αμοιβών, ενώ αφήνει την βεβαιότητα ότι η γυναίκα εξακολουθεί να είναι απροστάτευτη.

Η γενική εισηγήτρια της ΝΔ, Μαρία Συρεγγέλα, χαρακτήρισε την ενσωμάτωση της κοινοτικής οδηγίας «σημείο ορόσημο στην πορεία επίτευξης της ουσιαστικής ισότητας στην Ελλάδα», τονίζοντας ότι «η κυβέρνηση της ΝΔ, δεν την αντιμετωπίζει απλά ως διεκπεραίωση μιας ενωσιακής υποχρέωσής μας, αλλά ως ένα οργανωμένο πλαίσιο μισθολογικής διαφάνειας, ελέγχου και πραγματικής εφαρμογής της ίσης αμοιβής, ίσης εργασίας στην πράξη».

Όπως είπε η κ. Συρεγγέλα, πέντε είναι οι βασικοί στόχοι των νέων ρυθμίσεων:

  • η ενίσχυση της μισθολογικής διαφάνειας πριν και κατά τη διάρκεια της εργασιακής σχέσης  
  • η συστηματική παρακολούθηση και αντιμετώπιση του μισθολογικού χάσματος μεταξύ γυναικών και ανδρών
  • η ενίσχυση της προστασίας των εργαζομένων και των μηχανισμών ελέγχου
  • η ενίσχυση των θεσμών
  • η υλοποίηση της κυβερνητικής δέσμευσης για ένταξη των υγειονομικών στα βαρέα και ανθυγιεινά επαγγέλματα.

«Με το παρόν σχέδιο νόμου αποδεικνύεται έμπρακτα πως πυλώνας της κυβερνητικής πολιτικής της Νέας Δημοκρατίας ήταν, είναι και θα είναι η επίτευξη της ουσιαστικής ισότητας στην κοινωνία μας. Ο αγώνας για ίσες αμοιβές είναι αγώνας για ίσες ευκαιρίες, για αξιοπρέπεια και για ένα μέλλον στο οποίο κανένα παιδί δεν θα μεγαλώνει πιστεύοντας ότι το φύλο του καθορίζει την αξία του.

Ας είναι λοιπόν αυτός ένας αγώνας που όλες οι παρατάξεις εδώ μέσα θα παίξουμε με την φανέλα της εθνικής Ελλάδος, θα βρούμε κοινές γραμμές και θα επικρατήσει το εθνικό συμφέρον πάνω από τις μικροπολιτικές σκοπιμότητες», κατέληξε η εισηγήτρια της ΝΔ .

Απάντηση της υπουργού Εργασίας στις επικρίσεις της αντιπολίτευσης

Κλείνοντας την πρώτη επεξεργασία του νομοσχεδίου στην αρμόδια Επιτροπή και απαντώντας στην επίθεση που δέχθηκε από τους εισηγητές της αντιπολίτευσης για το πρόβλημα της ανεργίας, η κ. Κεραμέως υπεραμύνθηκε των πρωτοβουλιών και των πολιτικών που εφαρμόζει η κυβέρνηση για την αντιμετώπισή της.

«Είχαμε μία ανεργία στο 18% και σήμερα είναι 10 μονάδες κάτω. Έχουμε 560.000 θέσεις εργασίας που δεν υπήρχαν, έχουμε 320.000 γυναίκες στην αγορά εργασίας, έχουμε ανέβει κατά 10 ποσοστιαίες μονάδες στην πλήρη απασχόληση, έχουν υπογραφεί σημαντικές συλλογικές συμβάσεις εργασίας, ωστόσο υπέρ του νόμου που τις θεσμοθέτησε, δεν ψήφισε κανένα κόμμα», τόνισε χαρακτηριστικά η υπουργός Εργασίας.

Παράλληλα, επικαλούμενη στοιχεία της Eurostat, επεσήμανε ότι «τα χρόνια του ΣΥΡΙΖΑ έφευγαν από την χώρα 60.000 πολίτες τον χρόνο, ενώ τα χρόνια της ΝΔ έφευγαν 30.000 πολίτες τον χρόνο».

«Τα χρόνια του ΣΥΡΙΖΑ επέστρεφαν 30.000 πολίτες τον χρόνο, τα χρόνια της ΝΔ επιστρέφουν 52.000 πολίτες τον χρόνο. Θετικό ισοζύγιο - για πρώτη φορά μετά από πολλά χρόνια - κατά 20.000 περίπου τον χρόνο μεταξύ εκείνων που φεύγουν από τη χώρα και εκείνων που επιστρέφουν. Συνολικά έχουμε 735.000 που έχουν φύγει από τη χώρα, 473.000 που έχουν επιστρέψει στη χώρα. Έχουμε μία αναστροφή του brain drain κατά 64%», είπε.

Έμφαση έδωσε η κ. Κεραμέως και στην εφαρμογή της ψηφιακής κάρτας εργασίας «που αυτή η κυβέρνηση έφερε» τονίζοντας ότι «συγκρίνοντας τις δηλωθείσες υπερωρίες σε ορισμένους κλάδους πριν και μετά την εφαρμογή του μέτρου, διαπιστώσαμε αύξηση των δηλωθεισών υπερωριών κατά 1.200%».

«Μόνο πέρυσι, είχαμε 1 δισεκατομμύριο ευρώ περίπου υπερπλεόνασμα στο υπουργείο Εργασίας από την Ψηφιακή Κάρτα Εργασίας, το οποίο επιστρέψαμε στην κοινωνία, συμβάλλοντας στο κόστος της φορολογικής μεταρρύθμισης από 1η Ιανουαρίου και ταυτόχρονα στην κατάργηση της προσωπικής διαφοράς», σημείωσε η υπουργός Εργασίας.