Πολιτικη & Οικονομια

Να ανοίγουν τα καταστήματα κάθε Κυριακή;

Ανδρέας Α. Ανδρεάδης VS Βασίλης Κορκίδης

4669-35224.jpg
Τάκης Σκριβάνος
ΤΕΥΧΟΣ 491
4’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
72826-161772.jpg

Το μέτρο θα ωφελήσει την αγορά; Θα εξυπηρετήσει τους καταναλωτές; Πώς θα επηρεάσει τους εργαζόμενους; Η ATHENS VOICE φιλοξενεί και τις δύο απόψεις. Υπέρ του μέτρου επιχειρηματολογεί ο Ανδρέας Α. Ανδρεάδης, πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ), και εναντίον ο Βασίλης Κορκίδης, πρόεδρος της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ελληνικού Εμπορίου (ΕΣΕΕ).

Βασίλης Κορκίδης: ΟΧΙ

Το ζήτημα των Κυριακών έχει απασχολήσει τα τελευταία δύο χρόνια, με όχι έναν ιδιαίτερα ευχάριστο τρόπο, το ελληνικό εμπόριο. Και αυτό γιατί έχει γίνει αντικείμενο τρομακτικής προχειρότητας, άγνοιας και αβελτηρίας, σε βαθμό που να αναρωτιόμαστε εάν αυτοί που οφείλουν να βοηθούν τους μικρομεσαίους βρίσκονται στη θέση που βρίσκονται για να τους δυσκολεύουν τη ζωή. Δυστυχώς, φαίνεται ότι κανείς αρμόδιος δεν έχει διαβάσει τις έρευνες που διεξάγουν τα ερευνητικά ινστιτούτα της ΕΣΕΕ και της ΓΣΕΒΕΕ, ούτε έχει προβληματιστεί από τις εκκλήσεις τους, οι οποίες και εύλογες είναι και αγωνία για το μέλλον της αγοράς εκφράζουν. Μπορεί τα χέρια πολ λών αξιωματούχων να είναι δεμένα, ωστόσο λίγη κοινή λογική δεν βλάπτει όταν διακυβεύεται η επιβίωση χιλιάδων οικογενειών και όταν ελαφρά την καρδία προτείνονται και το κυριότερο επιβάλλονται αλλαγές χωρίς διάλογο και μελέτη.

Η πρόσφατη υπουργική απόφαση, υλοποιώντας τις επιταγές του ΟΟΣΑ και του ΔΝΤ, επιβάλλει πλήρη απελευθέρωση: α) Στο νότιο Αιγαίο (Ρόδος, Κως, Ερμούπολη) β) στην Κεντρική Μακεδονία (ιστορικό κέντρο της Θεσσαλονίκης, Χαλκιδική) και γ) στην Αττική (ιστορικό κέντρο της Αθήνας, Ραφήνα και Πικέρμι (!). Θα πρέπει να τονιστεί πως στη χώρα μας σε όλες τις τουριστικές περιοχές τα καταστήματα είναι ανοιχτά και τις Κυριακές, με απόφαση των τοπικών περιφερειαρχών (καθεστώς που προσιδιάζει δηλαδή το καθεστώς της Ισπανίας και της Πορτογαλίας). Επίσης, το ιστορικό κέντρο της Αθήνας είναι ανοιχτό και τις Κυριακές με το ειδικό σήμα του ΕΟΤ που παρέχεται σε όλες τις επιχειρήσεις που λειτουργούν σε τουριστικές ζώνες. Άρα, δεν κατανοούμε πώς οι τουριστικές αγορές θα ωφεληθούν από το «άνοιγμα» όταν είναι ήδη ανοιχτές.

Η πιθανή λειτουργία των εμπορικών καταστημάτων όλες τις Κυριακές δεν πρόκειται να ενισχύσει την απασχόληση εξαιτίας της ιδιαίτερης διάρθρωσης της ελληνικής μικρομεσαίας εμπορικής επιχειρηματικότητας. Οι εμπορικές επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα στηρίζονται σε σημαντικά υψηλό βαθμό, σε σχέση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες, στην αυτοαπασχόληση και στα συμβοηθούντα μέλη. Η επέκταση του ωραρίου λειτουργίας θα οδηγήσει στο άνοιγμα καταστημάτων είτε από τους ίδιους τους αυτοαπασχολούμενους και τα συμβοηθούντα μέλη, είτε ακόμη και από τους ίδιους τους εργοδότες, ώστε να αποφευχθεί το επιπρόσθετο κόστος λειτουργίας. Συνεπώς, οι επιπτώσεις στην απασχόληση δεν είναι ούτε σημαντικές ούτε διατηρήσιμες στο χρόνο. Η ΕΣΕΕ διαθέτει στοιχεία που αποδεικνύουν ότι οι 6 Κυριακές από τον Νοέμβριο του 2013 μέχρι και τον Μάιο του 2014 δεν αύξησαν ούτε τον τζίρο, ούτε τον όγκο πωλήσεων, ούτε βεβαίως την απασχόληση και τους μισθούς στην ελληνική αγορά. Υπ’ αυτή την έννοια, η εμμονή στην πλήρη απελευθέρωση φαντάζει περισσότερο ιδεοληψία παρά πολιτική που να βασίζεται στη γνώση της πραγματικής οικονομίας.

Ανδρέας Α. Ανδρεάδης: ΝΑΙ

Ο τουρισμός έχει αποδείξει ότι τα τελευταία χρόνια είναι ο κύριος τομέας στήριξης της ελληνικής οικονομίας. Δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι το πρωτογενές πλεόνασμα προέκυψε και από τα οικονομικά αποτελέσματα του ελληνικού τουρισμού του 2013. Φέτος παρατηρούμε μια καλπάζουσα αύξηση στις αφίξεις, αναμένοντας άνω των 19 εκατ. διεθνών αφίξεων. Ο ΣΕΤΕ εκτιμά ότι η Αθήνα, με άνοδο 32% στο εξάμηνο, θα έχει τουλάχιστον 750.000 επιπλέον αφίξεις, ξεπερνώντας τα 3,5 εκατ. τουριστών. Στο ίδιο μήκος κύματος κινείται και η Θεσσαλονίκη με σταθερή αύξηση 14%, επιβεβαιώνοντας την εκτίμηση για επιπλέον 200.000 αφίξεις, ξεπερνώντας το 1,5 εκατ. τουριστών. Μέχρι εδώ όλα καλά θα πει κάποιος.

Όποιος έχει ταξιδέψει εκτός Ελλάδας, θα έχει διαπιστώσει ότι στην πλειοψηφία των ευρωπαϊκών προορισμών τα εμπορικά καταστήματα παραμένουν ανοιχτά τις Κυριακές. Υπάρχουν περιπτώσεις πόλεων που όλα τα καταστήματα είναι ανοιχτά, υπάρχουν περιπτώσεις που μόνο τα μεγάλα ή τα μικρά είναι ανοιχτά, υπάρχουν περιπτώσεις που ανοίγουν με μειωμένο ωράριο 3-4 ωρών το πολύ. Ένα όμως είναι το κοινό σημείο. Δίνεται στους επιχειρηματίες η επιλογή, αν το επιθυμούν, να λειτουργήσουν την επιχείρησή τους τις Κυριακές και όχι κάποιες από τις Κυριακές, ώστε να επωφεληθούν από την κίνηση που προκύπτει στην αγορά. Ειδικά δε στις πόλεις που έχουν αναπτυγμένο σύγχρονο τουριστικό προϊόν το όφελος γίνεται ιδιαίτερα σημαντικό, μετά από μία πρώτη περίοδο ενημέρωσης και προσαρμογής.

Σύμφωνα με στοιχεία του ΣΕΤΕ, το 2013 στην Αθήνα οι ταξιδιωτικές δαπάνες εκτός ξενοδοχείου, ανά άτομο και ανά ημέρα, ανήλθαν στα €157. Ως δαπάνες καταμετρώνται αξιοθέατα και διασκέδαση, εστιατόρια και cafés, αγορές και λοιπά έξοδα. Πολύ σημαντικό είναι το γεγονός ότι βάσει των Ερευνών Ικανοποίησης Πελατών 2010-2013, η μέση ποσοστιαία δαπάνη του τουρίστα για ξενοδοχείο, σε σχέση με τις συνολικές δαπάνες του στην πόλη, είναι μόνο 32%, αποδεικνύοντας ότι για να ενισχυθεί περαιτέρω το προϊόν City Break ή ο συνεδριακός τουρισμός, είναι απαραίτητο οι επισκέπτες να μπορούν να βρουν όλες τις υπηρεσίες που επιθυμούν ανοιχτές, μεταξύ των οποίων είναι και οι δυνατότητες αγορών στα εμπορικά καταστήματα.

Σίγουρα όλες οι πλευρές έχουν τα δικά τους επιχειρήματα. Ζούμε όμως σε ένα δημοκρατικό κράτος με ελεύθερο εμπόριο. Το άνοιγμα ή το κλείσιμο ενός εμπορικού καταστήματος θα έπρεπε να είναι δικαίωμα του καταστηματάρχη. Αυτός είναι υπεύθυνος να αναλύσει την αγορά του, να μετρήσει τα κόστη του, να ζυγίσει το ρίσκο που θα πάρει και να αποφασίσει αν θέλει ή όχι να λειτουργήσει το κατάστημά του την Κυριακή.

Το μόνο σίγουρο είναι ότι η χώρα μας πρέπει να συνεχίσει την πορεία της προς την αλλαγή. Πρέπει να ακολουθήσει το επιτυχημένο μοντέλο των υπόλοιπων σύγχρονων χωρών όπου δίνονται επιλογές στις επιχειρήσεις. Ο τουρισμός είναι απόλυτα συνδεδεμένος με το σύνολο της παραγωγικότητας της Ελλάδας. Ο τουρισμός στηρίζει την Ελλάδα αλλά και στηρίζεται από όλους εμάς. Μπορούμε, συνδυάζοντας τις δυνάμεις μας, να βρούμε τις χρυσές τομές ώστε και η ανάπτυξη να πάρει σάρκα και οστά και η Ελλάδα να πάρει τη θέση που της αξίζει.

Info: Η απόφαση του υπ. Ανάπτυξης προβλέπει την πιλοτική (και προαιρετική) λειτουργία των καταστημάτων όλες τις Κυριακές του χρόνου, σε ορισμένες τουριστικές περιοχές της χώρας. Πρόκειται για το ιστορικό κέντρο της Αθήνας, αλλά και σημεία της πόλης που δεν εντάσσονται σε αυτό, για παράδειγμα την οδό Καλλιδρομίου στα Εξάρχεια και τη Δημοφώντος στα Πετράλωνα, το ιστορικό κέντρο της Θεσσαλονίκης, τη Χαλκιδική, τη Μύκονο, τη Σαντορίνη, τη Σύρο, τη Ρόδο, την Κω και το δήμο Ραφήνας - Πικερμίου. Την ακύρωση του μέτρου ζητούν με κοινή τους προσφυγή στο Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ) η ΓΣΕΒΕΕ (Γενική Συνομοσπονδία Επαγγελματιών, Βιοτεχνών και Εμπόρων Ελλάδας), η ΕΣΕΕ (Εθνική Συνομοσπονδία Ελληνικού Εμπορίου) και η Ομοσπονδία Ιδιωτικών Υπαλλήλων, εκτιμώντας ότι στόχος είναι η πλήρης απελευθέρωση της κυριακάτικης λειτουργίας όλων των καταστημάτων σε όλες τις περιοχές προς όφελος των πολυκαταστημάτων. Σύμφωνα με πληροφορίες, στο ΣτΕ σκοπεύουν να προσφύγουν και κάποια εμπορικά κέντρα που δεν βρίσκονται στις περιοχές όπου το μέτρο θα ισχύσει πιλοτικά, ζητώντας παρόμοια αντιμετώπιση, διαφορετικά, λένε, θα υπάρχει νόθευση του ανταγωνισμού.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ