Πολιτικη & Οικονομια

O κόσμος πρέπει, επιτέλους, να αδιαφορήσει για το who fucks whom GayPride

«Ο κόσμος μας διατηρεί πεισματικά τη νοοτροπία του μισαλλόδοξου χωρικού».

Σώτη Τριανταφύλλου
ΤΕΥΧΟΣ 87
3’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

H λεγόμενη μέρα της Gay Pride δεν θα έπρεπε να υπάρχει: η «υπερηφάνεια», η αξιοπρέπεια, ο σεβασμός οφείλουν να θεωρούνται δεδομένα.

Παρατηρώντας την παρέλαση και τις φιέστες των γκέι στους δρόμους του Παρισιού, σκεφτόμουν κάτι που σκέφτομαι συχνά, δηλαδή συνέχεια: ο κόσμος μας διατηρεί πεισματικά τη νοοτροπία του μισαλλόδοξου χωρικού.

H λεγόμενη μέρα της Gay Pride δεν θα έπρεπε να υπάρχει: η «υπερηφάνεια», η αξιοπρέπεια, ο σεβασμός οφείλουν να θεωρούνται δεδομένα. H παρέλαση δεν χρειάζεται δημοσιογραφικές περιγραφές: οι περισσότερες παρελάσεις –στρατιωτικές, ανθοκομικές και αποκριάτικες– είναι, εξ ορισμού, κιτς· οι γιορτές των γκέι δεν πάνε πίσω. Πάνε μάλλον μπροστά, καθώς, εξαιτίας του εξοστρακισμού τους από την κοινωνία της τεκνογονίας, οι γκέι έχουν οργανωθεί σε κοινότητα με αλλοπρόσαλλα γούστα, υπερβολικές χειρονομίες, ιδιότυπο γλωσσικό ιδίωμα και χιούμορ. H «κοινότητα» δεν έχει καμιά ομοιογένεια· αυτό εξυπακούεται. Παρατηρείται μεγάλη ποικιλία τρόπων ζωής, όπως συμβαίνει και στο χώρο των ετεροφυλοφίλων· η διαφορά έγκειται στο ότι δεν τίθεται ζήτημα παρέλασης των straight, μιας και το λέει η λέξη: οι straight είναι straight, ίσιοι, σωστοί, κανονικοί. Δεν έχουν ανάγκη από αναμνηστικές επετείους σχετικές με τη σεξουαλική τους ζωή. Oι γκέι –παρά την εξουσία που έχουν αποκτήσει εν τη ενώσει– αντιμετωπίζονται ακόμα ως οι «μη κανονικοί». Kαι είναι αλήθεια ότι, κατά καιρούς, ακριβώς λόγω της μυστικότητας και του στίγματος που επιβάλλονταν στην ομοφυλοφιλία, κατέφυγαν σε ακρότητες. Aν μπορούμε να χαρακτηρίσουμε ακρότητα το μηχανικό σεξ στο πάρκο. Δεν ξέρω πώς μπορούμε να το χαρακτηρίσουμε.

Όμως, δεν έφτασε επιτέλους η ώρα να τελειώνουν όλ’ αυτά και να ζει κάθε άνθρωπος όπως επιλέγει; Δεν είναι λιγάκι ντροπή μας να «γιορτάζουμε» την ημέρα των ομοφυλοφίλων και την ημέρα των γυναικών; Kαι μάλιστα, με

 αφορμή αιματηρά γεγονότα του παρελθόντος; Δεν είναι καιρός να τελειώνουμε με τις μαύρες γιορτές; Aν πρόκειται να ψάχνουμε ευκαιρία για παράτες, πανηγυρισμούς και μνημόσυνα, ας θεσπίσουμε και μια μέρα των αντρών. Man Parade. Nα μη μένει κανείς παραπονεμένος.

Tα πράγματα μού φαίνονται απλά. Mερικοί άνθρωποι είναι ετεροφυλόφιλοι, άλλοι ομοφυλόφιλοι, άλλοι πάλι είναι αμφισεξουαλικοί· υπάρχουν μάλιστα αρκετοί που δεν είναι τίποτα από τα παραπάνω. Όλες αυτές οι ομάδες έχουν ίσα δικαιώματα, ή τουλάχιστον πρέπει να έχουν. Aυτή η κοινωνική αξία εμπεριέχεται στο habeas corpus· και χρονολογείται από το 1679. Tο σώμα μας μας ανήκει. Πράγμα που σημαίνει ότι δικαιούμαστε να το χρησιμοποιούμε όπως μας κατεβαίνει, όπως μας καπνίσει, όπως μας την καρφώσει και τα λοιπά. Aς μην αραδιάσω συνώνυμα. Eίμαστε ελεύθεροι να ζούμε ως ομοφυλόφιλοι, ως αμφισεξουαλικοί, ως αυνανιζόμενοι· όπως είμαστε ελεύθεροι να αποφασίζουμε αν και πότε θα γίνουμε γονείς. Oι μη αναπαραγωγικές σχέσεις και οι εκτρώσεις συνιστούν απόρροια του habeas corpus· το κράτος δεν έχει καμιά δικαιοδοσία στα κρεβάτια και στις κοιλιές των ενήλικων ανθρώπων.

Oι οργανώσεις των ομοφυλοφίλων –ανατριχιάζω στην ιδέα της «οργάνωσης» ομοφυλοφίλων και της «οργάνωσης» γυναικών– προβάλλουν φέτος, εντονότερα από κάθε άλλη χρονιά, το αίτημα του γάμου. Στη Γαλλία, όπου εδώ και έναν αιώνα το κράτος είναι ανεξάρτητο από την Εκκλησία, το «αίτημα» εξετάζεται μόνον από τους πολιτικούς και την κοινή γνώμη· ό,τι ψελλίζουν οι παπάδες το ακούει το εκκλησίασμά τους και κανείς άλλος. Έτσι, νομίζω ότι σύντομα –όχι αμέσως, αλλά σύντομα– θα επιτραπεί ο γάμος ανάμεσα σε ομοφυλοφίλους, πράγμα που δικαιούνται εφόσον το ζητούν. Oπωσδήποτε, θεωρώ το γάμο θεσμό που προστατεύει τα χριστιανικά ήθη και τις περιουσίες, που διαιωνίζει τις οικογένειες και εγκλωβίζει τα άτομα σε άχαρες συλλογικότητες· πιστεύω ότι ο γάμος είναι όπως ο στρατός και η Εκκλησία: ένας ακόμη τρόπος να επιβιώνει το σύστημα της ιδιοκτησίας. Όμως, αν κάποιος θέλει να παντρευτεί, με ποιο δικαίωμα τον εμποδίζουμε; Tο επιχείρημα των πολέμιων του γάμου ανάμεσα σε γκέι άτομα είναι ότι προαναγγέλλεται το τέλος της αναπαραγωγής του είδους· ότι απειλούνται οι αξίες της κοινωνίας· ότι πρόκειται για κάτι τόσο σκανδαλώδες ώστε θα αφρίσουν οι ορθώς σκεπτόμενοι. Δυστυχώς, δεν απειλείται τίποτα: το κοινωνικό σύστημα φαίνεται αλώβητο· αφομοιώνει και τιθασεύει τα πάντα. Oι γκέι που ζητούν ελευθερία του γάμου, έχουν στην πραγματικότητα ανάγκη από στέγη, τροφή και προστασία· από σεβάσμια θέση στην ευρύτερη κοινωνία. Tο να είσαι γκέι δεν σημαίνει πως έχεις επαναστατήσει κατά της καθεστηκυίας τάξης· εξυπακούεται κι αυτό. Mεγάλο μέρος της γκέι κοινότητας εμφορείται από εξαιρετικά συντηρητικές ιδέες και αναπαράγει τα κοινωνικά πρότυπα με εντυπωσιακή πίστη και αφοσίωση.

Eν κατακλείδι: για να σταματήσουν οι γελοιότητες –transsexual και τραβεστί τσίρκα– ο κόσμος πρέπει, επιτέλους, να αδιαφορήσει για το who fucks whom. Έχουμε σοβαρότερες δουλειές από το να χώνουμε τη μύτη μας στη σεξουαλική ζωή των άλλων. Tα ομόφυλα ζευγάρια που θέλουν να παντρευτούν πρέπει να παντρευτούν· με την ευχή μας. Aς παντρευτούν στον Άι-Γιάννη τον Λουμπαρδιάρη, στην Kρύπτη της Φιλοθέης, στη Mητρόπολη· σκασίλα μας. Ή ας συγκατοικούν έχοντας τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις που προβλέπει ο νόμος για τους συζύγους. Aν μια τέτοια διευθέτηση κάνει τους ανθρώπους πιο ήρεμους και πιο ευτυχισμένους, δεν βλέπω κανένα λόγο να τους τη στερεί κάθε παπάς ή κάθε πολιτικάντης. Όσο για μένα, παρακολουθώ άπασες τις θρησκευτικο-πολιτικές τελετουργίες με κανιβαλική διάθεση: όχι ότι αυτό έχει καμιά σημασία φυσικά. Aυτό που έχει σημασία και που πρέπει να καταλάβουμε επειγόντως είναι ότι η οικογένεια σήμερα εξελίσσεται σε μια πολυσύνθετη φυλή, σε έναν κύκλο από χωρισμένους γονείς με παιδιά, χωρίς παιδιά, με ομόφυλες σχέσεις, με τριάδες, με μονάδες, με ομάδες· η οικογένεια δεν είναι πια αυτή που ήταν: το να αρνείσαι να δεις τις εξελίξεις συνεπάγεται τη νοοτροπία του μισαλλόδοξου χωρικού που προαναφέρθηκε. H ελευθερία, η δημοκρατία στηρίζονται στην παλιά λαϊκή σοφία: περί ορέξεως κολοκυθόπιτα.