Ελλαδα

Ποια «δωρεάν παιδεία», μωρέ;

Όχι μόνο δεν είναι δωρεάν η παιδεία αλλά κανείς δεν ξέρει αν τα εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ που δίνουμε χρησιμοποιούνται όπως πρέπει

41586-784579.jpg
Μάνος Βουλαρίνος
1’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
Οι θέσεις του ΠΑΣΟΚ για τα μη κρατικά πανεπιστήμια
Οι θέσεις του ΠΑΣΟΚ για τα μη κρατικά πανεπιστήμια © Γιάννης Παναγόπουλος / Eurokinissi

Το σχόλιο του Μάνου Βουλαρίνου για την ελληνική παιδεία και το κατά πόσο αυτή είναι δωρεάν στην Ελλάδα

Δεν νομίζω ότι υπάρχει καλύτερη απόδειξη της αποτυχίας του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος από το ότι ακόμα και συμπολίτες που προσπάθησαν και κατάφεραν να μπουν σε κάποιο πανεπιστήμιο, δηλαδή άνθρωποι που τυπικά μόνο αμόρφωτοι δεν είναι – πιστεύουν ότι υπάρχει «δωρεάν παιδεία». Δεν μιλάω για τους πονηρούς που χρησιμοποιούν τον όρο ξέροντας ότι καμία σχέση δεν έχει με την πργματικότητα αλλά για συμπολίτες που στ' αλήθεια πιστεύουν ότι η φοίτηση τους είναι δωρεάν.

Αν το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα ήταν έστω και λίγο της προκοπής ένα από τα πρώτα πράγματα όπου θα μάθαιναν τα παιδιά στο σχολείο είναι ότι, αν όχι τίποτα, ελάχιστα πράγματα είναι δωρεάν και η εκπαίδευση (όπως κάθε κρατική παροχή) δεν είναι ένα από αυτά. Αν οι καθηγητές και το υπόλοιπο προσωπικό δούλευαν αμισθί, αν τα κτίρια κατασκευάζονταν και συντηρούνταν από μόνα τους, αν δεν υπήρχαν λειτουργικά έξοδα, τότε μπορεί η λέξη «δωρεάν» να είχε μια βάση (και δεν βάζω καν τα έξοδα για τα φροντιστήρια προετοιμασίας για τις πανελλαδικές επειδή υπάρχουν και άνθρωποι που μπήκαν σε ΑΕΙ χωρίς φροντιστήριο). Αλλά οι καθηγητές και το υπόλοιπο προσωπικό αμοίβονται κανονικά, η κατασκευή και η συντήρηση κτιρίων έχει κόστος, το ίδιο και η λειτουργία μιας σχολής. Και όλα αυτά πλήρωνονται. Μπορεί όχι απευθείας από τους ίδιους τους φοιτητές (αν και ακόμα κι αυτοί κάθε φορά που αγοράζουν κάτι, πληρωνουν ΦΠΑ), αλλά από όλους τους υπολοιπους. Για τους οποίους η παιδεία μόνο δωρεάν δεν είναι.

Κι όχι μόνο δεν είναι δωρεάν η παιδεία, αλλά κανείς δεν ξέρει αν τα εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ που δίνουμε χρησιμοποιούνται όπως πρέπει (αν και το επίπεδο των μαθητών της δευτεροβάθμιας και των φοιτητών μάλλον συνηγορούν στο ότι τα χρήματα πέφτουν στον μεγάλο κουβά που ονομάζεται «δημόσιο»). Καμία αξιολόγηση π.χ. της ποιότητας της δουλειάς των καθηγητών ή του διοικητικού προσωπικού δεν διασφαλίζει ότι αυτοί που αμοίβονται στο πλαίσιο της «δωρεάν» παιδείας αμοίβονται όπως τους αξίζει. Βέβαια, από τη στιγμή που είνια αδύνατον κανείς να απολυθεί από το δημόσιο μια τέτοια αξιολόγηση δεν θα είχε και πολύ νόημα, αλλά μπορεί να βοηθουσε τους υποψήφιους σπουδαστές στην επιλογή σχολής και το υπουργείο στην ορθή κατανομή της χρηματοδότησης.

Σε κάθε περίπτωση, τα χρήματα που κοστίζει η εκπαίδευση είναι πολλά. Όπως κάθε κρατική παροχή. Κι όσο περισσότεροι συμπολίτες χρησιμποποιούν τον όρο «δωρεάν» παιδεία τόσο περισσότερο φαίνεται ότι αυτά τα χρήματα είναι πετάμενα. Και μπράβο τους. 

ΥΓ: Δεν θα ήταν κακή ιδέα να αναρτηθούν επιγραφές στα σχολεία (ή να αντικατασταθούν οι υπάρχουσες) που θα μεταδίδουν βασικές αρχές της πραγματικότητας. Μόνο ωφελημένοι θα ήταν οι μαθητές που κάθε μέρα θα έβλεπαν φράσεις όπως «Η φοίτησή σου δεν είναι δωρεάν. Την πληρώνουν όλοι οι φορολογούμενοι», «Η Γη δεν είναι επίπεδη και δεν μας ψεκάζουν. Σταμάτα να πιστεύεις κάθε απατεώνα και εμπιστεύσου την επιστήμη», «Τα εμβόλια έχουν σώσει εκατοντάδες εκατομμύρια ζωές και αν δεν υπήρχαν μπορεί να μην υπήρχες ούτε εσύ» κ.λπ. 

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ