Ελλαδα

Οι άνθρωποι του Gov.gr - Τα πρόσωπα πίσω από την ψηφιοποίηση

Ποιες είναι οι δημοφιλέστερες υπηρεσίες - Τα στατιστικά

62224-137655.jpg
Newsroom
5’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
Στιγμιότυπο από την εκδήλωση για τα 3 χρόνια Gov.gr
© ΒΑΣΙΛΗΣ ΡΕΜΠΑΠΗΣ/EUROKINISS

Gov.gr: Η πλατφόρμα ψηφιοποίησης και οι άνθρωποι πίσω από τη διαμόρφωση και λειτουργία της

Μετά από τρία χρόνια λειτουργίας του gov.gr, στην εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε την Τρίτη (14.2) στο Μέγαρο Μουσικής, παρουσιάστηκε η «αθέατη πλευρά» της επιχειρησιακής δομής για κάθε τομέα ξεχωριστά, οι άνθρωποι που ψηφιοποίησαν και απλούστευσαν τις διαδικασίες και δημιουργήσαν τις πλατφόρμες.

Τις πρώτες μέρες της «γέννησης» του gov.gr και τις εμπειρίες τους μοιράστηκε ο Διονύσης Κοντογιώργης, προϊστάμενος υπηρεσίας Συντονισμού gov.gr λέγοντας ότι «είναι οι έξι χαρακτήρες που άλλαξαν την ζωή πολλών ανθρώπων και την δική μας. Λόγω πανδημίας έπρεπε να βγει το gov.gr τον Μάρτιο, ήταν πολύ δύσκολα τα πρώτα βράδια» και ανέφερε ότι «φτάσαμε στο σημείο κάθε βδομάδα να βγάζουμε κάτι νέο που ήταν έτοιμο να λειτουργήσει. Οι επισκέψεις κατά 60%, στο gov.gr γίνονται από κινητά και τάμπλετ, ενώ πάνω από 8 εκατ. πολίτες έχουν μπει και εκδώσει τουλάχιστον ένα ψηφιακό έγγραφο. Στόχος να είναι το μόνο ψηφιακό σημείο εξυπηρέτησης του πολίτη με το Δημόσιο».

Από την πλευρά του, ο Πάνος Λουρίδας, διευθυντής Ανάπτυξης ΕΔΥΤΕ GRNET, τόνισε ότι «ήταν ένας αγώνας για να μπορέσει να βγει και να αναπτυχθεί μέχρι σήμερα». Μάλιστα υπογράμμισε ότι «η τεχνολογία που χρησιμοποιήθηκε στον πόλεμο της Ουκρανίας είναι η τεχνολογία που αναπτύξαμε για το covid wallet για να σωθούν τα στοιχεία τους, όπως ταυτότητα». Όπως τόνισε μάλιστα ότι μέσω wallet το καλοκαίρι θα υπάρξει επέκταση χρήσεων όπως ενοικίαση αυτοκίνητου σε οποιαδήποτε χώρα, τίτλοι σπουδών κ.ά. και συγκεκριμένα ανέφερε ότι με την εμπειρία του σχεδιασμού και της υλοποίησης του gov.gr wallet συμμετέχει δυναμικά στις εργασίες που πραγματοποιούνται σε επίπεδο ΕΕ για τη δημιουργία ενός «ευρωπαϊκού ψηφιακού πορτοφολιού», ώστε όλοι οι πολίτες της Ένωσης να διεκπεραιώνουν συγκεκριμένες διαδικασίες (ενοικίαση αυτοκινήτου, κ.λπ.) από ενιαία εφαρμογή στο πρότυπο που δημιουργήσε το ευρωπαϊκό ψηφιακό πιστοποιητικό covid.

Συγκινητικές στιγμές είναι το gov.gr για τον Κώστα Χαμπίδη, διευθυντή γραφείου υπουργού Ψηφιακής Διακυβέρνησης αρμόδιου για την Ψηφιακή Διακυβέρνηση «το gov.gr ήταν οι πρώτες εξετάσεις του νέου υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, αποδεικνύει ότι ό,τι υποσχεθήκαμε έγινε σε συνθήκες πίεσης. Γίνεται αντιληπτό ότι δεν χτίστηκε ένας κατάλογος υπηρεσιών αλλά ένα οικοσύστημα εφαρμογών όπου συνεργάζονται όλοι οι δημόσιοι φορείς, είναι μια νέα αντίληψη στη δημόσια αντίληψη, ένας μηχανισμός που συνεχώς επαναχρησιμοποιείται». Όσο για το wallet όπως είπε δημιουργήθηκε από μια ανάγκη. «Το covid wallet ήταν πολύ κομψή διαχείριση δεδομένών προσωπικών υγείας, με απαραίτητες πληροφορίες για τον έλεγχο, ήταν ένα πείραμα και η αυτή η εμπειρία αυτόματα μεταφέρθηκε για το δίπλωμα και την ταυτότητα».

Τη σημασία της διαλειτουργικότητας μεταξύ των υπηρεσιών τόνισε ο Δημοσθένης Αναγνωστόπουλος, γενικός γραμματέας Πληροφοριακών Συστημάτων Δημόσιας Διοίκησης, ο οποίος μίλησε αρχικά για την χρησιμότητα των κωδικών πρόσβασης taxisnet που ήταν περιορισμένου σκοπού, ωστόσο επεκτάθηκε σήμερα η δυνατότητα χρήσης τους για 663 συστήματα. Αναφέρθηκε στον τρόπο που σχεδιάστηκαν τα συστήματα για επικοινωνία μεταξύ των υπηρεσιών μεταξύ τους. Από 20 που είχαν στην αρχή το 2019 φτάσαμε στα 183 συστήματα έχουν δημιουργηθεί». Στη συνέχεια εξήγησε πώς το 2022 από 8,8 εκατ ψηφιακές συναλλαγές καταφέραμε να έχουμε 772 εκατομμύρια. Τέλος, εξήγησε πώς μέσα από υπηρεσίες όπως το Know Your Customer η διαλειτουργικότητα δεν διευκολύνει και αναβαθμίζει τις συναλλαγές μόνον με το Δημόσιο, αλλά και με τον ιδιωτικό τομέα.

Από την πλευρά του, ο Ανδρέας Δρυμιώτης, πρόεδρος ΔΕΛΤΑ - Singular, εξήρε το έργο του υπουργού Ψηφιακής Διακυβέρνησης και υπογράμμισε το τεχνολογικό άλμα που έγινε στο θέμα των εκλογών και κατέληξε ότι «το αποτέλεσμα από τα λεφτά που ξοδεύτηκαν για εξοπλισμό ήταν μηδέν», ενώ η χρηματοδότηση να φτιάχνονται υπηρεσίες ήταν αποδείχθηκαν πολύτιμες καθώς εκατομμύρια άνθρωποι μπορούν να εξυπηρετηθούν. Όπως ανέφερε, «το μήνυμα που θέλω να περάσω είναι ότι πρέπει να συνεχίσουμε με τον ίδιο ρυθμό για να μπορέσουμε να κάνουμε αυτόν τον τόπο να είναι αυτός που μας αξίζει».

Ο ρόλος της Δικαιοσύνης και η ψηφιοποίηση διαφόρων πιστοποιητικών

Ο Πάνος Αλεξανδρής, γενικός γραμματέας Δικαιοσύνης και Ανθρώπινων Δικαιωμάτων, ξεκίνησε αναφέροντας υπηρεσίες του δικαστηριακού κλάδου που έχουν ψηφιοποιηθεί: Ενιαίο πιστοποιητικό δικαστικής φερεγγυότητας (πριν ήταν 25 διαφορετικά πιστοποιητικά), άυλο συναινετικό διαζύγιο, πιστοποιητικά και δικαστικές αποφάσεις από κάθε ειρηνοδικείο ηλεκτρονικά. Στη συνέχεια αναφέρθηκε στην πρόοδο της. ψηφιοποίησης των αρχείων των δικαστηρίων και τις ηλεκτρονικές επιδόσεις, αλλά και τη συμβολή της διαλειτουργικότητας σε όλα τα παραπάνω. Τέλος, εξήγησε πώς μπορεί η Τεχνητή Νοημοσύνη να συμβάλει στην επιτάχυνση της Δικαιοσύνης μιλώντας για την ανάγκη υλοποίησης και της τηλεματικής δίκης, «αν θέλουμε να δούμε ένα δικαστήριο του μέλλοντος».

Η Λίλιαν Μήτρου, καθηγήτρια στο τμήμα Μηχανικών Πληροφοριακών και Επικοινωνιακών Συστημάτων του Πανεπιστημίου Αιγαίου, πρόεδρος του Ινστιτούτου για την Ιδιωτικότητα, τα Προσωπικά Δεδομένα και την Τεχνολογία (Εuropean Public Law Organisation - www.eplo.org) τόνισε τη σημασία της ισότητας στο θέμα χρήσης των εφαρμογών, καθώς όπως επεσήμανε οποιοσδήποτε πολίτης μπορεί εξ αποστάσεως να διεκπεραιώνει τις εργασίες του με σεβασμό στην προστασία των προσωπικών δεδομένων, αυτό που έχει επιτευχθεί είναι η αποφυγή του διαμεσολαβητή που είναι τεράστιο κέρδος, όχι μόνο οικονομικό αλλά και στην κατεύθυνση της ισότητας» και έκανε λόγο για μια σωστή εκτίμηση όσον αφορά στη χρήση τεχνητής δικαιοσύνης στον δημόσιο τομέα, να υπάρχουν αρχές διαφάνειας, ενημέρωση των πολιτών, συμμετοχής των πολιτών μέσω συγκατάθεσής τους.

Για την τήρηση της αρχής προσωπικών δεδομένων μίλησε ο Κωνσταντίνος Λαμπρινουδάκης, καθηγητής στο τμήμα Ψηφιακών Συστημάτων Πανεπιστημίου Πειραιώς υπογραμμίζοντας ότι «από πίσω υπάρχει πολλή δουλειά για να προστατέψουν τα δεδομένα των πολιτών. Θα πρέπει να γίνεται ουσιαστική εφαρμογή των κανόνων».

Η διαδικασία διαβούλευσης με τους δήμους και οι «έξυπνες πόλεις»

Για τη διαδικασία διαβουλεύσεων με τους δήμους ώστε να δημιουργηθούν «έξυπνες» πόλεις αλλά και να καλύψουν τις ανάγκες στην ψηφιακή αναβάθμισή τους μίλησε ο Κώστας Τσαντίδης, διευθυντής γραφείου υφυπουργού Ψηφιακής Διακυβέρνησης. «Είχαμε ξεκινήσει με περίπου 80 προτάσεις στους δήμους. Τα έργα δομήθηκαν στο Ταμείο Ανάκαμψης και στο ΕΣΠΑ». Επεσήμανε ότι και τα ΚΕΠ μπήκαν στην τροχιά έναν ψηφιακού μετασχηματισμού με αντικατάσταση των υπολογιστών, ανακαίνισής τους ενώ ανέφερε ότι θα υπάρξει σύντομα και εφαρμογή για να παίρνει κάποιος σειρά προτεραιότητας από το κινητό του» και πρόσθεσε ότι σχεδιάζεται να γίνονται μαθήματα ψηφιακής εκπαίδευσης στους δήμους για να μπορούν και οι μεγαλύτεροι σε ηλικία να κάνουν χρήση του gov.gr. Ακόμη, μίλησε για το πρόγραμμα fiber to the school το οποίο βρίσκεται σε διαδικασία έγκρισης 250 εκατ. «Μιλάμε για οπτική ίνα σε όλα τα σχολεία της χώρας, στο άμεσο μέλλον να υπάρχει γρήγορο και σταθερό ίντερνετ σε όλα τα σχολεία». Από την πλευρά του ο Δημήτρης Παπαστεργίου, δήμαρχος Τρικκαίων, πρόεδρος ΚΕΔΕ τόνισε ότι θα πρέπει να αξιοποιηθεί σωστά η χρηματοδότηση, ενώ επεσήμανε και την σημασία της πλατφόρμας διαχείρισης δημοτικών τελών. Επίσης μίλησε για πρωτοβουλία ψηφιοποίησης των δημοτικών βιβλιοθηκών και ενοποίησης των τίτλων.

Τα στατιστικά για τον Gov.gr - Οι υπηρεσίες που προσφέρονται

Περισσότερα από 8,1 εκατομμύρια διαφορετικοί πολίτες έχουν εξυπηρετηθεί μέσω του gov.gr την πρώτη τριετία λειτουργίας του. Το gov.gr, η κεντρική πύλη παροχής υπηρεσιών του ψηφιακού κράτους, έχει εξυπηρετήσει τουλάχιστον μία φορά περισσότερα από 8,1 εκατομμύρια διαφορετικούς πολίτες την πρώτη τριετία λειτουργίας του, αριθμός που ουστικά αντιστοιχεί στο σύνολο του ενήλικου πληθυσμού της χώρας.

Προσφέρει πλέον 1.514 υπηρεσίες στους επισκέπτες του, που υπάγονται σε 11 μεγάλες κατηγορίες και καλύπτουν κάθε πτυχή της καθημερινότητας και της επαγγελματικής ή της επιχειρηματικής ζωής, από την εκπαίδευση, την εργασία και την ασφάλιση έως την υγεία, την οικογένεια και τον πολιτισμό. Στον πυρήνα του gov.gr βρίσκεται η απρόσκοπτη διεκπαιρέωση των συναλλαγών του πολίτη με το Δημόσιο, ώστε οι πολίτες να απαλλαγούν από αχρείαστη ταλαιπωρία και καθυστερήσεις. Έως τον περασμένο Δεκέμβριο μόνο οι εκδόσεις εγγράφων και οι υποβολές δηλώσεων που έχουν γίνει μέσω των σελίδων του υπερέβαιναν τα 231 εκατομμύρια.

Η εξυπηρέτηση των πολιτών συμπληρώνεται από τις λειτουργίες του Κέντρου Διαλειτουργικότητας, το οποίο είναι ο ψηφιακός σύνδεσμος ανάμεσα στις υπηρεσίες και τις βάσεις δεδομένων του Δημοσίου, επιτρέποντας σε φορείς του κράτους να ανταλλάσσουν εύκολα και γρήγορα επιχειρησιακά δεδομένα με στόχο την ταυτοποίηση και την ασφαλή εξυπηρέτηση του δικαιούχου.

Οι δημοφιλέστερες υπηρεσίες του gov.gr προς τους πολίτες τα πρώτα τρία χρόνια της ζωής του είναι η άυλη συνταγογράφηση και η χορήγηση άυλων παραπεμπτικών, ενώ ευρύτατα χρησιμοποιούνται οι ψηφιακές εκδόσεις της υπεύθυνης δήλωσης, του πιστοποιητικού οικογενειακής κατάστασης και της εξουσιοδότησης, η έκδοση ηλεκτρονικού πιστοποιητικού γέννησης και πολλές ληξιαρχικές e-πράξεις.

Με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ