Ελλαδα

Έργο κυκλοφοριακής και περιβαλλοντικής πνοής η Γραμμή 4 του Μετρό

Με τη Γραμμή 4 του Μετρό θα μετακινούνται καθημερινά 340.000 άνθρωποι, ενώ οι μετακινήσεις 55.000 οχημάτων θα υποκατασταθούν από τη νέα γραμμή Μετρό

Γιώργος Καραγιάννης
ΤΕΥΧΟΣ 844
3’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Ο υφυπουργός υποδομών Γιώργος Καραγιάννης γράφει στην Athens Voice για τη Γραμμή 4 του Μετρό

Την τελευταία τριετία η κυβέρνηση δίνει μεγάλη βαρύτητα στην ταχεία ενίσχυση των δημόσιων συγκοινωνιών τόσο στις υποδομές σταθερής τροχιάς όσο και στις αστικές συγκοινωνίες. Γνωρίζουμε πως μόνο έτσι θα δημιουργήσουμε μία βιώσιμη προοπτική για την Αθήνα, μόνο με αυτόν τον τρόπο θα επιλύσουμε τα κυκλοφοριακά προβλήματα και θα προσδώσουμε μία νέα ποιότητα στην καθημερινότητα των πολιτών.

Η χώρα είχε χάσει στο μεταξύ κρίσιμο χρόνο την τελευταία δεκαετία. Η νέα πρόκληση της κλιματικής κρίσης, και της βιώσιμης ανάπτυξης των πόλεων, είναι αδιαπραγμάτευτη προτεραιότητά μας. Ήταν η στιγμή που έπρεπε να δράσουμε στην πράξη. Η ενδυνάμωση των αστικών συγκοινωνιών έχει κεντρική θέση μέσα στο μεγάλο πρόγραμμα δημοσίων έργων που εκπονούμε.

Η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη εκ των πραγμάτων είναι το επίκεντρο αυτών των μεγάλων αστικών και συγκοινωνιακών παρεμβάσεων. Η Αθήνα με τη δρομολόγηση των έργων Μετρό της Γραμμής 4 και η Θεσσαλονίκη με το δεσμευτικό χρονοδιάγραμμα της ολοκλήρωσης της βασικής γραμμής Μετρό στα τέλη του 2023. Λειτουργεί ήδη το Μετρό στον Πειραιά, ενώ το πρώτο τμήμα της Γραμμής 4 του Μετρό για την Αθήνα ήδη βρίσκεται σε φάση υλοποίησης με συνολικό μήκος 12,8 χλμ. και 15 υπόγειους σταθμούς.

Η Γραμμή 4 έχει σχεδιασθεί με σκοπό την εξυπηρέτηση πολλών πυκνοκατοικημένων περιοχών της πόλης και την εξυπηρέτηση πολλών σημαντικών κτιρίων και εγκαταστάσεων, όπως νοσοκομεία, εκπαιδευτικά ιδρύματα, δικαστήρια και μεγάλα δημόσια κτίρια οργανισμών ή υπουργείων.

Με τη Γραμμή 4 του Μετρό θα μετακινούνται καθημερινά 340.000 άνθρωποι, ενώ οι μετακινήσεις 55.000 οχημάτων θα υποκατασταθούν από τη νέα γραμμή Μετρό. Είναι φανερό πως η περιβαλλοντική και κυκλοφοριακή ωφέλεια είναι καθοριστικής σημασίας.

Οι σταθμοί σχεδιάζονται με την μικρότερη δυνατή κατάληψη του δημοσίου χώρου, ενώ μεγάλο μέρος της εκσκαφής θα γίνει υπόγεια προκειμένου να εξασφαλίσουμε τη μικρότερη δυνατή όχληση των περίοικων και των επαγγελματιών.

Ειδικά στα Εξάρχεια, η πλατεία έχει έκταση 2.984 τ.μ. και ο χώρος που θα χρησιμοποιηθεί για τον σταθμό είναι 243 τ.μ.

Επιπλέον 2.000 δέντρα θα φυτευτούν από όπου περάσει η νέα Γραμμή Μετρό, σε συνεργασία με τον Δήμο Αθηναίων, ενώ θα διενεργηθεί αρχιτεκτονικός διαγωνισμός για όλες τις πλατείες όπου θα δημιουργηθούν οι νέοι σταθμοί.

Παρ' όλα αυτά υπήρξαν κάποιες αντιδράσεις για τα Εξάρχεια, και λιγότερες για το Κολωνάκι και το πάρκο Ριζάρη. Ακούστηκαν πολλά και αυθαίρετα επιχειρήματα ειδικά στην περίπτωση της πλατείας Εξαρχείων. Ότι θα κοπούν δένδρα, ότι θα αφανιστεί η πλατεία ή ότι θα χαθεί ο ιδιαίτερος, ιστορικός και εναλλακτικός χαρακτήρας των Εξαρχείων. Ορισμένοι υποστήριξαν ότι δεν θα έπρεπε να χωροθετηθεί ο σταθμός στην πλατεία Εξαρχείων αλλά στο Μουσείο, παρά το γεγονός ότι οι τεχνικές - επιστημονικές μελέτες μας οδήγησαν στη συγκεκριμένη επιλογή, όπως άλλωστε ίσχυε και στους σχεδιασμούς της προηγούμενης κυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ.

Προς επίρρωση όλων αυτών υποστηρίζουμε σθεναρά πως ο σταθμός των Εξαρχείων θα συμβάλει στη βιώσιμη κινητικότητα της περιοχής, θα εξυπηρετήσει χιλιάδες κατοίκους, φοιτητές και επισκέπτες σε καθημερινό επίπεδο. Οι προσχηματικές αιτιάσεις αυτών που αντιδρούν, δεν βοηθούν τα Εξάρχεια. Το συλλογικό συμφέρον μίας ολόκληρης πόλης είναι υπέρτατη αξία για τον σχεδιασμό μας. Ο δημόσιος χώρος της Αθήνας και η καθημερινότητα του πολίτη είναι το πρώτιστο μέλημα της κυβέρνησης. Εξαιρέσεις και άβατα δεν νοούνται στη δημόσια σφαίρα πολύ δε μάλλον ως εμμονική στάση μίας μικρής μειοψηφίας απέναντι στο αναμφισβήτητα πλειοψηφικό ρεύμα των κατοίκων και επαγγελματιών των Εξαρχείων.

Είναι θέμα πολιτικής ιδεολογίας η απόφαση για τον σταθμό Μετρό στα Εξάρχεια; Όχι δεν μπορεί να είναι, όπως και αν αναποδογυρίσεις την πολεοδομική και κοινωνική προσέγγιση. Τα έργα υποδομής, ειδικά οι δημόσιες συγκοινωνίες, δεν είναι ούτε αριστερές ούτε δεξιές. Είναι ένα ανεκτίμητο όφελος καθημερινότητας υπέρ του εργαζομένου, του φοιτητή, των συνανθρώπων της τρίτης ηλικίας, των μαθητών, των νέων μας. Είναι πρόοδος μίας σύγχρονης κοινωνίας που αναζητά την κοινωνική αλληλεγγύη, τη βιώσιμη και πράσινη κινητικότητα, την Αθήνα του μέλλοντος που αντιμετωπίζει αποτελεσματικά τις κλιματικές προκλήσεις της εποχής, αποκαθιστώντας αυτό που ονομάζουμε κλιματική δικαιοσύνη. Ποιοτικές δημόσιες συγκοινωνίες για όλους.

Το Μετρό είναι ένα φιλικό ως προς το περιβάλλον Μέσο, που προσφέρει ισοτιμία στη μετακίνηση, υποκαθιστά χιλιάδες μετακινήσεις αυτοκινήτων χωρίς δέσμευση οδικού χώρου και συμβάλλει ως εκ τούτου στο πράσινο στοίχημα των σύγχρονων πόλεων. Το γεγονός ότι θα αποκαταστήσουμε πλήρως το πράσινο ισοζύγιο στις πλατείες των σταθμών Μετρό, και για πρώτη φορά θα ενισχύσουμε τα δένδρα με 2.000 νέες φυτεύσεις, αποδεικνύει μία νέα αντίληψη που σέβεται τον πολίτη, που σχεδιάζεται με βάση το συλλογικό συμφέρον της πόλης και επιδιώκει στην περίπτωση και των Εξαρχείων να αναζωογονήσει μία τόσο ιστορική, κεντρική και σημαντική γειτονιά της πόλης.

Γνωρίζοντας πως κάθε σημαντικό έργο υποδομής επιφέρει κάποια αναστάτωση κατά τη διάρκεια της κατασκευής, μεγιστοποιήσαμε για πρώτη φορά όλα τα περιβαλλοντικά αντισταθμιστικά οφέλη. Κατά τη διάρκεια της κατασκευής του έργου οι πλατείες θα λείψουν από την πόλη, αλλά μετά την ολοκλήρωση του έργου η συνολική ωφέλεια θα είναι απείρως μεγαλύτερη και η λειτουργική ένταξη των πλατειών στην πραγματική καθημερινή ζωή θα αποζημιώσει τους πολίτες. Οι χώροι αυτοί θα καταστούν πιο ζωντανοί, με συνεχή ανθρώπινη παρουσία, και την αδιάλειπτη επαφή χιλιάδων πολιτών με τα πάρκα αυτά, σε βαθμό μεγαλύτερο από το σημερινό.

Ως Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών κινούμαστε με αταλάντευτο στόχο τη βιώσιμη κινητικότητα της πόλης, την υποστήριξη των ευαίσθητων κοινωνικών ομάδων, την πρόσβαση όλων σε δημόσια μέσα μεταφοράς, την αναγέννηση και τον εκσυγχρονισμό της μεγάλης πόλης μας, της Αθήνας.