Ελλαδα

Η Θεσσαλονίκη μπαίνει στον «χάρτη» της κρουαζιέρας

Η ανάπτυξη υποδομών φέρνει την κρουαζιέρα για πρώτη φορά στη Θεσσαλονίκη

Απόστολος Σκουμπούρης
ΤΕΥΧΟΣ 840
2’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
Κρουαζιερόπλοιο της Celestyal Cruises
© ΑΠΕ-ΜΠΕ/ ΝΙΚΟΣ ΑΡΒΑΝΙΤΙΔΗΣ

Celestyal Cruises: Οι αφίξεις homeporting, δηλαδή επιβίβασης και αποβίβασης καθώς και ανεφοδιασμού που υπολογίζονται για το 2023 και η σύνδεση της Θεσσαλονίκης με 11 διαφορετικά λιμάνια κρουαζιέρας.

Πόλη με μακραίωνη ιστορία, με πολλά αξιοθέατα, αρχαιολογικό ενδιαφέρον, νυκτερινή ζωή, που εκτός των άλλων αποτελεί κόμβο σύνδεσης με τα Βαλκάνια ενώ διακρίνεται ως ένα «μωσαϊκό» και χωνευτήρι λαών, πολιτισμών και διαφορετικών κουλτούρων, η Θεσσαλονίκη ανέκαθεν είχε τουριστικό ενδιαφέρον. Λίγες πόλεις, όχι μόνο στην Ευρώπη αλλά σε όλο τον κόσμο, έχουν το ιστορικό ενδιαφέρον αλλά και το «πάντρεμα» ανατολής, δύσης, ελληνισμού, χριστιανισμού και Βαλκανίων, όσο η Θεσσαλονίκη.

Για πολλούς και σύνθετους λόγους, που εδράζονται σε λανθασμένες νοοτροπίες, σε καθυστερήσεις υλοποίησης έργων όπως το Μετρό, το λιμάνι και το αεροδρόμιο, η πόλη είχε μείνει πίσω ως τουριστικός προορισμός, συγκριτικά με αυτό που αντιπροσωπεύει και αυτό που αξίζει.

Τα τελευταία χρόνια, μέσω των μεγάλων έργων που υλοποιούνται, με κυρίαρχο τη μεγάλη αναβάθμιση του αεροδρομίου Μακεδονία, αλλά και μέσω αύξησης των αξιόλογων μονάδων φιλοξενίας υψηλού επιπέδου, η Θεσσαλονίκη μπαίνει δυναμικά στο τουριστικό προσκήνιο.

Συνάμα, τα τελευταία χρόνια παρατηρείται και ουσιαστική αλλαγή στη νοοτροπία της δημοτικής αρχής, η οποία εμφορείται από την αλλαγή νοοτροπίας όλης της κοινωνίας της πόλης. Οι φόβοι –έως ένα βαθμό δικαιολογημένοι– ορισμένων ότι τα μεγάλα έργα θα αλλάξουν την… ψυχή της πόλης και θα την κάνουν μεγαλούπολη, αλλοιώνοντας την αίσθηση της οικειότητας και της ζεστασιάς που ο επισκέπτης εισπράττει αυθόρμητα, σταδιακά υποχωρούν.

Οι υποδομές, το μετρό, η επέκταση του λιμανιού, ο Flyover, τα έργα ύδρευσης και αποχέτευσης της ΕΥΑΘ, οι πεντάστερες ξενοδοχειακές μονάδες, η ανάδειξη τοπικών γειτονιών και όλων των αρχαίων που βρίσκονται διάσπαρτα στην πόλη, μόνο οφέλη μπορούν να προσδώσουν στην προσπάθεια περαιτέρω ανάδειξης της Θεσσαλονίκης ως της πιο πολυπολιτισμικής πρωτεύουσας των Βαλκανίων.

Στο πλαίσιο αυτό, το 2022 η Θεσσαλονίκη και κατ’ επέκταση όλη η Βόρεια Ελλάδα μπήκε δυναμικά στον «χάρτη» και της κρουαζιέρας, για πρώτη φορά, καθώς όλα τα προηγούμενα χρόνια είχε ανύπαρκτη παρουσία σ’ αυτή τη μορφή τουρισμού.

Η Celestyal Cruises, η κυπριακών συμφερόντων εταιρεία που δραστηριοποιείται με ολιγοήμερες κρουαζιέρες στο Αιγαίο, από φέτος επέλεξε το λιμάνι της Θεσσαλονίκης ως homeport, δηλαδή λιμάνι επιβίβασης και αποβίβασης. Μια κίνηση που αποτελεί στρατηγική επιλογή με στόχο την προσέλκυση περισσότερων ταξιδιωτών από τη βόρεια Ελλάδα και τα Βαλκάνια και αφετέρου στην ανάπτυξη και άλλων ελληνικών προορισμών.

«Η απόφαση να εντάξουμε το λιμάνι της Θεσσαλονίκης ως homeport εντάσσεται στο πλαίσιο του οράματος της Celestyal να αναπτύξει και άλλους προορισμούς στην Ελλάδα. Δυστυχώς η Βόρεια Ελλάδα έχει μείνει πίσω όσον αφορά την κρουαζιέρα. Επίσης, θέλουμε να επεκταθούμε σε προορισμούς που μπορούν να “δουλέψουν” και τον χειμώνα, δηλαδή μεγάλα λιμάνια τα οποία μπορούν να επισκεφθούν τα πλοία, λόγω της ανεπάρκειας των υποδομών στα μικρότερα λιμάνια στο νότιο Αιγαίο» επισημαίνει ο Γιώργος Κουμπενάς, γενικός διευθυντής επιχειρήσεων της Celestyal Cruises.

Η επιλογή της Θεσσαλονίκης έγινε γιατί είναι μια πόλη με μεγάλη ιστορία και πολιτισμό, ενώ έχει βελτιωθεί σημαντικά και η αεροπορική της σύνδεσή της με την Αθήνα αλλά και ξένες πρωτεύουσες, ύστερα από την αναβάθμιση του αεροδρομίου. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Celestyal, τα τελευταία χρόνια καταγράφεται αύξηση των Ελλήνων που συμμετέχουν σε κρουαζιέρες, καθώς το 2019 αντιπροσώπευσαν μόλις το 10% των επιβατών, ενώ το 2021 το ποσοστό έφτασε στο 27%.

Καλό momentum για το 2023

Με καλό momentum θα μπει και το 2023 για τον τουρισμό κρουαζιέρας στη Θεσσαλονίκη, καθώς ήδη οι επιβεβαιωμένες αφίξεις για το νέο έτος φτάνουν τις 75, όταν για τη φετινή χρονιά είναι 60, ενώ το 2021 λόγω της Covid-19 ήταν μόλις 17. Περισσότερες αφίξεις, από περισσότερα πλοία, από περισσότερες εταιρείες, δημιουργούν αισιοδοξία για μία καλύτερη χρονιά για τον τουρισμό κρουαζιέρας στη Θεσσαλονίκη.

Από τις 75 προσεγγίσεις του επόμενου έτους, περίπου οι 40 θα είναι αφίξεις homeporting, δηλαδή επιβίβασης και αποβίβασης καθώς και ανεφοδιασμού, ενώ το λιμάνι της Θεσσαλονίκης θα συνδέεται με 11 διαφορετικά λιμάνια κρουαζιέρας. Επίσης, πέντε εταιρείες κρουαζιέρας (Crystal Cruises, Mystic Cruises, Regent Seven Seas Cruises, Royal Caribbean International, Swan Hellenic) έχουν βάλει τη Θεσσαλονίκη στον χάρτη των προορισμών τους για το 2023.

Για το 2022 έχουν επιβεβαιωθεί 60 αφίξεις με 17 διαφορετικά κρουαζιερόπλοια. Κορυφαίες εταιρείες στον κλάδο της κρουαζιέρας έχουν πλέον βάλει τη Θεσσαλονίκη στον χάρτη των προορισμών τους, με πολλούς ξένους τουρίστες, ως επί το πλείστον Αμερικανούς, Βρετανούς, Γάλλους, Ισπανούς, Καναδούς αλλά και αρκετούς Βαλκάνιους, να επισκέπτονται την πόλη μα και σημεία ξεχωριστού ενδιαφέροντος στις γύρω περιοχές.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ