Ελλαδα

Η κρίση για να ξεπεραστεί θέλει δράσεις

Με ελληνική σφραγίδα

4741-35213.jpg
Δημήτρης Μαστρογιαννίτης
ΤΕΥΧΟΣ 437
3’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
Με ελληνική σφραγίδα. Έργο του J. Lio από την έκθεση "Urban art" (2009)
Με ελληνική σφραγίδα. Έργο του J. Lio από την έκθεση "Urban art" (2009)

Πολλές ελληνικές επιχειρήσεις ποντάρουν στην καινοτομία και την εξωστρέφεια.

Ευτυχώς πολλές ελληνικές επιχειρήσεις το γνωρίζουν και ποντάροντας στην καινοτομία και την εξωστρέφεια κινούνται δυναμικά τόσο στην ελληνική αγορά όσο και στη διεθνή.
Η ελληνική κρίση είναι μια πραγματικότητα που γεμίζει την καθημερινότητά μας, κάνοντας την “επιχειρηματικότητα ευκαιρίας” να μοιάζει πολύ δύσκολη. Αλλά δημιουργεί δεξαμενές ταλέντου, απελευθερώνει δημιουργικότητα και ανοίγει πόρτες που προ κρίσης ήταν ορμητικά κλειστές» είπε στην A.V. ο Γιώργος Πάντζαρης, συν-δημιουργός του AthensBook & GeolAds (εφαρμογή για έξυπνα κινητά και ταμπλέτες), ενώ οι Δήμητρα Κολοτούρα και Mareva Grabowski, εμπνεύστριες της εταιρείας ρούχων Zeus and Dione, είπαν: «Στην Ελλάδα έρχεσαι κάποιες φορές αντιμέτωπος με τη φράση “αυτό δεν γίνεται”. Κι εμείς σκεφτόμαστε: “Πειραματίσου, όμως. Κάν’ το να γίνεται”».

«Η κρίση απελευθερώνει δημιουργικότητα», «Κάν’ το να γίνεται» είναι οι φράσεις κλειδιά που έρχονται από το στόμα νέων ανθρώπων που τα επιχειρηματικά τους ανοίγματα σχεδόν συνέπεσαν με τη δημιουργία της κρίσης. Τα μνημονεύουμε γιατί τέτοιες θέσεις γκρεμίζουν τη στενομυαλιά και την παραίτηση, που πολλοί δείχνουν λόγω της οικονομικής συγκυρίας, και είναι επιπλέον οι απαραίτητες προϋποθέσεις για να φτάσουμε στην επιθυμητή εξωστρέφεια που επιδεικνύουν ήδη επιτυχημένες ελληνικές εταιρείες. Γιατί, ναι, φαίνεται πως το νέο οικονομικό μοντέλο που προτείνει ο ΣΕΒΕ «Παράγω και εξάγω» είναι το πιο λογικό μοντέλο που έχει προταθεί. Κι εδώ υπάρχουν απτά παραδείγματα επιτυχίας από ελληνικές εταιρείες που έχουν κάνει άνοιγμα στην αγορά του εξωτερικού, γεγονός που τους βοηθάει επιπλέον να ξεπεράσουν πιο ανώδυνα την κρίση.

Για παράδειγμα, η κίνηση του Public να συνεργαστεί με την amazon (διαβάστε τη συνέντευξη στη σελίδα Book Voice) είναι η πιο λογική κίνηση που έπρεπε να συμβεί στο χώρο του ελληνικού βιβλίου και της ελληνικής μουσικής προκειμένου να συνδεθούν αυτοί οι δύο χώροι της κουλτούρας, που τόσο έχουν πληγεί από την κρίση, με την αγοραστική δύναμη των εκατομμυρίων Ελλήνων που ζουν εκτός των συνόρων της χώρας. Το ευτύχημα είναι πως τέτοιου είδους κινήσεις, ακόμα κι αν έχουν αργήσει, αρχίζουν να πληθαίνουν κι έτσι ο έξυπνος επιχειρηματίας δεν μοιάζει πια με το σολομό που κολυμπάει ενάντια στο ρεύμα, μπορεί ν’ ακολουθήσει το ρεύμα.

Το σύνθημα «Επιμένουμε ελληνικά» μπορεί να είναι σοβαρό, έτσι όμως διατυπωμένο είναι ελλιπές. Γιατί δεν προϋποθέτει ούτε την ποιότητα ούτε την προστασία του πορτοφολιού μας. Το θέμα είναι τα ελληνικά προϊόντα να διακρίνονται από εκείνα ακριβώς τα στοιχεία που θα τα κάνουν (και) ανταγωνιστικά στο εξωτερικό. Να μπορούν να σταθούν σε διεθνείς διαγωνισμούς και εκθέσεις, διεκδικώντας βραβεία, και κυρίως να πωλούνται. Και, ευτυχώς, τέτοια παραδείγματα έχουμε πολλά.

«Η κρίση μάς έκανε να αξιολογήσουμε τις δυνάμεις και την προσφορά μας στο κοινό και να πούμε στον εαυτό μας ότι πρέπει να κρατηθούμε στην αγορά έχοντας κάθε μέρα στο νου μας τη δουλειά μας και μόνο αυτή. Εδώ να σας πω ότι δεν πιστεύω σε θαύματα και επιτυχίες που θα αλλάξουν ριζικά τη ζωή μας. Πιστεύω ότι για να τα καταφέρει κανείς πρέπει να έχει μια ιδέα και μερικά θεμελιώδη “πιστεύω”. Αυτά πρέπει να υπηρετεί με όποιον τρόπο θεωρεί σωστό κι ύστερα να αφήνει τον κόσμο να κρίνει. Η αλήθεια είναι ότι ο δρόμος είναι μακρύς για την επιτυχία και ο αγώνας μαραθώνιος. Η επιτυχία κρύβεται στη συνέπεια κάθε μέρας» λέει ο Γιώργος Πλακωτάρης, συνδημιουργός του μουσείου και των προϊόντων «Citrus - Άρωμα Μνήμης».

Η επιτυχία κρύβεται, εκτός από τη δουλειά, στις επιλεγμένες πρώτες ύλες, στην ποιότητα, στη χρήση παραδοσιακών συνταγών, στο όραμα, την καλή οργάνωση και την υπομονή. Αλλά και στον εναρμονισμό στις απαιτήσεις των καιρών. Ιδιαίτερη προσοχή στις συσκευασίες, που προϋποθέτουν συνεργασία με δημιουργικά γραφεία (δες για παράδειγμα το μπουμ που έγινε πρώτα απ’ όλα με τα λάδια), εκσυγχρονισμός του marketing. Η κρίση θα ξεπεραστεί με καινοτομία και εξωστρέφεια. Οι ελληνικές εταιρείες (με τα προϊόντα τους) που ακολουθούν το έχουν καταλάβει...

Σύμφωνα με τον Πανελλήνιο Σύνδεσμο Εξαγωγέων (26/3/2013)

• Με βάση την ανάλυση του Πανελληνίου Συνδέσμου Εξαγωγέων και του Κέντρου Εξαγωγικών Ερευνών και Μελετών επί των προσωρινών στοιχείων της Εθνικής Στατιστικής Αρχής (ΕΛ-ΣΤΑΤ), χωρίς να συμπεριλαμβάνονται τα πετρελαιοειδή, στο δωδεκάμηνο Ιανουαρίου-Δεκεμβρίου 2012 η αξία των εξαγωγών ανήλθε στα 17.004,4 εκ. ευρώ (21.922,5 εκ. δολάρια) έναντι 16.182,9 εκ. ευρώ (22.577,7 εκ. δολάρια) κατά το ίδιο διάστημα του έτους 2011, σημειώνοντας αύξηση 5,1%.

• Εν αναμονή των οριστικών στοιχείων για τις εξαγωγές πετρελαιοειδών, που αποτελούν και την κυριότερη κατηγορία εξαγώγιμων προϊόντων της χώρας, με αναγωγή στοιχείων θα προκύψει αύξηση σε επίπεδα των 26,5 δις ευρώ, συνολικά, ήτοι στο 13,3% του ΑΕΠ της χώρας (με ΑΕΠ στα επίπεδα των 199,3 δις ευρώ, σύμφωνα με τις χειμερινές προβλέψεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής).

Για το σύνολο του 2012 προκύπτει μείωση των εξαγωγών προς τις χώρες της ΕΕ (-1,7%), ενώ αντίθετα σημαντική είναι η αύξηση των εξαγωγών προς τις Τρίτες Χώρες (+17,8%).

• Οι ελληνικές εξαγωγές στο πρώτο δίμηνο του 2013 έχουν αυξηθεί κατά 10,9% (αντίστοιχα οι εισαγωγές έχουν μειωθεί κατά 6,5%), σύμφωνα με τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Εταιρείας.

Με ελληνική σφραγίδα. Έργο του J. Lio από την έκθεση "Urban art" (2009)

Έργο του J. Lio από την έκθεση "Urban art" (2009)

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ