Ελλαδα

Μια επίμαχη τροπολογία περί Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης

Σύνθλιψη μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και αδικία εις βάρος εκπαιδευτικών

32014-72458.jpg
A.V. Guest
22’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
136548-312307.jpg

Από τον ΣΑΤΕΑ (Σύλλογος Αποφοίτων Τμημάτων Ειδικής Αγωγής)

Στις 23-08-2016 το Δ.Σ. του ΣΑΤΕΑ συναντήθηκε με τον υπουργό παιδείας, κο Φίλη. Η συνάντηση έγινε παρουσία του κου Κασσιανού, συμβούλου για θέματα ΕΑΕ, και του κου Κατσαρού, διευθυντή του πολιτικού γραφείου του υπουργού. Ο ΣΑΤΕΑ εξέφρασε ενώπιόν τους το αίτημα για απόσυρση της τροπολογίας του υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων (παρατίθεται στο τέλος του κειμένου) και ζήτησε να διεξαχθεί διάλογος με όλους τους άμεσα ενδιαφερόμενους στην ΕΑΕ για την κατάθεση μιας πληρέστερης και μη αποσπασματικής προσέγγισης σε επίπεδο εκπαιδευτικής νομοθεσίας.

Ο κος Φίλης ανακοίνωσε την πρόσληψη 9.000 αναπληρωτών ΕΑΕ σε Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση για τη σχολική χρονιά 2016-2017. Ερωτηθείς αρχικά για ποιο λόγο επιλέχθηκε να τεθεί σε διαβούλευση η συγκεκριμένη τροπολογία εν μέσω Αυγούστου και αν πρόκειται να εφαρμοστεί από τη σχολική χρονιά 2017-2018, όπως έχει διαρρεύσει. Επίσης, κλήθηκε να σχολιάσει γιατί κατατέθηκε προς διαβούλευση με βεβιασμένο και αποσπασματικό τρόπο και όχι στο πλαίσιο ενός πιο διευρυμένου νομοσχεδίου για την ΕΑΕ, ενώ έχει αναγνωριστεί από το ΥΠΠΕΘ η αποσπασματικότητα της εκπαιδευτικής νομοθεσίας που αφορά στην ΕΑΕ.

Ο κος Φίλης δεν απέκλεισε να κατατεθεί ένα νομοσχέδιο στην ΕΑΕ και υποστήριξε ότι το ΥΠΠΕΘ υιοθετεί μια προσέγγιση συμπερίληψης, ώστε να αρθούν οι διακρίσεις στους μαθητές με αναπηρία οι οποίες αντανακλώνται και στις διακρίσεις μεταξύ των εκπαιδευτικών ΕΑΕ. Οι τετραετείς βασικές σπουδές στην ΕΑΕ εξισώνονται με την κατοχή ενός μεταπτυχιακού τίτλου και διατυπώθηκε η πρόταση για την κατάργηση της πρόταξης του βασικού τίτλου σπουδών. Αντ’ αυτού, οι ήδη υπηρετήσαντες στην ΕΑΕ με βασικό πτυχίο ή άλλα ακαδημαϊκά προσόντα (λ.χ. μεταπτυχιακό) και προϋπηρεσία σε αυτή κρίνονται “εξειδικευμένοι” στην ΕΑΕ στο όνομα της ισότιμης μεταχείρισης των εκπαιδευτικών. Η πρόταξη του βασικού τίτλου σπουδών χαρακτηρίστηκε ως θετική διάκριση, κάτι που δεν επιθυμεί το ΥΠΠΕΘ, καθώς υποδαυλίζει τη διαμάχη μεταξύ των εκπαιδευτικών.

Ειδικότερα, ως προς την τροπολογία τέθηκαν οι ακόλουθες ερωτήσεις και λήφθηκαν οι αντίστοιχες απαντήσεις:

1. Στην αιτιολογική έκθεση του ΥΠΠΕΘ για την τροπολογία γίνεται λόγος για “αποκατάσταση της αδικίας” των μόνιμων εκπαιδευτικών ΠΕ60 και ΠΕ70 με υπηρεσία στην ΕΑΕ. Πώς αίρεται η αδικία από τη στιγμή που οι υπηρεσιακές μεταβολές (αποσπάσεις, μεταθέσεις) στην ΕΑΕ πραγματοποιούνταν κανονικά, παρά τη μετονομασία των θέσεων ΕΑΕ σε ΠΕ61 και ΠΕ71 (ν3966/2011), ενώ ποτέ δεν έγιναν μόνιμοι διορισμοί των εκπαιδευτικών ΠΕ61 και ΠΕ71;

Από το 2011 και μετά η συνέχιση των συγκεκριμένων υπηρεσιακών μεταβολών ήταν παράνομη και γίνονταν λόγω των αυξημένων αναγκών σε εκπαιδευτικό προσωπικό στην ΕΑΕ, όπως ισχυρίστηκε ο κος Κασσιανός.

2. Για ποιο λόγο δεν γίνεται ρητή αναφορά στην πρόταξη του βασικού τίτλου σπουδών στη στελέχωση των δομών ΕΑΕ;

Ο κος Κασσιανός υποστήριξε ότι η πρόταξη δεν καταργείται με την εν λόγω τροπολογία και ότι δεν θίχτηκε σκοπίμως σε αυτή.

3. Από τη στιγμή που το ΥΠΠΕΘ προτίθεται να καταργήσει τη μετονομασία των θέσεων ΕΑΕ από ΠΕ61 και ΠΕ71, πώς σκοπεύει να διορίσει μόνιμα εκπαιδευτικούς ΕΑΕ σε αποχαρακτηρισμένες θέσεις;

Οι θέσεις ΕΑΕ θα διαθέτουν την ονομασία ΠΕ60- ΠΕ70 και ΠΕ61-ΠΕ71, καθώς προβλέπεται δικαίωμα κατοχής οργανικής θέσης ΕΑΕ να έχουν οι ακόλουθοι εκπαιδευτικοί: οι ΠΕ61 και ΠΕ71, οι έχοντες διδακτορικό ή μεταπτυχιακό τίτλο σπουδών σε ΕΑΕ και οι κατέχοντες πενταετή προϋπηρεσία σε δομές ΕΑΕ. Ο κος Φίλης αποφάνθηκε ότι δεν γνωρίζει τη μορφή διεξαγωγής του διαγωνισμού ΑΣΕΠ και ότι θα καταβληθεί προσπάθεια αξιοποίησης της πολυετούς προϋπηρεσίας. Τον Νοέμβριο το ΥΠΠΕΘ προτίθεται να ξεκινήσει συζήτηση για τον τρόπο διορισμού στην ΕΑΕ, στην οποία θα κληθεί και ο ΣΑΤΕΑ.

4. Το ΥΠΠΕΘ έχει υποστηρίξει ότι η ΕΑΕ αποτελεί προτεραιότητα. Πώς, όμως, διασφαλίζεται η ποιότητα της παρεχόμενης εκπαίδευσης ακόμη και με άτομα χωρίς τις απαραίτητες γνώσεις;

Διατυπώθηκε ο ισχυρισμός ότι οι ΠΕ61 και ΠΕ71 δεν επαρκούν για τη στελέχωση της ΕΑΕ. Για αυτό το λόγο κρίθηκε απαραίτητο να οριστούν με φθίνουσα σειρά τα ελάχιστα προσόντα. Ως παράδειγμα αναφέρθηκε η προτίμηση στελέχωσης μιας θέσης ΕΑΕ από έναν μόνιμο εκπαιδευτικό με δεκαετή προϋπηρεσία στην τάξη παρά έναν αναπληρωτή Γενικής Εκπαίδευσης με μηδενική προϋπηρεσία, όπως συνέβη τη σχολική χρονιά 2015-2016. Η συγκεκριμένη λογική εξυπηρετεί την κάλυψη των λειτουργικών κενών στην ΕΑΕ από τους ήδη μόνιμους εκπαιδευτικούς, χωρίς ωστόσο να τους παρέχεται η δυνατότητα κατοχύρωσης οργανικής θέσης στην ΕΑΕ.

5. Οι υπεράριθμοι εκπαιδευτικοί χωρίς προσόντα ΕΑΕ θα καλύψουν θέσεις αναπληρωτών ΕΑΕ από τη στιγμή που οι αποσπάσεις προηγούνται των προσλήψεων αναπληρωτών;

Οι συγκεκριμένοι εκπαιδευτικοί θα καλύψουν τον ίδιο αριθμό θέσεων (775 θέσεις) που κάλυψαν οι αναπληρωτές Γενικής Εκπαίδευσης χωρίς κανένα προσόν στην ΕΑΕ ή και με μηδενική προϋπηρεσία τη σχολική χρονιά 2015-2016. Ο κος Φίλης σχολίασε ότι οι αποσπάσεις δε θα γίνουν πρώτα στην ΕΑΕ.

6. Η στελέχωση της Γενικής Εκπαίδευσης γίνεται μέσω αποφοίτων των Παιδαγωγικών Τμημάτων με βασικό τίτλο σπουδών και τετραετείς σπουδές, χωρίς να απαιτούνται επιπλέον τυπικά προσόντα. Στο πλαίσιο εναρμόνισης Γενικής και Ειδικής Εκπαίδευσης, το αντίστοιχο σύστημα πρέπει να ισχύει και στη στελέχωση της ΕΑΕ, αξιοποιώντας αποφοίτους με βασικό τίτλο σπουδών και τετραετείς σπουδές στην ΕΑΕ. Γιατί τα τυπικά προσόντα (λ.χ. μεταπτυχιακό), των οποίων η απόκτηση γίνεται επί πληρωμή, ισχύουν μόνο στην ΕΑΕ και δεν αξιοποιούνται αντίστοιχα και στη Γενική Εκπαίδευση; Γιατί να μετακυλίεται το κόστος απόκτησης γνώσεων στον εκπαιδευτικό;

Ο κος Κασσιανός υποστήριξε ότι το εν λόγω σύστημα στελέχωσης είναι πεπερασμένο και πρέπει να αλλάξει.

7. Γιατί καταργήθηκε το χρονικό όριο απόκτησης σεμιναρίων ΕΑΕ 400 ωρών (έως και 31/08/2010);

Η συγκεκριμένη κατάργηση θα συμβάλλει στην ευελιξία και την κινητικότητα των εκπαιδευτικών στις δομές της εκπαίδευσης για την κάλυψη των κενών και στα δύο συστήματα.

Επιπρόσθετα, διατυπώθηκαν από πλευράς ΥΠΠΕΘ τα παρακάτω:

Ο κος Φίλης διατύπωσε την πρόταση προς τους ΠΕ61 και ΠΕ71 για δικαίωμα εργασίας και στη Γενική Εκπαίδευση. Αυτό το δικαίωμα μπορεί να κατοχυρωθεί μέσω της διεξαγωγής μιας εξομοίωσης, προκειμένου να προωθηθεί η συμπεριληπτική εκπαίδευση των μαθητών και να διασφαλιστεί η κινητικότητα των εκπαιδευτικών.

Η Παράλληλη Στήριξη ειπώθηκε ότι δεν αποτελεί ευθύνη του ελληνικού κράτους, καθώς εντάσσεται στο ΕΣΠΑ, και πως η χορήγησή τους έχει εκτοξευθεί σε αριθμό λόγω των υπεργνωματεύσεων των ΚΕΔΔΥ.

Ο κος Κατσαρός επεσήμανε ότι η επιμόρφωση των μόνιμων εκπαιδευτικών Γενικής Εκπαίδευσης πρέπει να διεξαχθεί, προκειμένου να είναι όλοι οι εκπαιδευτικοί καταρτισμένοι.

Ως προς τα σχόλια της διαβούλευσης διατυπώθηκε ότι αυτά θα εξεταστούν όχι αποκλειστικά ποσοτικά αλλά και ποιοτικά.

Ως προς την παιδαγωγική επάρκεια της κατεύθυνσης “Εκπαίδευση Ατόμων με Ειδικές Ανάγκες” του Τμήματος Εκπαιδευτικής και Κοινωνικής Πολιτικής του Πανεπιστημίου Μακεδονίας ο κος Φίλης δήλωσε γνώστης του θέματος. Ισχυρίστηκε ότι το συγκεκριμένο Τμήμα δεν μπορεί να συμπεριληφθεί στο ίδιο εδάφιο με τα υπόλοιπα Παιδαγωγικά Τμήματα, καθώς απουσιάζει ο όρος “Παιδαγωγικό” στον τίτλο του. Δεσμεύτηκε, όμως, ότι το θέμα θα λυθεί, αφού πρώτα υπάρξει σχετική γνωμοδότηση από το ΙΕΠ για το πρόγραμμα σπουδών του Τμήματος το οποίο δεν αμφισβητεί πως πληροί όλες τις προϋποθέσεις.

Ο κος Υπουργός στην τοποθέτησή του στις 30-08-2016 για την τροπολογία στην Ειδική Αγωγή στο πλαίσιο του νομοσχεδίου «Ρυθμίσεις για την Ελληνόγλωσση Εκπαίδευση, τη διαπολιτισμική εκπαίδευση και άλλες διατάξεις» εμμένει στο θέμα των προσλήψεων 9.100 αναπληρωτών για την κάλυψη των κενών στην Ειδική Αγωγή για τη σχολική χρονιά 2016-2017. Οι ενστάσεις του ΣΑΤΕΑ δεν αφορούν στη φετινή στελέχωση των δομών Ειδικής Αγωγής, αλλά στα ακόλουθα σημεία για το τι μέλλει γενέσθαι από τη σχολική χρονιά 2017-2018:

1. Στη στελέχωση των δομών Ειδικής Αγωγής από εκπαιδευτικούς χωρίς καθόλου τυπικά ακαδημαϊκά προσόντα. Η διασφάλιση της ποιότητας της παρεχόμενης εκπαίδευσης για τους μαθητές με αναπηρία ή και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες απαιτεί εκπαιδευτικούς με βασικό πτυχίο στην Ειδική Αγωγή (ΠΕ61, ΠΕ71) και εκπαιδευτικούς με πιστοποιημένες, επαρκείς γνώσεις, συγκεκριμένα με Διδακτορικό ή Μεταπτυχιακό στην Ειδική Αγωγή ή διετή επιμόρφωση σε Διδασκαλείο.

2. Στην κατάργηση του άρθρου 56 του ν. 3966/2011 που αφορά στις οργανικές θέσεις Ειδικής Αγωγής με ονομασία ΠΕ61 (νηπιαγωγοί Ειδικής Αγωγής) και ΠΕ71 (δάσκαλοι Ειδικής Αγωγής). Σε ποιες θέσεις θα διορίσει μόνιμα το ΥΠΠΕΘ τους συγκεκριμένους κλάδους εκπαιδευτικών, όπως έχει ήδη εξαγγείλει κατ’ επανάληψη, όταν καταργεί την ονομασία των συγκεκριμένων οργανικών θέσεων;

3. Είναι γνωστό ότι πριν την αρχή της σχολικής χρονιάς πραγματοποιούνται οι υπηρεσιακός μεταβολές των μόνιμων εκπαιδευτικών, δηλαδή οι μεταθέσεις και οι αποσπάσεις. Να πραγματοποιούνται μόνο εκείνες των μόνιμων εκπαιδευτικών Ειδικής Αγωγής, στη συνέχεια να γίνεται η πρόσληψη εξειδικευμένων αναπληρωτών από τους πίνακες Ειδικής Αγωγής και να εξαντλείται ο πίνακάς τους. Με την εν λόγω τροπολογία οι κενές θέσεις Ειδικής Αγωγής θα καλύπτονται από εκπαιδευτικούς χωρίς καθόλου προσόντα , μειώνοντας κατά πολύ σε αριθμό τις προσλήψεις αναπληρωτών με τυπικά ακαδημαϊκά προσόντα στην Ειδική Αγωγή.

4. Το γεγονός ότι οι απόφοιτοι των δύο πανεπιστημιακών τμημάτων Ειδικής Αγωγής δεν επαρκούν για την κάλυψη των θέσεών της ήταν ήδη γνωστό εδώ και χρόνια από την παρούσα κυβέρνηση. Θα μπορούσε, επομένως, να γίνει ένας διαφορετικός προγραμματισμός για την εξασφάλιση ενός ικανοποιητικού αριθμού εκπαιδευτικών Ειδικής Αγωγής δωρεάν και σε προπτυχιακό επίπεδο, όπως συμβαίνει και με τα υπόλοιπα παιδαγωγικά τμήματα της χώρας, χωρίς να εξαναγκάζονται οι εκπαιδευτικοί να πληρώνουν ακαδημαϊκά προσόντα, για να έχουν δικαίωμα εργασίας στην Ειδική Αγωγή. Για παράδειγμα, λύση θα μπορούσε να αποτελέσει η αύξηση των εισακτέων στις συγκεκριμένες σχολές, η ίδρυση επιπλέον αντίστοιχων πανεπιστημιακών τμημάτων και σε άλλες πόλεις της Ελλάδας ή ο διάλογος του ΥΠΠΕΘ με τα πανεπιστήμια για την αναμόρφωση του οδηγού σπουδών των υπόλοιπων παιδαγωγικών τμημάτων για την κατάλληλη προετοιμασία των αποφοίτων τους για τη συμπεριληπτική εκπαίδευση. Οι αποσπάσεις ανειδίκευτων εκπαιδευτικών ΔΕΝ προωθούν τη συμπερίληψη των μαθητών.

Ο Σύλλογος Αποφοίτων Τμημάτων Ειδικής Αγωγής ζητά την άμεση απόσυρση της τροπολογίας που συνθλίβει μαθητές με αναπηρία ή ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και εκπαιδευτικούς ΕΑΕ ΠΕ61 και ΠΕ71. Η αποσπασματικότητα νομοθετικών διατάξεων, χωρίς τη διεξαγωγή ενός εθνικού διαλόγου για μια ολοκληρωμένη νομοθετική πρόταση με τη συμμετοχή όλων των εμπλεκόμενων φορέων, δεν συμβάλλει στην αντιμετώπιση των προβλημάτων της εκπαίδευσης, Γενικής και Ειδικής.

Σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση του παρόντος σ/ν, «Οι εκπαιδευτικοί που ανήκουν στους κλάδους ΠΕ60 και ΠΕ70 και κατέχουν την ανωτέρω εξειδίκευση στην ΕΑΕ, παρότι στελέχωναν εξαρχής και συνεχίζουν να στελεχώνουν και να στηρίζουν τις δομές ΕΑΕ (οι κλάδοι αυτοί συνιστούν τους αρχαιότερους κλάδους ΕΑΕ) και κατά συνέπεια έχουν συμβάλει ουσιωδώς στην εδραίωση και εξέλιξη της ΕΑΕ στη χώρα μας, έτυχαν τα τελευταία χρόνια άνισης και αδικαιολόγητης μεταχείρισης. Συγκεκριμένα, οι καταργούμενες διατάξεις τους στερούσαν ολικώς τη δυνατότητα υπηρέτησης σε δομές ΕΑΕ. Με την κατάργηση αυτών των διατάξεων αποκαθίσταται η νομιμότητα κατοχής οργανικών θέσεων στην ΕΑΕ των κλάδων ΠΕ60 και ΠΕ70 με εξειδίκευση στην ΕΑΕ και επανέρχεται η κανονικότητα στις υπηρεσιακές μεταβολές οι οποίες εξακολουθούσαν να πραγματοποιούνται παρά την κατάργηση των κλάδων αυτών στις δομές ΕΑΕ.".

Στα παραπάνω μπορεί κανείς να εντοπίσει τις εξής αντιφάσεις:

1) Οι ΠΕ60 και ΠΕ70 από τη μια "στελεχώνουν εξαρχής και συνεχίζουν να στελεχώνουν και να στηρίζουν τις δομές ΕΑΕ..." , ενώ από την άλλη παρουσιάζονται ως θύματα μιας άνισης μεταχείρισης, αφού "οι καταργούμενες διατάξεις τους στερούσαν ολικώς τη δυνατότητα υπηρέτησης σε δομές ΕΑΕ". Πώς γίνεται αυτός που στερήθηκε τη δυνατότητα υπηρέτησης σε κάποια δομή να συνεχίζει να τη στελεχώνει και να τη στηρίζει, είτε ως μόνιμος είτε ως αναπληρωτής;

2) Αφού "Με την κατάργηση αυτών των διατάξεων αποκαθίσταται η νομιμότητα κατοχής οργανικών θέσεων στην ΕΑΕ των κλάδων ΠΕ60 και ΠΕ70 με εξειδίκευση στην ΕΑΕ" και επομένως αμφισβητείται η ίδια η «νομιμότητα» προηγούμενου νόμου (Ν. 3966/2011), πώς γίνεται όχι μόνο να μην έχει χαθεί ούτε μία οργανική θέση εκπαιδευτικού ΠΕ70 και ΠΕ60 στην ΕΑΕ έως σήμερα αλλά και να μην έχει μονιμοποιηθεί στο ΥΠΠΕΘ ούτε ένας ΠΕ71 ή ΠΕ61;

3)Το ότι "επανέρχεται η κανονικότητα στις υπηρεσιακές μεταβολές οι οποίες εξακολουθούσαν να πραγματοποιούνται παρά την κατάργηση των κλάδων αυτών στις δομές ΕΑΕ" εμπεριέχει από μόνο του την τραγική αλήθεια της μη εφαρμογής των νόμων στη χώρα μας. Αλλά αφού οι νόμοι δεν εφαρμόζονται, ποιος ο λόγος να συνταχθεί ένας νέος που επαναφέρει κάτι που δεν σταμάτησε να ισχύει ποτέ, όπως η αδιαλείπτως εφαρμοζόμενη "κανονικότητα" στις υπηρεσιακές μεταβολές; Μήπως για να συμπεριληφθούν κάποια επιπλέον προσόντα (όπως σεμινάρια αδιευκρίνιστης διάρκειας και εμπειρία στην ενισχυτική διδασκαλία) ή για να συμπληρωθεί το εδάφιο της μη απαιτούμενης κατοχής ειδικών προσόντων για την απόσπαση των μόνιμων εκπαιδευτικών στην ΕΑΕ;

4) Άκρως αντιφατική και αβάσιμη είναι για πολλούς λόγους και η άποψη πως η έως τώρα μεταχείριση των ΠΕ70 και ΠΕ60 στην ΕΑΕ υπήρξε άδικη και άνιση  σε σύγκριση -προφανώς- με τους ΠΕ61 και ΠΕ71. Αν λοιπόν συγκρίνουμε τους δύο κλάδους, θα διαπιστώσουμε πως εδώ και 15 ολόκληρα χρόνια ισχύουν τα εξής:

α) Διαγωνισμοί ΑΣΕΠ έχουν διενεργηθεί για εκπαιδευτικούς όλων των κλάδων εκτός των ΠΕ61 και ΠΕ71.

β) Έχουν μονιμοποιηθεί στην εκπαίδευση χιλιάδες νέοι εκπαιδευτικοί, με ή χωρίς εξειδίκευση στον κλάδο τους ή στην ΕΑΕ, αλλά ούτε ένας ΠΕ71 ή ΠΕ61.

γ) Δεν υπάρχει ούτε ένας δάσκαλος ΠΕ70 που να έχει υπηρετήσει 15 έτη αποκλειστικά ως αναπληρωτής και να μην του έχει δοθεί η δυνατότητα μόνιμου διορισμού, αφού εκατοντάδες δάσκαλοι ΠΕ70 μονιμοποιήθηκαν ακόμη και χωρίς επιτυχία ΑΣΕΠ μέσα στα προηγούμενα δεκαπέντε χρόνια.

δ) Ο Ν. 3966/2011 έδωσε τις οργανικές θέσεις ΕΑΕ της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης σε εκείνους που έχουν βασικό τίτλο σπουδών Δασκάλου ή Νηπιαγωγού Ειδικής Αγωγής (ΠΕ71 και ΠΕ61), όπως ακριβώς συμβαίνει δηλαδή με όλους τους κλάδους της εκπαίδευσης, από τους πτυχιούχους των οποίων δεν απαιτούνταν ποτέ η κατοχή επιπλέον προσόντων -πέραν του βασικού πτυχίου- για την κατάληψη θέσης στον κλάδο τους ή τη συμμετοχή σε γραπτό διαγωνισμό ΑΣΕΠ. Οι θέσεις μετονομάστηκαν σε ΠΕ71 και ΠΕ61, αλλά α)ποτέ έως σήμερα δεν υπήρξε μονιμοποίηση των εν λόγω κλάδων στο Υπουργείο Παιδείας και β) ποτέ δεν χάθηκε ούτε μία οργανική θέση ΕΑΕ από τους ήδη υπηρετούντες μόνιμους δασκάλους και νηπιαγωγούς ειδικής αγωγής.

ε) Με το παρόν νομοσχέδιο το ΥΠΠΕΘ ισχυρίζεται πως κατανέμει δικαιότερα τις οργανικές θέσεις ΕΑΕ στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση, από τη μια δίνοντας  στους ΠΕ70 και ΠΕ60 απεριόριστες δυνατότητες οργανικότητας, κινητικότητας και ευελιξίας μεταξύ ειδικής και γενικής αγωγής και από την άλλη αφαιρώντας το βασικό δικαίωμα των ΠΕ71 και ΠΕ61 να καταλαμβάνουν  οργανικές θέσεις στον κλάδο που έχουν αποκλειστικά και εξαρχής σπουδάσει. Στο πλαίσιο του ενιαίου συστήματος προσλήψεων, της ισότιμης μεταχείρισης και της προώθησης της συνεκπαίδευσης διερωτόμαστε λοιπόν: Εκπαιδευτικοί ΠΕ71 και ΠΕ61 με συμμετοχή σε "προγράμματα επιμόρφωσης και εξειδίκευσης" (άρθρο 21, Διορισμοί εκπαιδευτικών ΕΑΕ - υπηρεσιακές μεταβολές, παράγραφος 4γ) θα αξιοποιούνταν αντίστοιχα για τη στελέχωση δομών Γενικής Εκπαίδευσης από το ΥΠΠΕΘ ελλείψει εκπαιδευτικών ΠΕ60 και ΠΕ70;

Ας ελπίσουμε ότι θα επικρατήσει η κοινή λογική και ας αντιληφθούμε επιτέλους ποιος πραγματικά αδικήθηκε στον χώρο της ΕΑΕ όλα τα προηγούμενα χρόνια και για ποιον επιδιώκεται μια νέα άνιση μεταχείριση ακόμη και σήμερα.

Η επιστολή των Συλλόγων Αποφοίτων Τμημάτων Ειδικής Αγωγής προς τους βουλευτές:

«ΔΙΟΡΙΣΜΟΙ ΔΑΣΚΑΛΩΝ ΚΑΙ ΝΗΠΙΑΓΩΓΩΝ ΕΑΕ (ΠΕ71 ΚΑΙ ΠΕ61)»

Από τη σχολική χρονιά 2002-2003 έως σήμερα οι απόφοιτοι των δύο πανεπιστημιακών τμημάτων (ΑΕΙ) Ειδικής Αγωγής της χώρας μας καλύπτουν αποκλειστικά ως αναπληρωτές τα χιλιάδες λειτουργικά αλλά και οργανικά κενά των δομών ΕΑΕ της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, χωρίς να έχει γίνει καμία ενέργεια μονιμοποίησής τους από το Υπουργείο Παιδείας, είτε μέσω διαγωνισμού ΑΣΕΠ είτε μέσω πινάκων προϋπηρεσίας.

Στον Ν. 3848/2010 (άρθρο 9, «Μεταβατικές Διατάξεις»,παρ.1) προβλεπόταν ότι «Κατά την περίοδο έως και το σχολικό έτος 2011−2012 οι διορισμοί μόνιμων εκπαιδευτικών στην πρωτοβάθμια και τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση γίνονται σε ποσοστό 60% από τους ισχύοντες πίνακες διοριστέων εκπαιδευτικών του ΑΣΕΠ και σε ποσοστό 40% από τους κατά την παράγραφο 2 ενιαίους πίνακες προσωρινών αναπληρωτών εκπαιδευτικών με πραγματική προϋπηρεσία. Με απόφαση του Υπουργού Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων, που δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, μπορεί να παρατείνεται η μεταβατική περίοδος του προηγούμενου εδαφίου έως τη διενέργεια του πρώτου διαγωνισμού του ΑΣΕΠ κατά τις διατάξεις του παρόντος νόμου.».

Στον ίδιο Νόμο (άρθρο 9 παρ.11) οριζόταν ότι «Ο πρώτος μετά την έναρξη ισχύος του παρόντος νόμου διαγωνισμός του ΑΣΕΠ για τους κλάδους ΠΕ61 (Νηπιαγωγών ΕΑΕ) και ΠΕ71 (Δασκάλων ΕΑΕ) θα πραγματοποιηθεί σύμφωνα με τις διατάξεις που ισχύουν κατά τη δημοσίευση του νόμου αυτού στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως».

Μετά την ως άνω νομοθετική ρύθμιση και την εξαγγελία διενέργειας διαγωνισμού ΑΣΕΠ εκπαιδευτικών ΠΕ71 και ΠΕ61, ακολούθησε (9/11/2010) Απόφαση Καθορισμού «εξεταστέας ύλης για τις εξετάσεις κατάρτισης πινάκων επιτυχίας δασκάλων και νηπιαγωγών Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης (ΕΑΕ) των Σχολικών Μονάδων Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης (ΣΜΕΑΕ) και των Τμημάτων Ένταξης (ΤΕ) της Δημόσιας Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης» (Απόφαση Αριθμ. 140995/Γ6 (2)/2010, ΑΔΑ 4Ι0Ε9-3Η) για τους κλάδους ΠΕ71 και ΠΕ61. Ωστόσο, ο εν λόγω διαγωνισμός δεν διενεργήθηκε ποτέ έως σήμερα, με αποτέλεσμα να μην μπορεί να εφαρμοστεί η παρ.1 του άρθρου 9 του ίδιου νόμου για τους κλάδους ΠΕ61 και ΠΕ71.

Στον ίδιο Νόμο προβλεπόταν επίσης ότι «Οι ενιαίοι πίνακες προσωρινών αναπληρωτών εκπαιδευτικών που ισχύουν κατά τη δημοσίευση του νόμου αυτού στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως παύουν να τροφοδοτούνται με νέα στοιχεία προϋπηρεσίας από την 1η Ιουλίου 2010 και ισχύουν μέχρι την κατάρτιση των πινάκων που προβλέπονται στο άρθρο 3» (άρθρο 9, παρ. 2). Εντούτοις, α) η παράγραφος αυτή εφαρμόστηκε μόνο στους κλάδους της γενικής αγωγής και όχι σε αυτούς της ΕΑΕ και β) σε τροπολογία του Ν. 4351/2015 (άρθρο 38, παρ.2) ορίστηκε ότι: «Από το σχολικό έτος 2016-2017 η διανυθείσα από 1.9.2010 και εντεύθεν υπηρεσία των προσωρινών αναπληρωτών εκπαιδευτικών προσμετράται και οι σχετικοί ενιαίοι πίνακες προσωρινών αναπληρωτών εκπαιδευτικών ανασυντάσσονται αναλόγως. Από την έναρξη ισχύος του παρόντος κάθε αντίθετη διάταξη καταργείται.». Όπως φαίνεται, ένα μέρος του Ν.3848/2010 είτε εφαρμόστηκε σε μια μόνο κατηγορία αναπληρωτών είτε άλλαξε, λόγω πολιτικής βούλησης, με τροπολογία ενταγμένη σε νεότερο νόμο.

Το ΣτΕ, με την απόφαση 4303/2015, έκρινε συνταγματική ως προς την ισχύ των ενιαίων πινάκων αναπληρωτών τη μεταβατική διάταξη του άρθρου 9 του ως άνω Νόμου όσον αφορά στους αναπληρωτές εκπαιδευτικούς. Με άλλη απόφαση, που αφορούσε στον διορισμό μονίμων εκπαιδευτικών (527/2015), το ΣτΕ απεφάνθη ότι οι ίδιες διατάξεις είναι αντισυνταγματικές, καθώς η απόκτηση της προϋπηρεσίας αναπληρωτών ανάγεται σε προσλήψεις αναπληρωτών ή ωρομισθίων, οι οποίες δεν είχαν υπαχθεί στον έλεγχο της ανεξάρτητης αρχής (ΑΣΕΠ) και δεν προκύπτει ότι έχουν γίνει με αξιοκρατικές εγγυήσεις [σχετ. το 82394/Δ2/27.5.2015 έγγραφο του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων προς το Δικαστήριο, στο οποίο διαλαμβάνεται, κατ’ επίκληση του άρθρου 21 του ν. 2190/1994, ότι «αναφορικά με τη σύναψη συμβάσεων εργασίας ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου για τις προσλήψεις αναπληρωτών εκπαιδευτικών πλήρους ή μειωμένου ωραρίου, είναι σαφές ότι αυτή δεν υπόκειται σε έλεγχο από το Α.Σ.Ε.Π».].

Ως εκπαιδευτικοί ΠΕ71 και ΠΕ61, και μέλη του Συλλόγου Αποφοίτων Τμημάτων Ειδικής Αγωγής, επισημαίνουμε τα εξής:

α) Η μη μονιμοποίηση εκπαιδευτικών του κλάδου μας δεν οφείλεται σε αντισυνταγματικότητα κάποιων διατάξεων, καθότι δεν ανήκουμε σε κλάδους που εργάστηκαν σε δομές ενισχυτικής διδασκαλίας ή Πρόσθετης Διδακτικής Στήριξης, όπως οι εκπαιδευτικοί της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, και επομένως πάντοτε η πρόσληψή μας γινόταν μέσω του Υπουργείου Παιδείας και των Διευθύνσεων Π.Ε. και σε καμία περίπτωση δεν προέκυπτε ως προσωπική επιλογή κάποιου Διευθυντή Εκπαίδευσης, όπως γινόταν στα παραπάνω προγράμματα.

β) Παρά τις εξαγγελίες για διαγωνισμό ΑΣΕΠ των δικών μας κλάδων και τη δημοσίευση Υπουργικής Απόφασης για τον καθορισμό ύλης, δεν τύχαμε ποτέ ισότιμης μεταχείρισης με άλλους κλάδους, επειδή ακριβώς τα άρθρα του Νόμου 3848/2010 εφαρμόστηκαν επιλεκτικά, με αποτέλεσμα να μη διενεργηθεί ποτέ ο διαγωνισμός ΑΣΕΠ για ΠΕ71 και ΠΕ61, αλλά και να μην δοθεί ποτέ η δυνατότητα μόνιμων διορισμών σε αποφοίτους με 30, 40, ακόμη και 120 μήνες προϋπηρεσίας.

γ) Παρόλο που άλλα εδάφια του παραπάνω Νόμου έχουν τροποποιηθεί με αποφάσεις άλλων Νόμων (όπως λ.χ. του Ν.4351/2015), δεν υπήρξε έως σήμερα πολιτική βούληση για αναζήτηση του τρόπου μονιμοποίησής μας είτε με διαγωνισμό είτε με πίνακα φθίνουσας προϋπηρεσίας. Αντιθέτως, λόγω της αυξημένης προσφοράς θέσεων στις δομές ΕΑΕ της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, πολλοί απόφοιτοι Δάσκαλοι και Νηπιαγωγοί Γενικής Αγωγής (ΠΕ70 και ΠΕ60) παρακολούθησαν εντωμεταξύ μεταπτυχιακά προγράμματα σπουδών Ειδικής Αγωγής, απέκτησαν τους αντίστοιχους τίτλους και διεκδίκησαν στη συνέχεια το δικαίωμα πρόσληψης σε θέσεις Δασκάλων και Νηπιαγωγών ΕΑΕ. Οι τελευταίοι κατατάσσονται, από το 2014 και εξής, ναι μεν στον ίδιο ενιαίο πίνακα αναπληρωτών με εμάς, αλλά αμέσως μετά και τον τελευταίο απόφοιτο με βασικό πτυχίο Ειδικής Αγωγής. Γι’ αυτόν τον λόγο εργάζονται στις ίδιες δομές με τους ΠΕ71 και ΠΕ61 (ΣΜΕΑΕ, Τ.Ε., Παράλληλη Στήριξη) διεκδικώντας μάλιστα όχι μόνο ισοτιμία αλλά και πρόταξη έναντι ημών, που έχουμε βασικό παιδαγωγικό τίτλο ειδικής αγωγής. Και ενώ οι οργανικές θέσεις των Δασκάλων και Νηπιαγωγών ΕΑΕ χαρακτηρίστηκαν με τον Ν. 3966/2011 θέσεις «ΠΕ71» και «ΠΕ61», σήμερα, με τροπολογία του ΥΠΠΕΘ, αποχαρακτηρίζονται και δίνονται οργανικά τόσο σε ΠΕ71-ΠΕ61 όσο και σε ΠΕ70 και ΠΕ60, ακόμη και αν οι δεύτεροι δεν διαθέτουν επαρκή ακαδημαϊκά προσόντα για την κάλυψη αντίστοιχων θέσεων («Ρυθμίσεις για την ελληνόγλωσση εκπαίδευση, τη διαπολιτισμική εκπαίδευση και άλλες διατάξεις»,άρθρο 21, 4γ).

δ) Οι αποφάσεις του ΣτΕ ερμηνεύουν και εφαρμόζουν το υπάρχον καθεστώς του ισχύοντος εκάστοτε νόμου και επομένως δεν επιβάλλουν υποχρεωτικές επιλογές για το ΥΠΠΕΘ. Όλα είναι θέμα πολιτικής βούλησης, αφού κάθε νόμος αλλάζει με άλλο νόμο, αρκεί να βρίσκεται σε αρμονία με τις επιταγές του ελληνικού Συντάγματος και του Κοινοτικού Δικαίου.

ε) Διεκδικούμε την αναγνώριση του συνόλου της προϋπηρεσίας μας και τη μονιμοποίησή μας σε θέσεις ΠΕ61 και ΠΕ71, με νομοθετική ρύθμιση και διαδικασία υπό τον έλεγχο του ΑΣΕΠ. Απαιτούμε να διασφαλιστούν τα δικαιώματα του κλάδου μας, που προκύπτουν από τον βασικό τίτλο σπουδών στην Ειδική Αγωγή και την πολυετή εκπαιδευτική υπηρεσία μας ως αναπληρωτών χωρίς δυνατότητα συμμετοχής σε διαγωνισμό ΑΣΕΠ.

Διαβάστε ολόκληρη την τροπολογία του υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων:

Στο Σχέδιο Νόμου «Ρυθμίσεις για την ελληνόγλωσση εκπαίδευση, τη διαπολιτισμική εκπαίδευση και άλλες διατάξεις»

Άρθρο

Θέματα Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης

1. Η παράγραφος 1 του άρθρου 10 του ν.3699/2008 ( Α΄ 199), αντικαθίσταται ως εξής:

«1. Όργανα διοίκησης των ΣΜΕΑΕ είναι ο διευθυντής, ο υποδιευθυντής και ο σύλλογος διδασκόντων. Στο σύλλογο διδασκόντων μετέχουν ισότιμα όλοι οι εκπαιδευτικοί καθώς και τα όλα μέλη του Ειδικού Εκπαιδευτικού και Ειδικού Βοηθητικού Προσωπικού».

2. α) Η παράγραφος 1 του άρθρου 16 του ν.3699/2008 , αντικαθίσταται ως εξής:

«1. Η στελέχωση των ΣΜΕΑΕ, των ΤΕ, των ΚΕΔΔΥ, των προγραμμάτων πρώιμης παρέμβασης, των προγραμμάτων παράλληλης στήριξης και παροχής διδασκαλίας στο σπίτι γίνεται από :

α) Εκπαιδευτικούς ΕΑΕ πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης κλάδων ΠΕ61 και ΠΕ71, και

β) Εκπαιδευτικούς ΕΑΕ πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης των κλάδων που προβλέπονται στα άρθρα 12, 13 και 14 του ν.1566/1985, όπως ισχύουν, με εξειδίκευση στην ΕΑΕ. Η εξειδίκευση στην ΕΑΕ αποδεικνύεται με:

αα) Διδακτορικό δίπλωμα στην ΕΑΕ, με βασικές σπουδές σε Πανεπιστήμια της ημεδαπής ή με αναγνωρισμένο ως ισότιμο και αντίστοιχο πτυχίο της αλλοδαπής ή

ββ) Μεταπτυχιακό τίτλο σπουδών στην ΕΑΕ, με βασικές σπουδές σε Πανεπιστήμια της ημεδαπής ή με αναγνωρισμένο ως ισότιμο και αντίστοιχο πτυχίο της αλλοδαπής ή

γγ) Πτυχίο διετούς μετεκπαίδευσης στην ΕΑΕ των Διδασκαλείων της ημεδαπής ή αναγνωρισμένο ως ισότιμο και αντίστοιχο πτυχίο της αλλοδαπής, με βασικές σπουδές σε Πανεπιστήμια της ημεδαπής ή με αναγνωρισμένο ως ισότιμο και αντίστοιχο πτυχίο της αλλοδαπής ή

δδ) Πτυχίο από Πανεπιστήμια της ημεδαπής ή αναγνωρισμένο ως ισότιμο και αντίστοιχο πτυχίο της αλλοδαπής με τουλάχιστον πενταετή αποδεδειγμένη προϋπηρεσία στην ΕΑΕ.

εε) Ειδικά για τον κλάδο ΠΕ11, επιπροσθέτως των ανωτέρω, πτυχίο ΤΕΦΑΑ των Πανεπιστημίων της ημεδαπής ή αναγνωρισμένο ως αντίστοιχο και ισότιμο πτυχίο της αλλοδαπής με κύρια ειδικότητα την «ΕΑΕ» ή την «Ειδική Φυσική Αγωγή» ή την «Ειδική Φυσική Αγωγή-Θεραπευτική Γυμναστική» ή την «Προσαρμοσμένη Φυσική Αγωγή» ή την «Προσαρμοσμένη Κινητική Αγωγή» ή την «Άσκηση σε χρόνιες παθήσεις και Αναπηρία».

Οι ανωτέρω εκπαιδευτικοί τοποθετούνται στις θέσεις των ΣΜΕΑΕ, των ΤΕ, των προγραμμάτων πρώιμης παρέμβασης, των προγραμμάτων παράλληλης στήριξης και παροχής διδασκαλίας στο σπίτι με μετάθεση ή διορισμό ή απόσπαση ή προσωρινή αναπλήρωση, σύμφωνα με τα ισχύοντα στην γενική εκπαίδευση. Ειδικότερα οι οργανικές θέσεις εκπαιδευτικών Νηπιαγωγών και Δασκάλων των Ειδικών Νηπιαγωγείων, των Ειδικών Δημοτικών Σχολείων, των Τμημάτων Ένταξης πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, των Κέντρων Διαφοροδιάγνωσης, Διάγνωσης και Υποστήριξης (ΚΕ.Δ.Δ.Υ.) και των Εργαστηρίων Ειδικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (Ε.Ε.Ε.Ε.Κ.) πληρούνται από εκπαιδευτικούς των κλάδων ΠΕ61 και ΠΕ71 καθώς και των κλάδων ΠΕ60 και ΠΕ70 που κατέχουν τα προβλεπόμενα στην περιπτ.β΄ προσόντα, σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις».

β) Οι περιπτ. γ΄ και δ΄ της παρ. 1 του άρθρου 19 του ν.3699/2008, οι υποπαράγραφοι 1.3 και 1.4 της παρ. 1 του άρθρου 20 του ν.3699/2008 καθώς και η παρ. 1 του άρθρου 56 του ν.3966/2011 (Α΄ 118) καταργούνται.

3. Το άρθρο 21 του ν.3699/2008, όπως ισχύει, αντικαθίσταται ως εξής:

«Άρθρο 21

Διορισμοί εκπαιδευτικών ΕΑΕ -Υπηρεσιακές μεταβολές

1. Σε κενές οργανικές θέσεις εκπαιδευτικών ΕΑΕ μπορεί να μετατίθενται εκπαιδευτικοί της παρ.1 του άρθρου 16. Ειδικά οι εκπαιδευτικοί της περιπτ.β΄ της παρ.1 του άρθρου 16 που υπηρετούν στη γενική και επαγγελματική εκπαίδευση μπορεί να μετατίθενται σε κενές οργανικές θέσεις εκπαιδευτικών ΕΑΕ, εφόσον έχουν συμπληρώσει τριετή (3) διδακτική υπηρεσία. Οι εκπαιδευτικοί του προηγούμενου εδαφίου διατηρούν το δικαίωμα μετάθεσης σε κενές οργανικές θέσεις του αντίστοιχου κλάδου στη γενική και επαγγελματική εκπαίδευση, μετά τη συμπλήρωση διετούς διδακτικής υπηρεσίας σε δομές ΕΑΕ.

Οι εκπαιδευτικοί της παρούσας παραγράφου, οι οποίοι πέραν των προβλεπόμενων προσόντων διαθέτουν επιπλέον εξειδίκευση στην ελληνική νοηματική γλώσσα των κωφών και στη γραφή Braille των τυφλών που πιστοποιείται με βάση την παράγραφο 3 του άρθρου 7, μετατίθενται κατά προτεραιότητα σε σχολικές μονάδες τυφλών και κωφών.

Κατά την προσωρινή ή οριστική τοποθέτηση σε κενές οργανικές θέσεις μόνιμου εκπαιδευτικού προσωπικού των ΣΜΕΑΕ, προηγούνται εκπαιδευτικοί που είναι άτομα με μόνιμη αναπηρία τουλάχιστον εξήντα επτά τοις εκατό (67%) σε αντίστοιχες σχολικές μονάδες και σε ποσοστό που δεν υπερβαίνει το είκοσι τοις εκατό (20%) των υπηρετούντων εκπαιδευτικών σε αυτές. Η τοποθέτηση των εκπαιδευτικών από μετάθεση σε κενές οργανικές θέσεις γίνεται σύμφωνα με το σύνολο των μορίων τους και εφόσον αυτοί πληρούν τις προϋποθέσεις ικανότητας όπως αυτές προβλέπονται κατωτέρω και η αναπηρία δεν οφείλεται σε θέματα ψυχικής υγείας.

2. Οι εκπαιδευτικοί της παρ.1 του άρθρου 16, όπως αντικαθίσταται με το παρόν, μπορεί να τοποθετούνται με μετάθεση ή απόσπαση σε θέσεις των ΚΕΔΔΥ, εφόσον συμπληρώσουν τριετή διδακτική προϋπηρεσία σε ΣΜΕΑΕ, ΤΕ, προγράμματα πρώιμης παρέμβασης, προγράμματα παράλληλης στήριξης και παροχής διδασκαλίας στο σπίτι και εφόσον οι κλάδοι τους προβλέπονται στα οικεία οργανογράμματα των ΚΕΔΔΥ.

3. Στις απομένουσες μετά τις μεταθέσεις κενές οργανικές θέσεις διορίζονται οι περιλαμβανόμενοι στους πίνακες διοριστέων του ΑΣΕΠ εκπαιδευτικοί ΕΑΕ της παρ.1 του άρθρου 16, σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις.

Οι εκπαιδευτικοί του προηγούμενου εδαφίου που κατέχουν τα προσόντα της περ.β΄ της παρ. 1 του άρθρου 16 μπορεί να μετατίθενται σε κενές οργανικές θέσεις της γενικής και επαγγελματικής εκπαίδευσης, μετά την συμπλήρωση τριετούς διδακτικής υπηρεσίας σε δομές ΕΑΕ.

4. Όταν δεν καλύπτονται τα κενά με μετάθεση ή διορισμό, αποσπώνται σε ΣΜΕΑΕ, Τμήματα Ένταξης, προγράμματα παράλληλης στήριξης, πρώιμης παρέμβασης και παροχής διδασκαλίας στο σπίτι, μόνιμοι εκπαιδευτικοί, ως ακολούθως:

α) Κατά προτεραιότητα εκπαιδευτικοί ΕΑΕ της παρ.1 του άρθρου 16.

β) Ακολουθούν εκπαιδευτικοί, οι οποίοι πληρούν τις προϋποθέσεις τουλάχιστον μίας (1) εκ των κατωτέρω περιπτώσεων, κατά την ακόλουθη ιεράρχηση:

αα) Είναι κάτοχοι πιστοποιητικού παρακολούθησης σεμιναρίων ετήσιας επιμόρφωσης - εξειδίκευσης στην ΕΑΕ από Πανεπιστήμια ή από αναγνωρισμένους κρατικούς φορείς που εποπτεύονται από το Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, αποδεδειγμένης διάρκειας τουλάχιστον τετρακοσίων (400) ωρών.

ββ) Έχουν προϋπηρεσία τουλάχιστον ενός διδακτικού έτους στις ανωτέρω δομές και προγράμματα.

γγ) Είναι γονείς παιδιών με ποσοστό αναπηρίας άνω του 67% .

δδ) Είναι κάτοχοι πιστοποιητικού παρακολούθησης σεμιναρίων επιμόρφωσης – εξειδίκευσης στην ΕΑΕ από Πανεπιστήμια ή από αναγνωρισμένους κρατικούς φορείς που εποπτεύονται από το Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων.

εε) Έχουν προϋπηρεσία σε προγράμματα ενισχυτικής διδασκαλίας.

γ) Αν εξακολουθεί να συντρέχει αδυναμία πλήρωσης των κενών διατίθενται εκπαιδευτικοί χωρίς κανένα από τα ανωτέρω προσόντα ή χαρακτηριστικά. Οι εκπαιδευτικοί αυτοί συμμετέχουν υποχρεωτικά κατά προτεραιότητα σε προγράμματα επιμόρφωσης και εξειδίκευσης που υλοποιούνται από τους αρμόδιους φορείς για την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών».

4. Η περίπτωση γ΄ της παρ. 1 του άρθρου 8 του ν. 3699/2008, όπως ισχύει, αντικαθίσταται ως εξής:

«γ) Για τη δευτεροβάθμια επαγγελματική εκπαίδευση :

αα) Τα Ενιαία Ειδικά Επαγγελματικά Γυμνάσια-Λύκεια, τα οποία λειτουργούν υπό ενιαία διοίκηση, Διευθυντή και κοινό Σύλλογο Διδασκόντων. Τα Ενιαία Ειδικά Επαγγελματικά Γυμνάσια-Λύκεια περιλαμβάνουν τις τάξεις Α΄, Β΄,Γ΄ Δ΄ Γυμνασίου και τις τάξεις Α΄, Β΄,Γ΄, Δ΄ Λυκείου. Στα Ενιαία Ειδικά Επαγγελματικά Γυμνάσια-Λύκεια εγγράφονται, κατόπιν γνωμάτευσης του ΚΕΔΔΥ, μαθητές με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, οι οποίοι επωφελούνται από τα ωρολόγια και αναλυτικά προγράμματα της συγκεκριμένης δομής, και μέσα από την ακαδημαϊκή και επαγγελματική εκπαίδευση μπορούν να οδηγηθούν σε μεταλυκειακές δομές εκπαίδευσης και σε ανεξάρτητη ή εποπτευόμενη εργασία. Αναλυτικά:

Οργάνωση και Λειτουργία των Α΄, Β΄,Γ΄ Δ΄ τάξεων Γυμνασίου του Ενιαίου Ειδικού Επαγγελματικού Γυμνασίου-Λυκείου

Στις τάξεις Α΄, Β΄,Γ΄ Δ΄ Γυμνασίου εφαρμόζονται τα ωρολόγια και αναλυτικά προγράμματα των Γυμνασίων γενικής εκπαίδευσης, όπως διαμορφώνονται με την Υπουργική Απόφαση που εκδίδεται δυνάμει της περ.α΄ της παρ.2 του άρθρου 28 του ν.4186/2013 (Α΄193), όπως ισχύει, ύστερα από εισήγηση της Διεύθυνσης Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης του ΥΠΠΕΘ και σχετική γνωμοδότηση του Ι.Ε.Π.

Στην Α΄ τάξη Γυμνασίου δύνανται να εγγράφονται, κατόπιν γνωμάτευσης του ΚΕΔΔΥ, μαθητές απόφοιτοι Γενικού ή Ειδικού Δημοτικού Σχολείου και της Α΄ή Β΄ τάξης των ΕΕΕΕΚ. Δικαίωμα πρώτης εγγραφής έχουν οι μαθητές έως το 16ο έτος της ηλικίας τους. Μετά την ολοκλήρωση της φοίτησης των μαθητών στη Δ΄ τάξη χορηγείται τίτλος απολυτηρίου Γυμνασίου.

Oι κάτοχοι απολυτηρίου Γυμνασίου του Ενιαίου Ειδικού Επαγγελματικού Γυμνασίου-Λυκείου δύνανται να συνεχίσουν τη φοίτησή τους, κατόπιν σχετικής γνωμάτευσης του ΚΕΔΔΥ: i) στην Α΄ τάξη Λυκείου του Ενιαίου Ειδικού Επαγγελματικού Γυμνασίου-Λυκείου, ii) στην Α΄ τάξη του Γενικού Λυκείου, iii) στην Α΄ τάξη του Ειδικού Λυκείου, iv) στην Α΄ τάξη του Επαγγελματικού Λυκείου, v) στην Α΄ τάξη του Εσπερινού Επαγγελματικού Λυκείου και vi) σε ΔΙΕΚ ενηλίκων αποφοίτων υποχρεωτικής εκπαίδευσης.

Για τις μετεγγραφές μαθητών στις Α΄, Β΄, Γ΄, Δ΄ τάξεις Γυμνασίου εφαρμόζονται τα προβλεπόμενα στην κείμενη νομοθεσία και επιπλέον απαιτείται σχετική γνωμάτευση των ΚΕΔΔΥ. Αναλυτικά:

i) οι μαθητές Γυμνασίου του Ενιαίου Ειδικού Επαγγελματικού Γυμνασίου-Λυκείου μετεγγράφονται ως εξής :

-Απόφοιτος της Α΄ τάξης Γυμνασίου, του Ενιαίου Ειδικού Επαγγελματικού Γυμνασίου-Λυκείου, μετεγγράφεται στη Β΄ τάξη Γυμνασίου γενικής ή ειδικής εκπαίδευσης,

-Απόφοιτος της Β΄ τάξης Γυμνασίου, του Ενιαίου Ειδικού Επαγγελματικού Γυμνασίου-Λυκείου, μετεγγράφεται στη Γ΄ τάξη Γυμνασίου γενικής ή ειδικής εκπαίδευσης,

-Απόφοιτος της Γ΄ τάξης Γυμνασίου, του Ενιαίου Ειδικού Επαγγελματικού Γυμνασίου-Λυκείου, μετεγγράφεται στη Γ΄ τάξη του Γυμνασίου γενικής ή ειδικής εκπαίδευσης.

ii) οι μαθητές Γυμνασίου σχολικής μονάδας γενικής ή ειδικής εκπαίδευσης, μετεγγράφονται ως εξής:

-Απόφοιτος της Α΄ τάξης Γυμνασίου γενικής ή ειδικής εκπαίδευσης μετεγγράφεται στη Β΄ τάξη Γυμνασίου του Ενιαίου Ειδικού Επαγγελματικού Γυμνασίου-Λυκείου,

-Απόφοιτος της Β΄ τάξης Γυμνασίου γενικής ή ειδικής εκπαίδευσης μετεγγράφεται στη Γ΄ τάξη Γυμνασίου του Ενιαίου Ειδικού Επαγγελματικού Γυμνασίου-Λυκείου.

Οργάνωση και Λειτουργία των Α΄, Β΄,Γ΄ Δ΄ τάξεων Λυκείου του Ενιαίου Ειδικού Επαγγελματικού Γυμνασίου-Λυκείου

Στις τάξεις Α΄, Β΄, Γ΄ και Δ΄ Λυκείου του Ενιαίου Ειδικού Επαγγελματικού Γυμνασίου-Λυκείου εφαρμόζονται τα ωρολόγια και αναλυτικά προγράμματα του Εσπερινού Επαγγελματικού Λυκείου, όπως διαμορφώνονται με την Υπουργική Απόφαση που εκδίδεται δυνάμει της περ.α΄ της παρ.2 του άρθρου 28 του ν.4186/2013 (Α΄193), όπως ισχύει, ύστερα από εισήγηση της Διεύθυνσης Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης του ΥΠΠΕΘ και σχετική γνωμοδότηση του Ι.Ε.Π.

Στην Α΄ τάξη Λυκείου του Ενιαίου Ειδικού Επαγγελματικού Γυμνασίου-Λυκείου εγγράφονται, κατόπιν γνωμάτευσης του ΚΕΔΔΥ, κάτοχοι απολυτηρίου Γυμνασίου του Ενιαίου Ειδικού Επαγγελματικού Γυμνασίου-Λυκείου καθώς και κάτοχοι απολυτηρίου των Ειδικών και Γενικών Γυμνασίων.

Μετά την ολοκλήρωση της φοίτησης των μαθητών στη Δ΄ τάξη, χορηγείται απολυτήριο Λυκείου, ισότιμο του Γενικού Λυκείου, και Επαγγελματικό πτυχίο ειδικότητας επιπέδου 4, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στις κείμενες διατάξεις του Εσπερινού Επαγγελματικού Λυκείου. Το ίδιο ισχύει και για το «Μεταλυκειακό έτος-τάξη μαθητείας».

Για τις εγγραφές, μετεγγραφές και φοίτηση των μαθητών στις Α΄, Β΄, Γ΄, Δ΄ τάξεις του Λυκείου του Ενιαίου Ειδικού Επαγγελματικού Γυμνασίου-Λυκείου εφαρμόζονται τα προβλεπόμενα στις κείμενες διατάξεις για τα ημερήσια και εσπερινά Επαγγελματικά Λύκεια και επιπλέον απαιτείται σχετική γνωμάτευση των ΚΕΔΔΥ.

Σε περίπτωση επανεγγραφής μαθητή σε διαφορετικό τομέα-ειδικότητα από αυτήν που αποφοίτησε, για την εύρυθμη λειτουργία της σχολικής μονάδας, ο μαθητής δύναται να παρακολουθεί τα μαθήματα Γενικής Παιδείας και να απαλλάσσεται από τις εξετάσεις των μαθημάτων αυτών. Κάθε απόφοιτος μαθητής του Ενιαίου Ειδικού Επαγγελματικού Γυμνασίου-Λυκείου δύναται να επανεγγραφεί και να φοιτήσει σε ένα (1) μόνο ακόμα πρόγραμμα ειδικότητας του ίδιου ή διαφορετικού τομέα, ύστερα από γνωμάτευση ΚΕΔΔΥ, η οποία λαμβάνει υπόψη αξιολόγηση του συλλόγου διδασκόντων.

Στα Ενιαία Ειδικά Επαγγελματικά Γυμνάσια-Λύκεια υλοποιούνται για όλους τους μαθητές Εξατομικευμένα Προγράμματα Εκπαίδευσης (ΕΠΕ). Ο αριθμός των φοιτούντων μαθητών στα Ενιαία Ειδικά Επαγγελματικά Γυμνάσια-Λύκεια ανά τμήμα γενικής παιδείας, τομέα ή ειδικότητας ορίζεται από κατ’ ελάχιστον 5 έως κατ’ ανώτατο όριο 10 μαθητές. Σε εξαιρετικές περιπτώσεις, ο αριθμός δύναται να μειώνεται με απόφαση του οικείου Περιφερειακού Διευθυντή Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, ύστερα από εισήγηση του αρμόδιου Διευθυντή Εκπαίδευσης. Η εισήγηση του Διευθυντή Εκπαίδευσης διατυπώνεται ύστερα από ειδικώς αιτιολογημένη πρόταση του συλλόγου διδασκόντων, εισήγηση του ΚΕΔΔΥ και σύμφωνη γνώμη του σχολικού συμβούλου Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης.

ββ) Τα Εργαστήρια Ειδικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης (Ε.Ε.Ε.ΕΚ.) αποτελούν σχολικές μονάδες δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και καλύπτουν την υποχρεωτικότητα της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και διοικητικά υπάγονται στην οικεία Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.

Στα Ε.Ε.Ε.ΕΚ. εγγράφονται απόφοιτοι δημοτικών σχολείων γενικής ή ειδικής εκπαίδευσης, κατόπιν σχετικής εισήγησης των ΚΕΔΔΥ, οι οποίοι αντιμετωπίζουν δυσκολίες στην παρακολούθηση ακαδημαϊκού προγράμματος του γυμνασίου και παρουσιάζουν αναπηρίες ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες.

Ο αριθμός των μαθητών σε κάθε τμήμα των Ε.Ε.Ε.ΕΚ. ορίζεται από 5 έως και 8. Σε εξαιρετικές περιπτώσεις, ο αριθμός δύναται να μειώνεται με απόφαση του οικείου Περιφερειακού Διευθυντή Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, ύστερα από εισήγηση του αρμόδιου Διευθυντή Εκπαίδευσης. Η εισήγηση του Διευθυντή Εκπαίδευσης διατυπώνεται ύστερα από ειδικώς αιτιολογημένη πρόταση του συλλόγου διδασκόντων, εισήγηση του ΚΕΔΔΥ και σύμφωνη γνώμη του σχολικού συμβούλου Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης.

Η φοίτηση στα Ε.Ε.Ε.ΕΚ. διαρκεί έξι τάξεις (Α΄, Β΄, Γ΄, Δ΄, Ε΄, Στ΄) και ακολουθούνται τα αναλυτικά και ωρολόγια προγράμματα, όπως προβλέπονται από τις εκάστοτε ισχύουσες διατάξεις, λαμβάνοντας υπόψη τις ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες των μαθητών, όπως αυτές περιγράφονται στα Εξατομικευμένα Προγράμματα Εκπαίδευσης (ΕΠΕ), τα οποία υλοποιούνται για όλους τους μαθητές. Κάθε διδακτικό έτος στα Ε.Ε.Ε.ΕΚ. αποτελείται από δύο τετράμηνα.

Κατά τη διάρκεια της Στ’ τάξης υλοποιείται πρακτική άσκηση, η οποία προσδιορίζεται με απόφαση του Συλλόγου Διδασκόντων, στο πλαίσιο των εργαστηριακών μαθημάτων. Το ωρολόγιο πρόγραμμα της ΣΤ΄ τάξης συμπληρώνεται από μαθήματα των προηγούμενων τάξεων, ανάλογα με τις ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες των μαθητών, όπως αυτές προκύπτουν από την εκπαιδευτική αξιολόγηση. Η ΣΤ΄ τάξη λειτουργεί ως τάξη επαγγελματικής εξειδίκευσης με σκοπό τον εμπλουτισμό των δεξιοτήτων των μαθητών και την εξοικείωσή τους στο εργασιακό περιβάλλον. Σε περίπτωση που για οποιοδήποτε λόγο δεν είναι δυνατή η πρακτική άσκηση των μαθητών, τότε αυτή υλοποιείται με την υποστήριξη του σχολικού συνεταιρισμού ή στα εργαστήρια του σχολείου.

Οι απόφοιτοι των Ε.Ε.Ε.ΕΚ. μπορούν να εγγραφούν, κατόπιν γνωμάτευσης του ΚΕΔΔΥ σε ΔΙΕΚ ενηλίκων, αποφοίτων υποχρεωτικής εκπαίδευσης. Μαθητές που έχουν ολοκληρώσει την υποχρεωτική εκπαίδευση σε δομή της γενικής ή ειδικής εκπαίδευσης δεν μπορούν να εγγραφούν ή να επανεγγραφούν σε Ε.Ε.Ε.ΕΚ. στην ίδια ή σε άλλη ειδικότητα.

Με απόφαση του Υπουργού Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, η οποία εκδίδεται ύστερα από γνώμη της Διεύθυνσης Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης ΥΠΠΕΘ καθορίζονται: i) θέματα λειτουργίας και οργάνωσης των Ε.Ε.Ε.ΕΚ, και ii) τα προγράμματα σπουδών των Ε.Ε.Ε.ΕΚ., κατόπιν σχετικής γνωμοδότησης του Ι.Ε.Π.

5. α) Όλα τα Ειδικά Επαγγελματικά Γυμνάσια και Ειδικά Επαγγελματικά Λύκεια μετατρέπονται από το σχολικό έτος 2017-2018 σε Ενιαία Ειδικά Επαγγελματικά Γυμνάσια-Λύκεια.

β) Το σύνολο των οργανικών θέσεων του εκπαιδευτικού προσωπικού, του ειδικού εκπαιδευτικού προσωπικού, του ειδικού βοηθητικού προσωπικού καθώς και των στελεχών εκπαίδευσης των σχολικών μονάδων της περιπτ.α΄ μεταφέρεται από το σχολικό έτος 2017-2018 αυτοδικαίως στα Ενιαία Ειδικά Επαγγελματικά Γυμνάσια-Λύκεια.

γ) Το σύνολο των φοιτούντων μαθητών εγγράφονται και συνεχίζουν τη φοίτησή τους στις αντίστοιχες τάξεις του Ενιαίου Ειδικού Επαγγελματικού Γυμνασίου-Λυκείου με απόφαση του συλλόγου διδασκόντων.

δ) Με απόφαση του Υπουργού Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, η οποία εκδίδεται ύστερα από γνώμη της Διεύθυνσης Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης ΥΠΠΕΘ: αα) καθορίζεται για το σχολικό έτος 2016-2017 η λειτουργία των υφιστάμενων Ειδικών Επαγγελματικών Γυμνασίων, των λειτουργούντων σε αυτά Λυκειακών Τάξεων καθώς και των υφιστάμενων Ειδικών Επαγγελματικών Λυκείων, ββ) πραγματοποιείται η μετατροπή και μετονομασία των υφιστάμενων σχολικών μονάδων σε Ενιαία Ειδικά Επαγγελματικά Γυμνάσια-Λύκεια, γγ) καθορίζονται ειδικότερα θέματα σχετικά με την φοίτηση και αποφοίτηση των μαθητών καθώς και την αντιστοίχηση τάξεων, δδ) καθορίζονται οι τομείς και οι ειδικότητες των Ενιαίων Ειδικών Επαγγελματικών Γυμνασίων-Λυκείων, εε) επιτρέπεται, σε εξαιρετικές περιπτώσεις και εφόσον το επιβάλλουν οι συνθήκες κτιριακής υποδομής, να λειτουργήσουν οι σχολικές μονάδες της περιπτ.α΄ μόνο ως Ειδικά Επαγγελματικά Γυμνάσια ή μόνο ως Ειδικά Επαγγελματικά Λύκεια για χρονικό διάστημα κατά ανώτατο όριο έως δύο (2) σχολικά έτη, στστ) ρυθμίζεται κάθε λεπτομέρεια που είναι αναγκαία για την εφαρμογή της υποπερ.αα΄ της περίπτωση γ΄ της παρ. 1 του άρθρου 8 του ν. 3699/2008 .

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ