Κοσμος

Από το απόλυτο σύμβολο πολυτέλειας, σε λόγο κριτικής και αντιδράσεων: Μήπως ήρθε το τέλος του μπουφέ πρωινού;

Οι αλλαγές στα γλυκά, τα μικρότερα πιάτα και οι ταμπέλες

Newsroom
1’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
UPD

Από το απόλυτο σύμβολο πολυτέλειας, σε λόγο κριτικής και αντιδράσεων: Μήπως ήρθε το τέλος του μπουφέ πρωινού;

Κάποτε θεωρούνταν το απόλυτο σύμβολο πολυτέλειας στα ξενοδοχεία, όμως σήμερα ο μπουφές πρωινού βρίσκεται στο επίκεντρο κριτικής για τη σπατάλη τροφίμων και τις περιβαλλοντικές του επιπτώσεις. Σύμφωνα με την τελευταία Έκθεση του ΟΗΕ για τη Σπατάλη Τροφίμων (2024), παγκοσμίως πετιούνται 1,05 δισ. τόνοι τροφίμων, εκ των οποίων το 28% προέρχεται από τον κλάδο της εστίασης. Οι μπουφέδες πρωινού μάλιστα παράγουν υπερδιπλάσια απορρίμματα σε σχέση με τα γεύματα που σερβίρονται κατά παραγγελία. Όπως τονίζει η Jocelyn Doyle από τον Sustainable Restaurant Association, η μείωση της σπατάλης είναι «ένας από τους πιο ισχυρούς τρόπους για να περιοριστεί το αποτύπωμα στον πλανήτη».

Οι αλλαγές στα γλυκά, τα μικρότερα πιάτα και οι ταμπέλες

Για να αντιμετωπίσουν το πρόβλημα, μεγάλες αλυσίδες υιοθετούν μικρές αλλά ουσιαστικές αλλαγές: τα Scandic Hotels στη Βόρεια Ευρώπη μειώνουν το μέγεθος γλυκισμάτων ώστε οι επισκέπτες να επιστρέφουν για συμπλήρωμα, τα Ibis χρησιμοποιούν μικρότερα πιάτα, ενώ στο Hilton της Φρανκφούρτης σερβίρονται έτοιμες μερίδες γιαουρτιού και φρούτων. Στη Μπανγκόκ, τα Novotel τοποθετούν υπενθυμίσεις όπως «πάρε μόνο ό,τι μπορείς να φας». Η σεφ Pichaya “Pam” Soontornyanakij επισημαίνει πως η πολυτέλεια δεν ορίζεται πλέον από την ποσότητα, αλλά από τη φροντίδα και τη συνειδητή επιλογή, τόσο για τον πελάτη όσο και για το περιβάλλον.

Από το απόλυτο σύμβολο πολυτέλειας, σε λόγο κριτικής και αντιδράσεων: Μήπως ήρθε το τέλος του μπουφέ πρωινού; © Unsplash

Οι ειδικοί καταναλωτικής συμπεριφοράς εξηγούν ότι η μεγάλη ποικιλία οδηγεί σε υπερκατανάλωση, ενώ η νοοτροπία «διακοπών» ενισχύει την αίσθηση ότι η υπερβολή δικαιολογείται. Γι’ αυτό, τα ξενοδοχεία εφαρμόζουν «έξυπνα τρικ» για να περιορίσουν τη σπατάλη: μικρότερα σκεύη, προμερίδες, τοποθέτηση ελαφρύτερων επιλογών στην αρχή της σειράς, ακόμα και σταθμούς με παραγγελία επί τόπου. Έρευνα της Booking.com δείχνει ότι το 84% των ταξιδιωτών θεωρεί σημαντική τη βιωσιμότητα και αναζητά τρόπους να μειώσει το δικό του περιβαλλοντικό αποτύπωμα.

Μεγάλες αλυσίδες, όπως η Hilton, έχουν θέσει στόχο να μειώσουν κατά 50% τα τρόφιμα που καταλήγουν σε χωματερές έως το 2030. Ξενοδοχεία του ομίλου αξιοποιούν «άσχημα» λαχανικά που θα κατέληγαν στα σκουπίδια, εφαρμόζουν τεχνολογίες AI για βέλτιστη διαχείριση τροφίμων ή δωρίζουν πλεονάζουσες ποσότητες σε τράπεζες τροφίμων.

Από το απόλυτο σύμβολο πολυτέλειας, σε λόγο κριτικής και αντιδράσεων: Μήπως ήρθε το τέλος του μπουφέ πρωινού; © Unsplash

Την ίδια στιγμή, πιο πολυτελή brands εγκαταλείπουν τα υπερφορτωμένα τραπέζια υπέρ εμπειριών που εστιάζουν στη μοναδικότητα: μενού σε συνεργασία με σεφ και παραγωγούς, ή τελετουργίες ευεξίας πριν το πρωινό. Παρά τις δυσκολίες ισορροπίας ανάμεσα στη βιωσιμότητα και την ικανοποίηση πελατών, η τάση δείχνει ξεκάθαρα: το μέλλον του ξενοδοχειακού πρωινού δεν θα μετριέται πια σε ποσότητα, αλλά σε ποιότητα και σεβασμό προς το περιβάλλον.