Κοσμος

Washington Post: Οι κίνδυνοι από τα μεγάλα φορτηγά πλοία

Δημοσίευμα με αφορμή το δυστύχημα στην Βαλτιμόρη

62224-137655.jpg
Newsroom
2’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
Βαλτιμόρη - Κατάρρευση γέφυρας: Νεκροί θεωρούνται οι 6 αγνοούμενοι - Aναστέλλονται οι έρευνες
Βαλτιμόρη - Κατάρρευση γέφυρας: Νεκροί θεωρούνται οι 6 αγνοούμενοι - Aναστέλλονται οι έρευνες © EPA/JIM LO SCALZO

Bαλτιμόρη: Οι κίνδυνοι από τα μεγάλα φορτηγά πλοία -Aνάλυση της Washington Post

Τα μεγάλα πλοία μπορούν να προκαλέσουν μεγάλα προβλήματα. Το 2021, το τεράστιο πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων Ever Given προσάραξε στη διώρυγα του Σουέζ, φράζοντας ένα κρίσιμο εμπορικό πέρασμα μεταξύ Ευρώπης και Ασίας. Αυτή την εβδομάδα, ένα διαφορετικό φορτηγό πλοίο χτύπησε μια κολόνα στήριξης της γέφυρας Francis Scott Key στη Βαλτιμόρη με αποτέλεσμα η μήκους 1,6 μιλίων γέφυρα να πέσει σχεδόν αμέσως στο νερό. Η κατάρρευση της γέφυρας το πρωί της Τρίτης διέκοψε το εμπόριο από το λιμάνι της Βαλτιμόρης, το οποίο διακίνησε φορτία αξίας 81 δισεκατομμύρια δολάρια το 2023. 

Το πλοίο EverGiven στη διώρυγα του Σουέζ
Το πλοίο EverGiven στη διώρυγα του Σουέζ © EPA

Τα δύο αυτά γεγονότα συνέβησαν με διαφορά σχεδόν ακριβώς τριών ετών και απόσταση 5.000 μιλίων το ένα από το άλλο. Αλλά και τα δύο αφορούσαν τεράστια πλοία που έχουν γίνει η ραχοκοκαλιά του σύγχρονου παγκόσμιου εμπορίου. Το Ever Given μήκους σχεδόν άνω των 1.300 ποδών έχει ολική χωρητικότητα 220.000 τόνους. Το πλοίο Dali, αν και εξακολουθεί να είναι τεράστιο σε ανθρώπινη κλίμακα, είναι ένα μικρότερο πλοίο με μήκος περίπου 980 πόδια και ολική χωρητικότητα μικρότερη από 100.000 τόνους.

Η Γέφυρα Key άνοιξε το 1977 με κόστος που ισοδυναμεί με 316 εκατομμύρια δολάρια σε σημερινούς αριθμούς. Ήταν ένα έργο-μαμούθ. Ωστόσο, ακόμη και αυτή δεν μπορούσε να σταθεί στο ύψος ενός σύγχρονου πλοίου μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. «Καμία γέφυρα δεν μπορεί να αντέξει να χτυπηθεί από ένα πλοίο στο μέγεθος του Dali», δήλωσε ο Benjamin W. Schafer, καθηγητής πολιτικής μηχανικής και μηχανικής συστημάτων στο Πανεπιστήμιο Johns Hopkins.

Δεν προκαλούν ανησυχία μόνο τα ατυχήματα

Δεν είναι μόνο τα ατυχήματα για τα οποία υπάρχει ανησυχία. Περίπου το 90 τοις εκατό του όγκου του διεθνούς εμπορίου γίνεται μέσω των ωκεανών. Αυτά τα γιγαντιαία πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων διασχίζουν γεωπολιτικά «καυτά» σημεία, όπου «κακόβουλοι» δρώντες έχουν συνειδητοποιήσει ότι το μπλοκάρισμα ενός ή δύο πλοίων μπορεί να έχει παγκόσμιο αντίκτυπο. Αν και το θαλάσσιο εμπόριο πάντα επηρεαζόταν από τον πόλεμο, το μέγεθος τους σημαίνει ότι μία και μόνο επιτυχημένη επίθεση με πύραυλο ή drone θα μπορούσε να παραλύσει ένα πλοίο που μεταφέρει εκατοντάδες χιλιάδες τόνους εμπορευμάτων. 

Οι Χούθι άρχσιαν να επιτίθενται σε πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και πετρελαιοφόρα στο στενό Bab al-Mandab. Οι επιθέσεις απέκοψαν ουσιαστικά την πρόσβαση στην Ερυθρά Θάλασσα και μαζί με αυτήν στη διώρυγα του Σουέζ, οδηγώντας πολυάριθμους φορτωτές εμπορευμάτων να αναδρομολογήσουν τα ταξίδια τους νότια γύρω από το νότιο άκρο της Αφρικής, προσθέτοντας 10 ημέρες στο μέσο ταξίδι. Το αποτέλεσμα ήταν να αυξηθεί το παγκόσμιο ναυτιλιακό κόστος, με τους εμπειρογνώμονες της εφοδιαστικής αλυσίδας να εκτιμούν ότι οι τιμές καταναλωτή θα μπορούσαν να αυξηθούν έως και 2%, εάν η διαταραχή διαρκέσει ένα ολόκληρο έτος. Παρά τις προσπάθειες των Ηνωμένων Πολιτειών και των συμμάχων τους να τιμωρήσουν τους Χούθι για τις επιθέσεις αυτές, μέχρι στιγμής δεν το έχουν καταφέρει.

Τα σημεία ανάφλεξης

Το Στενό Μπαμπ- ελ Μαντέμπ είναι μόνο ένα πιθανό σημείο ασφυξίας για την παγκόσμια ναυτιλία. Στην άλλη πλευρά της Αραβικής Χερσονήσου βρίσκεται το Στενό του Ορμούζ, όπου υπάρχουν τακτικά εντάσεις μεταξύ του Σώματος των Φρουρών της Επανάστασης του Ιράν και εμπορικών πλοίων. Υπάρχει η Μαύρη Θάλασσα, όπου η Ρωσία έχει καταφέρει να εμποδίσει πολυάριθμα φορτία ουκρανικού σιτηρού από τον πόλεμο που εισέβαλε στη γείτονα χώρα της τον Φεβρουάριο του 2022. Μαζί με τη διώρυγα του Σουέζ, η διώρυγα του Παναμά προκάλει όλο και μεγαλύτερη ανησυχία για το παγκόσμιο εμπόριο. Ενώ η επιτρέπει shortcut της αμερικανικής ηπείρου, η διέλευση εξαρτάται από το νερό της βροχής και παρεμποδίζεται εδώ και μήνες από τις συνθήκες ξηρασίας.

Στην Ασία, υπάρχουν φόβοι για στρατηγικές ναυτιλιακές οδούς, όπως το Στενό της Μάλακα, το οποίο συνδέει τον Ινδικό Ωκεανό με τη Θάλασσα της Νότιας Κίνας μεταξύ Ινδονησίας και Μαλαισίας, καθώς και το Στενό της Ταϊβάν, το υδάτινο χώρισμα μεταξύ της νήσου και της Κίνας.

Πέρα από τον κίνδυνο να χτυπήσει μια γέφυρα, να πλαγιολισθήσει σε ένα κανάλι ή να δεχτεί πυρά, αυτά τα γιγαντιαία πλοία αντιπροσωπεύουν ένα ολιγοπώλιο με έλλειψη ανταγωνισμού, έγραψε η Rachel Premack σε μια καυστική κριτική για το Freight Waves το 2022, συχνά με αμφίβολες επιχειρηματικές πρακτικές, συμπεριλαμβανομένων ανεξέλεγκτων εργασιακών πρακτικών.

Πηγή: Washington Post

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ