Κοσμος

Πώς η κρίση της Ερυθράς Θάλασσας θα μπορούσε να πλήξει την παγκόσμια οικονομία

Η διώρυγα του Σουέζ αντιπροσωπεύει το 10-15% του παγκόσμιου εμπορίου και το 30% του παγκόσμιου όγκου μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων

62224-137655.jpg
Newsroom
3’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
Ερυθρά Θάλασσα: Πώς η κρίση θα μπορούσε να πλήξει την παγκόσμια οικονομία
© EPA/MOHAMMED HOSSAM

Ερυθρά Θάλασσα:Η κρίση που θα μπορούσε να πλήξει την παγκόσμια οικονομία

Οι επιθέσεις των μαχητών που υποστηρίζονται από το Ιράν στην Ερυθρά Θάλασσα έχουν ουσιαστικά κλείσει μία από τις κύριες εμπορικές οδούς του κόσμου για τα περισσότερα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων - πλοία που μεταφέρουν τα πάντα, από ανταλλακτικά αυτοκινήτων μέχρι Crocs, από τη μία γωνιά του πλανήτη στην άλλη.

Το παρατεταμένο κλείσιμο της Ερυθράς Θάλασσας απειλεί με κραχ τις αλυσίδες εφοδιασμού 

Ένα παρατεταμένο κλείσιμο της πλωτής οδού, η οποία συνδέεται με τη διώρυγα του Σουέζ, θα μπορούσε να μπλοκάρει τις παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού και να ανεβάσει τις τιμές των βιομηχανικών προϊόντων σε μια κρίσιμη στιγμή στη μάχη για την καταπολέμηση του πληθωρισμού. Η διώρυγα του Σουέζ αντιπροσωπεύει το 10-15% του παγκόσμιου εμπορίου, το οποίο περιλαμβάνει τις εξαγωγές πετρελαίου, και το 30% του παγκόσμιου όγκου της μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.

Οι μαχητές Χούθι, που εδρεύουν στην Υεμένη, υποστηρίζουν ότι εκδικούνται για τον πόλεμο του Ισραήλ κατά της Χαμάς στη Γάζα. Ο αμερικανικός στρατός και οι σύμμαχοί του έχουν ενισχύσει τη θαλάσσια ασφάλεια, αλλά οι επιθέσεις συνεχίζονται - 21 πύραυλοι και μη επανδρωμένα αεροσκάφη των Χούθι καταρρίφθηκαν αργά την Τρίτη.

Αυξημένο διακύβευμα

Καθώς η κρίση επιμένει, τα διακυβεύματα για την παγκόσμια οικονομία αυξάνονται. Οι έμποροι λιανικής πώλησης προειδοποιούν ήδη για καθυστερήσεις και το κόστος αποστολής αγαθών αυξάνεται.

Σε εξαμηνιαία έκθεση που δημοσιεύθηκε την Τρίτη, η Παγκόσμια Τράπεζα προειδοποίησε ότι η διαταραχή σε βασικές ναυτιλιακές διαδρομές «διαβρώνει τη χαλαρότητα στα δίκτυα εφοδιασμού και αυξάνει την πιθανότητα πληθωριστικών εμπλοκών».

Έξι από τις 10 μεγαλύτερες ναυτιλιακές εταιρείες μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων -δηλαδή οι Maersk, MSC, Hapag-Lloyd, CMA CGM, ZIM και ONE- αποφεύγουν σε μεγάλο βαθμό ή εντελώς την Ερυθρά Θάλασσα λόγω της απειλής. Ο κίνδυνος για το πλήρωμα, το φορτίο και τα πλοία έχει αναγκάσει τους μεταφορείς να ανακατευθύνουν τα πλοία γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας στη Νότια Αφρική, με αποτέλεσμα καθυστερήσεις έως και τριών εβδομάδων.

Αυτό έχει ήδη αυξήσει σημαντικά το κόστος αποστολής, το οποίο θα μπορούσε τελικά να εμφανιστεί στις τιμές καταναλωτή. «Όσο περισσότερο διαρκούν οι διαταραχές, τόσο ισχυρότερες είναι οι στασιμοπληθωριστικές επιπτώσεις για την παγκόσμια οικονομία», έγραψε την περασμένη εβδομάδα στο Χ ο επικεφαλής οικονομολόγος της Allianz, Μοχάμεντ Ελ Ερίαν, αναφερόμενος σε έναν τοξικό συνδυασμό χαμηλής ή μηδενικής οικονομικής ανάπτυξης και υψηλού πληθωρισμού.

Εάν ο πόλεμος Ισραήλ-Χαμάς κλιμακωθεί σε μια ευρύτερη περιφερειακή σύγκρουση ή οι Χούθι αποφασίσουν να κατευθύνουν τις επιθέσεις τους προς τα πετρελαιοφόρα και τα πλοία μεταφοράς χύδην φορτίων - τα οποία μεταφέρουν κρίσιμες πρώτες ύλες όπως σιδηρομετάλλευμα, σιτηρά και ξυλεία - οι συνέπειες για την παγκόσμια οικονομία θα είναι συνολικά πιο σοβαρές.

«Σε ένα περιβάλλον κλιμακούμενων συγκρούσεων, ο ενεργειακός εφοδιασμός θα μπορούσε επίσης να διαταραχθεί σημαντικά, οδηγώντας σε αύξηση των τιμών», προστίθεται στην έκθεση της Παγκόσμιας Τράπεζας. «Αυτό θα είχε σημαντικές δευτερογενείς επιπτώσεις στις τιμές άλλων βασικών εμπορευμάτων».

Καθυστερήσεις παράδοσης

Ορισμένες ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν αναδρομολογήσει τις αποστολές τους γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας. «Αυτό έχει επιφέρει υψηλότερο κόστος και καθυστερήσεις περίπου δύο εβδομάδων», δήλωσε εκπρόσωπος της Ευρωπαϊκής Ένωσης Κατασκευαστών Αυτοκινήτων.

Την ίδια ώρα, λιανοπωλητές όπως η σουηδική εταιρεία επίπλων Ikea έχουν προειδοποιήσει για καθυστερήσεις στις αποστολές και πιθανές ελλείψεις ορισμένων προϊόντων. Ομοίως, η βρετανική εταιρεία λιανικής πώλησης ειδών ένδυσης Next δήλωσε την περασμένη εβδομάδα: «Οι δυσκολίες με την πρόσβαση στη διώρυγα του Σουέζ, αν συνεχιστούν, είναι πιθανό να προκαλέσουν κάποιες καθυστερήσεις στις παραδόσεις αποθεμάτων στις αρχές του έτους».

Η Crocs δήλωσε ομοίως ότι τα είδη που προορίζονται για την Ευρώπη χρειάζονται δύο εβδομάδες περισσότερο από το συνηθισμένο για να φτάσουν. Η εταιρεία κατασκευής υποδημάτων δεν αναμένει «ουσιαστικό αντίκτυπο» στις δραστηριότητές της προς το παρόν.

Δεν είναι η μόνη. Οι επιχειρήσεις σε όλο τον κόσμο βρίσκονται σε αναμμένα κάρβουνα, ελπίζοντας ότι η αναστάτωση θα σταματήσει σύντομα, αλλά αρχίζουν να ξεσκονίζουν τα σχέδια έκτακτης ανάγκης που αναπτύχθηκαν τελευταία κατά τη διάρκεια της πανδημίας, αν αυτό δεν συμβεί.

Μεγάλη κρίση

Εκτός από την εκτίναξη των ναύλων από τις επιθέσεις στην Ερυθρά Θάλασσα, οι μεταφορείς επιβαρύνονται με προσαυξήσεις έκτακτης ανάγκης. Οι τιμές των 5.000-8.000 δολαρίων ανά εμπορευματοκιβώτιο για τις κύριες εμπορικές διαδρομές με αφετηρία την Ασία είναι 2,5 έως 4 φορές υψηλότερες από τα κανονικά επίπεδα για αυτή την εποχή του έτους, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του επικεφαλής έρευνας της εταιρείας logistics Freightos.

Ωστόσο, αυτό εξακολουθεί να είναι 45%-75% κάτω από το «πανδημικό αποκορύφωμά» τους στα τέλη του 2021. Τότε, η αλματώδης αύξηση της ζήτησης για αγαθά από τους καταναλωτές που βρίσκονται στα σπίτια τους συνδύαστηκε με τα προβλήματα της αλυσίδας εφοδιασμού.

«Για τις εταιρείες που προσπαθούν να διακινήσουν αγαθά σε όλο τον κόσμο, υπάρχει μια μεγάλη κρίση αυτή τη στιγμή - δεν μπορείτε να βασιστείτε στη διώρυγα του Παναμά (και) δεν μπορείτε να βασιστείτε στη διώρυγα του Σουέζ», δήλωσε η Καρολίνα Κλιντ, επικεφαλής εμπορική υπεύθυνη για την Ευρώπη στην Marsh McLennan, μια εταιρεία επαγγελματικών υπηρεσιών.

Πηγή: CNN

ΕΓΓΡΑΦΕΙΤΕ ΣΤΟ NEWSLETTER ΜΑΣ

Tα καλύτερα άρθρα της ημέρας έρχονται στο mail σου

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ