Κοσμος

Παράρτημα του Euroworking Group «καίει» την καθαρή έξοδο

Νέα «ψυχρολουσία» για την ελληνική κυβέρνηση μετά τα κακά μαντάτα από ESM και Κομισιόν

Newsroom
4’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Όλο και περισσότερο σκοτεινιάζει ο ορίζοντας της «καθαρής εξόδου» από τα μνημόνια που παρουσιάζει τους τελευταίους μήνες η ελληνική κυβέρνηση, καθώς ο χρόνος μετρά αντίστροφα για την έναρξη του κρίσιμου Eurogroup στις Βρυξέλλες και τα κακά μαντάτα έρχονται το ένα πίσω από το άλλο.

Μετά την «αυστηρή εποπτεία» και την επιβεβαίωση για νέο ψαλίδι στις συντάξεις το 2019 και μείωση του αφορολόγητου το 2020 στο «κείμενο συμμόρφωσης» της Κομισιόν, ήρθε η ψυχρολουσία από τον ESM (σ.σ. κόψτε τώρα συντάξεις) για να δείξει έμπρακτα ότι ο υπουργός Οικονομικών Ευκλείδης Τσακαλώτος θα κληθεί να δώσει εκ νέου διαβεβαιώσεις στους ομολόγους του για απαρέγκλιτη τήρηση όλων των μεταρρυθμίσεων, επίτευξη υψηλών πρωτογενών πλεονασμάτων και συγκράτηση δημοσίων δαπανών.

Η αποφασιστικότητα των Ευρωπαίων να καταστήσουν σαφές στην Ελλάδα ότι δεν υπάρχει δημοσιονομικός χώρος για πισωγυρίσματα φαίνεται και στην εισήγηση του Euroworking Group.

©EUROKINISSI/ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΕΝΩΣΗ

Το ευρωπαϊκό όργανο συνεδρίασε το πρωί της Πέμπτης για να προετοιμάσει μεταξύ άλλων τα θέματα που θα τεθούν επί τάπητος κατά τη διάρκεια του Eurogroup, όπου οι υπουργοί Οικονομικών θα κληθούν να λάβουν αποφάσεις σε σειρά κρίσιμων ζητημάτων που άπτονται του ελληνικού προγράμματος (τρέχουσες μεταρρυθμίσεις, μετα-μνημονιακή περίοδος, ελληνικό χρέος).

Στο κείμενο-εισήγηση περιλαμβάνονται ζητήματα για τον τρόπο διαχείρισης του ελληνικού χρέους, όπως η παράταση της περιόδου χάριτος και η επιμήκυνση των ωριμάνσεων του προγράμματος EFSF, καθώς και το ύψος του τελικού ποσού που θα λειτουργήσει ως «μαξιλάρι ασφαλείας» κατά την έξοδο της χώρας στις αγορές, στις 20 Αυγούστου.

©EUROKINISSI/ΤΡΥΨΑΝΗ ΦΑΝΗ

Οι υπουργοί Οικονομικών θα κληθούν να λάβουν αποφάσεις σε αυτά τα θέματα, διαμορφώνοντας τον «οδικό χάρτη» στη μετα-μνημονιακή περίοδο, όπου -όπως φαίνεται- τα δημοσιονομικά περιθώρια για κοινωνική πολιτική θα είναι ασφυκτικά και η εποπτεία αυστηρή. Ήδη, γνωστοποιήθηκε ότι θα υπάρχει έκθεση προόδου ανά τρίμηνο, με το πρόσημο (αρνητικό ή θετικό) να επηρεάζει άμεσα τη δυνατότητα δανεισμού της χώρας στις διεθνείς αγορές.

Ακολουθεί αυτούσιο το προσχέδιο του EWG (Σε παρένθεση αυτά για τα οποία θα ληφθούν αποφάσεις στο Eurogroup):

Το EG καλωσορίζει την δέσμευση της Ελλάδας να διατηρήσει πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% έως το 2022 και από εκει και πέρα να διασφαλίσει ότι οι δημοσιονομικές δεσμεύσεις είναι σύμφωνες με το ευρωπαϊκό δημοσιονομικό πλαίσιο.

Η ανάλυση της Ε.Ε. υποδεικνύει ότι αυτό σημαίνει πρωτογενές πλεόνασμα [2,2% του ΑΕΠ] κατά μέσο όρο για την περίοδο 2023-2060.

Οι ακαθάριστες χρηματοδοτικές ανάγκες εξυπηρετήσης του χρέους πρέπει να παραμείνουν κάτω του 15% του ΑΕΠ μεοσπρόθεσμα και κάτω του 20% από εκεί και πέρα, ενώ θα διασφαλίζεται ότι το χρέος θα βρίσκεται σε τροχιά μείωσης.

Μεσοπρόθεσμα αυτό περιέχει τα ακόλουθα εμπροσθοβαρή μέτρα:

  • Την κατάργηση του επιτοκίου step up, που έχει συνδεθεί με το δάνειο του δεύτερου προγράμματος (EFSF).
  • Τη χρήση των κερδών του 2014 από τα ομόλογα που έχουν οι κεντρικές τράπεζες (ANFAs – SMPs) από τον λογαριασμό του ESM και την συνέχιση της επιστροφής των ANFAs και SMPs του 2017. Αυτά θα επιστρέφονται στην Ελλάδα σε δύο ισόποσες δόσεις, τον Ιούνιο και τον Δεκέμβριο, αρχής γενομένης από το 2018 μέχρι τον Ιούνιο του 2022, μέσω του ειδικού λογαριασμού του ESM και θα χρησιμοποιηθούν για να μειώσουν τις χρηματοδοτικές ανάγκες.
  • Μια περαιτέρω παράταση της περιόδου χάριτος για τα δάνεια του EFSF [κατά 10 χρόνια] και μια επιμήκυνση της μέσης διάρκειας λήξης κατά [10 – 15 χρόνια].
  • Συμφωνούμε ότι στη βάση μιας νέας ανάλυσης βιωσιμότητας του χρέους από τους θεσμούς στο τέλος του 2032, το Eurogroup θα αποφασίσει αν χρειάζονται περαιτέρω μέτρα ελάφρυνσης, ούτως ώστε να διασφαλιστεί ότι επιτυγχάνονται οι στόχοι για τις χρηματοδοτικές ανάγκες εξυπηρέτησης του χρέους. Προϋπόθεση είναι να τηρείται το ευρωπαϊκό δημοσιονομικό πλαίσιο.

Σε αυτό το πλαίσιο, μακροπρόθεσμα, το EG υπενθυμίζει την συμφωνία του Μαΐου του 2016 για ένα μηχανισμό, ο οποίος θα ενεργοποιείται στην περίπτωση πολύ δυσμενέστερου απρόοπτου μακροοικονομικού σεναρίου. Οποτε ενεργοποιείται από το Eurogroup, θα περιέχει μέτρα όπως περαιτέρω αναδιάρθρωση του χρέους με ανώτατο όριο και παρατάσεις των πληρωμών τόκων του δανείου του EFSF, στο βαθμό του είναι αναγκαία για τη βιωσιμότητα του χρέους.

Μεταμνημονιακό πλαίσιο επιτήρησης

Το EG τονίζει πως τα μέτρα ελάφρυνσης του χρέους πρέπει να περιέχουν κίνητρα που θα διασφαλίζουν ισχυρή και συνεχή εφαρμογή από την Ελλάδα των μεταρρυθμίσεων που έχουν συμφωνηθεί με το πρόγραμμα.

Για να διασφαλιστεί η αξιοπιστία των μέτρων έναντι των αγορών, συμφωνήσαμε ότι οι συγκεκριμένες δεσμεύσεις πολιτικής που έχουν σχέση με το πρόγραμμα, θα συνδεθούν με την επιστροφή των SMPS ANFAs, καθώς και την κατάργηση του επιτοκίου step up.

Σε αυτό το πλαίσιο, οι ελληνικές αρχές έχουν αναλάβει συγκεκριμένες δεσμεύσεις, όπως καταγράφονται στο παράρτημα, για να ολοκληρώσουν σημαντικές διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις, που ξεκίνησαν στο πλαίσιο του προγράμματος του ESM (συμπεριλαμβανομένων δεσμεύσεων για ολοκλήρωση μέτρων που δεν εξαρτώνται απολύτως από την κυβέρνηση), με βάση τα συμφωνημένα χρονοδιαγράμματα.

Το EG χαιρετίζει την πρόθεση της Επιτροπής να ενεργοποιήσει τη διαδικασία ενισχυμένης εποπτείας τις επόμενες εβδομάδες και επίσης την υποστήριξη αυτής της προσέγγισης από τις ελληνικές αρχές.

Οι τριμηνιαίες αναφορές στο πλαίσιο της ενισχυμένης εποπτείας, θα επιτρέψουν στενότερη παρακολούθηση της οικονομικής, δημοσιονομικής και χρηματοπιστωτικής κατάστασης και των δεσμεύσεων για τις μεταμνημονιακές μεταρρυθμίσεις. Θα είναι η βάση επί της οποίας το EG θα αποφασίζει την επιστροφή των SMPs και ANFAs και την κατάργηση του επιτοκίου step up.

ΕΛΣΤΑΤ

Υπενθυμίσαμε ότι οι νομικές διαδικασίες κατά των εμπειρογνωμόνων του ΤΑΙΠΕΔ είναι θέμα έντονης ανησυχίας. Επίσης, υπάρχει ανησυχία για τις νομικές διαδικασίες εναντίον του πρώην προέδρου και άλλων στελεχών της ΕΛΣΤΑΤ σε ό,τι αφορά την αμφισβήτηση των στατιστικών στοιχείων. Το EG συνεχίζει να έχει πλήρη εμπιστοσύνη στα στοιχεία που επικύρωσε η Eurostat και κατατέθηκαν από την ΕΛΣΤΑΤ από το 2010 ότι είναι σύμφωνα με τους κανόνες που ισχύουν σε όλα τα κράτη – μέλη.

Το EG δίνει εντολη στους θεσμούς να συνεχίσουν να παρακολουθούν την εξέλιξη αυτών των υποθέσεων και τα αναφέρουν στο EG στο πλαίσιο της μεταμνημονιακής εποπτείας.

Ύψος δόσης

Το εκτελεστικό συμβούλιο του ESM αναμένεται να εγκρίνει την εκταμίευση της πέμπτης και τελευταίας δόσης ύψους [11,7 – 21,7] δισ. ευρώ. Από αυτό το συνολικό ποσό, [5,5] δισ. θα χρησιμοποιηθούν για αποπληρωμή του χρέους, ενώ [6,2 – 16,2] δισ. θα χρησιμοποιηθούν για το χτίσιμο του μαξιλαριού ρευστότητας. Συνολικά, η Ελλάδα θα βγει από το πρόγραμμα με ένα σημαντικό μαξιλάρι ρευστότητας [20,8 – 30,8] δισ. που θα καλύψει τις χρηματοδοτικές ανάγκες του δημοσίου για [περίπου 21 – περισσότερο από 28] μήνες μετά το τέλος του προγράμματος.

Συμμετοχή ΔΝΤ

(Η διοίκηση του ΔΝΤ καλωσόρισε την ολοκλήρωση του προγράμματος του ESM και την περαιτέρω συγκεκριμενοποίηση των μέτρων για το χρέος που έγινε σήμερα από τα κράτη-μέλη - [και συμφωνεί ότι αυτό μπορεί να κάνει το χρέος της Ελλάδας βιώσιμο]- παρόλο που το πρόγραμμα του Ταμείου δεν θα ενεργοποιηθεί, το ΔΝΤ επιβεβαίωσε τη συμμετοχή του στο μεταμνημονιακό πλαίσιο επιτήρησης μαζί τους ευρωπαϊκούς θεσμούς).

Τέλος, συγχαίρουμε τις ελληνικές αρχές και τον ελληνικό λαό για την επιτυχή ολοκλήρωση του προγράμματος του ESM. Επίσης, επιβεβαιώνουμε τη δέσμευσή μας να συνεχίσουμε να στηρίζουμε την Ελλάδα στις προσπάθειες της για μεταρρύθμιση και επιστροφή στη βιώσιμη ανάπτυξη.