Εμφάνιση φίλτρων
Τίτλος

Έργα του Χρήτου Μπάρλου στη Δημοτική Πινακοθήκη Λέφα

Έργα του Χρήτου Μπάρλου στη Δημοτική Πινακοθήκη Λέφα

Η Δημοτική Πινακοθήκη Λέφα στο Ψυχικό υποδέχεται τον Δεκέμβριο στις αίθουσες της το ζωγραφικό έργο του Έλληνα εικαστικού Χρήτου Μπάρλου.

Μία ζωγραφική πλημμυρισμένη από «Χρώματα  που  διεκδικούν  το μερίδιό τους από το φώς και την σκιά. Πρόσωπα με το βάρος μιας ιστορημένης ζωής. Κι ένας καλλιτέχνης που προσεγγίζει την ανθρώπινη μορφή με θαυμασμό, τρυφερότητα και αγάπη».(Σταύρος Αμπελάς)

Γράφει ο Σταύρος Αμπελάς για το έργο του Χρήστου Μπάρλου «… Μέσα από μια έκρηξη χρωμάτων και σχημάτων το βλέμμα διατηρεί πάντα την καθαρότητά του, αποκαλύπτοντας, κάποιες φορές, τη μυστική σχέση με τον καλλιτέχνη. Έκπληξη, απορία, δύναμη, σαγήνη, τρυφερότητα, παιχνίδι. Εν γένει πάσχουσα φύση, φορτισμένη ενδόμυχο πάθος, σε αντιπαράθεση με εσωτερικές ή εξωτερικές προκλήσεις. Τα πολλά πρόσωπα του ανθρώπου, όσα και τα χρώματα, που όμως δεν κατακερματίζουν αλλά ενοποιούν τη μορφή γύρω από ένα καθαρό αφηγηματικό βλέμμα… Ο Χρήστος Μπάρλος, αφού πάντρεψε στους στέρεους όγκους της γλυπτικής του τη θάλασσα και τον αέρα με την πέτρα, τώρα στη ζωγραφική μετατρέπει το φως και τη σκιά σε χρώμα και σχήμα, γύρω από ένα σταθερό κέντρο, που είναι το πρόσωπο και η δική του ευνοϊκή προσέγγιση σ’ αυτό, ανοίγοντας νέους, αδιάβατους και πολλά υποσχόμενους δρόμους στην καλλιτεχνική του δημιουργία». 

Η ζωγραφική του Μπάρλου είναι μεγάλων διαστάσεων - θα έλεγε κανείς- μνημειακή. «… Ζωγραφική που αναδιατυπώνει τα εκφραστικά όρια μεταξύ των δύο μορφών Τέχνης: Γλυπτικής & Ζωγραφικής. Ζωγραφική που εγκαινιάζει το διάλογο με τις μορφές που εμπεριέχονται μέσα του.

Γιατί ο Χρήστος Μπάρλος με τη νέα του δουλειά στρέφεται στον εσωτερικό του κόσμο, στα οράματά του, στις μορφές που στοιχειώνουν τη σκέψη του.

Και καταφέρνει να τις εκφράσει με ένα τρόπο μοναδικό, χρησιμοποιώντας τα έντονα χρώματα των Φωβιστών ζωγράφων, πάνω σε μεγάλες επιφάνειες. Με μια εκφραστική που συναντάμε στην Ποπ Αρτ, οι μορφές του μάς κοιτάζουν κατ’ ενώπιον.

Τα έντονα μάτια τους, που παραπέμπουν στα πορτραίτα Φαγιούμ, περικλείουν ευαισθησία, τρυφερότητα, σκληρότητα, έρωτα, μουσικότητα, έντονη δύναμη.

Είναι οι γυναικείες μορφές που στοίχειωσαν τη σκέψη του και τώρα ήρθε η ώρα να γεννηθούν.

Είναι οι μορφές που τον πίεζαν σε όλη τη διάρκεια της προηγούμενης καλλιτεχνικής του πορείας και που απαλλαγμένες από κάθε είδους διδακτισμό, τον ωθούν στη δράση και στο συναίσθημα.

Ανοίγοντας το κουτί της Πανδώρας της Ψυχής του, κάνουν την εμφάνισή τους, Μούσες και Θεές μαζί, με πρόσωπα, στα οποία εμφαίνεται η χαρμολύπη της σχέσης τους με το καλλιτέχνη.

Πορτραίτα που αποκτούν ρόλο γυναικείου Ιανού, τον απελευθερώνουν από τη σχέση τους μαζί του και του δίνουν τη συγχώρεση που έχει ανάγκη για να συνεχίζει να ζει. Και Ζωή για τον αυθεντικό Δημιουργό είναι η Τέχνη του.

Κάνοντας μια ανασκόπηση της καλλιτεχνικής του πορείας θα ισχυριζόμαστε,

με απόλυτη πίστη, ότι όλη η προηγούμενη πορεία του ήταν απαραίτητη για να οδηγηθεί εδώ. Και είναι τυχερός ο καλλιτέχνης που στη διάρκεια της Ζωής του φτάνει σ’ αυτή την στιγμή.

Πιο τυχεροί όμως είμαστε εμείς, οι θεατές του έργου του, που βλέπουμε πόσο σημαντικά πράγματα μπορούν να γεννηθούν μέσα από την καθαρτήρια πορεία της καλλιτεχνικής έκφρασης και δημιουργίας.

Και παίρνουμε δύναμη από αυτήν. Για να μπορούμε να συνεχίσουμε τη δική μας πορεία, πορεία πολλές φορές μοναχική, αλλά μένοντας πιστοί, όπως ο Χρήστος Μπάρλος, που θεώμεθα το έργο του, στις αξίες μας».( Κατερίνα Δεμέτη, 8-3-2017)

Επιμέλεια Έκθεσης: Ελίζα Γερολυμάτου, Ιστορικός Τέχνης - Μουσειολόγος


 

ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ ΣΗΜΕΙΩΜΑ

Ο Χρήστος Μπάρλος γεννήθηκε στη Ρόδο το 1949, αλλά μεγάλωσε και έζησε τα νεανικά του χρόνια στην Αθήνα. Σπούδασε καλές τέχνες στην σχολή Δοξιάδη  (τάξη του 67-68) και με δασκάλους τους ζωγράφους Δημήτρη και Χαρίκλεια Μυταρά, Πέτρο Ζουμπουλάκη, τον γλύπτη Γιώργο Γεωργιάδη και πολλούς άλλους αξιόλογους καλλιτέχνες. Παρακολούθησε όλα τα τμήματα της σχολής, την Διακόσμηση, την Αγιογραφία/Συντήρηση και τις Γραφικές τέχνες. Παντρεμένος και με δύο γιους, ζει και εργάζεται στην Ζάκυνθο κοντά στην μεγάλη του αγάπη, τη θάλασσα.

Έχει παρουσιάσει τη δουλειά του στη γλυπτική σε πολλές ατομικές εκθέσεις, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, έχει συμμετάσχει σε Συμπόσιο Γλυπτικής στην Αγία Νάπα της Κύπρου και έχει συμμετάσχει σε πολλές ομαδικές εκθέσεις.

Στη ζωγραφική έχει επίσης παρουσία σε ατομικές και ομαδικές εκθέσεις.

Έργα του βρίσκονται σε πολλές ιδιωτικές συλλογές και σε δημόσιους χώρους στην Ελλάδα και το εξωτερικό.