Η Mariangela Celeste μιλά στον Athens Voice 102.5 για την επανέκδοση του πρώτου της άλμπουμ σε παραγωγή του Βαγγέλη Παπαθανασίου, Κυριακή 24 Μαΐου, 18.00-20.00, στην εκπομπή του Δημήτρη Λιλή
Μία από τις θρυλικές φωνές της δεκαετίας του ’70 για την αγγλόφωνη ποπ της Ελλάδας, η Mariangela Celeste που αυτές τις μέρες είδε το παρθενικό της άλμπουμ να επανακυκλοφορεί από την κορυφαία ετικέτα επανεκδόσεων Light In The Attic στο Σιάτλ, λέει την ιστορία της στον Athens Voice 102.5, στην εκπομπή του Δημήτρη Λιλή, την Κυριακή 24 Μαΐου, 18.00 - 20.00.
Έγινε γνωστή στην δεκαετία του ’70 ως Μαριάντζελα, το 1975 ηχογράφησε στο Λονδίνο, σε παραγωγή και ενορχήστρωση του Βαγγέλη Παπαθανασίου το πρώτο της άλμπουμ με τίτλο το όνομά της και αυτές τις μέρες το είδε να επανεκδίδεται από την Καναδική δισκογραφική Telephone Explosion και την υποψήφια για Grammy Light In The Attic. Λίγο νωρίτερα, σε ηλικία μόλις 13 ετών διακρίθηκε στον διαγωνισμό τραγουδιού στην Θεσσαλονίκη και είχε εκπροσωπήσει την χώρα μας στον διεθνή διαγωνισμό του Τόκιο, στην Ιαπωνία την ίδια χρονιά.
Το πρώτο της άλμπουμ είχε την κακοτυχία, ελλιπής προώθησης και κακής διανομής, αλλά ήταν τόσο καλό που 45 χρόνια μετά βρέθηκε στο στόχαστρο των σπουδαιότερων συλλεκτών του κόσμου και άρχισε να αλλάζει χέρια για σημαντικά ποσά. Μέχρι που φέτος, η Καναδική δισκογραφική Telephone Explosion φρόντισε για την επανέκδοση και δίνει σιγά σιγά νέα ζωή και ενδιαφέρον στο έργο της Ελληνο-ιταλίδας δημιουργού.
H Mariangela Celeste ξαναζεί το όνειρο
Όσοι γνωρίζετε την περίπτωση του Sixto “Sugaraman” Rodriguez ή έχετε δει το ντοκιμαντέρ “Searching For Sugar Man” ίσως γνωρίζετε για τα μικρά μουσικά θαύματα και τις ενδιαφέρουσες ιστορίες που συμβαίνουν πλέον όλο και πιο συχνά σε μουσικούς που μπορεί να μην αναγνωρίστηκαν μαζικά στην εποχή τους ή στην χώρα τους αλλά το ίντερνετ σε συνδυασμό με το πάθος κάποιων ειδικών της μουσικής βιομηχανίας έφερε ξανά στην επιφάνεια το ταλέντο τους.
Το πρώτο δικό μας παράδειγμα σε αυτή την λίστα ήταν η Λένα Πλάτωνος, όταν σχεδόν μια πενταετία πριν είδε τα τρία πιο πρωτοποριακά άλμπουμ της (“Gallop”, “Μάσκες Ήλιου” και “Λεπιδόπτερα”) να επανακυκλοφορούν από τον ανερχόμενο ηλεκτρονικό label της Dark Entries στο Σαν Φρανσίσκο.
Στηριζόμενες πάντα στην επάνοδο του βινύλιου, ανεξάρτητες αλλά και πολυεθνικές δισκογραφικές βρήκαν την ευκαιρία να τροφοδοτήσουν τους απανταχού μουσικόφιλους αλλά και συλλέκτες με επανεκδόσεις σπάνιων ή λιγότερο αναγνωρισμένων δίσκων που στα χρόνια είδαν την καλλιτεχνική αλλά και συλλεκτική αξία τους να ανεβαίνει.
Μια τέτοια ετικέτα, φημισμένη για τις επανεκδόσεις της, είναι η Light In The Attic. Στα φετινά Grammy ήταν υποψήφια η συλλογή που επιμελήθηκαν πέρυσι με τον τίτλο “Kankyō Ongaku: Japanese Ambient, Environmental & New Age Music 1980-1990” και αποτέλεσε δικαιωματικά την σπουδαιότερη μέχρι σήμερα αναγνώριση για τις προσεγμένες εκδόσεις του label από το Σιάτλ.
Ρίχνοντας μια προσεκτική ματιά στο τελευταίο νούμερο του καταλόγου επανεκδόσεων της Light In The Attic αυτές τις μέρες, εμφανίζεται ένα όνομα οικείο στον επιμελή Έλληνα ακροατή των 70s παραγωγών. Η Mariangela Celeste με το ομώνυμο ντεμπούτο της σε παραγωγή και ενορχήστρωση του σπουδαίου Βαγγέλη Παπαθανασίου, πίσω στα 1975 επιλέχθηκε από τους Καναδούς συνεργάτες της LITA, το μικρότερο θυγατρικό label Telephone Explosion, προκειμένου να επανεκδοθεί και να διανεμηθεί εκ νέου σε ολόκληρο τον κόσμο. Καθοριστικό ρόλο ασφαλώς έπαιξε και η δική μας Cobalt που φρόντισε για την αδειοδότηση των δικαιωμάτων.
Οι ιστορίες πίσω από την δημιουργία του δίσκου αλλά και την πρόσφατη επανακυκλοφορία του είναι μοναδικές. Όπως το περιέγραψε η ίδια, όλα ξεκίνησαν όταν έγραψε μια κασέτα με τα τραγούδια που έπαιζε στην κιθάρα της, στο σαλόνι του σπιτιού της κατόπιν παρότρυνσης οικογενειακού φίλου. Η κασέτα έφτασε στα χέρια του «παράγοντα» της εποχής, Νίκου Μαστοράκη και όλα σχεδόν συνέβησαν αστραπιαία. Διακρίθηκε στον διαγωνισμό τραγουδιού Θεσσαλονίκης, ταξίδεψε στην Ιαπωνία για να εκπροσωπήσει την χώρα με το εξαιρετικό “You Were Right” που όμως δεν συμπεριλήφθηκε στο ντεμπούτο της και όλα αυτά μόλις στα δεκαπέντε της. Στην επιστροφή από το Τόκιο, έτυχε της επιλογής του ίδιου του Βαγγέλη Παπαθανασίου και το 1975 στο Λονδίνο μαζί σκαρώσανε το electronic pop album που ως τίτλο φέρει το πραγματικό της όνομα, Mariangela Celeste. Ελληνο-ιταλίδα, με πατέρα τενόρο και μητέρα σοπράνο ήταν μόνο αναμενόμενο να ασχοληθεί με την μουσική και πριν καλά συμπληρώσει την εφηβεία της να έχει την τύχει να ζει από κοντά αυτό που περιέγραφε σαν όνειρο όταν την ρωτούσαν στο σχολείο τι θέλει να γίνει όταν μεγαλώσει.
Η αποδοχή του εν λόγω άλμπουμ στην χώρα μας δεν ήταν η αναμενόμενη, αλλά όπως επιβεβαιώνει και η ίδια, ο δίσκος είχε φτωχή διανομή στα δισκάδικα της χώρας. «Μου έλεγαν οι φίλοι μου ότι το έψαχναν και δεν το έβρισκαν...» και ακόμα πιο φτωχή προώθηση. Για το υποθετικό χιτ του δίσκου “Honolulu Baby” λέει χαρακτηριστικά, «...τα αγαπημένα μας, μαζί με τον Βαγγέλη ήταν το “Along With The Day” και το “Memories Of Friends”,το “Honolulu Baby” μου φάνηκε παιδικό και κατάλαβα ότι το έβαλε η εταιρία στον δίσκο απλά για να το προωθήσουν…». Επιπλέον, πολύ σωστά επισημαίνει ότι οι εποχές (το ’75 είμαστε ένα χρόνο μετά την Χούντα) δεν βοηθούσαν για αγγλόφωνη δισκογραφία με περιεχόμενο όπως το χαρακτηρίζει η ίδια «πνευματικό, με ήχο προχωρημένο για την εποχή του και στίχους με βάθος».
Για κάτι τέτοιες περιπτώσεις καλά κρυμμένων μυστικών όμως, πλέον έχουμε το ίντερνετ .Η Καναδική Telephone Explosion έκανε τα απαραίτητα τηλέφωνα, η Μαριάντζελα δέχτηκε με χαρά, η Cobalt μεσολάβησε (και φρόντισε και για αυτή την κουβέντα με την δημιουργό) και η περιορισμένη έκδοση του δίσκου που πίσω στο 1975 από χειρισμούς της Polygram, βρέθηκε επιλεκτικά μόνο σε Ελλάδα, Καναδά, Νότιο Αφρική και Ολλανδία τώρα πλέον ανοίγει νέους ορίζοντες και δίνει παγκόσμια λάμψη σε ένα κρυμμένο διαμάντι της εγχώριας μουσικής παραγωγής. Περιέργως, κομμάτια όπως το “You’re The One” που αν και έφηβη έγραψε η ίδια η Μαριάντζελα, είναι που πλέον ακούγονται «κλασικά», χάρη στην φινετσάτη παραγωγή και ενορχήστρωση του θρυλικού Vangelis. Και η ίδια όμως δηλώνει ευγνώμων για όλη αυτή την παγκόσμια -πλέον- προσοχή. «Ξαφνικά εμφανίζονται εταιρείες από χώρες που δεν έχω ταξιδέψει ποτέ και μου ζητάνε επίμονα να βγάλουν έναν δίσκο που εγώ θεωρούσα φανταστικό αλλά είχε την κακοτυχία να μην διαφημιστεί αρκετά. Τότε, δεν υπήρχε ίντερνετ και τίποτα από όλο αυτό όποτε και ο δίσκος βυθίστηκε στο space…» λέει και ακούγεται να χαμογελάει με την σπαστή προφορά της. «Αυτό που συμβαίνει τώρα το θεωρώ μεγάλη ευλογία…και επίσης έχω καινούρια μουσική που θέλω να βγάλω. Έχω social media και αυτή την Κυριακή θα τραγουδήσω πάλι live στο instagram μου…»
Ακούγεται σαν όνειρο, αλλά είναι γεγονός ότι χρειάστηκε ένα μικρό γύρισμα της τύχης για να φωτιστεί μία ακόμη γωνία της Αθηναϊκής αγγλόφωνης ποπ της δεκαετίας του 1970 και να δώσει και πάλι καλλιτεχνική ζωή σε μία σπουδαία ερμηνεύτρια και δημιουργό. Αυτό από μόνο του είναι η μόνη τρανή απόδειξη ότι τα όνειρα των ανεξάρτητων μουσικών πρέπει να συνεχίζονται και ότι τα θαύματα συμβαίνουν.
Ο Δημήτρης Λιλής εντόπισε την Mariangela Celeste και με αφορμή την προσεγμένη επανέκδοση του ομώνυμου άλμπουμ συνομίλησε μαζί της. Ακούστε την αποκλειστικά στον Athens Voice 102.5 και στην εκπομπή Athens Incoming αυτή την Κυριακή 24 Μαΐου, 18.00 - 20.00.