Η κατάταξη των ξένων παραγωγών βγήκε μετά από ψηφοφορία των αναγνωστών Δείτε εδώ
ΞΕΝΗ ΠΑΡΑΓΩΓΗ
Yasou Aida! (Όπερα των Ζητιάνων, ελληνoγερμανική συμπαραγωγή, Φεστιβάλ Αθηνών)
Miss Julie (Schaubuhne, Φεστιβάλ Αθηνών)
Η άνοδος και η πτώση της πόλης Μαχαγκόνι (La Fura dels Baus, Μέγαρο Μουσικής Αθηνών)
Refuse the Hour (William Kentridg, Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών)
Protect me (Falk Richter & Anouk van Dijk, Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών)
Διαβάστε για την ομάδα «Όπερα των ζητιάνων» και την παράσταση και δείτε τρέιλερ
«Οι όπερες των ζητιάνων» ιδρύθηκαν στην Αθήνα το 2002 από το συνθέτη Χαράλαμπο Γωγιό, το σκηνογράφο Κωνσταντίνο Ζαμάνη και την υπεύθυνη παραγωγής Γαβριέλλα Τριανταφύλλη, με σκοπό την παραγωγή παραστάσεων όπερας και μουσικού θεάτρου χαμηλού κόστους και σύγχρονης αισθητικής.
Από το 2005 μέχρι σήμερα, «Οι όπερες των ζητιάνων» έχουν παρουσιάσει 14 παραγωγές μουσικού θεάτρου, που εκτείνονται από σύγχρονες αναγνώσεις κλασικών έργων του ρεπερτορίου μέχρι πρώτες εκτελέσεις νέων έργων, και από το πειραματικό μουσικό θέατρο μέχρι την ελληνική οπερέτα και το μιούζικαλ. Το μοντέλο παραγωγής ποικίλει ανάλογα με τις ιδιαιτερότητες του κάθε σχεδίου, έχοντας κυμανθεί από «ορθόδοξες» παραστάσεις με θεσμική υποστήριξη (σε συνεργασία με φορείς όπως το Φεστιβάλ Αθηνών, η Ορχήστρα των Χρωμάτων και το BIOS) ως «αιρετικά» underground δρώμενα σε συνεργασία με φορείς όπως το State of Sabotage και χώρους όπως η Knot Gallery και η κατάληψη του θεάτρου Εμπρός.
Δίνοντας μεγάλη σημασία στο ιδανικό της συσπείρωσης των υγιών δυνάμεων, η εταιρεία «Οι όπερες των ζητιάνων» έχει συνεργαστεί με διάφορους μουσικούς και θεατρικούς οργανισμούς ανάλογης ιδεολογίας και βεληνεκούς, όπως η Neuköllner Oper, το dissonArt ensemble, το ARTéfacts ensemble, το σύνολο Latinitas Nostra, η ομάδα vasistas κ.ά.
«Οι όπερες των ζητιάνων» δεν διαθέτουν μόνιμη στέγη ούτε σταθερή πηγή χρηματοδότησης. Έχουν επιχορηγηθεί δύο φορές από το Υπουργείο Πολιτισμού και Τουρισμού, για την καλλιτεχνική περίοδο 2009–2010 και την παραγωγή Yasou Aida! το 2012.
Περισσότερες πληροφορίες εδώ.
Δείτε βίντεο από τα making of της παράστασης
Ο Δημήτρης Δημόπουλος διασκεύασε το κείμενο της «Αΐντα» και απάντησε στις ερωτήσεις της ATHENS VOICE
Πώς ξεκινήσατε να δουλεύετε το κείμενο της όπερας 'Yasou Aida', από που πιάσατε το θέμα και πως ξεκινήσατε να μπλέκετε τις δικές σας ιδέες με το αυθεντικό κείμενο;
Ήταν μια περίεργη διαδικασία. Πρώτα ήρθε η ιδέα της Neuköllner Oper στο Βερολίνο να συνεργαστεί με Έλληνες καλλιτέχνες ώστε να μεταφέρουν Έλληνες την άποψη τους για τι συμβαίνει στη χώρα τους, παρακάμπτοντας τη διαστρεβλωμένη εικόνα των γερμανικών ΜΜΕ… Διαβάστε τη συνέντευξη εδώ.
Δείτε τρέιλερ από την παράσταση
Το γερμανικό τρέιλερ της παράστασης
Οι παραστάσεις
Πρώτη παράσταση: 19 Ιανουαρίου 2012, Neuköllner Oper, Βερολίνο (23 παραστάσεις)
Πρώτη παράσταση στην Ελλάδα: 9 Μαρτίου 2012, Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης (4 παραστάσεις)
Πρώτη παράσταση στην Αθήνα: 29 Ιουνίου 2012, Φεστιβάλ Αθηνών, Ίδρυμα Κακογιάννη (3 παραστάσεις)
Αποσπάσματα από κριτικές
«Πολύ πιο διασκεδαστικό και κωμικό από κάθε ειδησεογραφική εκπομπή.» Pinar Abut, Berliner Morgenpost
«Καλοφτιαγμένο, πνευματώδες και ευφυές [...] παίρνει τον Βέρντι στα σοβαρά σε κάθε στιγμή του. [...] Η αυτοειρωνεία είναι ένα από τα ισχυρά σημεία της βραδιάς. Ένα άλλο είναι η ειλικρίνεια.» Udo Badelt, Der Tagesspiegel
«Οι χαρακτήρες ζωντανεύουν διαμέσου των χαρισματικών ερμηνευτών. [...] Η κριτική μπορεί να γίνεται γλυκύτερη χάρη σε χιουμοριστικά κλεισίματα του ματιού, όμως αυτό το δι-εθνές κοκτέιλ περιέχει όλα τα σωστά συστατικά. [...] Η "ασεβής", αλλά ευχάριστα ταιριαστή, ενορχήστρωση κορυφώνεται με το θριαμβευτικό εμβατήριο [...] Η παραγωγή καταφέρνει να γεφυρώσει τη μοίρα μιας χώρας εκμηδενισμένης από τα μέτρα λιτότητας με την, παραδειγματική για την εποχή μας, ιστορία μιας μετανάστριας [...]» Kristina Rath, Die Tageszeitung
«Μια εντελώς απολαυστική όπερα [...] Πιο λεπτό απ' ό,τι φαίνεται, το θέαμα είναι μια επιτυχημένη φάρσα. [...] Οι καλλιτέχνες είναι υψηλής ποιότητας [...]» Frédéric Lemaître, Le Monde
«Μια υπέροχα υπερβολική σύγχρονη όπερα [...] με μια διανομή από θαυμάσιους τραγουδιστές.» Lucía Tirado, Neues Deutschland
«Αν και στην παράσταση του Ευκλείδη δεν περνά ούτε λεπτό χωρίς κάποιο νέο εύρημα [...] το "Yasou Aida!" δεν γίνεται ποτέ φθηνή κωμωδία [...] Εντυπωσιακής μουσικής ποιότητας [...] το σύνολο κρατιέται μαζί από τον Γωγιό με υπεράνθρωπη πειθαρχία.» Matthias Nöther, noethers-kritiken.de
«Χιούμορ, ευστοχία, πρωτοτυπία, ευαισθησία και συναίσθημα. […Όχι] απλώς μια ευφάνταστη και εκφραστική μεταγραφή του Βέρντι αλλά μια συνάντηση φιλίας και ελπίδας.» Μαρία Κατσουνάκη, Η Καθημερινή