Έρευνα COSMOTE – ΕLTRUN 2024: Που κινείται ο Δείκτης Ψηφιακής Ωριμότητας των ΜμΕ στην Ελλάδα
Συνεχής αύξηση της ψηφιακής ωριμότητας των μικρομεσαίων επιχειρήσεων
COSMOTE – ΕLTRUN: Έρευνα 2024 για τις ΜμΕ
Τα τελευταία χρόνια, οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις (ΜμΕ) στην Ελλάδα συνεχίζουν την πορεία προς τον ψηφιακό τους μετασχηματισμό με στόχο την αναβάθμισή τους. Ενισχυμένη παρουσιάζεται η ψηφιακή ωριμότητα των ΜμΕ, σύμφωνα με την έρευνα «Η Ψηφιακή Ετοιμότητα των Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων στην Ελλάδα-2024», που εκπόνησε το Εργαστήριο Ηλεκτρονικού Εμπορίου (ELTRUN) του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών σε συνεργασία μετ ην COSMOTE.
Η έρευνα διεξήχθη πανελλαδικά, τον Μάιο του 2024 σε συνέχεια προηγούμενων αντίστοιχων ερευνών το 2022 και το 2020, καταγράφονταςτην επίδραση της χρήσης των ψηφιακών τεχνολογιώνστην ενίσχυση και τον εκσυγχρονισμό των ελληνικών ΜμΕ. Η έρευνα περιλαμβάνει όλους τους κλάδους της αγοράς όπως το εμπόριο, την μεταποίηση, επαγγελματίες-επιστήμονες, τον τουρισμό, την εστίαση, τις κατασκευαστικές και οικοδομικές εταιρείες και τις υπηρεσίες.
Η ψηφιακή ωριμότητα των ΜμΕ όλων των κλάδων της αγοράς, υπολογίζεται με βάση την υιοθέτηση και χρήση 10 σημαντικών ψηφιακών εργαλείων και υποδομών, που σχετίζονται με:την Ψηφιακή Παρουσία και την Επικοινωνία των ΜμΕ μέσω, ιστοσελίδων, τηλεφωνικών κέντρων ή τηλεδιασκέψεων, τις Ψηφιακές Συναλλαγές και την Προώθηση που κάνει κάθε επιχείρηση, όπωςοι πωλήσεις μέσω e-shop, οι ψηφιακές καμπάνιες επικοινωνίας και η χρήση socialmedia, τις Ψηφιακές Υποδομές, γιατην ψηφιακή ασφάλεια και η χρήση Cloudσυστημάτων και τα Διοικητικά Συστήματα διαχείρισης πόρων (ERP, CRM, IoT ή data analytics ή ΑΙ).
Τα αποτελέσματα της έρευνας έδειξαν αύξηση 17% στον μέσο όρο του Δείκτη Ψηφιακής Ετοιμότητας των ΜμΕ σε σχέση με το 2022. Η διαχείριση σχέσεων με πελάτες, η αποτελεσματική επικοινωνία και η βελτίωση της εμπειρίας πελάτη αναδείχθηκαν ως τα κυριότερα οφέλη από τη χρήση ψηφιακών τεχνολογιών.
Όπως ανέδειξε η έρευνα, η βελτίωση της εμπειρίας των πελατών και η αυξημένη παραγωγικότητα αποτελούν τα κύρια επιτεύγματα των επιχειρήσεων που χρησιμοποιούν ψηφιακές τεχνολογίες. Αντίθετα, οι περιορισμένοι χρηματοοικονομικοί πόροι και η έλλειψη ενημέρωσης και εκπαίδευσης του προσωπικού, κρίνονται ως ανασταλτικοί παράγοντες στην αξιοποίηση των τεχνολογιών για τις ΜμΕ.
Ο καθηγητής του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών & Ιδρυτής του Εργαστηρίου Ηλεκτρονικού Εμπορίου και Ηλεκτρονικού Επιχειρείν (ELTRUN), κ. Γιώργος Δουκίδης, δήλωσε σχετικά: «Τα τελευταία χρόνια υπάρχει σημαντική πρόοδος στην ψηφιακή αναβάθμιση των μικρών επιχειρήσεων στην Ελλάδα. Παρ' όλα αυτά η ψηφιακή τους ετοιμότητα είναι ακόμη σε πρώιμα στάδια αφού χρησιμοποιούν κατά μέσο όρο μόνο το 50% των γνωστών ψηφιακών συστημάτων και τεχνολογιών, ενώ μόνο το 25% αξιοποίησαν επιχορηγήσεις ή επιδοτήσεις για τις τεχνολογικές επενδύσεις που έκαναν».
«Η μετάβαση στην ψηφιακή εποχή είναι κρίσιμο ζήτημα για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις και είναι σημαντικό να τις βοηθήσουμε όλοι. Όπως είδαμε στην έρευνα, οι ΜμΕ έχουν προοδεύσει αρκετά στο ταξίδι του ψηφιακού μετασχηματισμού τους, υπάρχουν όμως περιθώρια βελτίωσης. Στην COSMOTE, μέλος του Ομίλου Telekom, στεκόμαστε σταθερά στο πλευρό των ελληνικών επιχειρήσεων, στηρίζοντας έμπρακτα την ανάπτυξη της μικρομεσαίας επιχειρηματικότητας με υπηρεσίες, εργαλεία, λύσεις και την υποστήριξη που χρειάζονται για να το πετύχουν», δήλωσε ο κ. Θάνος Φαλάγγας, Διευθυντής B2B Marketing, CRM & Channel Management Ομίλου ΟΤΕ.
Η ψηφιακή ετοιμότητα, όπως κατέδειξε η έρευνα,επηρεάζεται και από το μέγεθος και από τον κλάδο στον οποίο υπάγεται η κάθε επιχείρηση. Ωστόσο, ακόμα και πολύ μικρές επιχειρήσεις (1-10 εργαζόμενοι) μπορούν να βελτιώσουν την λειτουργία και την ανταγωνιστικότητα τους, αρκεί να αξιοποιήσουν τις νέες τεχνολογίες.
Ένα άλλο εύρημα είναι ότι σημαντική παραμένει παρουσία των επιχειρήσεων στο διαδίκτυο (7 στις 10 ). Επίσης, στις περισσότερες ψηφιακές τεχνολογίες καταγράφεται αύξηση των ποσοστών χρήσης, με την μεγαλύτερη να είναι στιςψηφιακές καμπάνιες και στη χρήση social media, στην αξιοποίηση των υποδομών Cloud και στις εναλλακτικές μορφές επικοινωνίας με τους πελάτες τους. Αντίθετα, περιορισμένη είναι η χρήση της τεχνητής νοημοσύνης (AI). Ωστόσο, 8 στις 10 δηλώνουν πρόθυμες να χρησιμοποιήσουν στο μέλλον εργαλεία Generative AI.
Αναφορικά με τις ψηφιακές δεξιότητες των εργαζομένων,1 στους 2 εργαζομένους δε διαθέτουν τις απαραίτητες γνώσεις για τη σωστή αξιοποίηση των ψηφιακών τεχνολογιών, ενώ μόνο 1 στους 3 παρακολουθεί εκπαιδευτικά προγράμματα. Ωστόσο ένα θετικό εύρημα είναι πως 1 στις 2 ΜμΕ έχουν την αναγκαία επιχειρηματική κουλτούρα αξιοποίησης των νέων τεχνολογιών και υποστηρίζουν τους εργαζόμενους στις τεχνολογικές αλλαγές.
Περισσότερες πληροφορίες για την έρευνα εδώ
#COSMOTE #ELTRUN #ΟΠΑ