Trending Now

Τι συμβαίνει με τα «εργοστάσια influencers» στην Ασία

Η σκληρή πραγματικότητα πίσω από την εφήμερη διασημότητα των social media

alexandra-mprountzaki.jpg
Αλεξάνδρα Μπρουντζάκη
3’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
Τι συμβαίνει με τα «εργοστάσια influencers» στην Ασία

Οι φάρμες influencers στην Ασία - Πώς λετουργούν τα δυστοπικά «εργοστάσια» παραγωγής ινφλουένσερ - Κίνα και Ινδονησία έχουν τα σκήπτρα της βιομηχανίας

Τα εργοστάσια που παράγουν influencers είναι πέρα για πέρα αληθινά και θριαμβεύουν στις ασιατικές χώρες. Αν πιστεύεις πως είμαστε μακριά από αυτή την πραγματικότητα σκέψου πάλι.

Εάν κανείς μάς έλεγε να συμπληρώσουμε κάτι μετά τη λέξη «εργοστάσιο» λίγοι από μας στον δυτικό κόσμο, θα έβαζαν το influencer. Κι αυτό συμβαίνει γιατί ο δυτικός κόσμος δεν εμπορευματοποιεί –με τόσο θράσος ή τόσο φανερά τουλάχιστον– τους ανθρώπους.

Φυσικά, αυτό δεν σημαίνει πως η Δύση, με εκπρόσωπο τις ΗΠΑ δεν είναι «επιρρεπής» στον άκριτο υπερκαταναλωτισμό, απλώς το marketing είναι διαφορετικό. Στις ΗΠΑ η σχέση των influencers με το κοινό τους είναι διαφορετική καθώς δημιουργούν την ψευδαίσθηση της προσωπικής σχέσης με το κοινό τους, πλασάρονται ως οι άνθρωποι της διπλανής πόρτας με τα ίδια καθημερινά θέματα, κοινούς προβληματισμούς και λανσάρουν λύσεις – είναι με λίγα λόγια relatable. Τόσο που σε κάνουν να ξεχνάς πως παίρνουν γενναιόδωρες επιταγές από τις εταιρίες. Οι Κινέζοι είναι πιο πρακτικοί και σε αυτόν τον τομέα. Δεν τους ενδιαφέρει η ψευδαίσθηση της διαπροσωπικής σχέσης με τον πελάτη αλλά αντίθετα η μαζική κατανάλωση. Εξ ου και η δημιουργία εργοστασίων, καθώς είναι πιο πρακτικό να έχεις μαζεμένους όλους τους πωλητές σου σε ένα μέρος να ασχολούνται αποκλειστικά με την προώθηση του προϊόντος που θέλεις να προμοτάρεις κι όχι απλά να είναι ένα από τα προϊόντα τα οποία διαφημίζουν.

Τι συμβαίνει με τα «εργοστάσια influencers» στην Ασία

Πώς λειτουργούν οι φάρμες influencers στην Ασία

Η κινέζικη εταιρία Ruhan, έχει δημιουργήσει ένα πραγματικό εργοστάσιο που παράγει αδιαλείπτως influencers που με τη σειρά τους παράγουν το content και με αυτόν τον τρόπο αλλάζει το e-commerce εντελώς. Καταλαμβάνοντας ένα γκρίζο αδιάφορο κτίριο στη βιομηχανική πόλη της Hangzhou, η επιχείρηση αναπτύσσει τα νέα γρανάζια που θα κινούν την τεράστια βιομηχανία της ηλεκτρονικής διαφήμισης κι αυτά δεν είναι άλλα από τους influencers. Φανταστείτε, ένα τεράστιο κτίριο γεμάτο cubicles, όπου το καθένα από αυτά είναι διαμορφωμένο σαν δωμάτιο σπιτιού (υπνοδωμάτιο, gameroom κοκ), και μέσα σε αυτά άνθρωποι που μαθαίνουν την όχι και τόσο αρχαία τέχνη του influencing. Με ειδικά φώτα, άπειρα προϊόντα τριγύρω και μια κάμερα οι «ηγέτες διαμόρφωσης της κοινής γνώμης» χτυπούν οχτάωρα εργασίας για να πουλήσουν προϊόντα.

Ινδονησία και Κίνα έχουν τα σκήπτρα της βιομηχανίας όπου το ηλεκτρονικό εμπόριο μέσω live streaming είναι στα καλύτερά του καθώς αποφέρει εκατομμύρια δολάρια κάθε χρόνο. Από τις πιο διάσημες πλατφόρμες live streaming είναι η Taobao που ανήκει στο κινεζικό Amazon, γνωστό σε όλους μας πλέον Alibaba. Το e-commerce μέσω live streaming είναι  τρομερά δημοφιλής συνήθεια στους Κινέζους χωρίς να έχει πείσει ακόμα την αμερικανική αγορά. Για να καταλάβουμε καλύτερα το μέγεθος αυτής της αγοράς, ας μιλήσουμε με αριθμούς: τα έσοδα από τα live streaming αυξήθηκαν σε παγκόσμιο επίπεδο κατά 280% μεταξύ 2017 και 2020 που σημαίνει ότι η αξία της σε δολάρια έφτασε τα 171 δισεκατομμύρια παρακαλώ - αριθμός που διπλασιάστηκε σχεδόν στην πανδημία. Μέχρι το τέλος του 2023 θα έχει ξεπεράσει τα 704 δισεκατομμύρια. δολάρια.

The Dystopian World of Chinese Influencer Farms

Ο ανταγωνισμός ανάμεσα στους influencers για το ποιος θα καταφέρει να γίνει το next big thing της συγκεκριμένης βιομηχανίας είναι τεράστιος. Άλλωστε, η προβολή που κερδίζει κανείς από αυτή την ενασχόληση, οι παχυλοί μισθοί και η γκλαμουράτη ζωή που προσφέρει το influencing, αξίζουν το μαλλιοτράβηγμα. Μια έρευνα που διεξήγαγε η εταιρεία τεχνολογίας Tencent το 2020 αποκάλυψε πως το 54% των παιδιών που είχαν αρχίσει μόλις το Πανεπιστήμιο προτιμούν μια καριέρα ως online celebrity.

Αυτή η τάση ενισχύεται όταν εταιρείες σαν την Ruhan, που αναφέραμε παραπάνω, διαλέγουν ανερχόμενες νεαρές γυναίκες οι οποίες όπως δείχνουν τα στοιχεία, έχουν τρομερή απήχηση στο κοινό. Μία από τις πιο διάσημες διαδικτυακές προσωπικότητες που γεννήθηκαν μέσα στις «θερμοκοιτίδες επιρροής» Xinhe της Taobao, είναι η Viya. H 36χρονη διασημότητα πούλησε αγαθά αξίας 8 δισεκατομμυρίων δολαρίων – ποσόν που αντιστοιχεί στο 1/3 των συνολικών κερδών του αμερικανικού κολοσσού Macy’s. Οι αρχές σε μια προσπάθεια γενικότερης καταστολής της φοροδιαφυγής των influencers, της αφαίρεσαν τον λογαριασμό της και της «έκοψαν» τίμιο πρόστιμο 210 εκατομμύρια δολάρια για φοροδιαφυγή.

«Υπάρχουν εταιρείες που κυριολεκτικά εκπαιδεύουν χιλιάδες νεαρές κοπέλες για να γίνουν οι επόμενες live streamers που θα προωθούν τα προϊόντα τους. Τα μαθήματα περιλαμβάνουν ομιλία, άρθρωση, σωστό φωτισμό, τοποθέτηση σώματος και οτιδήποτε άλλο βάλει κανείς με το μυαλό του», λέει στο Business Fashion η Kim Leitzes, ιδρύτρια της KOL marketplace ParkLu. Και συνεχίζει: «Έπειτα έχουμε την Ruhan, η οποία ξεκίνησε στην κατασκευή ενδυμάτων. Παρόλα αυτά παρατηρούμε πως η εταιρεία παρέχει μια ολόκληρη αλυσίδα εφοδιασμού προϊόντων, merchandising, έρευνας αγοράς, πελατειακής υποστήριξης και κατασκευής. Σε αυτό προστίθεται το προσωποποιημένο μάρκετινγκ για οτιδήποτε σκεφτείς».

Όλα αυτά ακούγονται κάπως μακρινά, ίσως κάτι που κάνουν αυτοί οι «τρελοί» οι Κινέζοι και πως αυτή η μόδα δεν θα φτάσει τις ακτές του δυτικού κόσμου καθώς ακούγεται δυστοπικό να χτυπάει κάποιος κάρτα, να μπαίνει σε ένα δωμάτιο που μοιάζει με σπιτιού και να διαφημίζει αδιαλείπτως προϊόντα για 8 ολόκληρες ώρες. Και με αυτή την σκέψη, σκρολάρουμε στο Instagram και πατάμε το link από το τέλειο φόρεμα που είδαμε να διαφημίζει η ινφλουένσερ της διπλανής πόρτας…

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ