Trending Now

Wordle: Η ιστορία του παιχνιδιού που αγόρασαν οι New York Times

Το νέο κόλλημα του ίντερνετ έχει εύκολο concept, δημιουργήθηκε από έναν άνθρωπο της διπλανής πόρτας και κρύβει μία ιστορία αγάπης

Γιάννης Μπελεσιώτης
4’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Το Wordle αποτελεί το νέο μεγάλο trend του διαδικτύου. Η ιστορία πίσω από το παιχνίδι που έκανε τους New York Times να το αγοράσουν για 1 εκατομμύριο δολλάρια.

Είναι συχνό φαινόμενο διάφορα trends να καταλαμβάνουν τις πρώτες θέσεις στις προτιμήσεις των χρηστών του διαδικτύου. Αυτά έρχονται και παρέρχονται αλλά μέχρι να συμβεί το δεύτερο, ο κόσμος επιλέγει να ασχολείται μαζί τους μανιωδώς. Το τελευταίο διάστημα το παιχνίδι Wordle έχει σίγουρα ξεχωρίσει. Το πρωτότυπο σταυρόλεξο των 5 λέξεων, που κάθε μία αποτελείται από 5 γράμματα, εδώ και κάποιο καιρό έχει τραβήξει το ενδιαφέρον του κόσμου στα social media. Η φρενίτιδα που έχει επικρατήσει σε όλο τον πλανήτη με την εφαρμογή των James Wardle και Palak Shah, έκανε τους New York Times να αγοράσουν τα δικαιώματά της με 1 εκατομμύριο δολλάρια σύμφωνα με πολλές φήμες. Ποια είναι όμως η ιστορία πίσω από την τελευταία μεγάλη επιτυχία του ίντερνετ; 

© Wordle

Το παράξενο με το Wordle είναι πως εκ πρώτης όψεως δεν έχει κάτι το τόσο συναρπαστικό. Είναι μία απλή εφαρμογή, που τεστάρει το μυαλό σου σε σύντομο χρoνικό διάστημα. Δεν μοιάζει καθόλου με άλλες του παρελθόντος, που αποτέλεσαν αιτία να «κολλήσει» κάποιος με ένα παιχνίδι. Τέτοιες είναι τα Candy Crush, Tetris, Angry Birds και πολλά άλλα. Δεν μπορείς να το βρεις στο app store, μέχρι πρότινος δεν υπήρχε σε καμία διαφήμιση, ένω είναι απλό τόσο στην εφαρμογή όσο και στην εμφάνιση. «Δεν θέλαμε να κάνουμε οτιδήποτε περίεργο σχετικά με τα δεδομένα και τα μάτια των χρηστών. Είναι ένα απλό παιχνίδι και απλά προσφέρεται για διασκέδαση» ανέφερε ο δημιουργός του Wordle σχετικά με το τι αποσκοπούσε, όταν πραγμάτωσε την ιδέα του.

Το concept του παιχνιδιού είναι πολύ εύκολο να κατανοηθεί. Στο Wordle κάθε μέρα παρουσιάζεται μία διαφορετική λέξη με 5 γράμματα και μέσα από έξι διαφορετικές προσπάθειες, ο παίκτης αναλαμβάνει να βρει τη λέξη που ζητείται. Η μόνη βοήθεια που έχει, είναι πως με κάθε του μαντεψιά μπορεί να φανερώσει γράμματα που εμπεριέχονται στη λέξη. Το παιχνίδι αναφέρει ποια γράμματα της λέξης βρίσκονται στο αίνιγμα της ημέρας. Χρωματίζονται με πράσινο τα γράμματα που όχι μόνο είναι στη λέξη αλλά και στο σωστό σημείο, ενώ με κίτρινο εκείνα που βρίσκονται σε αυτήν αλλά όχι στη σωστή θέση. Όσα δεν βρίσκονται μέσα στο ζητούμενο, τότε έχουν το γκρι χρώμα. Θυμίζει κάπως τα παραδοσιακά σταυρόλεξα αλλά σε πιο απλή εκδοχή και μέχρι στιγμής θεωρείται απολαυστικό για τους λάτρεις των γρίφων.

© Wordle

Η ιστορία του παιχνιδιού ξεκινάει από τη Νέα Υόρκη και το Μπρούκλιν. Μπορεί κάποιος να περιμένει πως όλα συνέβησαν ύστερα από μπόλικη σκέψη, όμως η πραγματικότητα ξεγελάει. Υπεύθυνος για τη νέα τρέλα του ίντερνετ είναι ο μηχανικός λογισμικού Josh Wardle. Με μία συνεργάτιδά του μοιράζονται το ίδιο πάθος για τις σπαζοκεφαλιές λέξεων, έτσι δημιούργησε το παιχνίδι συνδυάζοντας το επώνυμο του και τη γνωστή λέξη «Word». Για αρχή μοναδικοί παίκτες ήταν οι δυο τους. Έπειτα ο Wardle το μοιράστηκε με μερικούς συγγενείς του σε μία συνομιλία του στο WhatsApp. Εκεί παρατήρησε πως είναι κολλητικό και ίσως αυτός και η συνάδελφός του να μην είναι τα μοναδικά άτομα τα οποία απολαμβάνουν τη συγκεκριμένη εφαρμογή. Αποφασίζουν να το κάνουν δημόσιο μέσα στον Οκτώβριο και ξεκινούν να το προωθούν σε φίλους και γνωστούς. Τη 1η Νοεμβρίου το Wordle αριθμεί 90 χρήστες και μέσα σε δύο μήνες είχαν πάιξει πάνω από 300.000 άτομα. Αυτή η επιτυχία δεν γινόταν να περάσει απαρατήρητη και η New York Times ξέδεψε από τα ταμεία της 1 εκ. δολλάρια σύμφωνα με πολλές φήμες, για να αποκτήσει τα δικαιώματα.

Ο γενικός διευθυντής των Times της Νέας Υόρκης, Jonathan Knight, ανέφερε μετά τη συμφωνία πως «Το παιχνίδι έχει καταφέρει κάτι που λίγοι έχουν πετύχει. Έχει αιχμαλωτίσει τη συλλογική φαντασία μας, φέρνοντας μας όλους λίγο πιο κοντά. Είμαστε πολύ χαρούμενοι που γινόμαστε πλέον το σπίτι του και μπορούμε να γνωρίσουμε το παιχνίδι του Josh Wardle σε περισσότερο κόσμο».

Το συναρπαστικό αυτής της ιστορίας είναι πως ο δημιουργός του παιχνιδιού δεν είναι κάποιου είδους genius. Είναι ένας άνθρωπος της διπλανής πόρτας με τη δική του δουλειά, στην οποία αφιερώνει πολλές ώρες την ημέρα. Έφτιαξε το Wordle για να χαλαρώνει. Δεν επένδυσε καθόλου χρόνο σε διαφημίσεις, κλασικά pop ups παράθυρα ή οτιδήποτε άλλο. Σε δηλώσεις που έκανε πριν μερικές μέρες ανέφερε χαρακτηριστικά «Νομίζω ότι όλοι εκτιμούν πως αυτό το παιχνίδι είναι διαθέσιμο δωρεάν. Είναι απλά κάτι για να διασκέδασεις».

© Wordle

Αυτή δεν ήταν πάντως η πρώτη του προσπάθεια να δημιουργήσει κάτι δικό του από την αρχή. Είχε φτιάξει ένα παρόμοιο παιχνίδι το 2013, όμως οι φίλοι του δεν ενθουσιάστηκαν και το εγκατέλειψε. Το 2020 τόσο εκείνος όσο και η Palak Shah κόλλησαν με τη διάσημη στήλη Spelling Bee της New York Times, έτσι του μπήκε η ίδεα να σχεδιάσει κάτι που θα απολαμβάνουν οι δυο τους. Του άρεσε το γέγονος πως όλα αυτά τα παραδοσιακά παιχνίδια έχουν τους δικούς τους πιστούς οπαδούς και τον εξίταρε να είναι ο υπεύθυνος για κάτι παρεμφερές. Η λεπτομέρεια που φαίνεται να δίνει τη μαγεία στο παιχνίδι, είναι ο περιορισμός του να παίζει κάποιος μία φορά την ημέρα και μόνο. Μετά τις έξι προσπάθειες δεν μπορείς να δοκιμάσεις ξανά και πρέπει να περιμένεις 24 ώρες για τη νέα λέξη.

Μετά την ανακοίνωση της συμφωνίας με τη  New York Times ο Wardle τουίταρε πως «Η επιτυχία του παιχνιδιού είναι πολύ μεγαλύτερη από αυτό που φανταζόμουν. Είναι πολύ ωραίο που το Wordle έγινε τόσο δημοφιλές αλλά παράλληλα είναι και αγχωτικό», δείχνοντας έτσι τον λόγο που μάλλον τον έκανε να πουλήσει την ιδέα του.

Η Shah ανέλαβε το μακιγιάρισμα του παιχνιδιού, ώστε να είναι έτοιμο για το κοινό και εκείνος μάζεψε τις λέξεις της αγγλικής γλώσσας που αποτελούνται από πέντε γράμματα. Ίσως στην αρχή φαίνεται εύκολο αλλά δεν είναι τόσο, με μία δοκιμή να είναι το κατάλληλο πιεστήριο για να πείσει. Η αγγλική γλώσα έχει σύνολο 12.000 λέξεις με 5 γράμματα αλλά σύμφωνα με έρευνες μόλις οι 2.500 από αυτές είναι γνωστές στο ευρύτερο κοινό.

Ήταν θέμα χρόνου να εμφανιστούν παράλληλα απομιμήσεις του παιχνιδιού. Ήδη δύο έχουν ξεκινήσει να γίνονται γνωστές τις τελευταίες ώρες. Αρχικά το Airportle δίνει την ευκαιρία στους παίκτες να μαντέψουν τις συντομεύσεις των αεροδρομιών παγκοσμίως και μετέπειτα η εκδοχή Lewdle που χαρακτηρίζεται ως NSFW (Not Safe From Work).

Στο τέλος της ημέρας όμως το παιχνίδι φαίνεται να είναι το αποτέλεσμα μίας ιστορίας αγάπης. Η συνεργάτης του Wardle, Palak Shah, παραδέχτηκε πως το παιχνίδι είναι αφιερωμένο σε εκείνη. «Είναι πολύ γλυκό αυτό που έκανε ο John.  Είναι ξεκάθαρα ο τρόπος που δείχνει την αγάπη του» είπε η ίδια σε μία συνέντευξη. Ο ρομαντισμός με λίγα λόγια μπορεί να κρύβεται σε πολλά πράγματα της καθημερινότητας, όπως μία σπαζοκεφαλιά λέξεων.