Βιβλιο

Πέντε συναρπαστικά αστυνομικά μυθιστορήματα

Alice Feeney, Freida McFadden, Yrsa Sigurdardottir, Louise Penny, Κλαίρη Θεοδώρου: Πέντε γυναίκες συγγραφείς του σασπένς

Κυριάκος Αθανασιάδης
4’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Ψυχολογικό θρίλερ, μεταφυσικός τρόμος, μυστήριο και νουάρ ατμόσφαιρα: τα πολλαπλά πρόσωπα του crime

Τέσσερα συν ένα crime διαφορετικά μεταξύ τους, που διαβάσαμε και σας προτείνουμε. Όλα τους έχουν κυκλοφορήσει τους τελευταίους μήνες. Το αστυνομικό, όχι άδικα, είναι στην κορυφή των προτιμήσεων του αναγνωστικού κοινού, παγκοσμίως, για μία σειρά από λόγους. Ο κυριότερος είναι ίσως το ότι το αστυνομικό είναι το σύγχρονο κοινωνικό μυθιστόρημα. Ένας άλλος, ότι στην κατηγορία «αστυνομικό» χωρούν δεκάδες υποκατηγορίες, η καθεμιά με τα δικά της χαρακτηριστικά και τη δική της «χάρη». Τα 4+1 crime που διαβάσαμε είναι, επίσης, γραμμένα όλα τους από γυναίκες — μολονότι υπάρχουν πολλοί καλοί άντρες συγγραφείς, οι γυναίκες έχουν τα πρωτεία και εδώ. Ας τα δούμε ένα-ένα:

Alice Feeney, «Πέτρα Ψαλίδι Χαρτί» (μετάφραση Βεατρίκη Κάντζολα Σαμπατάκου, 328 σελίδες, Bell)
Το πρώτο θρίλερ της Άλις Φίνι, το «Μερικές φορές λέω ψέματα», έγινε διεθνές μπεστ-σέλερ και μεταφράστηκε σε περισσότερες από είκοσι γλώσσες. Ακολούθησαν άλλα δύο μυθιστορήματα («H δική του και η δική της» και «Ξέρω ποια είσαι», όλα από τα Bell). Το «Πέτρα ψαλίδι χαρτί» είναι ένα ψυχολογικό θρίλερ γεμάτο ένταση, και συναρπαστική δραματουργική εξέλιξη.

Η ΥΠΟΘΕΣΗ: Ο αδιόρθωτα εργασιομανής σεναριογράφος Άνταμ Ράιτ πάσχει όλη του τη ζωή από προσωπαγνωσία: δεν μπορεί να αναγνωρίσει τα χαρακτηριστικά των προσώπων, ούτε καν των φίλων, των συγγενών, αλλά και της ίδιας της γυναίκας του. Σε κάθε τους επέτειο, το ζευγάρι ανταλλάσσει παραδοσιακά δώρα ανάλογα με το έτος που διανύουν παντρεμένοι –από χαρτί, λινό, σίδερο, ξύλο κ.ο.κ.– και κάθε χρόνο η σύζυγος του Άνταμ, η Αμίλια, του γράφει ένα γράμμα που δεν τον αφήνει ποτέ να διαβάσει. Μέχρι τώρα, που κερδίζουν ένα δωρεάν Σαββατοκύριακο στη Σκωτία. Και οι δυο ξέρουν ότι αυτό το διήμερο θα διορθώσει ή θα διαλύσει οριστικά τον γάμο τους. Αλλά το ταξίδι αυτό δεν το κέρδισαν κατά τύχη. Ο ένας απ’ τους δυο τους λέει ψέματα. Και κάποιος δε θέλει να τα ξαναβρούν και να ζήσουν μαζί ευτυχισμένοι στο εξής.

Freida McFadden, «Η αγγελία» (μετάφραση: Κίκα Κραμβουσάνου, 432 σελίδες, Διόπτρα)
Γιατρός, με ειδίκευση στις εγκεφαλικές βλάβες, η Freida McFadden έχει γράψει πολλά ψυχολογικά θρίλερ, καθώς και ιατρικά χιουμοριστικά μυθιστορήματα, που έχουν κάνει μεγάλη επιτυχία. Η «Αγγελία» είναι το πρώτο της βιβλίο που μεταφράζεται στα ελληνικά. Όποιος αγαπά τα θρίλερ με αγωνία και, κυρίως, αναπάντεχες ανατροπές, δεν θα το αφήσει από τα χέρια του. Πολλοί το συγκρίνουν με τη «Γυναίκα στο παράθυρο» του Έι Τζέι Φιν και το «Κορίτσι του τρένου» (και τα δύο: μετάφραση Αναστάσιος Αργυρίου, Εκδόσεις Ψυχογιός).

Η ΥΠΟΘΕΣΗ: Η Μίλι έχει περάσει τα τελευταία δέκα χρόνια της ζωής της στη φυλακή, όπου βρέθηκε στα δεκαεφτά της. Τώρα αναζητά μια ευκαιρία, μια εργασία που θα της επιτρέψει να έχει μια φυσιολογική ζωή. Δεν ελπίζει ότι η συνέντευξή της με τη Νίνα, την πλούσια σύζυγο και μητέρα που ζητά οικιακή βοηθό, θα πάει καλά. Ποιος θα την εμπιστευτεί με τέτοιο παρελθόν; Γι’ αυτό όταν δέχεται τα απρόσμενα νέα της πρόσληψής της, αγνοεί όλα τα ανησυχητικά σημάδια και τις παραξενιές της Νίνα, θέλοντας τόσο πολύ να ξεκινήσει μια νέα ζωή. Όμως, ακόμη και το δωμάτιό της μοιάζει περισσότερο με κελί παρά με δωμάτιο υπηρεσίας: κλειδώνει μόνο απέξω…

Yrsa Sigurdardottir, «Η λεία» (μετάφραση Βίκυ Αλυσσανδράκη, 432 σελίδες, Μεταίχμιο)
Έκτο μυθιστόρημα της τρομερής και πολυβραβευμένης Ισλανδής στο Μεταίχμιο (τα υπόλοιπα: «Η εκδίκηση», «Το μήνυμα», «DNA», «Λύτρωση», «Τόπος εκτέλεσης», τα τέσσερα τελευταία με πρωταγωνιστές τον ντετέκτιβ Χούλνταρ και την ψυχολόγο Φρέγια), που έχει πολλές χιλιάδες πιστούς αναγνώστες και στην Ελλάδα. Πολύ καλά χτισμένες πλοκές (η Ίρσα είναι και πολιτικός µηχανικός!), παγωνιά, χιόνι, σασπένς, τοπία γεμάτα μυστήριο, ανατριχιαστικές σκηνές — και τρόμος: τρόμος χειροπιαστός, αλλά και τρόμος μεταφυσικός. Η «Λεία» είναι πιθανότατα το πιο τρομακτικό από τα βιβλία της μέχρι τώρα, και αυτό που την κατατάσσει στην κορυφή του είδους.

Η ΥΠΟΘΕΣΗ: Διασώστες στο Λοουνσοράιβι αναζητούν μια ομάδα αγνοούμενων. Τι γύρευαν αυτοί οι άνθρωποι στην ερημιά το καταχείμωνο; Και γιατί εγκατέλειψαν το καταφύγιό τους, ακατάλληλα ντυμένοι, ευάλωτοι στις άγριες καιρικές συνθήκες; Την ίδια ώρα, παράξενα συμβάντα παρατηρούνται στον απομονωμένο σταθμό των ραντάρ στο Στόκσνες. Εδώ τίποτα δεν είναι όπως φαίνεται — είτε πρόκειται για μια λίμνη αίματος στο πάλλευκο, απάτητο χιόνι, κάπου μακριά από τον πολιτισμό, μια ανωμαλία στο ραντάρ, ένα παιδικό παπουτσάκι που εμφανίζεται απροσδόκητα ολόκληρες δεκαετίες μετά την εξαφάνισή του ή μια τρύπα στα βράχια που φαίνεται πως παρασέρνει ανθρώπους στον χαμό τους…

Λουίζ Πένι, «Νεκρή φύση» (μετάφραση Αναστασία Δεληγιάννη, 472 σελίδες, Μίνωας)
Είχαμε γνωρίσει τη Λουίζ Πένι από το πολιτικό θρίλερ «Κράτος τρόμου» που έγραψε μαζί με τη Χίλαρι Κλίντο» (μετάφραση Χριστίνα Ριζοπούλου, Εκδόσεις Bell). Όμως η Καναδή συγγραφέας είναι κυρίως γνωστή για τα δεκαοχτώ μυθιστορήματά της με ήρωα τον επιθεωρητή Αρμάν Γκαμάς — όλα τους μεγάλα μπεστ-σέλερ σε Καναδά και Αμερική. Σε ένα μήνα κυκλοφορεί και η δεύτερη περιπέτεια του ΓκαμάςΈνας κόσμος παράξενος», μετάφραση Αναστασία Δεληγιάννη, 624 σελίδες). Προλαβαίνουμε να διαβάσουμε ώς τότε τη «Νεκρή φύση».

Η ΥΠΟΘΕΣΗ: Η ανακάλυψη ενός πτώματος στο δάσος το Σαββατοκύριακο των Ευχαριστιών φέρνει τον επιθεωρητή Αρμάν Γκαμάς και την ομάδα του στο γραφικό χωριό Θρι Πάινς, στα νότια του Μόντρεαλ. Ο Γκαμάς δεν μπορεί να καταλάβει γιατί κάποιος θα ήθελε να σκοτώσει την αγαπημένη καλλιτέχνιδα Τζέιν Νιλ, ειδικά οποιοσδήποτε από τους κατοίκους αυτού του απομακρυσμένου χωριού, ενός τόπου τόσο γαλήνιου και ειρηνικού, που δεν έχει καν τη δική του αστυνομία. Όμως ο χαρισματικός επικεφαλής του Τμήματος Ανθρωποκτονιών ξέρει ότι το κακό κρύβεται πίσω από τους λευκούς φράχτες των σπιτιών και ότι, αν ψάξει προσεκτικά τα στοιχεία, το Θρι Πάινς θα αρχίσει να αποκαλύπτει τα σκοτεινά του μυστικά…

Κλαίρη Θεοδώρου, «Τρεις ερωτήσεις» (424 σελίδες, Ψυχογιός)
Και νά το μόνο ελληνικό αστυνομικό μυθιστόρημα αυτής της μικρής λίστας. Οι «Τρεις ερωτήσεις» της Κλαίρης Θεοδώρου δεν έχουν τίποτα να ζηλέψουν από τα ξένα έργα αυτού του είδους. Ένα πολυδιάστατο βιβλίο που συνδυάζει το καθαρόαιμο whodunit crime με το ψυχολογικό θρίλερ, με φόντο μάλιστα την απόλυτα noir ατμόσφαιρα του Ανατολικού Βερολίνου και του Τείχους που χώρισε την πόλη και τους ανθρώπους της στα δύο.

Η ΥΠΟΘΕΣΗ: Ο Μάρκους Κέλερ, επιθεωρητής του Τμήματος Ανθρωποκτονιών στο Βερολίνο, αναλαμβάνει μαζί με την καινούργια συνάδελφό του, Βανέσα Σουλτς, την εξιχνίαση μιας σειράς ειδεχθών δολοφονιών. Τα θύματα θυμίζουν σπασμένες κούκλες, καθώς ο δράστης —ο κατά συρροήν «Δολοφόνος του Ανατολικού Μπλοκ»— τα συνθλίβει με σφυρί, αφήνοντας όμως ανέγγιχτα τα πρόσωπά τους. Με τον ίδιο τρόπο έχουν δολοφονηθεί λίγους μήνες πριν η σύζυγος και η κόρη του Κέλερ, ενώ για το έγκλημα έχει συλληφθεί ο πεθερός του, πρώην επικεφαλής του Τμήματος Ανθρωποκτονιών. Ένα παιχνίδι με τον χρόνο ξεκινά, όπου κανείς και τίποτα δεν είναι αυτά που φαίνονται. Διπλοί πράκτορες της Στάζι, παράνομοι έρωτες, αμαρτίες γονέων που παιδεύουν τα τέκνα, θάνατος, προδοσία και οδύνη δημιουργούν ένα ασφυκτικό σκηνικό στο παρελθόν, που στοιχειώνει πλέον το παρόν.