- CITY GUIDE
- PODCAST
-
13°
Πηνελόπη Μασούρη: Φωτογραφίζοντας δημιουργούς
Οι φωτογραφίσεις άρχισαν το 2002 και τελείωσαν το 2007.
Η Πηνελόπη Μασούρη θυμάται στιγμές με τους καλλιτέχνες που φωτογράφισε με αφορμή την έκδοση του βιβλίου της «GRTISTS - ΔΗΜΙΟΥΡΓΩΝ ΕΙΚΟΝΕΣ» (Ίκαρος)
Οι συναντήσεις υπήρξαν για μένα ο πρωταρχικός στόχος. Μια εμμονή. Η περιέργεια, η αγωνία, η γνωριμία, η αποδόμηση, ο άνθρωπος πίσω απ’ την τέχνη του. Οι φωτογραφίσεις άρχισαν το 2002 και τελείωσαν το 2007. Τον Νίκο Βερνίκο τον συνάντησα σε ένα σεμινάριο Μουσειολογίας στους Christies πριν δεκαπέντε χρόνια. Εκεί γνωριστήκαμε.
Ο Δέρπαπας. Άξιος. Μου δείχνει το γυμνασμένο, δυνατό άντρα που ήταν κάποτε στις φωτογραφίες του στη Φτελιά. Τώρα ζωγραφίζει αργά και σταθερά υποβαστάζοντας τον καρπό. Άλλαξαν τα πράγματα και έγινε αβέβαιος, μου λέει. Με το γιο του, το θεϊκό Βέρνερ, μοιραστήκαμε τέχνη σε χοροδιδασκαλία, ήλιο στη Μύκονο, γνώση και κουζίνα στην Ινδία. Συγκλονίστηκα όταν έφυγε νωρίς και για πάντα από έρωτα.
Ο Τσόκλης είπε: «Είναι καλό να έχεις εγγόνια. Αν είχα ένα θα είχα πράγματα να του δώσω».
Η Σία Κυριακάκος μού είπε: «Αν δεν ήμουν καλλιτέχνης θα ήμουν νοσοκόμα. Ο καλύτερος τρόπος να παίρνεις είναι να δίνεις».
Η Σοφία Βάρη είπε: «Όταν περάσεις τα εξήντα δεν υπάρχει χρόνος για ύπνο. Κοιμάσαι στα είκοσι».
Κάποιος είπε για τη Χρύσα Ρωμανού πόσο όμορφη ήταν, τα χείλη της που του έμειναν αξέχαστα όταν τη φίλησε και πώς ο χρόνος τη μεταμόρφωσε σε ιερό τέρας μαζί με τον Κεσανλή.
Ο Κόττης αναπόλησε τις πορτοκαλιές στο Κοκκώνι Κορινθίας και είπε ότι αλαφρώνει όταν πουλάει τα έργα του. Τίποτα δεν θέλει να κρατάει.
Ο Μυταράς είπε για την ψυχανάλυση του Μπαλζάκ. «Όταν πήγαινε στον ψυχίατρο σείονταν το γραφείο. Πολλές φορές οι καλλιτέχνες είναι πιο τρελοί και απ’ τους τρελούς».
Ο Κεσανλής κατέβασε τις φωτογραφικές του μηχανές και γέμισε τη λαστιχένια πισίνα με νερό, να μου δείξει πώς τυπώνει. Είπε ότι χάρηκε που με συνάντησε, έβαλε τη παλάμη μου ανάμεσα στις παλάμες του για χαιρετισμό. Μου φάνηκε απρόσμενο… να μου κάνει αυτός τέτοια τιμή.
Ο Σόρογκας είπε για τ’ αυγό που έσπαγε για να ζωγραφίσει με τον κρόκο, ενώ τ’ ασπράδι το μοιραζόταν με την πρώτη του γυναίκα. Τώρα πουλάει τρελά, αλλά θυμάται τις δύσκολες μέρες.
Ο Φασιανός μού είπε «κάνε τρία κλικ. Το αποτέλεσμα πρέπει να είναι συνειδητό, να το έχεις σχεδιάσει».
Ο Ρόρρης Σε ένα παλιό τρίπατο νεοκλασικό στον Σταθμό Λαρίσης. Τα ποντίκια έτρωγαν τις λαδομπογιές και αυτός τις σκέπαζε με πλαστικές λεκάνες. Όταν μια κυρία τού ζήτησε το πορτρέτο της στο σπίτι της στην Εκάλη κάτι τον έπνιξε. «Έχω οκτώ μοντέλα αλλά τα διαλέγω πάντα εγώ», λέει.
Ο Νίκος Στεφάνου με κορόιδεψε, «σιγά μη κάνεις τέτοια φωτογραφία όπως εγώ με τον Φασιανό και ποτέ χωρίς τσιγάρο…».
Ο Δανιήλ είπε για το πόσο οργανική ήταν η επανάσταση του Μάη του ’68, για το Παρίσι και για την ομπρέλα του Μόραλη σαν σικ υποκατάστατο της μαγκούρας.
Η Χρύσα Ρωμανού είπε: «Τώρα άρχισαν να με ανακαλύπτουν. Δεν μ’ έβρισκαν νωρίτερα! Να χαρώ και εγώ λίγο!»
Θέλω να ευχαριστήσω τον Νικόλαο Βερνίκο, που για χρόνια υποστήριξε και υπήρξε μοναδικός οικοδεσπότης για όλους μας στο βιβλίο του, και τον Φώτη Πεχλιβανίδη, που έβαλε την αγάπη και το στόχο πάνω από αριθμούς. Του μίλησα για ένα βιβλιαράκι με 35-50 εικαστικούς και τον έμπλεξα με μια Λερναία Ύδρα με αμέτρητα κεφάλια.
*Το βιβλίο «G R T I S T S - Δημιουργών εικόνες» κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Ίκαρος (σελ. 336)
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Συνέντευξη με τον υπουργό Προστασίας του Πολίτη με αφορμή την αυτοβιογραφία του «Στον ίδιο δρόμο»
Στο «Θέλω» της Τζίλιαν Άντερσον θα βρείτε μερικές από τις απαντήσεις
Η συγγραφή στο εξωτερικό είναι επάγγελμα και όχι πάρεργο
Ο συγγραφέας μάς εξηγεί όσα χρειάζεται να ξέρουμε για το νέο βιβλίο του «Πάντα η Αλεξάνδρεια», που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Μεταίχμιο
«Οι βιβλιοπώλες σώζουν ζωές. Τελεία και παύλα», δήλωσε μέσω του εκδότη του
Το τελευταίο της βιβλίο, που το υλικό του το δούλευε καθ’ ομολογίαν της για δέκα χρόνια, επιχειρεί ένα είδος λογοτεχνικής ταχυδακτυλουργίας
Κάτι μικρό, αλλά πανέμορφο, πριν τη νέα του ταινία Bugonia
Το Men in Love ξαναπιάνει την ιστορία της διαβόητης παρέας αμέσως μετά το τέλος του καλτ βιβλίου του 1993
O 76χρονος Αμερικανός συγγραφέας έχει αφήσει τη σειρά βιβλίων ημιτελή από το 2011
Μια συζήτηση για το βιβλίο του «Μύθοι, παρεξηγήσεις και άβολες αλήθειες της Ελληνικής Ιστορίας» (εκδόσεις Κέδρος)
Αποσπάσματα από το βιβλίο Έρωτας και Ασθένεια του David Morris
Σε μια περίοδο όπου η Γερμανία και η ΕΕ χρειάζονταν διαχειριστές, όχι ηγέτες, η κ. Μέρκελ ήταν ό,τι έπρεπε
Η ελληνική κρίση καταλαμβάνει 37 μόνο σελίδες από τις 730 των απομνημονευμάτων της
Η Ιστορία, το βίωμα, τα ντοκουμέντα, οι μαρτυρίες συμπορεύονται με τη μυθοπλασία
Η χαρισματική αφήγηση του Morris, μέσα από σημαντικές πηγές και σπουδαίο documentation
Τίτλος του «Γιατί τα χρόνια τρέχουν χύμα» - Θα κυκλοφορήσει από τις εκδόσεις Πατάκη
Η συγγραφέας φωτίζει τα παράδοξα και τις αντιθέσεις της ιταλικής κοινωνίας
Αν δεν υπήρχε καμιά εξωτερική επίπτωση, τιμωρία, θα άλλαζες κάτι από τις επιλογές στη ζωή σου;
Ανήκε στη δεύτερη μεταπολεμική γενιά των Ελλήνων πεζογράφων
Απόψε στις 7:30 μμ. παρουσιάζεται το βιβλίο «Συνομιλίες με πρόσωπα της Υγείας» των εκδόσεων ATHENS VOICE BOOKS
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.