Θεατρο - Οπερα

Ο Γιάννης Μόσχος νέος διευθυντής του Εθνικού Θεάτρου

Το πλούσιο βιογραφικό του νέου καλλιτεχνικού διευθυντή του Εθνικού Θεάτρου

62224-137655.jpg
Newsroom
4’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
Ο Γιάννης Μόσχος
Ο Γιάννης Μόσχος

Ο Γιάννης Μόσχος είναι ο νέος διευθυντής του Εθνικού Θεάτρου - Πρόκειται για τον πρώτο που προέρχεται από εισήγηση επιτροπής και όχι από απευθείας διορισμό.

Ο Γιάννης Μόσχος είναι και επίσημα ο νέος καλλιτεχνικός διευθυντής του Εθνικού Θεάτρου κατόπιν εισηγήσεως της επιτροπής. Πρόκειται για τον νεότερο που έχει αναλάβει αυτήν τη θέση και τον πρώτο που προέρχεται από εισήγηση επιτροπής και όχι από απευθείας διορισμό.

Ο Γιάννης Μόσχος θα αντικαταστήσει τον Δημήτρη Λιγνάδη που είχε παραιτηθεί στις 6 Φεβρουαρίου. Στο χρονικό διάστημα που το Εθνικό Θέατρο έμεινε «ακέφαλο» είχε αναλάβει η Έρι Κύργια μεταβατική καλλιτεχνική διευθύντρια από το υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού.

Αργότερα, τον Ιούλιο του 2021 το υπουργείο Πολιτισμού με απόφαση της Λίνας Μενδώνη ανακοίνωσε τη συγκρότηση και τη σύνθεση ειδικής επιτροπής για την αξιολόγηση και επιλογή του καλλιτεχνικού διευθυντή του Εθνικού Θεάτρου.

Το νέο θεσμικό πλαίσιο που αποφασίστηκε προέβλεπε «τη διαδικασία επιλογής του καλλιτεχνικού διευθυντή του Εθνικού Θεάτρου μέσα από μία ανοιχτή διαδικασία εκδήλωσης ενδιαφέροντος και κατόπιν σχετικής γνωμοδότησης από επιτροπή αξιολόγησης απαρτιζόμενης από προσωπικότητες αναγνωρισμένου κύρους ή συμβολής στο χώρο του θεάτρου, ανακοινώθηκαν τα πρόσωπα που απαρτίζουν την επιτροπή και είναι οι: Νίκος Αλιβιζάτος, ομότιμος καθηγητής του Πανεπιστημίου Αθηνών (πρόεδρος της επιτροπής), Μαριάννα Κάλμπαρη, σκηνοθέτης, ηθοποιός, καλλιτεχνική διευθύντρια Θεάτρου Τέχνης Καρόλου Κουν, Ξένια Καλογεροπούλου, ηθοποιός, συγγραφέας παιδικών θεατρικών έργων, Εύα Μανιδάκη, αρχιτέκτων-μηχανικός, σκηνογράφος, Ρένη Πιττακή, ηθοποιός.

Η σύνθεση της Επιτροπής διασφαλίζει μία πολυσυλλεκτική προσέγγιση αλλά και μία βαθιά γνώση και εμπειρία, σε ατομικό επίπεδο και αθροιστικά, που καλύπτει όλες τις πτυχές των δραστηριοτήτων του Εθνικού Θεάτρου».

Η προθεσμία των αιτήσεων έληξε στις 16 Ιουλίου. Αφότου ολοκληρώθηκαν οι συνεντεύξεις, ακολούθησε συνεδρίαση της επιτροπής προκειμένου να γίνει αξιολόγηση και κατάταξη των υποψηφιοτήτων. Κατόπιν, το Πρακτικό της Επιτροπής διαβιβάστηκε στην υπουργό Πολιτισµού και Αθλητισµού, η οποία, µε απόφασή της, δηµοσιευτέα στην Εφηµερίδα της Κυβερνήσεως, επέλεξε και διόρισε τον Καλλιτεχνικό Διευθυντή του Θεάτρου κατ' αποδοχή της κατάταξης της επιτροπής και µε ειδική αιτιολογία σε περίπτωση τυχόν απόκλισης από τη γνώµη αυτής.

 

Ποιος είναι ο Γιάννης Μόσχος

Ο νέος καλλιτεχνικός Διευθυντής του Εθνικού Θεάτρου Γιάννης Μόσχος γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη στις 15/2/1971 και είναι Διδάκτωρ Θεατρoλογίας του Τμήματος Θεάτρου του Α.Π.Θ. (Ο Ερρίκος Ίψεν στην ελληνική σκηνή. Από την πρώτη παράσταση ως το τέλος του 20ού αιώνα (1894-2000), 2012). Πτυχιούχος του Τμήματος Θεάτρου (1997) και της Φαρμακευτικής Σχολής του Α.Π.Θ. (1993).

Ως σκηνοθέτης συνεργάστηκε με το Εθνικό Θέατρο, το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, το Φεστιβάλ Αθηνών, το Θέατρο Τέχνης του Κάρολου Κουν, το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά, το Θέατρο του Νότου (Αμόρε), την Πειραματική Σκηνή της «Τέχνης» Θεσσαλονίκης, τη Μικρή Πόρτα της Ξένιας Καλογεροπούλου, το Θέατρο του Νέου Κόσμου, το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Καβάλας κ.ά.

Από το 2002 έως σήμερα έχει σκηνοθετήσει διάφορα έργα του ελληνικού και παγκόσμιου δραματολογίου:

  • 2021 - Φοίνισσες του Ευριπίδη, Εθνικό Θέατρο.
  • 2020 - Μια Γερμανίδα γραμματέας του Κρίστοφερ Χάμπτον, Θέατρο Ιλίσια-Βολανάκης.
  • 2020 - Οι στυλοβάτες της κοινωνίας του Χένρικ Ίψεν, Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος.
  • 2019 - Η μέθοδος Γκρόνχολμ του Τζόρντι Γκαλθεράν, Θέατρο του Νέου Κόσμου [αναβίωση της σκηνοθεσίας του Διαγόρα Χρονόπουλου, Θέατρο Τέχνης Κάρολου Κουν, Αθήνα 2008].
  • 2018 - Χριστουγεννιάτικη ιστορία, μιούζικαλ βασισμένο στην ομώνυμη νουβέλα του Τσαρλς Ντίκενς, Εθνικό Θέατρο.
  • 2018 - Η πόλη της Λούλας Αναγνωστάκη, Φεστιβάλ Αθηνών.
  • 2017 - Καινούργια σελίδα του Νιλ Σάιμον, Θέατρο Γκλόρια Μικρό.
  • 2017 - Δηλητήριο της Λοτ Φέικεμανς, Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος.
  • 2016 - Ήταν όλοι τους παιδιά μου του Άρθουρ Μίλλερ, Αθηναϊκά Θέατρα (Θέατρο Εμπορικόν).
  • 2016 - Προδοσία του Χάρολντ Πίντερ, Δημοτικό Θέατρο Πειραιά.
  • 2014 - Με τα δόντια του Θόρντον Ουάιλντερ, Θέατρο Τέχνης Κάρολου Κουν.
  • 2014 - Διασκεδαστικές ιστορίες περί θνητότητας, σύνθεση βασισμένη σε διηγήματα του Άντον Τσέχωφ, Φεστιβάλ Αθηνών.
  • 2013 - Ασκήσεις για γερά γόνατα του Ανδρέα Φλουράκη, Θέατρο Τέχνης Κάρολου Κουν.
  • 2013 - Τώρα που γυρίζει του Ντέιβιντ Μάμετ, Θέατρο Faust.
  • 2013 - Κουρέλι του Ντένις Κέλυ, Εταιρεία Θεάτρου «Θεατροεργαστήριον».
  • 2010 - Η Γκρέτα Γκάρμπο ήρθε στην πόλη μας του Φρανκ Μακ Γκίνες, Πειραματική Σκηνή της «Τέχνης» Θεσσαλονίκης.
  • 2009 - Το έξυπνο πουλί του Ζωρζ Φεντώ, Πειραματική Σκηνή της «Τέχνης» Θεσσαλονίκης.
  • 2008 - Απόψε τρώμε στης Ιοκάστης του Άκη Δήμου, Πειραματική Σκηνή της «Τέχνης» Θεσσαλονίκης.
  • 2007 - Ρουμπελστίλτσκιν του Μάικ Κένι, Μικρή Πόρτα Ξένιας Καλογεροπούλου.
  • 2006 - Ιερά Τέρατα του Ζαν Κοκτώ, Θέατρο Άλμα.
  • 2005 - Η Παρέλαση της Λούλας Αναγνωστάκη, Θέατρο του Νότου (Θέατρο Αμόρε) [Υποψηφιότητα για το Βραβείο Σκηνοθεσίας Κάρολου Κουν της Ένωση Κριτικών Θεάτρου, 2006].
  • 2005 - Γυναίκες στα χιόνια των Αντώνη & Κωνσταντίνου Κούφαλη, ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Καβάλας.
  • 2004 - Ένα φως για κάθε σκοτάδι του Άκη Δήμου, Πειραματική Σκηνή της «Τέχνης» Θεσσαλονίκης.
  • 2004 - 4 Εικόνες αγάπης του Λούκας Μπέρφους, Θέατρο του Νότου (Θέατρο Αμόρε).
  • 2004 - Ένα αλλιώτικο καλοκαίρι  του Μάικ Κένι, Μικρή Πόρτα Ξένιας Καλογεροπούλου.
  • 2003 - Υψηλή Τάση της Άμπι Μόργκαν, Θέατρο του Νότου (Θέατρο Αμόρε).
  • 2003 - Φύλλα της του Ανδρέα Φλουράκη, Οργανισμός Πολιτιστικής Ολυμπιάδας.
  • 2002 - Οι μέρες πριν έρθεις του Ανδρέα Φλουράκη, Θέατρο του Νότου (Θέατρο Αμόρε).

Έχει μεταφράσει θεατρικά έργα (Δηλητήριο της Λοτ Φέικεμανς, Κάπα Εκδοτική, Αθήνα 2017∙ Προδοσία του Χάρολντ Πίντερ, Καινούργια σελίδα του Νιλ Σάιμον, Μια Γερμανίδα γραμματέας του Κρίστοφερ Χάμπτον [αδημοσίευτες]) και έχει κάνει διασκευές και δραματουργικές επεξεργασίες θεατρικών κειμένων που σκηνοθέτησε.

Την περίοδο 2003-2005 συνεργάστηκε στην Καλλιτεχνική Διεύθυνση του Θεάτρου του Νότου (Θέατρο Αμόρε). Στο Θέατρο του Νότου εργάστηκε και ως διευθυντής παραγωγής του θέατρου για μία τριετία (2001-2004, συνολικά 24 παραγωγές). Ακόμα υπήρξε Υπεύθυνος Οργάνωσης στην Ανωτέρα Σχολή Δραματική Τέχνης του «Θεατρικού Οργανισμού Μορφές» (Θέατρο Εμπρός, 1998-2000).

Το διδακτικό του έργο περιλαμβάνει τη διδασκαλία μαθημάτων υποκριτικής, σκηνοθεσίας και δραματολογίας σε Πανεπιστημιακά Ιδρύματα (Τμήμα Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πατρών& Τμήμα Θεάτρου του Α.Π.Θ., 2016-2021), καθώς και τη διδασκαλία του μαθήματος της Σκηνοθεσίας στη Δραματική Σχολή του Εθνικού Θεάτρου (2020-2021), ενώ έχει ακόμα διδάξει το μάθημα της Υποκριτικής σε δραματικές σχολές για σειρά ετών (Ανωτέρα Σχολή Δήμου Αγίας Βαρβάρας «Ιάκωβος Καμπανέλλης», Ανωτέρα Σχολή «Εμπρός-Θεατροεργαστήριον», 2007-2021). Ακόμα έχει παραδώσει σεμινάρια υποκριτικής, σκηνοθεσίας και μεθοδολογίας της έρευνας σε Πανεπιστημιακά Ιδρύματα και ιδιωτικούς οργανισμούς (Τμήμα Θεατρικών Σπουδών Πανεπιστημίου Πελοποννήσου, Τμήμα Θεατρικών Σπουδών Πανεπιστημίου Αθηνών, κ.ά.).

Ως θεατρολόγος ειδικεύεται στη σύγχρονη ελληνική θεατρική ιστορία· έχει δημοσιεύσει άρθρα και έχει πραγματοποιήσει ομιλίες για την παρουσία του Ίψεν στην Ελλάδα –που ήταν και το αντικείμενο της διατριβής του–, όσο και για άλλα ζητήματα της πρόσφατης θεατρικής ιστορίας. Το 2013 του ανατέθηκε από τη Nasjonalbiblioteket [Εθνική Βιβλιοθήκη Νορβηγίας] η ενημέρωση της βάσης δεδομένων των παραστασιογραφικών καταγραφών των ελληνικών παραστάσεων Ίψεν του ιστότοπου: http://ibsen.nb.no/. Κυκλοφορεί το βιβλίο του Ο Ερρίκος Ίψεν στην ελληνική σκηνή. Από τους ‘Βρικόλακες’ του 1894 στις αναζητήσεις της εποχής μας (Αμολγός, Αθήνα 2016).

Ακολουθήστε την Athens Voice στο Google News κι ενημερωθείτε πρώτοι για όλες τις ειδήσεις

ΕΓΓΡΑΦΕΙΤΕ ΣΤΟ NEWSLETTER ΜΑΣ

Tα καλύτερα άρθρα της ημέρας έρχονται στο mail σου

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Δημήτρης Φιλιππίδης: Συνέντευξη με τον νέο ηθοποιό
Δημήτρης Φιλιππίδης: «Το χιούμορ είναι το πιο αποτελεσματικό κοινωνικό εργαλείο. Μιλάω και προσωπικά»

Μιλήσαμε για όλα: τη νέα παράσταση «Ήρωες», το θέατρο, τα όρια της σάτιρας, τη σύγκριση με τον πατέρα του και πώς αντιμετωπίζει την κατάσταση σήμερα

Θοδωρής Αμπαζής: Στο μουσικό θέατρο όλοι συντονίζονται, έχουν κοινή αναπνοή
Θοδωρής Αμπαζής: Στο μουσικό θέατρο όλοι συντονίζονται, έχουν κοινή αναπνοή

Τι μας είπε για τα ιστορικά γεγονότα και τη σχέση τους με το σήμερα, τους ακίνητους ταξιδιώτες και την παράσταση «Ματαρόα στον ορίζοντα» στην Εναλλακτική Σκηνή της ΕΛΣ

Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.