- CITY GUIDE
- PODCAST
-
14°
Έφη Θεοδώρου: Οι παραγωγές του ΔΗΠΕΘΕ Κρήτης και οι ανάγκες του
Ταξιδέψαμε στα Χανιά, μιλήσαμε με την καλλιτεχνική διευθύντρια του Δημοτικού Περιφερειακού Θεάτρου Κρήτης και παρακολουθήσαμε τις πρόβες της νέας παραγωγής «Γιοι και Κόρες».
Συνέντευξη με την καλλιτεχνική διευθύντρια του ΔΗΠΕΘΕ Κρήτης, Έφη Θεοδώρου για το «Γιοι και Κόρες» του Γ. Καλαβριανού και τα «Μαθήματα Πολέμου» του Δ. Λιγνάδη.
Δημιουργικότητα. Θέληση. Στήριξη. Αν μπορούμε να περιορίσουμε στα τρία τα βασικά στοιχεία που χρειάζεται ένα περιφερειακό θέατρο για να είναι ισχυρό τότε δίχως αμφιβολία θα χρησιμοποιήσουμε τις τρεις πρώτες λέξεις του σημερινού κειμένου. Σε αυτές συμφωνήσαμε μονομιάς και με την Έφη Θεοδώρου όταν πρωτοσφίξαμε τα χέρια ένα ηλιόλουστο πρωινό στα Χανιά σε μια συνάντηση που έγινε με αφορμή τις νέες παραγωγές του ΔΗΠΕΘΕ Κρήτης.
Ωστόσο, ένα σημαντικό ερώτημα που πρέπει να χωρέσει κάπου εδώ είναι κατά πόσο στην πράξη είμαστε έτοιμοι για ένα ή περισσότερα περιφερειακά θέατρα. Ως κοινό, δηλώνουμε πανέτοιμοι. Ως καλλιτέχνες; Το μεγαλύτερο ποσοστό τους είναι θετικά προσκείμενο στο να αποτελέσει κομμάτι μιας σοβαρής και όχι σοβαροφανούς παραγωγής εκτός της αθηναϊκής σκηνής. Κοινώς, σε μια παραγωγή που να υπάρχουν και τα απαραίτητα χρήματα για να πραγματοποιηθεί. Και σε ένα ακόμη πιο μεγάλο πλαίσιο, η κρατική στήριξη με κάθε μέσο, όλου αυτού του εγχειρήματος.
Με την άρτι εκλεχθείσα καλλιτεχνική διευθύντρια του Δημοτικού Περιφερειακού Θεάτρου Κρήτης (ΔΗΠΕΘΕΚ), Έφη Θεοδώρου, καθίσαμε στον Ιστιοπλοϊκό Όμιλο Χανίων και ξεκινήσαμε να μιλάμε. Λίγες ώρες αργότερα, θα ήμασταν και πάλι εκεί στο κάλεσμα της ίδιας σε φορείς της πόλης, δημοσιογράφους, τοπικές καλλιτεχνικές θεατρικές ομάδες με τις οποίες θα ήθελε πολύ να συμπράξει στο μέλλον.
Οι παραγωγές που θα δούμε
Στο παιδικό έργο οι «Ιστορίες στο Τάκα Τάκα» του Μπερνάρ Φριό σε μετάφραση Ξένιας Καλογεροπούλου γύρισε και γυρνάει στα σχολεία «ως μια μικρή κινητή μονάδα» εξηγεί η Έφη Θεοδώρου. «Δεύτερη κεντρική παραγωγή για φέτος είναι το “Γιοι και Κόρες” του Γιάννη Καλαβριανού με προσθήκη ιστοριών από την Κρήτη και νέα διανομή». Μιλάει με ενθουσιασμό και για τα δύο ενώ τονίζει ότι και στις δύο περιπτώσεις «έγιναν ανοιχτές οντισιόν και δόθηκε προτεραιότητα στην εντοπιότητα των ηθοποιών».
Η τρίτη παραγωγή που έχει κλείσει η Έφη Θεοδώρου από τότε που ανέλαβε καθήκοντα καλλιτεχνικής διευθύντριας στο ΔΗΠΕΘΕ Κρήτης είναι μια τιμητική εκδήλωση για τον συνθέτη, σκηνοθέτη, θεατρικό συγγραφέα, μεταφραστή Μανώλη Σκουλούδη, «μια μεγάλη μορφή του τόπου και εμπνευστή του Βενιζέλιου Ωδείου Χανίων το οποίο και μας φιλοξενεί». Συγκεκριμένα, «στις 23 Μαρτίου θα παρουσιαστεί το συμφωνικό του έργο και σε δική μου σκηνοθετική επιμέλεια θα δούμε αποσπάσματα του θεατρικού του έργου με τη Μαρία Σκουλά και τον Αιμίλιο Χειλάκη».
Μέσα στα ήδη συμφωνημένα είναι και η μετάκληση της παράστασης «Μαθήματα Πολέμου ΙΙ» του Δημήτρη Λιγνάδη και της ομάδας Dramaticus που γνώρισαν μεγάλη επιτυχία στην Αθήνα. «Στις 30 Μαρτίου σε συμπαραγωγή με το ΚΑΜ (Κέντρο Αρχιτεκτονικής Μεσογείου) θα φιλοξενήσουμε στα Χανιά το έργο για δύο παραστάσεις: Μια πρωινή που θα γίνει σε σχολεία και μια απογευματινή για το κοινό».
Το φθινόπωρο τώρα, από Οκτώβριο μέχρι Νοέμβριο του 2020 «θα γίνει μια μεγάλη σύμπραξη 7 ΔΗΠΕΘΕ και της Εναλλακτικής Σκηνής της Λυρικής πάνω στο έργο “Τα γεγονότα” του David Greig. Μια παράσταση με δύο ηθοποιούς επί σκηνής, συγκεκριμένα τη Γαλήνη Χατζηπασχάλη και τον Κωνσταντίνο Μπιμπή, οι οποίοι σε κάθε τόπο που θα πηγαίνουν θα πλαισιώνονται από τοπικές χορωδίες που σε κάθε παράσταση θα είναι και διαφορετικές. Είναι μια περίεργη μίξη επαγγελματιών και ερασιτεχνών σε σκηνοθεσία Αλέξανδρου Ραπτοτάσιου, ενός νέου σκηνοθέτη που ζει και δραστηριοποιείται στην Αγγλία». Το έργο θα ανέβει για δύο παραστάσεις στα Χανιά και άλλες δύο αντίστοιχα στο Ηράκλειο.
Οι παραγωγές που θέλει να κάνει
«Για το καλοκαίρι είμαστε σε συζητήσεις με το Φεστιβάλ Αθηνών αλλά και με ιδιώτες αναζητώντας μια συμπαραγωγή του ΔΗΠΕΘΕ Κρήτης με το Φεστιβάλ Επιδαύρου. Θέλουμε πολύ κοντά στην έναρξη του Φεστιβάλ κάποια από τις παραστάσεις του να κάνει πρεμιέρα εδώ στα Χανιά. Έτσι ώστε να ξαναβρεί το ΔΗΠΕΘΕ Κρήτης τη δυναμική του και τον κόσμο του».
Φανερά αγχωμένη αλλά με τη δύναμη της πίστης στο βλέμμα της η Έφη Θεοδώρου δείχνει καθόλα έτοιμη να δημιουργήσει τις βάσεις για ένα δυνατό περιφερειακό θέατρο. «Κεντρικό μας μέλημα η σύνδεση της πόλης με το θέατρο της. Αυτήν τη στιγμή αφουγκράζομαι τις ανάγκες και είτε με ανανέωση ρεπερτορίου και μετακλήσεις μεγάλων δυναμικών σκηνοθετών είτε με εξεύρεση νέων χώρων στην πόλη που θα μπορούσαν να δώσουν νέα δυναμική στα πράγματα είτε με αξιοποίηση αρχαιολογικών χώρων ή και του αρχαίου θεάτρου της Απτέρας το οποίο βρίσκεται 15 χιλιόμετρα μακριά και είναι μοναδικής ομορφιάς προσπαθώ να φτιάξω ένα πρόγραμμα ελκυστικό προς το κοινό».
Σίγουρα, την ενδιαφέρει το άνοιγμα στους άλλους νομούς. «Η ισχυρή σχέση με το Ηράκλειο και η συνεργασία με το μεγάλο Πολιτιστικό και Συνεδριακό Κέντρο του το οποίο τώρα ανοίγει τις πόρτες του και η στήριξή του βρίσκεται στις προταιρεότητές μας». Επιθυμία της είναι να βρει χορηγούς, «αυτός είναι και ο βασικός λόγος που διοργάνωσα το event “Πρόσκληση στην Πόλη” έτσι ώστε να δουν οι οικονομικοί παράγοντες, οι επενδυτές αλλά και οι δημοσιογράφοι ότι είμαστε εδώ». Αυτός είναι άλλωστε και ο βασικός λόγος της δικής μου επίσκεψης στα Χανιά καθώς όπως μου εξηγεί κάπως πικραμένη από την αδιαφορία του τοπικού Τύπου η Έφη Θεοδώρου, «είναι πολύ σημαντικό ό,τι γίνεται να καταγράφεται και να εγγράφεται. Χρειαζόμαστε αυτήν την πολύτιμη βοήθεια».
Λίγη ιστορία που πρέπει να επαναληφθεί
«Ως πρόπλασμα του ΔΗΠΕΘΕ Κρήτης είναι η ΕΘΕΚ (σ.σ.: Εταιρεία Θεάτρου Κρήτης) η οποία δημιουργήθηκε το 1973, μέσα στη Χούντα δηλαδή και λειτούργησε ως πρότυπο θεατρικής αποκέντρωσης. Για την ίδρυση αυτή συστρατεύθηκαν κορυφαίοι άνθρωποι του πολιτισμού όπως ο Αλέξης Μινωτής και ο Κλεόβουλος Κλώνης. Γύρω από αυτούς, βρέθηκαν καλλιτέχνες όπως ο Μάνος Κατράκης, ο Μάνος Χατζηδάκις, ο Μαρκόπουλος, ο Λεοντής οι οποίοι ήρθαν εδώ για να αναδείξουν την ντόπια κληρονομιά».
Αναστενάζει. «Αυτά τα πράγματα δεν γίνονται χωρίς σύμπραξη, εκεί θέλω να καταλήξω. Εάν λοιπόν το Υπουργείο και οι πολιτιστικοί παράγοντες οραματίζονται ένα ισχυρό περιφερειακό θέατρο θα πρέπει να υπάρξει μια αντίστοιχα ισχυρή αποκεντρωτική πολιτική και πραγματική υποστήριξη από τους οραματιστές». Συμπλήρωσα ότι ίσως χρειαστεί και η έμπρακτη στήριξη από πλευράς των καλλιτεχνών. Συμφώνησε μερικώς. «Οι καλλιτέχνες εφόσον θα υπάρξουν οι όροι, θα το στηρίξουν όλο αυτό. Σίγουρα με τα 35.000 ευρώ που μας δίνει το Υπουργείο ως ετήσια επιχορήγηση δεν γίνονται πολλά πράγματα».
«Γιοι και Κόρες» του Γιάννη Καλαβριανού από το ΔΗΠΕΘΕ Κρήτης
Λίγα λόγια από το Δελτίο Τύπου: Η παραγωγή του Δημοτικού Περιφερειακού Θεάτρου Κρήτης είναι μια νέα εκδοχή της αρχικής παράστασης, εμπλουτισμένη με ιστορίες από την Κρήτη και ανανεωμένη ως προς τους συντελεστές και την επιλογή των ηθοποιών. Το κείμενο βασίζεται σε μαγνητοσκοπημένες συνεντεύξεις ηλικιωμένων, από όλη την Ελλάδα και την Κύπρο, από τους οποίους ζητήθηκε να ξεχωρίσουν μια ιστορία που σημάδεψε τη ζωή τους. Το τελικό αποτέλεσμα είναι ένα μωσαϊκό των άγραφων ιστοριών της ζωής σε αυτή τη χώρα, που διαδραματίστηκαν παράλληλα με γνωστά ιστορικά γεγονότα. Οι αφηγήσεις τους καλύπτουν τα χρόνια του πρώτου κύματος της μετανάστευσης στην Αμερική, ιστορίες του Πολέμου και της Κατοχής, τις εκατέρωθεν απώλειες του Εμφυλίου.
Μια γιορτή από μια «Πρόσκληση στην Πόλη»
Συναντηθήκαμε λίγες ώρες πριν η εκδήλωση «Πρόσκληση στην Πόλη» ανοίξει τις πόρτες της στον όμορφο χώρο του Ιστιοπλοϊκού Ομίλου Χανίων. Το ΔΗΠΕΘΕ Κρήτης παρουσίασε την καινούργια του παραγωγή «Γιοι και Κόρες» η οποία έχει πρεμιέρα στις 6 Μαρτίου και μοίρασε σε όλους τους παρευρισκομένους το καινούργιο της λογότυπο. Προς μεγάλη χαρά της Έφης Θεοδώρου όλοι εκείνοι που περίμενε και έπρεπε να είναι εκεί, ήταν. Δήμαρχοι, αντιδήμαρχοι, επίσημοι εκπρόσωποι του Πολιτισμού της πόλης. Ήταν όλοι εκεί. Η χαρά των διοργανωτών, ήταν απερίγραπτο. Ήταν μια νίκη. Μια νίκη που ευελπιστούμε ότι δεν θα μείνει μόνο στις φωτογραφίες και τα χαμόγελα μιας ωραίας βραδιάς αλλά θα περάσει και στην πράξη μιας και η δυναμική των περιφερειακών θεάτρων είναι κάτι παραπάνω από απαραίτητη. Γιατί δεν μπορεί να υπάρξει παιδεία χωρίς πολιτισμό και γιατί -επιτέλους- πρέπει οι άνθρωποι που δεν ζουν στις μεγάλες πόλεις να νιώθουν το ίδιο πολίτες με τους υπόλοιπους.
Ίνφο παράστασης «Γιοι και Κόρες»
Σκηνικά – Κοστούμια: Αλεξάνδρα Μπουσουλέγκα – Ράνια Υφαντίδου
Μουσική: Χρύσανθος Χριστοδούλου
Φωτισμοί: Γιώργος Μπομπολάκης
Βοηθός σκηνοθέτις: Βαλεντίνα Παπαδημητράκη
Σκηνογραφική – ενδυματολογική επιμέλεια: Μικέλα Παπαδουλάκη
Φωτογραφίες: Γιώργος Αναστασάκης
Παίζουν: Πέτρος Γεωργοπάλης, Κατερίνα Μαντίλ, Μαρίνα Πανηγυράκη, Θεοδοσία Σαββάκη, Γιάννης Χαρκοφτάκης.
Οι παραστάσεις θα δοθούν:
Χανιά, Βενιζέλειο Ωδείο, 6 Μαρτίου - 4 Απριλίου 2020
Ρέθυμνο, Σπίτι Πολιτισμού, 1-2 Απριλίου 2020
Ηράκλειο, Θεατρικός Σταθμός, 5-8 Απριλίου 2020
καθώς και σε Δήμους του Νομού Χανίων.
Προπώληση/Κράτηση Θέσεων: Γραφεία Θεάτρου: Νικ. Φωκά 5, τηλ. 2821044256-2821023333, τις εργάσιμες ημέρες και ώρες
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Οι δύο γνωστοί ηθοποιοί και σκηνοθέτες μιλούν για την παράσταση «Όταν έκλαψε ο Νίτσε» και για τη συνεργασία τους
Τι μας είπε για τα ιστορικά γεγονότα και τη σχέση τους με το σήμερα, τους ακίνητους ταξιδιώτες και την παράσταση «Ματαρόα στον ορίζοντα» στην Εναλλακτική Σκηνή της ΕΛΣ
Ο Χάρης Φραγκούλης σκηνοθέτησε μια αμιγώς ερευνητική παράσταση πάνω στο έργο του Δημήτρη Δημητριάδη
Δυο πρεμιέρες τον Δεκέμβριο και εορταστικές εκδηλώσεις τα Χριστούγεννα και την Πρωτοχρονιά
Μια παράσταση σκηνοθετημένη εντυπωσιακά στην όψη και στις ερμηνείες
Μιλήσαμε για όλα με τον ηθοποιό με αφορμή τον μονόλογο «Το πιο όμορφο σώμα που έχει βρεθεί ποτέ σε αυτό το μέρος» στο Θέατρο Θησείον
Η παράσταση αναλύει τον βίο και το έργο του, αναδεικνύοντας τον ταλαντούχο καλλιτέχνη που έκανε τη ζωή του κραυγή για την αγάπη
Το ομότιτλο βιβλίο της γαλλίδας συγγραφέως ανεβαίνει στο θέατρο για πρώτη φορά στην Ελλάδα
Μια αληθινή ιστορία, ένας ύμνος στη δύναμη του ονείρου του Νταβίντ Λελαί-Ελό με τον Μάνο Καρατζογιάννη
Ο Γιάννης Δρακόπουλος πρωταγωνιστεί στη μακροβιότερη σόλο κωμωδία στην ιστορία του Μπρόντγουεϊ
Μετά την ψηφοφορία που πραγματοποιήθηκε κατά την ολομέλεια του σώματος - Το βιογραφικό του
Η ενότητα CosmoClassical σε μία φιλόδοξη παρουσίαση του θρυλικού έργου του Giaccomo Puccini
Πείνα και εκπόρνευση; Μητέρα - προαγωγός; Άγνωστοι σύζυγοι και εραστές; Ναρκωτικά και παιχνίδια εξουσίας;
Η επιτυχημένη παράσταση των Ρέππα-Παθανασίου για δεύτερη χρονιά στο Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος
2 κάνουν πρεμιέρα αυτές τις μέρες και άλλες έχουν ήδη ξεκινήσει
Ένα δημοσιογραφικό νουάρ που σηκώνει τον καθρέφτη στη σκοτεινή πλευρά του κράτους και της κοινωνίας
Ο Ιωάννης Απέργης πρωταγωνιστεί στο διασημότερο μουσικό παραμύθι όλων των εποχών
Από τους πρόσφατους ρόλους της ήταν εκείνος στον «Γυάλινο Κόσμο»
Λίγο πριν από τη μαγνητοσκόπηση της παράστασής του ο stand up comedian μιλά στην Athens Voice γι’ αυτό το γλυκόπικρο κείμενο
«Η γνήσια, αυθεντική επαφή μεταξύ ηθοποιού και θεατή, είναι σαν να έχεις ρίξει ένα σημείωμα σε μια μπουκάλα στο πέλαγος και κάποιος την βρήκε»
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.