Θεατρο - Οπερα

Η «Αφρική» μέσα από ένα κείμενο των Fem Tettix

Η ομάδα γράφει στην ATHENS VOICE για την παράσταση που νίκησε στο Bob Theatre Festival

Νικολέττα Σταμάτη
3’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Η βραβευμένη παράσταση «Αφρική ή Πώς να φυτέψετε τον νεκρό αδελφό σας» της ομάδας Fem Tettix στο Θέατρο του Νέου Κόσμου

Η Αντιγόνη, η Ισμήνη, ο Ορέστης, ο Αγαμέμνονας, η Οιονέλλα Κούκου, μία ξένη με ιδιαίτερα «χαρίσματα» και ο αστυνομικός Σάββας. Τι σχέση μπορεί να έχουν αυτοί οι έξι μεταξύ τους; Τι κάνουν στη Θήβα του 2020; Πού κολλάει η Αφρική;

Η «Αφρική ή Πώς να φυτέψετε τον νεκρό αδελφό σας» της ομάδας Fem Tettix, μιας και ευθύνεται για τη γέννηση αυτών των ερωτημάτων, είναι εκείνη που μπορεί να μάς απαντήσει. Ή μήπως όχι; Η θεατρική παράσταση, που αφότου δοκιμάστηκε με επιτυχία στο Bob Theatre Festival, παρουσιάζεται τώρα ολόκληρη στο Θέατρο του Νέου Κόσμου, όχι τόσο για να μάς λύσει τις απορίες, όσο για να μάς δείξει ότι σε αυτή τη ζωή τίποτα δεν είναι σίγουρο. Ούτε καν μία από τις μεγαλύτερες ανθρώπινες βεβαιότητες, ότι θα καταλήξουμε στο χώμα.

Τα μέλη της ομάδας Fem Tettix, Κατερίνα Αγγελίτσα, Αγγελική Γρηγοροπούλου και Ίρις Κατσούλα, υπογράφουν την «Αφρική», δανειζόμενες στοιχεία της τραγωδίας. Ωστόσο, όταν ανεβαίνουν στη σκηνή, μαζί με τον Βασίλη Ψυλλά, γρήγορα καταλαβαίνουμε ότι η «Αφρική» δεν έχει την τραγικότητα της «Αντιγόνης» του Σοφοκλή. Πρόκειται για μία «μεταφυσική» κωμωδία, αφού μέσα από το χιούμορ καταπιάνεται με τον μεγαλύτερο μεταφυσικό προβληματισμό του ανθρώπου, τον θάνατο.

Η ιστορία του έργου ελάχιστα θυμίζει τις ιστορίες των αρχαίων χαρακτήρων που έχει ενσωματώσει, με τα κύρια στοιχεία της προσωπικότητάς τους ωστόσο να υφίστανται. Παράλληλα, ο σκοπός της «Αφρικής» δεν είναι να μάς αναδείξει τη σημασία του ταξιδιού ή του προορισμού.

Η Κατερίνα Αγγελίτσα, η Αγγελική Γρηγοροπούλου και η Ίρις Κατσούλα πρωταγωνιστούν στην «Αφρική» © Domniki Mitropoulou

Έχετε ακόμα απορίες; Οι Fem Tettix θα σάς τις λύσουν, με ένα κείμενο για την «Αφρική», αποκλειστικά γραμμένο για την ATHENS VOICE:

«H ιδέα για την παράσταση γεννήθηκε ένα καλοκαιρινό βράδυ του Αυγούστου. Με άγνοια κινδύνου, λοιπόν, ενάμιση χρόνο πριν, ξεκινήσαμε να γράφουμε το πρώτο μας θεατρικό έργο. Η αρχική ιδέα ήταν η εξής: Μια κωμωδία εμπνευσμένη από την «Αντιγόνη» του Σοφοκλή, επικεντρωμένη στη σχέση της Αντιγόνης και της Ισμήνης. Το τελικό αποτέλεσμα: Μια κωμωδία που εμπλέκει ήρωες και δομές της αρχαίας τραγωδίας (κι όχι μόνο) επικεντρωμένη στην τελευταία επιθυμία του νεκρού αδελφού. Πρώτη δοκιμή του έργου έγινε στο Bob Theater Festival όπου κερδίσαμε το πρώτο βραβείο και πήραμε το πράσινο φως για να προχωρήσουμε στην παρουσίαση ολόκληρου του έργου μας στον Κάτω Χώρο του Θεάτρου του Νέου Κόσμου.

Τι είναι όμως το έργο “Αφρική ή πώς να φυτέψετε το νεκρό αδερφό σας”; Δύσκολο να απαντήσει κανείς με μία λέξη, καθώς από τον τίτλο και μόνο υπάρχει ήδη ένας διχασμός. Ή ένα δίλημμα. Είναι σίγουρα μια κωμωδία εμπνευσμένη από μία τραγωδία. Είναι σίγουρα μεταφυσική γιατί καταπιάνεται με το “μέγα” μυστήριο του θανάτου. Είναι σίγουρα σύγχρονη , γιατί εκτός από την σύγχρονη Αντιγόνη και την σύγχρονη Ισμήνη υπάρχουν και δύο ακόμη “σύγχρονοι” ήρωες. Η ξενικής προέλευσης Οιονέλλα Κούκου κι ένας αστυνομικός, ο Σάββας. Άσε που όλα διαδραματίζονται στη σύγχρονη Θήβα. Όμως ο τίτλος ξεκινά με μία άλλη λέξη που περιπλέκει λίγο τα πράγματα. “Αφρική”. Αφρική, λοιπόν, κι ας διαδραματίζονται όλα στη Θήβα. Γιατί εκεί πέθανε ο αδερφός των δύο κοριτσιών. Κι εκεί ήθελε να θαφτεί. Ή καλύτερα να φυτευτεί και να γίνει δέντρο. Ένα μπαομπάμπ, που είναι τα δέντρα της ζωής. Eκεί επίσης θέλει να πάει πάση θυσία κι η Αντιγόνη προκειμένου να εκπληρώσει την επιθυμία του αδερφού της για έναν εναλλακτικό, διαφορετικό τρόπο ταφής. Και κάπως έτσι εξηγείται και ο διφορούμενος τίτλος. Και πού το πρόβλημα θα ρωτήσει κάποιος;

Οι Fem Tettix, Κατερίνα Αγγελίτσα, Αγγελική Γρηγοροπούλου και Ίρις Κατσούλα © Domniki Mitropoulou

Πηγή των προβλημάτων και βασικό εμπόδιο για τις ηρωίδες μας είναι ο αυστηρός τους πατέρας, ο «στρατηγός», πανταχού παρών, που αν και δεν τον βλέπουμε ποτέ, ξέρει τα πάντα για τις ζωές των παιδιών του και τις ελέγχει με διάφορους τρόπους και μέσα.

Στον αντίποδα υπάρχει ο νεκρός αδερφός. Που όσο ήταν ζωντανός μα και τώρα που είναι νεκρός δε σταματά ποτέ να παλεύει για τα ιδανικά και τις ιδέες του και σίγουρα δε σταματά ποτέ να ανακαλύπτει ξανά και ξανά τον εαυτό του και όσα τον κάνουν ευτυχισμένο. Και πώς το ξέρουμε θα ρωτήσει κάποιος άλλος; Σε αυτό το ερώτημα την απάντηση δίνει η Οιονέλλα Κούκου με τα ιδιαίτερα “χαρίσματά” της… Όμως, δεν μπορούμε να σας αποκαλύψουμε περισσότερα…

Η “Αφρική” δεν είναι η “Ιθάκη”, στο έργο δεν έχει σημασία το ταξίδι, αλλά το κίνητρο, ο λόγος που σε κινεί για να ξεκινήσεις το ταξίδι, να ριχτείς στη ζωή… πριν σε προλάβει ο θάνατος!».

Δείτε περισσότερες πληροφορίες για την παράσταση στο Guide της Athens Voice.