Θεατρο - Οπερα

Θέατρο express: Το λεωφορείο που μεταμορφώνεται σε σκηνή

Ένα λεωφορείο μεταμορφωμένο σε θεατρική σκηνή φέρνει τις «Ιστορίες καθ’ οδόν» σε γειτονιές και πλατείες της Αττικής

Εύη Γεωργίου
2’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Ένα ταξίδι στο χρόνο ετοιμάζεται να κάνει το επόμενο διάστημα ένα λεωφορείο, που μεταμορφώνεται σε θεατρική σκηνή, μέσω μιας πρωτοποριακής παράστασης με στόχο να οδηγήσει τους «επιβάτες» - θεατές στην Ελλάδα του χθες και την παλιά Αθήνα. Ένα σύγχρονο μέσο μεταφοράς, θα γίνει «όχημα» για μια βόλτα στο παρελθόν της πόλης, με στάσεις σε διάφορους δήμους και γειτονιές και «οδηγό» την τέχνη του θεάτρου.           

                       

Ένας ντελάλης, λίγα λεπτά πριν αρχίσει η παράσταση, ανακοινώνει το έργο που ξεκινάει και ζητά από τον κόσμο να καθίσει στις θέσεις. Οι μουσικές της εποχής σε βυθίζουν σε περασμένες δεκαετίες. Η ατμόσφαιρα, το σκηνικό, τα ρούχα βγαλμένα από το πρώτο μισό του 19ου αιώνα. Τότε που δημιουργήθηκε το πρώτο ζαχαροπλαστείο της πόλης, τότε που εμφανίστηκε το πρώτο θέατρο, την περίοδο που άρχισαν να οργώνουν τους δρόμους τα μπουλούκια των ηθοποιών...Και όλα αυτά, μέσα από  διηγήσεις για τις αρχικές προσπάθειες οργάνωσης του ελληνικού κράτους και της πρωτεύουσας, για τους ανθρώπους, τις συνήθειες και τις παραδόσεις της εποχής. Εκεί που η γλυκιά μνήμη συναντά την ορμή του αύριο, με αφορμή αφηγήσεις και ευθυμογραφήματα του Βασίλη Αττικού. Μία πρωτοποριακή δράση του Εθνικού Θεάτρου και του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών με τίτλο θέατρο - express, ένα λεωφορείο που εμφανίζεται από γειτονιά σε γειτονιά για να συναντήσει τους θεατές του και να τους μεταφέρει στη μαγεία του θεάτρου, με ελεύθερη είσοδο. Βουτιά στο παρελθόν μέσω μιας ξεχωριστής εμπειρίας. Για το θέατρο express, μιλήσαμε με τον σκηνοθέτη και ηθοποιό της παράστασης «Ιστορίες καθ οδόν», κ. Τάσο Πυργιέρη.

Tι είναι το θέατρο express και ποιος είναι ο σκοπός του;
Το θέατρο express είναι η κινούμενη σκηνή του Εθνικού μας Θεάτρου. Ένα λεωφορείο των αστικών συγκοινωνιών που πραγματοποιεί καθημερινά δρομολόγια, μετατράπηκε σε θεατρική σκηνή και ο τετραμελής θίασος του - που αποτελείται από τον  Σταύρο Καραγιάννη, τη Ρένα Κυπριώτη, τον Γιάννη Παναγόπουλο και τον Τάσο Πυργιέρη - πραγματοποιεί παραστάσεις. Στόχος μας, να φέρουμε την παράσταση μας στον πληθυσμό που αγαπάει το θέατρο αλλά δυστυχώς δεν έχει τη δυνατότητα να παρακολουθήσει μία παράσταση σε μια θεατρική αίθουσα.

Τι πραγματεύεται η παράσταση της ιδιαίτερης αυτής δράσης με τίτλο «Ιστορίες καθ’ οδόν»;
Η παράσταση δίνει πληροφορίες για την κατάσταση που επικρατούσε στην Αθήνα την περίοδο μετά την ανεξαρτησία της και τις προσπάθειες της ανασύνταξης της, σε πρωτεύουσα του Ελληνικού κράτους. Τη λειτουργία των πρώτων θεατρικών σκηνών, πολύ πιο πριν από την ίδρυση του Εθνικού Θεάτρου και τα κοινωνικά στερεότυπα που τα διέπουν καθώς και την αντιμετώπιση της γυναίκας σε αυτά. Μία σύνθεση κειμένων από άγνωστα εύθυμα διηγήματα του Βασίλη Αττικού, στίχους του Γεωργίου Σουρή, μαρτυρίες του Γερμανού ελληνιστή και πρώτου καθηγητή Αρχαιολογίας στο Πανεπιστήμιο Αθηνών Ludwig Ross καθώς και τραγούδια σε μουσική του Ραπίτη - Τραϊφόρου. Την δραματουργία έχει κάνει με φροντίδα ο συνεργάτης μου Γιάννης Παναγόπουλος, ο όποιος κράτα και ένα ρόλο στην παράσταση.

Σε ποιες γειτονιές θα βρεθείτε με το θεατρικό λεωφορείο;
Στόχος μας και στόχος του Εθνικού Θεάτρου είναι να βρεθούμε σε όλο και περισσότερες συνοικίες, γειτονιές και πλατείες της Αττικής.

© Χριστίνα Μπράτουσκα

Πότε ξεκινά τα «ταξίδια» το θεατρικό λεωφορείο και μέχρι πότε θα δίνονται οι παραστάσεις;
Πρεμιέρα θα κάνουμε αρχές Απριλίου. Ο πρώτος κύκλος παραστάσεων θα διαρκέσει μέχρι και το τέλος Ιουνίου. Μέχρι στιγμής έχουν προγραμματιστεί περί τις πενήντα παραστάσεις.

Πόσο διαφορετικό είναι να σκηνοθετεί κανείς μια παράσταση μέσα σε ένα λεωφορείο;
Σαν σκηνοθέτης αντιμετωπίζω εξίσου το ίδιο μία παράσταση είτε αυτή γίνεται σε μία βιομηχανική αποθήκη, είτε σε ένα οργανωμένο Αθηναϊκό θέατρο 200 θέσεων, είτε σε ένα κινούμενο λεωφορείο. Πολύ περισσότερο όταν το συγκεκριμένο λεωφορείο του ΟΑΣΑ χωρά μετά βίας 20 θεατές αλλά είναι πλήρως εξοπλισμένο με άρτια ηχητική και φωτιστική εγκατάσταση και με καμαρίνι. Αντικειμενικός βαθμός δυσκολίας για μένα είναι η σκηνική οικονομία στο στήσιμο της παράστασης αφού η σκηνή μετά βίας είναι μήκους ένα επί δύο.

© Χριστίνα Μπράτουσκα

Πώς αισθάνεστε που συμμετέχετε σε μια τόσο πρωτότυπη και ξεχωριστή πρωτοβουλία;
Είναι σαν να μπαίνουμε σε μια μηχανή του χρόνου και να βλέπουμε στο σύγχρονο χώρο, την Αθήνα του χθες. Μια Αθήνα παλιά, αλλά εξίσου γοητευτική και ιδιαίτερη.

*Οι στάσεις του Θεάτρου express θα ανακοινώνονται στην ιστοσελίδα του Εθνικού Θεάτρου και του ΟΑΣΑ