Μουσικη

Το Spotify δεν ενδιαφέρεται πια και πολύ για τη μουσική

Για την πλατφόρμα μικρή σημασία φαίνεται να έχει ότι αποσύρουν τη μουσική τους μεγάλοι καλλιτέχνες. Όσο και αν αυτό φαντάζει παράδοξο

giannis-mantzikos.jpg
Γιάννης Μαντζίκος
2’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
Spotify
Spotify © ΕPA Pool

Γιατί το Spotify επενδύει στα Podcast, εγκαινίασε διαφημιστικό δίκτυο και αδιαφορεί που γνωστοί καλλιτέχνες αποσύρουν τη μουσική τους.

Την αρχή έκανε ο Νιλ Γιάνγκ ο οποίος ζήτησε από τους υπεύθυνους του Spotify είτε να αφαιρέσουν τη μουσική του, είτε το podcast που παρουσιάζει ο κωμικός και τηλεοπτικός παρουσιαστής Τζο Ρόγκαν και είναι διαθέσιμο προς ακρόαση στην πλατφόρμα. Ο Γιανγκ κατηγόρησε το podcast του Ρόγκαν «The Joe Rogan Experience» για διάδοση ψευδών πληροφοριών σχετικά με την Covid-19 και τα εμβόλια. Στη συνέχεια ακολούθησε η Τζόνι Μίτσελ και ενδεχομένως και άλλοι συνάδελφοί της οι οποίοι μπορεί να ζητήσουν από την πλατφόρμα online streaming μουσικής να αφαιρεθεί η μουσική τους. Ωστόσο, όπως φαίνεται, για το Spotify μικρή σημασία φαίνεται να έχουν τόσο μεγάλοι καλλιτέχνες. Όσο και αν αυτό φαντάζει παράδοξο.

Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή, ο Γιάνγκ ήταν «χαμένος από χέρι» εξαρχής. Όσο μεγάλος μουσικός και αν είναι, όσο σημαντικές και σωστές κι αν είναι οι απόψεις του, το Spotify δεν υπήρχε περίπτωση να διώξει το «χρυσό αγόρι». Γιατί; Ο Νιλ Γιανγκ είναι στην 778η θέση των καλλιτεχνών που ακούγονται στο Spotify, την ώρα που το «The Joe Rogan Experience» είναι αυτή τη στιγμή το podcast με τα μεγαλύτερα νούμερα ακροαματικότητας στη streaming υπηρεσία και στις ΗΠΑ κατ’ επέκταση. Όπως δε αναφέρει το Wired είναι αμφίβολο αν η πρώτη τετράδα των μουσικών του Spotify (Drake, Ed Sheeran, Ariana Grande και Bad Bunny) θα κέρδιζαν τον Ρόγκαν.

O λόγος είναι ότι τον Μάιο του 2020 ο Ρόγκαν υπέγραψε συμφωνία 100 εκατομμυρίων δολαρίων, δίνοντας στο Spotify αποκλειστικά δικαιώματα διανομής της εκπομπής του. Ένα πρώτο και μάλιστα λογικό ερώτημα είναι, μα ποιος είναι ο Ρόγκαν; Πρόκειται για έναν αντιφατικό τύπο, πρώην σχολιαστή πάλης, ο οποίος από τη μια υποστηρίζει τον gay γάμο, τη γυναικεία ισότητα και τη νομιμοποίηση της μαριχουάνας και από την άλλη δηλώνει φανατικός κυνηγός, υπέρμαχος του δικαιώματος να οπλοφορείς και δεν διστάζει να φέρνει στην εκπομπή του διαβόητους συνωμοσιολόγους όπως ο Άλεξ Τζόουνς.

Ωστόσο το ζήτημα πηγαίνει πιο βαθιά. Μπορεί το Spotify να ξεκίνησε ως μουσική πλατόφορμα, ωστόσο επενδύει στα Podcast «χωρίς αύριο» διότι θεωρεί ότι είναι το «next big thing» στην ψυχαγωγία και όχι μόνο.

Το 2019 κατέβαλε 194 εκατ. δολάρια για το δίκτυο podcast της Gimlet Media, 55 εκατ. δολάρια για το στούντιο Parcast και 190 εκατ. δολάρια για το αθλητικό και πολιτιστικό δίκτυο του Bill Simmons, το Ringer. Η Spotify έδωσε 154 εκατ. δολάρια για λογισμικό εγγραφής εκπομπών στην Anchor και άλλα 236 εκατ. δολάρια για την αγορά του Megaphone, ενός δικτύου διανομής περιεχομένου και διαφημίσεων. Το 2021 προκάλεσε αίσθηση υπογράφοντας μια συμφωνία παραχώρησης δικαιωμάτων –ύψους 60 εκατ. δολαρίων– για το «Call Her Daddy» του Alex Cooper, ενώ ακολούθησαν συνεργασίες με A-listers όπως ο Μπαράκ και η Μισέλ Ομπάμα, ο πρίγκιπας Χάρι και η Μέγκαν Μαρκλ, η Κιμ Καρντάσιαν και η σκηνοθέτης Ava DuVernay.

Μια πολύ λογική απάντηση στο ερώτημα γιατί podcast δίνεται από τα νούμερα. Δεδομένου ότι το Spotify δεν είναι έχει την κυριότητα της μουσικής που μεταδίδει, το 70% από κάθε δολάριο εσόδων πηγαίνει στους κατόχους δικαιωμάτων (οι οποίοι, στη συνέχεια, αποδίδουν τις αμοιβές στους καλλιτέχνες σύμφωνα με τα συμβόλαια που έχουν υπογράψει). Ως εκ τούτου το Spotify δεν έχει καταγράψει ποτέ κέρδη στο έτος. Ωστόσο με τα podcast ανοίγεται ένας καινούργιος κόσμος.

Spotify και διαφήμιση

Τον Φεβρουάριο του 2021, το Spotify εγκαινίασε το διαφημιστικό του δίκτυο, δίνοντας τη δυνατότητα στα brands να προβάλλουν στοχευμένες διαφημίσεις τόσο στους ακροατές των αποκλειστικών εκπομπών του όσο και σε άλλους podcasters που το επιλέγουν. Ενώ η Apple είναι γνωστή για τη φειδώ της στην ανταλλαγή δεδομένων, το Spotify κινείται προς την αντίθετη κατεύθυνση, παρέχοντας μια δέσμη αναλυτικών εργαλείων ώστε οι εταιρείες και οι δημιουργοί να γνωρίζουν σε αριθμούς την αποτελεσματικότητα των εκστρατειών τους και να έχουν σαφείς πληροφορίες για τα χαρακτηριστικά του κοινού.

Ως εκ τούτου, σε αυτόν τον «πρώτο γύρο» ο Νιλ Γιανγκ, η Τζόνι Μίτσελ και ενδεχομένως και άλλοι μουσικοί εμφανίζονται ως οι «χαμένοι». Κανείς δεν ξέρει όμως πώς τα πράγματα θα εξελιχθούν. Αν δηλαδή υπάρξει ένα κύμα Cancel Spotify όπως υπήρξε με το Facebook, αν υπάρξουν μαζικές αποσύρσεις καλλιτεχνών ή ακόμα και αντιδράσεις των επενδυτών του Spotify. Μέχρι τότε ο Τζο Ρόγκαν θα απολαμβάνει τη νίκη του και το Spotify θα προσέχει την «κότα με τα χρυσά αυγά».

ΠΡΟΣΦΑΤΑ